Roger Scruton: A Short History of Modern Philosophy
Ludwig
Wittgensteinia pidetään modernin filosofian merkittävimpänä
henkilönä. Asemansa modernin anglosaksisen analyyttisen filosofian
merkittävimpänä henkilönä Wittgenstein sai filosofisesta
urastaan joka ylsi vuodesta 1914 kuolemaansa vuoteen 1951. Tuona
aikana Wittgenstein loi kaksi merkittävää erillistä teoriaansa,
jotka Wittgensteinin oman elämän vaiheet irrottivat kahdeksi
erilliseksi osakseen, jotka ovat vertaantuneet toisiaan vasten.
Nuoreksi
Wittgensteiniksi on nimitetty sitä kolmissakymmenissä ollutta ensin
insinööri- mutta pian jälkeenpäin filosofianopiskelijaa, joka
tarjoutui vapaaehtoiseksi Itävalta-Unkarin armeijaan ensimmäisen
maailmansodan alettua v. 1914 ja taisteli Venäjän-vastaisella
rintamalla. On sanottu että Wittgenstein kirjoitti ainoan
varsinaisen teoksensa Tractatus Logico Philosophicus ensimmäisen
maailmansodan aikana rintamalinjoilla. Tractatus on merkillinen
vihkonen, joka koostuu pääkohdista, loogillisista lauseista, joita
tukevat tukilauseet alakohdissa.
Teoksen
varsinaisena pääantina on pidetty sen kuvateoriaa kielestä, jonka
päävaikuttimena voidaan pitää Bertrand Russellin vuonna 1905
julkaisemassaan artikkelissaan esittämää kuvausten teoriaa.
Tractatuksen
filosofiaa voidaan kutsua loogilliseksi atomismiksi ja se konklusoi
sen, että kaikki ajateltu voidaan sanoa. Kielen rajat määrittävät
ajatuksiemme rajat. Sanottavuuden aste määrittää siten
ymmärrettävyyden asteen. Wittgenstein jakoi kielen kompleksisiin ja
atomisiin lauseisiin, joissa kompleksiset lauseet löytävät
muotonsa atomisista.
Atomiset
lauseet koostuvat elementaarisista nimistä ja predikaateista, koska
ne ovat kuvia asiantilasta, ei niitä voi kuvata ja sen vuoksi ne
ovat atomisia faktoja. Vain täydellinen propositio voi olla tosi tai
epätosi ja niin ollen vain täydellinen propositio voi kertoa meille
jotain maailmasta. Maailmassa ei ole tavanomaisempaa sisällönyksikköä
kuin se mikä vastaa atomista lausetta. Atomiset faktat ovat noita
sisällönyksikköjä ja sen vuoksi maailma on atomisten faktojen
totaliteetti.
Komplekseja
propositioita vastaavat kompleksit faktat ja ymmärtääksemme
komplekseja faktoja meidän tulee ymmärtää kompleksista kieltä,
jolla niitä ilmaistaan.
Wittgenstein
oli kiinnostunut loogisen rakenteen ilmaisemiseen maailmasta ennemmin
kuin siitä mikä maailman todellinen sisältö on.
Tieteen
kieltä kartoittaessaan Wittgenstein pyrkii saamaan selville sitä
mitkä propositioista ovat tosia ja mitkä epätosia. Proposition
totuusarvo saadaan selville vertaamalla sitä asiantilaan sen
kohdalla. Väittämät joiden totuusarvoa ei voida mitata ovat
mielettömiä ja vailla tarkoitusta.
Nuori
Wittgenstein leimautui Tractatuksessa esittämillään ajatuksilla
lähes välittömästi Wienin piirin yhteenkokoamien loogisten
positivistien soihdunkantajaksi. Wittgenstein kutsuttiinkin puhumaan
Wienin piirin kokoontumiseen 1920-luvun lopussa mutta hän yllätti
isäntänsä lausumalla heille Rabindranath Tagoren runoutta selkä
heihin päin käännettynä. Eittämättä kysymys oli ainakin
Wittgensteinin mielestä jonkinasteisesta väärinymmärryksestä
vaikka hän Tractatuksella selvästi oli ilmaissut hyväksyvänsä
loogisten positivistien perusteesin perenniaalisen filosofian
hyödyttömyydestä. Kirjoittaja muistaa lukeneensa Wienin piirin
jonkin ”nimekkään” jäsenen kertoman anekdootin siitä kuinka
Wittgenstein hänen luona käydessään oli hirmustunut nähtyään
kertojan hyllyssä parapsykologiaa käsittelevän opuksen ja
heiluttanut sitä sitten anekdotoijan nenän edessä kysyen samalla
sitä miten tuollaisen kirjan lukija voi väittää pyrkivänsä
ainoastaan tieteellisesti hyväksyttävien lauseiden ilmaisemiseen.
Anekdootin totuudenmukaisuudesta ei ole vähäisten
kirjallisuusviitteiden vuoksi laajempaa konsensustietämystä mutta
on mahdollista että tuonlaiset tapaukset erottivat Wittgensteinia
pois loogisen empirismin periaatteista siinä muodossa kuin he itse
olivat ne itselleen asettaneet.
Kun
puhumme jonkin uudistajista akateemisella alalla, tarkoitamme
tavanomaisesti ajattelijan kirjan aiheuttamaa käsitysmullistusta.
Wittgensteinin vaikutus ei kuitenkaan perustunut hänen kirjalliseen
tuotantoonsa sillä hänen elinaikanaan julkaistiin ainoastaan
mainittu 80 sivuinen merkillisenä pidetty kirjanen, joka on
paremminkin luettelo kuin filosofiaa tai jotain sen osa-alaa
läpiluotaava akateemista filosofiaa sisältävä tutkimus.
Jälkikäteen on julkaistu Wittgenstein Cambridgen ajan, Vanhan
Wittgensteinin, luennoista ja muistiinpanoista koostuvat Sininen ja
ruskea kirja, Filosofisia tutkimuksia ja Varmuudesta, joiden sisältö
on hyvin fragmentaarinen.
Wittgensteinin
maine länsimaisessa filosofiassa levisi hänen 1929–1951 välisenä
aikana Cambridgen yliopistossa järjestämiensä luentojen kautta.
Näille luennoille osallistui 1940-luvulla mm. Wittgensteinin
oppituolin Cambridgessa perinyt suomalainen Helsingin ruotsinkielisen
filosofian professorina sittemmin kannuksensa hankkinut Georg Henrik
von Wright.
Wittgensteinin
läheisimmät kollaboraattorit Cambridgessa olivat Bertrand Russell
ja George Edward Moore, jotka molemmat tunnetaan anglosaksisessa
analyyttisessa filosofiassa tänä päivänä ainakin lähes yhtä
hyvin kuin Wittgenstein. Wittgensteinin käsikirjoituksista käy ilmi
ettei hän näyttänyt arvostavan Mooren tietoteoreettisia
käsityksiä.
Wittgensteinin
epätavallinen persoonallisuus oli liiemmin poisarvelematta se
tekijä, joka vaikutti suurimmin hänen käsityksiensä
eteenpäinlevittäjiin. Russell ilmaisi jo 1910-luvun alussa
kirjeessään pari päivää sen jälkeen kun oli ensimmäistä
kertaa käynyt keskusteluja tuolloin parikymmenvuotiaan oppilaansa
kanssa kohdanneensa selkeän esimerkin perinteisestä nerosta (Monk).
Russellin kanssa Wittgenstein riitaantui useita kertoja ensimmäisen
ja toisen Cambridgen ajan sisällä. Mooren kanssa välirikko
kohtaantui Wittgensteinin oleskellessa Norjassa: Moore ei tahtonut
hyväksyä omituisena ja epäymmärrettävänä pitämäänsä
Tractatusta väitöskirjaksi, mistä johtuen Wittgenstein pääsi
tohtoriksi vasta palattuaan Cambridgeen neljänkymmenen ikäisenä.
Filosofian
perinne voidaan ymmärtää niiksi tavoiksi, joiden avulla olemme
määrittäneet filosofian olemuksen historian saatossa. Historismi
tässä on kuitenkin mielenkiintoista. Onko pelkkä temporaalinen
positio määräävä tekijä siinä miten koemme filosofian?
Wittgensteinin filosofisen ajattelun aktivoituessa Bertrand Russell
ja Alfred North Whitehead olivat koonneet Principia Mathematican.
Gottlob Frege oli julkaissut kirjansa Sinn
und bedeutung –
Mieli ja merkitys joka merkitsi uutta käännettä modernissa
kielifilosofiassa ja analyyttisessä filosofiassa. Konventionaalinen
filosofia oli tuolloin hallittuna brittiläisen idealismin,
saksalaisen uuskantilaisuuden ja yhdysvaltalaisen pragmatismin
toimesta. Se, mitä tuolloin julkaistiin filosofian nimellä oli
Wittgensteinin mielestä mieletöntä metafysiikkaa – pyrkimystä
ilmaista jotain sellaista mitä ei voida nähdä, ja mikä on siten
ilman mieltä ja siksi vertaantuvissa hyvin runouteen tai
neuroosisuuteen.
Filosofian
nimellä tunnettu tutkimus, filosofian historia, voidaan jakaa
karkeasti muutamaan osioon. Ensimmäisenä ovat esisokraatikot,
sitten Sokrates ja Platon, Aristoteles, Avicenna, Augustinus ja
uusplatonistit, Tuomas Akvinolainen, Descartes ja toiset
rationalistit, Berkeley ja Locke, Kant, Hume, Hegel ja idealistit,
Schopenhauer, Marx ja Nietzsche sekä lopulta Wittgenstein. Kaikki
ovat muuttaneet omilla käsityksillään jotain edellisen
käsityksistä, mutta käyttäneet siinä uusien keinojen avulla myös
jotain likeisimmän edeltäjänsä edeltäjien argumenteista ja
teeseistä.
Wittgensteinin
maine uudistajana ja kriitikkona perustuu monilta osin hänen
ilmeiseen haluunsa jättää varsinaiset perinteisiin kysymyksen
asetteluihin kohdistuvat vastaukset antamatta. Wittgenstein jätti
huomiotta suuren osan kysymyksistä ja argumentaatioista joita
filosofian perinteen suuret olivat käyneet ja kysyi sen sijasta
itse, mitä todella voimme kysyä. Kysymisen kysymisellä
Wittgenstein kyseenalaisti suuren osan itseään edeltäneen
filosofian mielekkyydestä ja itse asiassa uskoi selvittäneensä
filosofian lopullisesti Tractatuksessaan. Itse Wittgenstein kuvasi
kirjastaan tikapuiksi, joita ensin kiivettyään henkilön on sillä
huipulla jonka hän on tikaspuiden avulla tavoittanut tönäistävä
tikkaat menemään. Tässä korostuu vanhan Wittgensteinin näkemys
kielipeleistä.
Wittgenstein
piti filosofiaa aktiviteettina eikä välineenä totuuden
tavoittamiseen. Filosofian aktiviteettisuus tulee ilmi siinä kuinka
siinä muodostetut ja sen sisällä tarjotut teoriat toimivat
kielipeleinä, joiden avulla kielellä pelaava henkilö helpottaa
oloaan ja saa siten vaikka filosofisellekin kielelleen merkityksen.
Wittgensteinin siirtymää ensimmäisestä filosofisesta positiostaan
toiseen on pidetty paralleelisena hänen psyykkisen kehityksensä
kanssa, Wittgensteinhan ei tiettävästi harrastanut filosofiaa
suuremmalla osaa 20-luvusta. Russellhan oli Wittgensteinin
masentamana luopunut filosofiasta luentokiertueellaan
yhdysvaltaiselle toimittajalle antamien syiden mukaan: ”Because I
realised, that I preferred fucking”.
Wittgenstein
filosofian perinteen kriitikkona voi kuulostaa epätodelta
propositiolta koska hän ei joidenkin viitteiden mukaan ollut lukenut
esimerkiksi Hegeliä eikä Aristotelesta ja oli kuulematodistuksen
mukaan todennut sokraattisista dialogeista: ”onpa ajanhukkaa”.
Jos Wittgensteinilla ei ollut näkyvää linkkiä filosofian
perinteenä tunnettuun tutkimuskokonaisuuteen, voidaan kysyä miten
hän olisi voinut kritikoida sitä, ja vielä pohjaavammin sitä,
tiesikö hän tekevänsä tai uudistavansa vallitsevaa filosofian
perinnettä? Wittgensteinin yhteydessä kohtaamme ongelman filosofin
olemuksesta. Onko Wittgenstein todellinen filosofi, jos hänen
voidaan nähdä uudistaneen filosofiana tunnetun tutkimuksenalan
kehityssuuntaa niin, ettei uutta, yhtä monumentaalista hahmoa ole
voitu hänen jälkeensä vielä taivaanrannasta tavoittaa?
Wittgensteinin reformistinen hahmo onkin muodostettu ilmeisesti juuri
hänen ilmeisestä halustaan ignoorata aikaisemmat filosofian
historian kolossit. Hegel, Kant ja Hume lainasivat toistensa
kielileikkejä ja ilmaisemistaan kehityskuluista välittämättä
pysyivät samalla kielipelien tiellä ilmaisematta niiden
olemassaoloa itse. Wittgenstein jättäytyi pois tavanomaisesta
filosofiasta ja ilmaisi sen mitä hänen mielestään voi sanoa
olemalla maailmassa kovin heideggerilaisesti virheeni vuoksi
ilmaisten.
Vanhempi
Wittgenstein luopui käsityksestään sanan merkityksen ykseydestä.
Sanan merkitys muotoutuu siinä yhteydessä, jossa sanaa käytetään.
Sanan merkitys on sen käyttöyhteys. Tässä kohdin Wittgenstein
käytti perheyhtäläisyyden käsitettä, joka tarkoittaa sitä
linkkiä joka liittää kielipelin toiseen kielipeliin.
Vanhempi
Wittgenstein kielsi mahdollisuuden katsoa kielen nimeämän
ulkopuolelle kielen nimeäjään. Wittgenstein tuki siis
nominalistista käsitystä kieleen ja irtaantui samalla Fregen
totuuskäsitteestä, mikä ilmeni selkeimmin tietoteoreettisissa
mietelmissä varmuudesta, joiden perusteesin mukaan tietämisessä on
kysymys suuremminkin varmuuden asteesta kuin tiedosta jostain asiasta
johon suuntaudutaan.
Yksityisen
kielen argumentissaan joka esiintyy ilmituoduimmin Filosofisissa
tutkimuksissa Wittgenstein kieltää mahdollisuuden omaan kieleen.
Kartesiolainen mielenteoria ilmaisee yksinkertaistetusti sen, että
ihminen voi saada suoraa tietoa vain omista yksityisistä
mielentiloistaan. Tällöin emme voisi ilmaista julkisella kielellä
tietoa referenteistä. Kaikki tietomme olisi epäintelligiibeliä
mussutusta. Ensimmäisen persoonan kieltämällä Wittgenstein
asettaa kielen mielen sen julkiseen rooliin. Ihmisen mielentilat
todentuvat kielessä, joka on julkista; siten Wittgenstein ilmaisee
oman positionsa mielenteorian alalla ja romuttaa ainakin omasta
mielestään kognitiotiedettä ja psykologiaa vielä omana
päivänämmekin vainoaman kartesiolaisen hattaran. Kieli viittaa
aina siihen mikä on julkista, ja kaikki sen ulkopuolelle jäävä on
epämerkityksellistä. Kun sanon äidilleni hyvää huomenta, mitä
kuuluu, hän ilmitosimmin vastaa hyvää, mitä sinulle kuuluu, mutta
jos sanon hänelle vaikka ”mömmömömmömmöö”, hän ei
todennäköisesti osaisi vastata asettamaani kielipeliin. Puhuja ei
voi erottaa sitä mikä on ja miltä se näyttää hänelle. Jos hän
ei voi ilmaista itseään julkisilla termeillä, hänen sanansa ovat
merkityksettömiä ja siten ainoastaan huomiotta jättämisen
arvoisia uterrutuksia. Yksityisiin objekteihin ei voi viitata
julkisessa kielessä, emmekä voi myöskään viitata niihin
yksityisessä kielessä, joten emme voi viitata niihin ollenkaan.
Vanha Wittgenstein kieltää ensimmäisen persoonan etummuuden
mentaalisten tilojen kuten intention, havainnon, odotuksen ja halun
kohdalla. ”Minä” on ainoastaan itsetietoisuuden luoma illuusio.
Kun
esseen tarkoitus on pohtia Wittgensteinia filosofian perinteen
kriitikkona ja uudistajana, voidaan Wittgensteinilaisesti purkaen
väittää lauseen määrittävän sen, mitä essee sisältää. Kun
esitellään Wittgensteinia filosofian perinteen kriitikkona ja
uudistajana ei voida jättää kovinkaan suurta osaa pois
Wittgensteinista kohtaamatta samalla väijyvää uhkaa matalan
arvosanan saamisesta. Kirjan avulla on esimerkiksi pääteltävä
kysymyslauseen viittaavan esseekirjan esittelemään vuosina
1889–1951 eläneeseen itävaltalaiseen Ludwig Wittgensteiniin eikä
esimerkiksi hänen isäänsä tai veljeensä. Tässäkin tehdään
implikaationasettamia siitä mitä filosofia on. Wittgenstein
kritisoi filosofian perinnettä ja uudisti filosofiaa kertomalla
kirjoissaan siitä, mitä filosofia on, mitä ei mahdollisesti olisi
hyväksytty aikaisemmassa kulttuurisessa ja tieteellisessä
tausta-aikakaudessa, mutta kysymykseen vastaajan oletetaan tietävän
kirjassa esitellyn Wittgensteinin yhteys kysymyslauseen
Wittgensteiniin.
Kun
muistan Wittgensteinin yksityisen kielen argumentin, minun on
muistettava se, että voin hänen sääntöjään noudattamalla
ymmärtää kysymyslauseen vain siten, että löydän määreiden
”uudistaja” ja ”kriitikko” merkitykset siitä mitä niillä
tavallisesti tarkoitetaan, tässä kohdin filosofian perinteen
yhteydessä. Filosofian perinne on se mitä kaikkea on muutaman
tuhannen vuoden aikana jääneiden kielellisten muistiinmerkintöjen
mukaan esitetty filosofian nimikkeen alla. Uudistajia filosofian
perinteessä on ollut niin kauan kuin on harrastettu niin sanottua
filosofian historiaa, jonka voidaan nähdä alkaneen katolisista
kirkkoisistä ja heidän Platonin ja Aristoteleen välillä
suorittamista vertailuista. Aristoteles uudisti ja kritisoi Platonin
käsityksiä. Uudistaminen todentui vasta jälkikäteen kun
vertailtiin heidän asettamiaan käsityksiään toisiinsa.
Wittgenstein ilmaisi myöhäisfilosofiassaan sen, ettei kielen
käyttäjä voi asettua katsomaan kielen ulkopuolelle sitä mikä
nimeää kielen. Itse hän radikaalisesti palautti filosofian kieleen
ja asettui niin lähes kaikkien itseään edeltäneiden filosofeiksi
itseään kutsuneiden tai jälkikäteen filosofeiksi kutsuttujen
henkilöiden tavoittamattomiin. Paljon voidaan Wittgensteinin
filosofiasta löytää ja kirjoittaa, muttei mitään muuta yhtä
arvokasta kuin itsen, ensimmäisen persoonan näkökulman poistamista
filosofisten mietteiden ehdottomimmasta keskiöstä. Wittgenstein
kritikoi edeltäjiään filosofian perinteessä mielettömästä
kielestä ja yksityisen kielen tuottamisesta ja uudisti sitä
nostamalla kolmannen persoonan näkökulman ja yhteisen kielen
kielipelien kokonaisuuden sen todellisuuden miten sen näemme
perustaksi.
Scruton
Ray
Monk: Wittgenstein – The duty of genius
John
Eidinow jne.: Wittgensteinin hiilihanko
Wittgenstein:
Varmuudesta
Wittgenstein:
Filosofisia tutkimuksia
Wittgenstein:
Sininen ja ruskea kirja
Wittgenstein:
Tractatus Logico-Philosophicus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti