Osallistuvat
Mies
ripusti seinälle kellertävää julistetta, jossa luki mustin
kirjaimin painettuna seuraavanlainen teksti: ”Tulkaa osallistumaan
tilaisuuteen, jossa haistatetaan paska uuden veron rakentajille.
Otetaan asia tavalla, joka voi muuttaa tilanteen erilaiseksi.
Seuraavana perjantaina klo 20 Kirjalla.”. Mies oli ripustanut
julisteita jo monelle kymmenelle seinustalle ja hän vaikutti jo
onnelliselta urakan loppumisesta tähän julisteeseen. Miehen nimi on
Josua Vehviläinen ja hän on koulutukseltaan kirjallisuuskriitikko
ja sosiologi. Hallituksen ehdottama vero, jolla pyrittiin käymään
kaikenlaisen uuden luomisen ja innovaation tielle verottamaan sitä
oli käynyt luonnollisesti hänen oikeudentuntonsa tielle, eikä hän
voinut ymmärtää sitä, miten kukaan olisi voinut tukea noin
idioottimaista ideaa. ”Tämä on selkeä osoitus siitä miten
ideaköyhä keskiverto suomalainen on, ja miten suuresti hieman
keskimääräistä luovempaa ihmistä on oikeutuksellista kurmottaa
ottamalla osa hänen luovuudestaan julkiselle vallalle. Se pitäisi
estää, jokaisella tulisi olla oikeus omaan luovuuteensa, koska se
tulisi kuitenkin lopulta koitumaan kaikkien yleiseksi hyväksi
välillisellä tavalla”. Mies alkoi kävellä pitkin kaupungin
pääkatua kohti vanhan jugendtalon alimman kerroksen
kommuuniasuntoa, jossa Josua asui kirjailija Albert Tukiaisen ja
filosofi Emil Järveläisen kanssa. Vehviläisen asuinkumppanit
olivat myös hänen tavallaan luovia ihmisiä ja he olivat
kirjallisessa ja musiikillisessa tuotannossaan asettuneet
arvostelemaan valtaa hallussaan pitäviä tahoja, jotka olivat
Suomessa sillä hetkellä korruptoituneita ja demokratian
perusperiaatteet unohtaneita tahoja. Tukiaisen kirjoittama kappale
”Paska ihminen” mielessään Josua nousi portaita ylöspäin ja
tuli lopulta kolmikon yhteisen asunnon ovelle. Hän astui sisään ja
huomasi välittömästi Järveläisen makaamassa lattialla. ”Hei
Emil, oletko sä kunnossa?”, hän kysyi toveriltaan. ”Joo,
sammuin vain tähän eilen illalla, oli aikamoinen iltama vain.”
”Missä Albert on, oletko miettinyt perjantaista tapahtumaa?”
”Albert on ostamassa ruokaa, minä olen saanut mielestäni aika
hyvän esitelmän valmiiksi perjantaita varten. Siinä tuodaan esiin
kaikki mitä tämä hallitus on tehnyt väärin lainsäädännössä
eikä pelkästään se, miten tämä luovuuslaki on väärin ja
vastoin kaikenlaista oikeudentuntoa.” ”Hyvä homma, meidän pitää
kutsua oikeanlaista yleisöä tähän tilaisuuteen, sellaista joilla
on oman päivittäisen toimintansa kautta luontainen ymmärrys meidän
argumentointiamme kohtaan. Ainakin yliopiston väkeä on saatava
filosofisesta tiedekunnasta mukaan. Kirjallisuuden opiskelijat on
luontaisesti kutsuttava koko joukolla mukaan.” ”Meidän on
näytettävä niille miten niiden asettamat periaatteet ovat vastassa
kokonaisen elämäntavan tiellä; meidän elämäntapamme, sen että
kaikki saisivat vapaasti olla luovia ihmisiä ja kritisoida
luovuutensa avulla ympäröivää elämäntapaa ja yhteiskuntaa. He
haluavat kieltää sen ja jähmettää kriittisen ajattelun jo
ajatuksen tasolla lypsylehmän tasalle.” Samalla kun Järveläinen
puhui Albert Tukiainen tuli ovesta sisään ja tervehti miehiä:
”Hei, mitä pojat. Tulen juuri studiolta. ”Paska ihminen
äänitettiin siellä talteen, siitä tulee loistomenestys.”
”Hienoa Allu, sen sanat ovat ainakin jotain parhautta. Ne
kritisoivat täsmälleen riittävällä tavalla tätä nykyistä
valtaregiimiä ja sen taipumusta oman toimintansa legitimointiin.”
”Hei paska ihminen, älä välitä siitä minkä jätät
huomaamatta, kyllä valta antaa sulle anteeksi, palkitsee, ottaa pois
toisilta ja antaa sulle jakojäännöksettä, kyllä Maatiainen on
oikeassa, älä kuuntele runoilijoita, äläkä etenkään
sanoittajia, eivät he tiedä mitään, sinulla on tietämys kun vain
kuuntelet vallanpitäjiä jne.”, Albert suolsi kappalettaan
kaksikolle. ”Se on hieno. Saat sillä lisää seuraajia
yrityksellemme suomalaisen vallankäytön kokonaisvaltaiseen
kritisointiin”, Emil sanoi. ”Mutta mitä sinä Emil olet
kirjoittanut?” ”Olen valmistellut pamflettia: ”Virheet jotka
johtivat Maatiaisen pääministeriyteen”. ”Hienoa, kuinka
pitkältä ajalta se on?”, Josua kysyi. ”Aloitin sen jo
ymmärrettävästi siitä, kun Holkerista tuli pääministeri
kahdeksankymmentäluvun lopussa, siinä nimittäin oli ensimmäinen
oikeistolaistyyppinen pääministeri sodanjälkeisen Suomen
historiassa, jonka ansiosta luovien alojen työntekijöitä alettiin
ensimmäisen kerran kurmottaa olan takaa.” ”Minä olen
kirjoittamassa kappaletta ”Herra pääministeri”, joka on
sarkastinen yritys esittää tämänhetkinen hallituksen
määräysvaltatilanne uudenlaisella tavalla, se jatkaa ”Paskan
ihmisen” aloittamalla tiellä.” ”Mitä meidän pitäisi tehdä,
jos tämäkään pyrkimyksemme valjastaa enemmän ihmisiä näihin
yhteisiin päämääriimme ei onnistu? Pitäisikö meidän aloittaa
suoranainen partisaanitoiminta vallan hallinnoitsijoita kohtaan,”
Emil kysyi. ”Meidän on pyrittävä saamaan tällä ensimmäisellä
tilaisuudella aikaan massareaktio, jonka avulla voisimme ottaa mukaan
ihmisiä osallistumaan hallituksen vastaiseen toimintaan
solumaisesti. Kaikki on valjastettava samojen periaatteiden kautta
laajentamaan aatteitamme muihin ihmisiin itsenäisesti ja ilman
välitöntä ohjausta.” ”Varmaankin luovien alojen työntekijöiden
ja opiskelijoiden tuki kantaa jo pitkälle”, Josua sanoi. ”Niin,
mutta on kuitenkin luultavaa, ettei se tule riittämään.
Jonkinlainen kokonaisvaltainen ja helposti ymmärrettävä aatteiden
aalto tulisi saada aikaan, jotta ihmisten massa voisi tulla tukemaan
suomalaisen vallankäytön kritiikkiämme. Emme halua pelkästään
tätä lakia kaadettavaksi, vaan kokonainen sukupolvi, joka on
kasvatettu tällaista itsekeskeistä ja pompöösiä vallankäyttöä
varten, on korvattava uudella”, Albert jatkoi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti