Annetussa kysymyslauseessa viimeinen sana luki meistaetiikassa, mutta koska suomen kieleni ei ylety sisältämään tuollaista sanaa, tulkitsen sen tarkoittavan metaetiikkaa ja virhekirjoituksen johtuvan pikanäppäilystä, jonka oletan johtuneen aiheen annon viestittämisen tapahtuman asettumisesta limittäiseen suhteeseen useiden muiden aihetta sivuavien aiheiden annostamisen kanssa.
Metaetiikka tarkoittaa
sitä, mikä tulee etiikan jälkeen. Miten me muodostamme moraalisia
väitelauseita ja odotamme toistemme noudattavan omia oikeina
pitämiämme menettelytapoja. Metaetiikka kiinnittää huomionsa
etiikan olemassaolon perusteisiin ja moraalisen todellisuuden ja
maailmojen moneuteen.
Moraalinen
realismi tarkoittaa
hypoteesia, jonka mukaan on olemassa itsellinen maailma moraalin
alueen tapahtumille. Se lisäolettaa sen, että esitettyjä
moraalisia väitelauseita voidaan arvioida maailmasta samoin,
kehitettyjen menetelmien avulla saadulla tiedolla.
Moraalinen
irrealismi on
käänteistä realismia, ei ole olemassa maailmaa, johon moraaliset
väitelauseet objektiivisesti vertaantuisivat, vaan asettaessaan
moraalisen väitelauseen, henkilö suhtaa sanansa todellisesta
maailmasta erilliseen maailmaan.
Vuonna
1988 painetun kirjan tarkoitus on esitellä lukijalle etiikkaa
käymällä lävitse tällä hetkellä käytävää debattia. Kirja
jakaantuu kolmeentoista päälukuun joiden nimet ovat Moraalisuus
– keksintö vai löytö, Moraalinen
non-kognitivismi – suuntalinjoja,
Moraalinen realismi – suuntalinjoja, Non-kognitivismi – myöhempiä
kehityksiä, Realismi ja todellisuus, Keskustelun tila –
aikatahoinen raportti, Moraalinen motivaatio, Moraalinen heikkous,
Amoralismi ja pahantahtoisuus, Moraalinen realismi ja kulttuurinen
monimuotoisuus Non-kognitivismi ja utilitarianismi,
Kvasi-realismija Periaatteet
vai partikularismi.
Kun
esitellään etiikasta käytävää debattia, tosiaankin on kyseessä
metaeettinen esitys.
Moraalinen
realisti,
ihminen jonka mielestä moraaliset näkemykset, käsitykset oikein ja
väärin tekemisestä, perustuvat ensi sijassakognitiivisiin
tiloihin,
joissa vaihdetaan totuusarvollista informaatiota, uskoo kaikille
samalla tavalla avoimen moraalisen maailman olemassaoloon.
Moraalinen
irrealisti luottaa non-kognitivismiin,
jonka mukaan kaikissa moraalisissa näkemyksissä on myös
non-kognitiivinen, moraalisia väitteitä tekevän ihmisen
subjektiivisaffektiivisestä luonnosta johtuva osajuonteensa.
Moraalin
maailman olemassaolon syitä voidaan olettaa olettamatta sen
olemassaoloa. Moraalinen realisti olettaa ihmisellä olevan
moraalisia ominaisuuksia, jotka aiheuttavat hänessä oikein ja
väärin tekemisen tunnistamiseen ympäristössä johtavia tekoja.
Moraalinen irrealisti kuitenkin pitää moraalisia näkemyksiä juuri
reaktioina, responsseina annettuihin ärsykkeisiin. Jos kaikki eivät
havaitse ympäristössään samoja moraalisen puuttumisen aiheita
voidaan heidän väittää toimivan oman affektiivisen kenttänsä
ulottuvuuden säteen sisällä – silloin moraalin todentumisen
näyttäisi vain reaktioherkkyys.
Moraali
tarkoittaa toiminnan periaatteiden tarkastelua. Moraalista on se,
mikä ottaa huomioon, epämoraalista vastoin se, mikä ei ota
huomioon. Jos moraali on yhteisöllistä, on olemassa moraalin
maailma, etiikka, jonka ohjeista käsin voidaan tarkistaa henkilön
moralisointikyvyn totuusarvoa. Esimerkiksi tiede perustuu realismiin,
oletukseen, että on olemassa maailma, josta saadaan tietoa
kehittämällä uusien tietojen perusteella yhä luotettavampia
tiedonhankintamenetelmiä. – Tiede siis tarkistaa itseään – on
fallibilistista.
Moraalin
itsetarkistavuus voisi olla mahdollista vain silloin jos kaikkien
väitteitä itsenään asettavien henkilöiden väitteet olisivat
yhteismitallisia. Yhteismitallisuuteen voisi riittää jo se, jos
voitaisiin havaita väitteitä tehtävän samanlaisissa tai edes
samankaltaisissa tilanteissa. Jos väitelause olisi esimerkiksi että
ei saa ajaa siilien yli, ei se kuitenkaan riittäisi perusteeksi
sellaisenaan. Useimmat sanoisivat siitä, että se on väärin tai se
ei ole oikein. Kuitenkin syytä teon vääryyteen ei voitaisi johtaa
mihinkään teon aiheuttajaan. Onko siili syyllinen yliajoonsa, koska
pyrkii jatkamaan oman elämäntapansa mukaista elämää siitäkin
huolimatta vaikka ihmiset pyrkivät kaikin saatavissa olevin keinoin
estämään sen jatkumisen? Johtaako siilin ja auton kohtaamiseen
siilin pyrkimykset vai ainoastaan ihmisen mukautuminen häntä
kollektiivisesti sitovien noudatteiden kuten tiellä eikä
esimerkiksi keskellä metsää ajamiseen? Kuuluvatko eläimet
moraalin toimialaan vai ovatko ne täysin persoonattomia?
On
mielenkiintoista ajatella esimerkiksi väitettä ”jokainen aseen
omistaja on potentiaalinen murhaaja” tai ”jokainen mies on
potentiaalinen raiskaaja”, sillä niinhän se on. Murha voi
tapahtua lukuisilla keinoilla ja tuohon murhaamiseen tarvittavat
välineet ovat kaikkialla ja kaikkien käsillä. Niinkin
konkreettinen moraalinen epätoivottavuus kuten murha olisi
kaikkialla läsnä jos emme voisi luottaa sosiaalisiin
konventioihimme, jotka estävät meitä käymästä
kokonaisvaltaiseen eloonjäämiskilpailuun toistemme kanssa.
Moraaliselta
realistilta ja moraaliselta irrealistilta voitaisiin myös kysyä,
miksi tarvitaan moraalia, johon moraalinen realisti voisi vastata:
jotta totuus tulisi esiin ja irrealisti: jotta elämä voisi jatkua.
Moraalinen realisti harrastaa moraalia, koska hän näkee sen olevan
kaikkialla toiminnassa mukana: jokin asia tai toiminta vaan on
väärin, oikein, hyväksyttävää tai kiellettävää, kun taas
irrealisti pyrkii ilmaisuillaan tuomaan itseään esiin. Moraali voi
olla joko itsen ja ympäröivän kehittämistä tai vastaavasti
harrastusta – sitä tehdään samoilla syillä kuin jotkut
”tekevät” tiedettä.
Jos
on olemassa moraalinen maailma, ja siitä voidaan saada tietoa, on
tiedosta jäätävä osa mielen ulkopuolelle, koska muussa
tapauksessa ihminen olisi kaikkitietävä, ja hän määrittäisi
itse moraalin. Jos tiedosta jää osa mielen ulkopuolelle
muotoilemattomaksi, ei tieto ole kaikin puolin oikeaa, vaan sitä
voidaan korjata.
Moraaliseen
paheksuttavuuteen voi riittää joissain tapauksissa tietynlainen,
kuitenkin itsenäisesti käsitetty asenne, mutta tavanomaisesti
yhteisöllisesti ymmärretty teko. Yhteisöllinen ymmärtäminen
tarkoittaa tässä kait Heideggerin eksplikoimaa ”mitäköhän
naapurit ajattelevat asennetta”. Myös tavanomainen moraalinen
asenne on ”kaikki tietää” -asenne. Kaikki tietävät asenne
kumpuaa yhteisöllisesti palkitsevien kokemusten jälkeen
muodostetusta näkemyksestä siitä, että suhtautuminen johonkin
asiaan on päätetty jo valmiiksi, eikä siihen sen takia tule enää
ottaa kantaa.
Tässä
kohtaa tulee esiin odotuksen käsite. Kuten aikaisemmassa kohdassa
tuli ilmi, on tavallista odottaa toisilta jotain tavanomaisissa
tilanteissa, jotka kulkevat ainakin osin säännönnoudatusten
mukaan. Säännötkin kuitenkin saavat luonteensa tilanteissa eri
tavalla. Yhteisöllisillä ilmiöillä voi olla niin sopimuksellinen
kuin myös ”luonnosta” nouseva luonne. Myös moraali voidaan
tulkita naturalistiseksi, jolloin se perustuisi lähinnä
sekundäärisiin, erillisissä tilanteissa ilmeneviin
ei-tarkkarajaisiin ominaisuuksiin.
Filosofia
jonka puhtain osa on etiikka, suhtautuu epäilevästi kaikkeen
luonnolliseen tai luonnolliseksi sanottuun, valmiisiin kysymyksiin ja
vastauksiin. Filosofian tehtävänä on muotoilla uusia kysymyksiä
kysymysten muotoilemisen arvokkuuden vuoksi. Odotus syntyy annetusta
tiedosta. Annettu tai saatu tieto tulkitaan eri tavoilla. Jotkut
ymmärtävät pelkästään virallisia yhteyksiä ja tulkitsevat
ilmiöitä niiden perusteella kun taas toiset pitävät mitä tahansa
omakätistäkin tai välikäsien kautta saatua tietoa samanarvoisena.
Mikä koetaan olennaiseksi puheenaiheeksi ja onko jokainen moraalinen
rikkomus tai väärin tekeminen ansaitseva yhtä suuren huomion teon
aiheen eikä sen mahdollisten seurausten vuoksi? Miksi tulisi puhua
siitä jos joku ampui koulussa ihmisiä kun voitaisiin puhua siitä
kuinka kunnanvaltuutettu Kari Kolimainen ajoi kolmen siilin yli
kulkiessaan puolueensa piirijuhlista kotiinsa?
Vaikuttaako
yhteisö meihin tehdessämme moraalisia arvostelmia ja miksi teemme
niitä? Voidaan lausua sellainen hypoteesi, että ihminen pyrkii
tekemään toiminnastaan sosiaalisissa jatkumoissa sellaista, että
se voi jatkua puuttumatta sosiaaliseen jatkuvuuteen. Jos sosiaalinen
jatkuvuus kokee dissonanssia, pyrkii se löytämään syyn
riitasoinnulle käyttämällä yhteisön säilymistä itseisarvona.
Tässä kohtaa on olennaisen tärkeää ajatella niitä tapoja joilla
ihmiset saavat tietoa tapahtumista. Kun ihmisen toiminnan jäljet
voidaan ulottaa pitkälle, on hänen entistä vaikeampaa perustella
toimintansa moraalisuutta muuten kuin huolehtimalla siitä, etteivät
itse päätökset aiheuta moraalisia rikkeitä. Kun absoluuttinen
vallankäyttö on rajoittunutta, joutuvat ihmiset seuraamaan
asettamia sen sijasta että voisivat Toimia. Asettamien seuraamisen
moraalisuudesta voidaan keskustella, jotta voi seurata asettamia, on
tiedettävä niiden sisältö. Jotta voi valita useista asettamista
seurattavansa, on asettamienkin seuraamista vaativampaa. – On siis
tiedettävä asettamien kytköksien mahdolliset seuraamukset. Ei tule
olettaa että jokin asettama johtaisi aina tiettyyn objektiivisesti
havaittavaan reaalisen todellisuuden tilaan, sillä silloin ei
tarvittaisi moraalia koska voitaisiin ohjautua ilman laajempaa
”ajattelua”. Ajatteleminen onkin ehkä luonnosta johtuvaa. On
epäiltävä ympäristöstä tulevaa tietopotentiaalia, asetettava
yhteisön näkemykset kyseenalaisiksi. Tämä sen takia että voisi
olla esimerkiksi metaetiikkaa.
Jokelan
kouluammunta oli mielenkiintoinen tapaus. Kognitiivisesti voidaan
todeta että koulun pakollisuuden vuoksi harvat ihmiset tahtoisivat
tapausten yleistyvän, mutta sen vuoksi ei voida tapausta pitää
erityisen jännittävänä moraalisen taivastelun aiheena pelkän
harvinaisuutensa takia. Myös on mielenkiintoista kokea se, kuinka
jotkut heikkolahjaiset yksilöt ovat valmiita asettamaan
yhteisöllisen moraalisen taivastelun sivuunjättävän henkilön
samaan alhaiseen luokkaan vaikka esimerkiksi kouluampujan kanssa.
Tällaisten tapausten taivasteltavuuden kysymisen vastauksien
yhteydessä käytetään tavallisesti vastakysymystä: ”Et kai
haluaisi että näin kävisi itsellesi”. Joskus siis ajatellaan
olevan läsnä sekä teon uhrin tai uhrit ja teon tekijän. Voiko
joku siis olla moraaliton jos hän toteuttaa omaa, jopa harkittua ja
yhteisöihinsä nähden syvemmän moraalisen tietoisuuden sisällä
kehittämäänsä ”teollisuutta” yhteisössä? Voidaanko
kuvitella miltä koulussa ammutuksi tuleminen tai koulussa
kymmenienkin henkilöiden ampuminen tuntuu? Voidaanko sitä sanoa
paheksuttavaksi pelkästään sen takia koska se ei ole
”tavanomaista” tai ”tavallista”? Tehdäänkö arvio siis
ampumisen teon, ampumisen teon yhteismoneuden vai ampumisen
tapahtumayhteyden vuoksi? Arviot ovat aina relatiivisia mistä
kertovat taivaskanavien ankkureiden irvokkaan kiimaisesti ulostetut
teatraaliset huoahdukset: ”Tämä on hirveää, otetaan nauha vielä
uudestaan”. En kokenut moraalista yhteenkuulumattomuutta vaikka
heti tapahtuman jälkeen kuulutinkin näkemykseni kovaan ääneen
ulos, paremmin koin sitä, koska jouduin kävelemään sateessa liian
monen kastemadon yli.
Monesti
meillä ei ole tietoa moraaliseen arviointiin ilmituodullisesti
tarkoitetusta teosta tai tapahtumasta kuin pieni osa. Kyseenalaista
on, voidaanko kaikkea saada koskaan esille siinä mitassa, että
moraalin puuttumisen vuoksi tehty teko voitaisiin arvioida oikein
perustein. Silloin, kun ihmiset arvioivat mieluummin vaikka vajaan
tiedon perusteella kuin että jättäisivät arvioimatta, siirtyy
vastuu moralisoinnista tietoa suodattavalle taholle, kuten vaikkapa
sensaatiolehdistölle, tai filosofeiksi leimatuille
maallikkosaarnaajille, joista ei koskaan tule muuta kuin surkeita
moraalista-piipertelijöitä, jotka ovat kyvyttömiä tulemaan
geometris-matemaattisiksi analyyttisiksi filosofeiksi ja joutuvat
tyytymään vain Horkheimer-käännöksiin.
Moraalinen
kognitivismi on moraaliselle realistille kunnioituksenarvoinen mutta
älylliseen epärehellisyyteen helposti johtava tila. Miksi kaikki
pyrkisivät saamaan tietoa moraalista, jos se on esimerkiksi kaikille
avoimessa, mutta esimerkiksi tieteen maailmasta erottuvassa
maailmassa, ja miksi maailmat välttämättä liittyisivät toisiinsa
ja voidaanko niiden yhteydet hyväksyä?
On
tavanomaista puhua ja kirjoittaa ”omastatunnosta” moraalin
yhteydessä. Omatunto on yhteisöllistä moraalisuutta ylläpitävä
elin, jonka sanotaan epätoimivan, jos se ei värähtele silloin, kun
voidaan nostaa melu sen värähtelemättömyydestä. Voidaan siis
sanoa että on suuri joukko ihmisiä jotka mielellään korostavat
oman omantuntonsa pönäkkyyttä. Pönäkkyyden korostaminen onnistuu
siten, että ilmaistaan pönäkkyydellä toisen omantunnon
ei-pönäkkyys. Moralisoija on kaikesta riippumatta aina parempi
ihminen kuin moralisoinnin kohde, sillä se riittää moralisoijalle,
joka on merkittävän huolekas yhteisöllisen non-diffuusion
ylläpitämistä mukaedistävästä tekijyydestään.
Voidaan
ajatella ensisijaisia ja niitä seuraavia ominaisuuksia
nimenomaisesti moraalisen non-kognitivismin yhteydessä. Moraalinen
non-kognitivismi on kanta, jonka mukaan ihminen pyrkii turhaan
asettamaan omaa mieltään yhteyteen maailman kanssa koska se ei
onnistu. ”Se ei ole oikein” on vastaavuustarkoite ilmaisusta
”minusta tuntuu pahalta ja väärältä kokea sitä minkä
havaitsen”. Non-kognitivismi on siis emotivistinen asenne
moraaliin. Emotiiviset propositiot eivät ole kognitiivisten tilojen
seuraamuksia, vaan ne johtuvat kognitiivisten tilojen ulkopuolisesta
subjektiivisesta aineksesta.
Jos
etiikka ei saa tukeutua siihen mitä on, siis sitä miten pitäisi
olla, ei saa perustella sillä miten on, voidaan kysyä miksi
non-kognitivistin etiikka ei olisi yhtä totta kuin mikä tahansa muu
moraalisia kieltolauseita asettava etiikka.
Arvioidaanko
teon hyvyyttä suhteessa teon todistajien mielentiloihin vai
pyritäänkö muistamaan periaatteita, joiden mukaan arvioidaan
tekoa? Missä periaatteet ovat jos tehdään jälkimmäiseen tapaan?
Pyritäänkö moraalin ylläpitämisellä terapeutisoimaan teon
todistajien mieliä? Onko moraali siis hyssyttelyä? Onko kaikilla
tarve ymmärtää jaettu moraalisuus tai ilmaista pahennustaan tai
epähyväksyntää moraalisella tavalla? Tekevätkö jotkut tahallaan
vastoin toisten odotuksia vai näyttävätkö he todellisen luontonsa
esittäytymällä ympäristölleen siten kuin eivät välittäisi
yhtään mistään?
Metaetiikka
on etiikkaa tutkiva etiikan osa-alue. Moraalinen realismi on käsite
jota käytetään metaetiikassa koska sillä voidaan ilmaista
kokoavasti filosofisia asettumia, joiden mukaan moraaliset
väitelauseet ovat etiikan moraalisesti järjestyneessä maailmassa.
Kaikilla ei siis välttämättä ole moraalisten realistien mukaan
pyrkimystä toimia moraalisesti ja sen takia he eivät toimi
totuustavoitteisesti. He eivät pyri toimimaan oikein tai hyvin koska
heillä ei ole tietoa miten toimia. He eivät pääse käsiksi
moraalisten propositioiden maailmaan tai tekevät tahallaan eri
tavalla.
Moraalinen
antirealismi tarkoittaa kantaa jonka mukaan moraaliset ominaisuudet
eivät ole maailmassa vaan havainnoijassa, minkä vuoksi niille ei
voi antaa totuusarvoa. Moraalinen antirealismi voi olla esimerkiksi
kielteisten tai myönteisten tunteiden ilmaisua eli emotivismia tai
tunteille objektiivista verhoa parsivaa kvasirealismia, joka voidaan
paljastaa havaitsemalla asetettujen mukaobjektiivisten uskomusten
relationaalisuus, konditionaalisuus.
Aihetta
voisi käsitellä laajemminkin ja varmasti tekstiin laajemmin
viittaavammalla tavalla, mutta koska ohjelause sisältää vain neljä
alueen termiä, luulen nyt jo käsitelleeni niitä tarpeeksi
laajasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti