Sukuni
von Beckereiden on ensimmäisissä siitä tehdyissä kartoituksissa
nähty edustavan pitkää ja monikulttuurista kehityssuuntaa, joka
alkoi näiden kertomusten mukaan keskiaikaisesta Tanskasta.
Ritarihuoneelta löytyvien papereiden mukaan jo 1700-luvun lopussa
Tukholmassa eläneet sukulaiset olivat tehneet sukutauluja
suvustamme. Perinpohjainen kartoitus suvusta tehtiin ensimmäisen
kerran 1800-luvun puolenvälin jälkeen. Silloin sukua tutkivat mm.
historiantutkijat ja genealogit Oskar Wasastjerna ja M. Stackelberg.
No mutta, mikä siis onkaan perinteinen käsitys sukumme historiasta?
Sen
mukaan suvun ensimmäinen tunnettu kantaisä olisi ollut 1300-luvun
Tanskassa elänyt asianajaja Johan Biker. Kantaisän jälkeen suku
olisi elänyt pari polvea Tanskassa ja siirtynyt sitten Baltiaan,
Revaliin (Tallinnaan) ja Riikaan. Baltiaan siirtyminen olisi johtunut
siitä, etteivät suvun jäsenet olleet mieltyneet Kalmarin Unionin
aikaiseen Tanskaan. Baltiassa suvun jäsenistä tuli saksankielisen
yliopistollisesti sivistyneen kaupunkilaisporvariston ja ritariston
jäseniä. Joissakin kartoituksissa tosin kerrotaan, että suku olisi
mahdollisesti aateloitu jo ennen 1600-lukua todennäköisesti
Riiassa. 1500- ja 1600-lukujen vaihteessa suvun jäsen Sigmund von
Beckern meni Ruotsin armeijan palvelukseen ja hänestä tuli lopulta
eversti. Sigmund kuoli 30-vuotisessa sodassa ja hän sai yhden pojan,
Johanin, ja yhden tyttären, Helenan. Johan taisteli
menestyksellisesti Ruotsin armeijassa mutta myös Oliver Cromwellin
protestanttisissa palkkajoukoissa kuningas Kaarlen kavaljeereja
vastaan Englannissa ja Skotlannissa sisällissodan aikaan. Johan
aateloitiin vuonna 1653 ja suvun nimeksi muotoutui nykyinen von
Becker. Johan sai ainakin kolme poikaa: Johan Wilhelmin, Hansin ja
Herman Fredrikin. Perinteisen teorian mukaan Johan Wilhelm, joka oli
arvoltaan kenraalimajuri, olisi saanut pojan Axelin, joka olisi
ajautunut isonvihan aikaiseen Suomeen ja saanut siellä kaksitoista
lasta vanhaan baltiansaksalaiseen aatelissukuun kuuluneen Maria von
der Pahlenin kanssa. Näistä kahdestatoista lapsesta muotoutuivat
sitten suvun pääasialliset suomalaiset sukuhaarat joista syntyivät
myös sittemmin jonkinlaista mainetta hankkineet suvun jäsenet kuten
Reinhold, Adolf, Frans Josef ja ruhtinas Dolgorukin kaatumisen
Koljonvirralla aiheuttanut Gustaf von Becker. Tanska-versiota siis
tukivat esim. mainitut Wasastjerna, Stackelberg ja esim. ukkini edm.
sisar Lempi Kinnunen (os. von Becker). Miten uusi versio sitten
poikkeaa perinteisestä ja ketkä ovat tuoneet sitä esille?
”Revisionistinen” teoria esiteltiin 1940-luvulla kun
ritarihuoneen genealogi Tor Carpelan piti esitelmän, jossa hän
esitteli vaikuttavia perusteluita sen todistelemiseksi, ettei
isonvihan aikaan Suomeen ”tullut” Axel von Becker tai Axel Becker
olisi Malmön lähelle Torne Hällestadiin haudatun Johan Wilhelm von
Beckerin poika. Carpelan kertoo esitelmässään siitä, miten vuonna
1701 syntyneen Axelin isä olisi ollut vuonna 1671 perinteisen
teorian mukaan Baltiassa syntynyt Johanin pojan Hansin poika Axel,
joka toimi Sysmässä nimismiehenä ja isonvihan aikaan
kapteeniluutnanttina, jonka sitten venäläiset olisivat murhanneet.
Carpelan ja sittemmin Blomstedt esittävät että 1671 syntynyt Axel
olisi ollut Tuusulassa asuneen korpraali Anders Hansson Beckerin
poika. Carpelan kertoo miten Axel oli orpo ja kasvoi mm. von Schrowen
ja Tandefeltien aateliskodeissa Sysmässä. von Schrowet ja
Tandefeltit kirjoittivat sittemmin todistuksia ritarihuonekomissiolle
siitä, että Axelin isä ja isoisä olivat balttilaisia upseereita,
jotka kaatuivat ”vanhoissa saksalaisissa sodissa”. Vuonna 1731
Axel olisi näiden todisteiden mukaan kertonut, kun hänen appensa
von der Pahlen pyysi häntä ottamaan sukunsa säteritiloja
haltuunsa, ettei hänellä ollut vaakunaa ja siten oikeutta kutsua
itseään ”aateliseksi”. Tällä perusteella suku otettiin
1760-luvun alussa pois ritarihuoneesta, koska epäiltiin, ettei
Sysmän furiiri Axel ollut ruotsalaisen aatelissuvun perillisiä.
Suvun seuraavan polven jäsenet kuten Ruotsiin Lidköpingin lähelle
siirtynyt majuri Carl Johan ja Suomessa asunut Herman, veljeksistä
vanhin, aloittivat kirjesodan ritarihuoneen kanssa, jossa esittivät
perusteluja suvun perinteisen teorian mukaisesta polveutumisesta.
Tämä johti vuonna 1769 tulokseen ja suku otettiin takaisin
ritarihuoneeseen, Axelin kuoltua noin kymmenen vuotta aiemmin.
Historiantutkija Blomstedt esitti myöhemmin sukututkimusjulkaisussa,
että oletettavasti Anders Hansson Beckerin isä olisi tullut
Saksasta. Perinteisen teorian mukaan suku olisi siis vähintään
700-vuotias ja olisi sinä aikana ollut ainakin neljässä maassa
pysyvästi. Uuden teorian mukaan kartoitettu suku olisi noin
400-vuotias, sen Suomen kantaisä olisi korpraali ja ensimmäinen
tunnettu kantaisä olisi Saksasta. Voi ajatella, että jos monarkia
olisi vielä voimassa ja uusia todisteita ei entisen teorian
perustelemiseksi enää löytyisi, poistettaisiin suku silloin
ritarihuoneesta ja aateliskalenterista.
Mikä
sitten tukee kutakin teoriaa? Perinteistä teoriaa tukee se, että
toinen sukuamme tutkinut meriupseerina toiminut sukulainen sanoo,
että Riiassa voisi olla joku dokumentti, joka todistaisi, että
Sysmän vuonna 1671 syntynyt Axel olisi syntynyt Baltiassa ja olisi
ollut aateloidun Johanin poika. Toisaalta Carpelanin perustelut ovat
aika vakuuttavia. On mm. Carpelanin mukaan todistettua, että
kenraalimajuri Johan Wilhelm von Becker olisi sanonut toisen
sukuhaaran jäsenelle Tukholmassa vanhoilla päivillään, ettei
hänellä ole jälkeläisiä. Voi myös ajatella sitä, miten Axel
olisi voinut päätyä keskelle Hämettä isättömänä Ruotsista
tai Baltiasta. On sanottava, että Carpelanin-Blomstedtin teoria
vaikuttaa paperilla vahvemmalta.
Mikä
sitten säilyy, oli totuus sitten millainen hyvänsä? Mielestäni ei
oikein mikään, koska uusi versio osoittaisi sen, että sittemmin
merkittävään yhteiskunnalliseen asemaan nousseet jäsenet olisivat
saaneet sosiaalisen asemansa ja säätynsä tuoman ”boostinsa”
perusteettomasti ja esi-isiensä tekemällä vääryydellä.
Naurattaa kuitenkin kun ajattelee sitä millaisilla
kengänkiillotuksen ja selänrapsutuksen suorittamisilla aateliseksi
on yleisestikin tuohon aikaan päästy, joten minkäänlaista
alemmuudentuntoa ei sukumme ns. ”aatelisten” jäsenten tarvitse
toisia aatelisia sukuja ja niitten jäseniä kohtaan kuitenkaan
edelleenkään tuntea.
Asia
on kaikilta puolin jännä ja kuvaa sekä aateluusinstituution,
sääty-yhteiskunnan että historian absurdisuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti