BOHEMIAN COLOURS
Näytelmä
OLLI
VON BECKER
1.
kohtaus: tapaaminen sateisella kadulla
Henkilöitä:
Henrik, kustantajan edustaja
Vettä
oli satanut jo pari vuorokautta. Kaduille oli muodostunut isoja
lätäköitä joita urheat jalkaisin kaupungin katuja suunnistavat
ihmiset pyrkivät väistelemään. Kello oli jo neljä iltapäivällä
ja pimeä oli jo alkanut laskeutumaan tähän kaupunkiin, joka
sijaitsee Suomen länsiosan keskellä. Runoilija ja romaani- ja
näytelmäkirjailija Henrik Adlerstjerna, 24-vuotias nuori
ahavoituneen näköinen mies kulki pitkin kaupungin pääkatua. Hän
oli pukeutunut vaaleaan ulsteriin ja vaaleisiin aasinnahkahousuihin,
jaloissa hänellä oli violetit tennarit, joista toisten nauhat
olivat aukia. Yhtäkkiä kiinnittäessään huomiotaan
vastaantulevaan ihmismassaan, Adlerstjerna näki edessään tutun
hahmon: ”Edvard! Minne olet menossa? -Terve Henrik, toimiston piti
muuttaa eilen, ne ahdistavat nyt meitä aika saatanallisella tavalla.
-Kuinka
niin, mitä on tapahtunut?
-Natsit
heittivät eilen polttopullon toimistoon. Tuli saatiin sammumaan omin
voimin mutta ne jättivät oveen viestin, jossa kertoivat tulevansa
takaisin ellei toimintamme lopu heti.
-Eikö
puolustajat ole aktiivisena tällä alueella? Hehän luultavasti
lopettaisivat tuollaisen uhkailun alta aikayksikön?
-Ne
siat toimivat todennäköisesti suoraan ”Härmäläisten” alla.
Jos heidän toimintansa ei auttaisi, saisivat he todennäköisesti
saman aikaan lainsäädännöllisellä ulottuvuudella.
-Ne
kirotut härmäläiset! En kokisi pahana, mikäli ne kaikki
katoaisivat tästä maasta.
-Niin
me emme pian enää ole suomalaisia vaan kaikki palaamme
härmäläisyyteen.
-Meidän
on pidettävä puoliamme, emme saa alistua niiden uhkailuihin. Ne
kuitenkin ovat henkisesti meitä matalemmalla tasolla.
-Totta.
Sinun käsikirjoituksesi ovat todella edistämässä tätä
pyrkimystä
-Mitä
niille muuten kuuluu? Ovatko ne jo menneet seulasta läpi?
-
Sinun dystopiasi härmäläisestä Suomesta on jo painossa ja
näytelmäsi. Maallinen maattomassa on jo toisen kustannustoimittajan
luettavana. Siinä voi tosin mennä kauemmin tämän muuton vuoksi.
-Hyvä
Edvard! Olen kiitollinen tästä uroteosta. Ihmiset tulevat kynäni
ansiosta havaitsemaan mikä meitä kaikkia odottaa ellemme laita
stoppia tälle kehitykselle.
-Se
on toki totta. Eivät sinun opintosi ole menneet hukkaan. Oletko
muuten harkinnut kirjoittavasi Suomen viimeaikaisen poliittisen
historian ajaketta? Sinun lahjasi riittäisivät hyvin siihen.
-Niin
pitäisi näyttää ihmisille se, miten tuo kaikki on ollut
laskelmoitua ja lopulla kuitenkin johtunut ihmisten yksinkertaisista
käsityksistä poliittisen päätöksenteon luonteesta.
-Mutta
nyt Edvard – anteeksi – minun on nyt mentävä, tapaan perheen
äitini luona. Hyvää jatkoa ja ollaan tekemisissä jatkossakin.
-Hyvää
jatkoa sinullekin Henrik. Ja rohkeutta!
2.
kohtaus: Perhe-päivällinen Valtakatu 23
Henkilöitä:
Henrik, Elise Adlerstjerna, Thomas Adlerstjerna, Anna Lizarus, Ossian
Adlerstjerna, Dia af Danviken
Vanha
uusrenessanssin tyylisuuntaa noudattava talo välkehti valoissaan
Valtakadun varrella. Tässä talossa ei todella asunut talonmiehen
lisäksi rahasta köyhiä ihmisiä. Adlerstjernan suku oli omistanut
talosta useita asuntoja vielä 1950-luvulla. Sen jälkeen omistus oli
kutistunut yhteen 400 neliöiseen asuntoon, jossa asui Henrikin
Adlerstjernan äidin Elisen lisäksi kaksi tätiä ja välillä
perheen nuorimmainen poika, Ossian. Perhe oli kokoontunut pöytään
lukuunottamatta perheen isää, teollisuuspohatta Jürgeniä, joka
oli kuollut hämärissä olosuhteissa myrkytykseen edellisenä
vuonna. Pöydän päässä istui perheen äiti, lähes kuusikymppinen
Elise ja hänen vieressään vasemmalla puolella istui vanhin poika
Thomas, pankkiiri, ja hänen edessään seuralaisensa Anna Lizarus
kuvankaunis brunetti punaisessa hameessa ja mustassa poolopaidassaan.
Annan vieressä istui Ossian, filosofian opiskelija, ja Thomaksen
vieressä Ossianin edessä istui Dia af Danviken, vanhaa
taalainmaalaista aatelissukua edustava parikymppinen tyttö, johon
Ossianilla oli ollut vaikea suhde jo vuoden ajan. Henrik istui
vastakkaisessa päässä pöytää äitiinsä nähden. Palvelustyttö,
jonka äiti oli palkannut perheen kokoontumisia ja muita tärkeitä
illallisia varten toi pöytään alkukeiton, jota kaikki alkoivat
kauhoa suuhunsa äidin sanottua kaikille Bon Apetit, hyvää
ruokahalua.
-Mitä
sinä Ossian olet viime aikoina tehnyt? Sinä et ole kertonutkaan
itsestäsi pitkään aikaan, Thomas kysyi pikkuveljeltään.
-Ääh,
filosofia on tuntunut niin tylsältä, siihenkin pitäisi saada
mielestäni jotain merkittävämpää, satoja vuosia sitten eläneiden
peruukkipäiden jälkeenjääneiden teosten nuuskiminen ei ole
sellaista merkittävää. Kysy veli mielummin Henrikiltä, hänhän
sai aikoinaansa stipendinkin tuollaisesta nuuskimisesta.
-Sinun
pitäisi Ossian havaita, että filosofiaakin voi hyödyntää
luovemmin kuin vain pelkästään raatojen tutkiskeluun. Minä sain
mielestäni muodostettua sellaisen uudenlaisen määritelmän
filosofiasta, joka on liitteessä politiikkaan joka herätti
älyllisesti riippumattomissa ihmisissä tuen luottamuksen lisäksi,
Henrik puhui.
-Niin
Henrik puhuu taas siitä ainaisesta osallistumisestaan! Ei sillä ole
saatu ainakaan vielä aikaan esimerkiksi parempia suhteita tässä
poliittisessa tilanteessa riippumattomina pysyviä kansakuntia
kohtaan, Thomas tuhahti.
-Pitääkö
teidän lapsosten aina vaan ajautua puhumaan politiikasta, äiti
puuttui. Ettekö vain voisi kertoa miten teillä henkilökohtaisesti
menee? Mikä esimerkiksi sinut Ossian ja Dia taas vei yhteen, kun
teillä oli vielä viime vuonna niitä vaikeuksia?
-Äiti,
minä en vaan voinut pysyttäytyä erossa Diasta, sittenkään kun
tulin takaisin Pariisista.
-Muuhun
asiaan Ossian ei tainnutkaan mieltään rasittaa Pariisin
”lomallaan”, Thomas irvaili. Vai saitko veli hyvä todella sen
”suuren teoksesi” valmiiksi, hän jatkoi näytellen samalla
lainausmerkkejä.
-Älä
kiusaa veljeäsi Thomas, äiti sanoi. Mitä sinulle Dia kuuluu, onko
Ossian kohdellut sinua kauniisti?
-Meillä
menee ihan hyvin Dia täräytti kärkkäästi. Meitä ei kai oltu
tarkoitettu olemaan erossa. Minä ainakin kaipasi Ossiania valtavasti
kun hän lähti Pariisiin. En ole ollut sen jälkeen Danvikenissäkään
niin usein kuin olin ollut aikaisemmin.
-Meillä
menee ihan hyvin, Ossian tiivisti. Mutta miten sinä Thomas olet
saanut pidettyä tuon Annasi kuvioissa näinkin kauan?
-Me
tasapainotamme toisiamme, Anna sanoi, laitettuaan ensin
katkarapukeittoa suuhunsa. Hän pyyhki lautasliinalla suupieliään
ja lisäsi: Minä pidän häntä maan tasalla siten ettei hän
uppoudu täysin noihin pörssikursseihinsa ja indekseihinsä.
-Anna
on minun pikkutaiteilijani, hän pitää minua kulttuuritoimintojensa
tasalla.
-Miten
sinun viime näyttelysi meni, äiti kysyi viitaten miniäänsä.
-Olisi
se voinut mennä paremminkin, mutta sain minä myytyä pari taulua,
ja ainakin ruotsalainen ja norjalainen toimittaja tekivät
näyttelystä jutun lehteensä, Anna totesi.
-Ei
Anna voi saada mitään aikaiseksi taiteellaan niin kauan kuin se on
mitä on, Henrik täräytti pöydän päästä. Ja niin kauan kuin
Thomas on rahan vallassa kuin hänen nuorikkonsa ei saa taiteeseensa
poliittista kantaaottavuutta. Vai mitä sinä Anna kuvittelet saavasi
aikaan porverillisilla maisemillasi ja asetelmillasi, sinähän vielä
kuitenkin tulet poliittisesti aktiivisesta perheestä. Sinun pitäisi
saada vertauskuvallisuutta töihisi, näyttää sellaisia
symbolisuuksia joita ihmiset eivät tavallisesti herkiä
ajattelemaan, Henrik jatkoi.
-Älä
kiusaa Annaa, äiti koitti sovitella.
-Sinun
pitäisi äiti ymmärtää, että Henrik on nykyisin kaikessa niin
syvällä politiikassaan, ettei häntä saada siitä eroon edes
täällä, isäukon valvovien silmien alla, Thomas hymähti ja
vilkaisi huomiota herättävästi äiti Elisen takana seinällä
olevaan suureen Jûrgeniä esittävään muotokuvaan.
-Sinä
et Thomas ymmärtänyt koskaan isäukkoa. Luuletko sinä, että hän
todella halusi yhtään johtoon omasta tahdostaan? Henrik latasi
kiihtyneenä. Ainakin hän ei maininnut sinua esimerkkinä
viimeisessä tahdossaan, vaikka sinä meistä ainoana juokset
pörssikurssien perässä.
-Mitä
sinä Henrik muka isästä tiedät? Ei hän ainakaan ollut
samanlaisia vastustuskannan miehiä kuin joihin sinä nykyisin
kuulut. Luuletko saavasi kirjasi moneenkaan ikkunaan? Se viedään
tiskienkin alta pois kun KOP ja Härmäläiset saavat kuulla sen
sisällöstä. Onhan tuollainen aktivismi sööttiä tavallaan, mutta
kuitenkin sinä lyöt toiminnallasi omia kannattajiasi tulevaisuuden
suhteen. Haluatko sinä todella päätyä telkien taa samalla tavalla
Niinivaaran tavoin, isoveli saarnasi.
-Emmekö
me voisi jättää politiikan sivuun tässä pöydässsä lapset,
äiti Elise yritti sovitella.
-Hyvä
on, Thomas sanoi.
-Kunhan
Thomas jättää tuon mielistelemisensä minun kuulleni, Henrik
vastasi pöydän päästä.
Ja
niin Adlerstjernan poliittisesti ja ideologisesti epäsuhtainen ja
ristiriitainen perhe jatkoi lauantaipäivällistään kaikessa
rauhassa kosketellen vain sellaisia puheenaiheita jotka eivät
herättäneet heissä suurempia tunteita.
3.
kohtaus: Tapaaminen ravintolassa, Ravintola Kilipukki
Henkilöitä:
Alex von Doblens, Gita Nozens
Alex
von Doblens seisoskeli ravintola Kilipukin edustalla odotellen nuorta
naista, joka oli herättänyt hänen kiinnostuksensa
riippumattomuudellaan, itsenäisyydellään ja räväkkyydellään.
Hän oli pukeutunut mustaan nahkatakkiin ja mustiin farkkuihin.
Hänellä oli hipstermalliset 1,5 plussan vahvuiset silmälasit ja
hän pureskeli odottaessaan purukumia. Kello oli noin viisi ja hän
oli sopinut naisen kanssa syövänsä päivällistä ravintolassa.
Odoteltuaan noin vartin verran, Gita Nozens käveli pitkin ravintolan
edessä olevaa ylämäkeä. He halasivat ja vaihtoivat tällaisiin
tapaamisiin tavanomaisesti kuuluvat kohteliaisuudet ja siirtyivät
sisälle ravintolaan, joka tarjoili tavanomaisia suomalaisia
herkkuja. He olivat valinneet juuri tämän ravintola, koska
kumpikaan heistä ei ollut alkuperältään suomalaisia. Doblensin
suku oli alkuperäisin Puolaan liitetystä Sleesiasta ja Gitan isoisä
oli ollut Puolasta Varsovan läheltä paennut juutalainen emigrantti,
jonka suku oli sen jälkeen jäänyt Suomeen. Alex ja Gita olivat
asuneet suurimman osan tähänastisesta elämästään Saksassa.
Suomeen he olivat tulleet asuttuaan Düssseldorfissa samassa
kommuuniasunnossa Henrikin serkun Bertil Adlerstjernan kanssa, joka
oli Suomessa syntynyt suomalainen.
He
menivät sisään ravintolaan ja ottivat kahden hengen pöydän,
jonka Alex oli aiemmin päivällä varannut.
-Otetaan
alkuun kanttarellisalaattia, Alex sanoi
-Otetaan
vaan, Gita rohkaisi ja lisäsi: Eikö pääruuaksi kävisi
poronlihakeitto?
-Kyllä
se käy minulle, ja juodaan tänään vain piimää
Kaksikko
syventyi tilauksen tehtyään toisiinsa ja kyselivät toisiltaan
viimeaikaisia kuulumisia, oman ja perheenjäsenten terveyttä yms.
opintojen vaiheista. Alex ei kuitenkaan voinut olla tiedustelematta
Gitalta poliittisista asioista.
-Miten
sinä äänestit eduskuntavaaleissa, minä äänesti Bertiliä,
hänhän meinasi päästä Kuusiston vanavedessä läpi.
-Minä
en ole nähnyt Bertiliä kuukausiin. Hänellä on kaiketi ollut
vaikeuksia isänsä kanssa. Hänhän teki Bertilin perinnöttömäksi
. Muistan kuitenkin jo níistä ajoista kun opiskelimme yhdessä
Düsseldorfissa sen, miten lahjakas ja selkeä puhuja hän oli.
Luonnollisesti hänkään ei ole käsittääkseni voinut katsoa
hyvällä Härmäläisiä ja Kokoomuksen ja Kepun yhdistymistä
Kansalliseksi Oikeistopuolueeksi. Voi että minä vihaan
amerikkalaisia, he näyttävät vievän Saaristo etunenässä
maatamme kohti turmiota. Minä äänestin Simo Lehtosta, hän on
tietääkseni hyvissä väleissä Kuusiston kanssa.
-Lehtonen
on kyllä hyvä ja asiallinen mies, Alex totesi. Oletko saanut
kirjallisia töitäsi julki, hän lisäsi kysyen.
-Olen
valmistellut pamflettia ulkopolitiikan oikeasta suunnasta tässä
poliittisessa tilanteessa. Tiedät varmaan hyvin, että olen
opiskellut kansainvälistä politiikkaa lukioiästä alkaen.
-Tiedän
kyllä, Alex vastasi.
-Kuusisto
on hahmotellut linjan oikein. Suomen pitäisi pysyä erossa
Yhdysvaltojen valitettavasti tällä hetkellä johtamasta
ulkopolitiikan linjasta ja pyrkiä läheisempään suhteeseen toisten
Euroopan maiden vapaiden oppositioiden kanssa ja rohkaista vielä
vapaina pysyviä valtioita ja niiden päämiehiä pysymään lujina
Yhdysvalloista riippumattomina vapaina kansakuntina. Suomen pitäisi
keskittyä tuottamaan lähinnä toisten Euroopan kansojen tarvitsemia
tuotteita, vahventaa yhteyttä Saksaan ja Iso-Britanniaan ja lopettaa
amerikkalaisten tuotteiden monopolistisen mainostamisen Suomessa.
Yhdysvaltain ei tulisi olla keskeisimmässä asemassa Suomen
ulkosuhteissa. Oppositio siellä on jo täysin hiljennetty ja sen
takia oikeamman suhteen löytäminen on alun alkaen mahdotonta. KOP
ja härmäläiset ovat EU-vastaisuudessaan täysin rähmällään
niitä päin. Vapaan opposition Suomessa on pyrittävät yhteyteen
Euroopan kansojen vapaiden oppositioide kanssa tai niiden kansojen
kanssa, jotka jotenkin arvioiden ovat vielä pystyneet pysymään
vapaina.
-Siinä
olet Gita oikeassa, näkee hyvin että olet aina pystynyt näkemään
asiat valtalinjasta nähden riippumattomalla tavalla. Et maininnut
sitä, että Yhdysvaltojen arabimaissa ja kehitysalueilla käymät
sodat on mielestäni saatava loppumaan ja kristillisen Euroopan on
pyrittävä muodostamaan liennyttäviä suhteita muslimimaihin,
vaikka tosin uskonnolliset mielipiteet eivät enää saa olla
vaikeuttamassa kansalaisten ja kansakuntien saamia arvioita
Euroopassa ja Euroopan ulkopuolella.
-`Niin,
esimerkiksi Balkanilla tulisi pyrkiä alueen kehitysmahdollisuudet
huomioiden ottamaan samankaltainen linja kuin Irlannin pohjoisosassa.
Ihmisiä tulisi pyrkiä yhdistämään eroja kunniottaen ja
huomioiden eroja sopeutuvien sekulaaria kansalaisuskontoa
tunnustavien henkilöiden sisälle sopimaan yhdessä yhteiselämästään
samoilla alueilla. Gita lisäsi maistettuaan ensin pöytään tuotua
kanttarellisalaattia. Tämä on muuten mahtavan hyvää, hän totesi
salaatista.
-Niin
toki. Pitäisi pyrkiä muodostamaan yhteenliittymä vapaiden kansojen
ja oppositioiden välille, joka voisi olla edistämässä tämän
tietynlaisen kansalaisuskon levittämistä. Tietysti se tulisi
poikkeamaan uskonnollisista liikkeistä ja politiikkaa ja uskontoa
sekoittavista liikkeistä siten, että kaikki muu kuin
edistyksellinen rationalismi olisi siitä poissuljettua.
-Edistyksellinen
rationalismi? Tarkoitatko sillä siis sitä, että ensisijaisesti
suosittaisiin Euroopan sisäistä integraatiota vapaina pysyvien
kansojen viitekehyksessä?
-Sitä
juuri tarkoitan. Pitäisi antaa preferenssiä eurooppalaisille
tuotteille, siitäkin huolimatta vaikka kuluttajan ostovoima kärsisi
hetkellisesti.
-Se
on kyllä totta, Suomi on unohtanut täysin vaikuttavat siteensä
maanosaan johon se kuuluu, Alex totesi samalla kun tarjoilija jo toi
poronlihakeittoannokset pöytään.
-Oletko
keskustellut Vanhaportissa kavereittesi kanssa siitä Henrikin
näytelmästä ja Henrin oopperasta. Niistä tulisi varmasti
varsinaisia jymypaukkuja. Kyllä Maatiainen valahtaisi kalpeaksi jos
ne näkisi tai kuulisi.
-Alex
ryysti keittoa lautasliina kaulassaan ja rykäisi: Kyllä Henrikin
ensimmäinen näytelmä onkin jo painossa, mutta se ei varsinaisesti
ota vielä kantaa Maatiaiseen. Se kertoo lähinnä meidän
asemastamme tässä poliittisessa tilanteessa. Jos haluat tavata
Henrin sitä oopperaa koskien on hän luultavasti Hughn bändin
keikalla parin tunnin päästä Kaijakassa. Se on kyllä varsinainen
satiirin riemunäytös. Maatiainen ei uskalla näyttää naamaansa
julkisesti sen ensinäytöksen jälkeen.
-Kuka
siihen on kirjoittanut tekstit, libreton, Gita kysyi innostuneena.
-Henri,
Henrik ja Albert. He ovat kirjoittaneet sen kolmistaan, Alex vastasi.
-Hienoa!
Siitä tulee varmasti oikea jymypaukku, Gita huudahti samalla kun
kauhoi keittoa suuhunsa.
Kohtaus
4.: Kommuuniasunto Vanhaportti 54
Henkilöitä:
Michael McDough, Henrik Adlerstjerna, Albert von Dohna, Alex von
Doblens, Sonja Lepalus, Stiina Alapassi
Vanhan
jugendtalon yläkerrassa paloi valoja. Siellä valvottiin toisella
puolella katua asuvien henkilöiden mukaan päivästä ja yöstä
toiseen, mikä ei onneksi haitannut alakerran naapuria, joka asui
suurimman osan vuodesta Madeiralla. Pitkähiuksinen mies mustassa
villakangastakissa astui huoneistoon sisään ja kuuli keittiöstä
naurua ja lasien kilinää: mies meni keittiöön ja näki siellä
kolme taiteilijan näköistä miestä kahden naisen kanssa.
-Hei
Michael, missä olet ollut koko päivän, yksi heistä kajautti
tultuaan käytävään vastaan.
-Olin
ystävän luona Helsingissä, Albert.
-Hei
Michael, tule joukkoon tummaan, toinen heistä kehotti ja kaikki
kolme miestä halasivat vuorotellen sisään tullutta miestä.
-Michael,
meillä on tänään hienoja vieraita: tässä on Alexin ystävä
filosofian laitokselta, Lepaluksen Sonja, Henrik sanoi ja mies ja
Lepalus kättelivät toisiaan.
-Tämä
toinen neiti on Albertin ystävä kustannustoimistosta, Stiina
Alapassi. Hän hyväksi Albertin poliittisen pamfletin painettavaksi
”Liskolle”, Henrik jatkoi ja taas mies kätteli ja nyt toista
naista.
-He
ovat saaneet kuulla meidän asumisjärjestelystämme ja he halusivat
tulla keskustelemaan ja vaihtamaan mielipiteitä filosofiasta,
politiikasta ja kirjallisuudesta meidän kanssamme.
Miehet
istuivat vierekkäin toiselle puolelle pöytää, kaatoivat
laseihinsa kuka vodkaa, kuka absinttia ja pyysivät naisia istumaan
alas pöydän toiselle puolelle. Naiset istahtivat alas ja kaatoivat
pöydällä olleista pulloista laseihinsa punaviiniä.
-Oletteko
te todella täällä tekemässä taidetta vai pelkästään
vallankumousta, Lepalus aloitti.
-Siihen
on vaikeaa vastata, sillä meidän mielestämme taiteen ja
vallankumouksen tekeminen ovat hyvin suuressa määrin saman asian
eripuoleisia osia, Henrik aloitti. - Me olemme kasvaneet tekemään
vallankumousta, Albert jatkoi. Kukaan meistä ei saanut koulussa
hyvää arvosanaa käytöksestä, hän jatkoi naurahtaen.
-Se
sinun pamflettisi, jossa osoitat Maatiaisen täydellisen
piittaamattomuuden kansakunnan arvoista on ehkä parasta poliittista
proosaa mitä olen lukenut ehkä vuosiin, Alapassi totesi viitaten
Albertiin.
-No
en minä tiedä, Maatiainen vain on todella huono auktoriteetti ja
minun kaltaiseni kapinallinen saa hänestä loistavan maalin, en
panisi pahakseni jos joku todella listisi sen tyypin.
-Älähän
nyt Albert, Henrik rauhoitteli, alentaisimme itsemme jos alkaisimme
taiteen sijasta käyttää arkaaista voimaa näitä taantumuksellisia
vastaan, hän jatkoi.
-Sinä
Alexkin olet kirjoittanut hienosti tuon järjestelmän täydellisestä
moraalisesta alakantaisuudesta ja primitiivisyydestä, Lepalus
totesi. Mutta mikseivät Henri Savert ja Hu Fetal ole täällä? Se
ooppera tulee varmaan olemaan parasta mitä poliittiselta satiirilta
voi Suomessa toivoa.
-Henri
on Hughn kanssa Kaijakassa, Hu esiintyy siellä yhtyeensä kanssa.
-Vai
niin, mitä uutta he ovat viime aikoina äänittäneet?
-Sanoisin
että ”Some of these days” on heidän viime aikojen parasta
lyriikkaa.
-Me
voimme mennä katsomaan heidän keikkaansa, jos haluatte, tytöt.
-Keskustellaan
ensin myös filosofiasta, tarkemmin sanoen poliittisesta
filosofiasta. Minua kiinnostaa se miten te koette yhteiskunnallisen
vapauden ja vastuun dikotomian esimerkiksi nyt, kun Maatiainen on
joutunut uudistamaan virkamieskuntaa ja kierrättämään
ministereitään?
-No
mielestäni, Alex aloitti, yhteiskunnallinen vapaus on etenkin sitä,
ettei se yhteiskunta jossa ihminen toimii ei rajoita hänen
toimintaansa sosiaalisena toisten parissa toimivana ihmisenä.
Ihmisellä on tarve olla tekemisissä toisten ihmisten kanssa ja
saada heiltä hyväksyntää ja ymmärrystä. Yhteiskunnallinen
vapaus on sitä, että yhteiskunnallisessa elämässä nuo
sosiaaliset funktiot voivat sopivassa määrin täyttyä.
Yhteiskunnallinen vastuu on sitä, että pidetään huolta siitä,
että sosiaalinen toiminta voi esteittä jatkua riippumatta ihmisten
sekundaarisen tason eroista ja dispositionaalisista poikkeavuuksista.
-Yhteiskunnallinen
vapaus on siis oikeutta sosiaaliseen ihmisyyteen ja vastuu siitä,
että kantaa huolta tuon sosiaalisuuden toteutumisen oikeista ja
riittävistä perusteista. Alex jatkoi.
-Ette
varmaan usko, että Yhdysvaltoihin kallellaan oleva
yhteiskuntajärjestelmä voisi kunnioittaa kaikkien mahdollisuutta
sosiaalisesti tyydyttävään elämään, Alapassi kysyi.
-Yhdysvaltojen
vaikutus toki rajoittaa kaikkien ihmisten mahdollisuutta kokea
olevansa sosiaalisesti kotonaan Suomessa, Henrik totesi.
-Virkamieskunnan
säännöllinen uudistaminen voisi olla edistämässä
valtakeskittymien liiallisen totaalisuuden vähentämisessä, Michael
lausui. Ministereiden kierrättäminen ei kuitenkaan mielestäni voi
muuttaa Maatiaisen valtapyrkimyksiä. Uusista ministereistä ja
entisestä kansanedustajasta tulee vain verenhimoisempia entisiä
ministereitä.
-Mitä
ihminen voisi esimerkiksi Suomessa tehdä että voisi kokea itsensä
vapaammaksi, Lepalus kysyi.
-Vastaus
siihen on varmasti itsensä pettäminen tai todellisesti vaikuttavaan
toimintaan ryhtyminen. Me olemme toistaiseksi pysytelleet
välillisesti vaikuttavissa keinoissa ja olemme jättäneet ”suoran
vaikuttamisen” puolustajille. Väkivalta on siinä hyväksyttävä,
koska härmäläisten nahkapäät harjoittavat sitä päivittäin
KOP:n riemumielisellä legitimaatiolla.
-Voiko
taide olla täysin vapaa tällaisessa yhteiskunnallisessa tilanteessa
ja mitä taiteen vapaus todella onkaan, Alapassi kysyi.
-Taide
muuttuu tällaisella aikakaudella varsin poliittiseksi, mikä on hyvä
asia, mikäli taidetta arvotetaan avantgardistisin periaattein, mutta
porvarillisten ihmisten mielihyvää tuottavaksi kotieläimeksi sitä
ei tällaisina aikoina voi risteyttää, Albert lateli.
-
Taiteen tehtävä voi tänä päivänä olla vain järkyttäminen,
julma järkyttäminen ja olemassaolevien valtarakenteiden tuima
vavistelu, sen takia koska valta nykymuodossaan on järjenvastaista
ja siksi ristiriidassa taiteen olemuksen kanssa, Henrik jatkoi
hörpättyään ensin absinttilasinsa tyhjäksi.
-Niin,
meidän pitää pirstoa entisen hallinnon todellisuusrakenteet
kappaleiksi, Albert innostui.
-Vain
siten me voimme kokea olevamme jotenkin vapaita, Henrik jatkoi.
-Mihin
etenkin ihmisten olisi kiinnitettävä huomio yhteiskunnallisissa
instituutioissa voidakseen kokea olevansa vapaita, Lepalus kysyi.
-Suuri
enemmistö ei tahdo todellista vapautta, se pysyy mielummin aloillaan
kuin tekee jotain hyvän asian eteen. Valveutuneiden ihmisten tulisi
kiinnittää huomionsa vaikutteellisuuden ilmiöön, siihen miten he
kokevat arvotunteita ja miten heidän käsityksensä todellisuudesta
muotoutuu siten tunnustushierarkioiksi, Alex avautui.
-Alex
väittää että arvotunteellista valtaa ohjailee kommentaariaatti,
joka muotoilee kullekin asialle siihen kuuluvan sisällöllisen
merkitysvallan, Henrik jatkoi.
-Oletko
sinä Alex kirjoittanut tuon uusimpaan kirjaasi, Lepalus kysyi.
-Olen
kyllä,
, se on vielä
pöytälaatikossa. Se on romaani ja muistuttaa rakenteessaan Sartren
Inhon ja sen päähenkilön Antoine Roquentinin elämää Bouvillessä
Normandiassa.
-Sinä
ja sinun Sartresi! Michael huudahti
-Alexilla
on saksalaiseksi aivan liiallinen ranskalaisuuskompleksi, vaikka
tietysti kaikki hyvä ranskalainen kaunokirjallisuus on hyvinkin
poliittista ja vaikka hänen oma filosofinen järjestelmänsä onkin
varsin omaperäinen ja intelligentti, Michael jatkoi.
-Mennään
Kaijakkaan katsomaan Hughn bändin esitystä, Henrikin on jo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti