Yritykset
määritellä intellektuelliutta voidaan jakaa kahteen kategoriaan.
Toisaalla ovat fenomenologit, jotka painottavat persoonallisia
ominaisuuksia ja toisaalla strukturalistit, jotka painottavat
yhteiskunnallista rakennetta ja toimintaa. Ron Eyermanin mukaan
intellektuelluteen liittyy kolme toisiinsa liittyvää osaa, jotka
ovat traditio, rooli ja konteksti. Intellektuaaliset traditiot ovat
tämän mukaan jatkuvan uudelleenrakentamisen myötä erilaisissa
historiallisissa ja kulttuurisisssa konteksteissa. Myös
yhteiskunnalliset ja kulttuuriset liikkeet tarjoavat vaihtuvia
konteksteja traditioiden ja yhteiskunnan pysyvämpien rakenteiden
ohessa. Intellektuellin käsitettä alettiin käyttää yleisemmin
1890-luvulla henkilöistä, jotka olivat erillään keskiluokasta,
halveksivat politiikkaa ja olivat vapaita yhteiskunnallisista
velvoitteista. He olivat lähinnä kirjailijoita ja journalisteja,
jotka hyödynsivät erilaisia kommunikaatiokanavia ja julkaisuja.
1890-luvulla Ranskassa sattunut Dreyfuksen tapaus ja Ranskan
vallankumouksen arvot vaikuttivat siihen, että intellektuelleille
tuli ominaisiksi piirteiksi ulkopuolisuus vallan käytöstä,
universaalien arvojen puolustaminen ja valtajärjestelmän
kritisointi. Pertti Karkaman mukaan älymystöläisyyteen kuuluu
taipumus asettua valtiota, yleisesti hyväksyttyjä ajattelutapoja ja
ideologisia valtiokoneistoja vastaan. Älymystö toimii irrallaan
yhteiskunnallisesta käytännöstä ja objektiivisina pidetyistä
perusarvoista. Erkki Sevänen näkee älymystön tehtäväksi
sosiaalisena ryhmänään etenkin maailmankuvien ja arvojärjestelmien
työstämisen. Sevänen on samaa mieltä kuin Antonio Gramsci siinä,
että kaikki ihmiset ovat periaatteessa kykeneviä intellektuaaliseen
toimintaan, mutta kaikilla ei sen sijaan ole intellektuellin asemaa
yhteiskunnassa. Sevänen erottelee älymystön käsitettä
käsitteillä sitoutunut, sitoutumaton, vapaa, osallistuva ja
kantaaottava älymystö. Näistä ryhmistä sitoutumaton
intellektuelli keskittyy eniten älymystön perustehtävään:
laajempien arvojärjestelmien ja maailmankuvien työstämiseen.
Julian Benda kirjoitti teoksessaan The treason of the intellectuals
intellektuelleista ja korosti intellektuaalisen toiminnan arvoina
rationaalisuutta ja puolueettomuutta. Hänen mukaansa velvollisuus
pyrkiä totuuteen intellektuelleilla edellyttää irrallisuutta
yhteiskunnasta ja erityisesti käytännön politiikasta. Karl
Mannheimin mukaan älymystö voidaan määritellä ryhmäksi, joka on
riippumaton yhteiskunnallisista käytännöistä, poliittisista ja
luokkapohjaisista korostumista sekä myös objektiivisina pidetyistä
perusarvoista. Intellektuellit pystyvät määrittelemään ja
valitsemaan näkökantansa ja liikkumaan erilaisten ideologioiden,
yhteiskunnallisten luokkien ja maailmankatsomusten välillä.
Mannheim on sitä mieltä, että ainoastaan intellektuellit pystyvät
mukautumaan joustavasti poikkeaviin näkökulmiin ja liittymään
myös sellaisiin luokkiin joihin he eivät ole alunperin kuuluneet.
Mannheimin näkemyksistä voidaan kysyä kolme kysymystä.
Ensinnäkin, onko intellektuaalista riippumattomuutta koskaan
saavutettukaan tai onko se edes toivottua? Toisaalta pitäisi kysyä
onko Mannheimin mukainen intellektuellin autonomisuus mahdollista?
Voidaan kolmanneksi kysyä onko intellektuellilla todella kykyä
ilmaista universaaleja totuuksia ja jos ei, niin kenen legitimoimana,
kenen nimissä ja kenen etua ajaen intellektuelli toimii. Richard
Bellamy katsoo, että poliittisesti sitoutuneet intellektuellit ovat
pettäneet asemansa itsenäisinä totuuden vartijoina joko
edistämällä puhtaasti omia utopioitaan tai alistumalla
vallanpitäjien palvelijoiksi. Gramsci erottelee intellektuellit
orgaanisiin ja traditionaalisiin. Traditionaaliset intellektuellit
ovat asemaltan autonomisia ja riippumattomia valtaa pitävistä
ryhmistä. Orgaanisia intellektuelleja voidaan löytää kaikista
yhteiskuntaryhmistä. He ovat kiinnittyneitä siihen ryhmään tai
tahoon, jonka varassa toimivat ja tutkimalla tavallisten ihmisten
ajatuksia he etsivät totuutta. Orgaanisten intellektuellien
tehtävänä on yhdistää ryhmä ja tehdä se tietoiseksi
tehtävästään yhteiskunnassa. Gramsci ajattelee, että kaikki
intellektuellit ovat alkujaan orgaanisia, he ovat syntyneet
poliittisista ja yhteiskunnallisista intresseistä. He kuitenkin
voivat esimerkiksi tieteentekijöinä ja teoreetikkoina alkaa nähdä
itsensä ja myös näkymään muiden silmissä traditionaalisina,
autonomisina intellektuelleina. Traditionaalisuus tarkoittaa tässä
vakiintuneita yhteiskunnallisia asemia, jotka näyttäytyvät
historiallisesti jatkuvina. Traditionaalisen intellektuellin
riippumattomuus osoittautuu lopuksi aina kyseenalaiseksi. He
saattavat liittoutua hallitsevan luokan kanssa tai ajaa omia etujaan.
Gramsci ajattelee että työväestön on saatava käännynnäisiä
älymystöönsä muista yhteiskuntaryhmistä, koska sillä ei aluksi
ole omaa älymystöä. Intellektuellien tehtävänä on kritisoida
hegemonista ajattelutapaa ja toimia poliittisesti. Intellektuellien
tulee keskittyä kritisoimaan ja tarkastelemaan yhteiskunnan
moraalisia lähtökohtia, käytäntöjä ja ihanteita. Sen tulee
paljastaa yhteiskunta sen jäsenille ja herättää arvokeskustelua.
Habermas luokittelee etenkin saksalaiset intellektuellit neljään
ryhmään. Ensimmäisen ryhmän muodostavat epäpoliittiset
kirjailijat ja oppineet, jotka haluavat erottaa toisistaan
vallankäytön ja ajattelun alueet. Toisessa ryhmässä ovat
reaalipoliittiset teoreetikot, jotka kuitenkin ajattelevat ettei
intellektuelleilla ole pätevyyttä käsitellä julkisia asioita.
Kolmannessa ryhmässä ovat itsenäiset mutta poliittisesti
sitoutuneet intellektuellit. Neljännen ryhmän edustajat ovat
asettuneet puolueen palvelukseen. Älymystö voi väkivaltakoneistojen
ja pakkokeinojen ohella olla tukemassa vallitsevaa hegemonista
järjestelmää, mutta myös vastamäärittelyjen tuottaminen ja
perusteleminen ovat älymystön heiniä. Se, että intellektuaalinen
toiminta ja ajattelu voi olla monipuolista edellyttää aina julkista
roolia ja laajapohjaisen moniarvoisuuden hyväksymistä. Älymystön
yhteenkuuluvaisuuden voi Zygmunt Baumanin mukaan rakentaa sen rooli
totuuden puolustajana, totuuden edestä taistelijana ja kansakunnan
henkisenä johtajana. Kritiikin esittäminen ja osallisuus
keskusteluissa ovat ehtoja sille, että älymystön edustajat voivat
todentua yhteiskunnallisessa todellisuudessa. Älymystön tehtävä
on kritisoida ja provosoida yhteiskunnallisen järjestyksen valvojia.
Intellektuellien viholliset ovat Baumanin mukaan ensiksikin rahvas,
joka ei muutu näkemyksiltään ajassa ja toiseksi valtio, joka
käyttää pakottamiskeinoja ja sensuuria.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti