Platonin
Menon-dialogissa kerrotaan orjasta, joka pystyi ymmärtämään
geometristen aksioomien, ajattelun totuuksia. Siinä painotetaan sitä
ristiriitaa, mikä on siinä, että samalla kun orja pystyy
ymmärtämään ajattelun totuuksia ei hän pääse tekemisiin
olemisen totuuden kanssa, koska hän on orja. Tämän vertauksen
valossa tahdon käsitellä tässä tekstissä mm. kuvailemisen ja
maailmaan asennoitumisen tapoja, kulttuurin elinvoimaisuutta ja sen
suhdetta talouteen, sovinnaisia tapoja tarkastella maailmaa ja
ihmistä sekä elintasoesteetikkoja ja pintaestetismiä.
Aloitan kulttuurin elinvoiman ja talouden suhteesta. Elinvoimaiseksi
voidaan sanoa sellaista kulttuuria, joka luo koko ajan itsestään
jotain uutta, josta koituu yleistä hyötyä kaikille eikä vain
yksityistä etua jollekin yksilölle tai yksilöiden ryhmille.
Elinvoimainen kulttuuri pystyy olemaan arvo itsessään, sen toiminta
voi olla itseisarvoista. Elinvoimainen kulttuuri on koko ajan
liikkeessä. Se luo omia symboleitaan ja merkityksiään uudestaan
ajassa. Kulttuuritoiminta ei voi myöskään olla välinearvollista,
sillä silloin se toimisi jonkin muun asian vuoksi eikä olisi
itseisarvollista. Esimerkiksi paskan runouden myyminen ihmisille ja
siitä hyötyminen ei ole elinvoimaista kulttuuria ylläpitävää
toimintaa. Elinvoimaisen kulttuurin on tarjottava ihmisille
mahdollisuuksia elää itsensä kautta – ihmisellä on siis tarve
luoda ja ylläpitää kulttuuria, mutta on estettävä se, ettei tuo
kulttuurin luomisen tarve kietoudu muihin tarpeisiin kuten eräällä
tanskalaisella kuvataiteilijalla: ”Maalaan saadakseni pillua”.
Tietynlainen frugaalisuus, säästeliäisyys ja nuukuus suhteessa
markkinoiden uusimpiin ja kalleimpiin ja mainostetuimpiin
kulutustarvikkeisiin on kulttuuritoiminnassa tärkeä asennne. Sillä
että kulttuurityöntekijöillekin taattaisiin valtion toimesta
tietty peruselintaso, joka voisi muuttua esim. julkaistujen teosten
myötä, mahdollistettaisiin se, että kulttuurin ja
taiteentekemisestä häviäisi joskus siinäkin ilmenevä, omaa etua
tavoitteleva joukkio. Tällä mahdollistettaisiin myös se, että
kansan sivistyksellinen taso nousisi, kun kirjailijuus tai
taiteilijuus ei kansan silmissä symboloituisi enää ensisijaisesti
nimeen, vaan korkeammat kulttuuritoiminnan universaalisuutta
korostavat arvot saisivat kuuluvuutta. Taide ja kulttuuri pitäisi
palauttaa käsityöläisyydeksi siitä mainonnan ja sielullisesti
sokean liukuhihnatuotannon alalta, jonne se on tänä päivänä
ollut suuntautumassa. Olemisen totuus, vapaus orjuudesta on monelle
tämän päivän ihmiselle vieras olotila, kuten esimerkiksi Herbert
Marcuse on jo lähes 50 vuotta sitten sanonut ja kirjoittanut.
Ihmiset tottelevat tieteellisteknologista välineellistä järkeä ja
eivät tiedostele omia päämääriään elämässä; kaikki
ohjautuvat annettujen arvojen, jotka ovat pääasiassa taloudellisia
ja elintason kohottamiseen tähtääviä, kautta.
Tästä onkin hyvä siirtyä aiheeseen elintasoesteetikot ja
pintaestetismi. Pinnalla voidaan yhteiskunnallisessa todellisuudessa
ymmärtää kaikki ne elämäntapamuotojen piirteet, jotka ovat
havaittavissa ympärillämme. On hyvin tyypillistä tietyille
ihmisille, että he antavat yksilölle arvon tämän elämäntavan
vertailuarvollisten piirteiden kautta. Tämä liittyy
kulttuuri-imperialismiin, joka johtuu valvonta-, säätely- ja
hallintatekniikoilla yhdenmukaistetuista elämäntavoista. On
edelleen taipumuksellista ajatella että jotain tiettyä eettistä
koodia ylläpitävä elämäntapajärjestelmä voi olla jotenkin
toista parempi ja se voisi ja saisi näin ollen alentaa
vähempiarvoisen. Tällainen estetismi on kovin pinnallista etenkin
siksi, että se ei edes havaitse sitä yhdenmukaistavaa eettistä
arvotusjärjestelmää, joka on sen perustana. Nämä ihmiset eivät
edes havaitse sitä todellista lähdettä mistä toiminta voi olla
motivoitunut ja vertaavat tavallisia tapojaan ja mieltymyksiään
toisten vastaaviin ja tekevät sen jälkeen arvionsa oman
elämäntapamuotonsa paremmuudesta toiseen nähden. Tämä on monesti
seurausta kohonneen elintason vaikutuksista. Kohonneesta elintasosta
syntyy keinotekoisia ilmiöitä, joilla ylläpidetään korkeamman
elintason fasaadia. Kohonnut elintaso synnyttää keinotekoisia
tarpeita, jotka monesti siirretään perintönä seuraaville
sukupolville. Suurin elintason nousun aiheuttama tarve on tarve
kilpailla elintasosta. Se johtaa siihen, että ihmiset alkavat tehdä
elintasoperäisiä arvioita ihmisen arvosta, eli siis universaalin
ihmisarvon käsite sumentuu. Pentti Linkolan frugaliteetti,
vähääntyytyvyys ja liiasta luopuminen esimerkkinä voisi olla
omiaan kertomassa siitä, että eivät kaikki ihmiset ole
elintasoesteetikkoja ja pintaestetismin harrastajia tänäkään
päivänä. Tähän liittyvöt hyvin läheisesti sovinnaiset tavat
tarkastella maailmaa ja ihmistä. Sovinnainen perustuu pintapuoliseen
totuutta huomioonottamattomaan sopimukseen. Sovinnaisen voidaankin
katsoa liittyvän hyvin läheisesti pirulliseen
yhteiskuntasopimusteoriaan. Myös kankea ja rajoiltaan epätasainen
järjen käsite liittyy sovinnaiseen sopimuksellisuuteen. Se ei ota
huomioon, etenkään ihmistä kokonaisuutena. Tämä sovinnainen
sopimuksellisuus niissä tavoissa, jotka ovat luonteellisia ihmisten
tavoissa tarkastella maailmaa ja ihmistä perustuu velttouteen
suhteessa siihen haluun, mikä ihmisillä on tarkastella totuutta.
Tänä päivänä on äärimmäisen yleistä tarkastella maailmaa ja
ihmistä ainoastaan oman edun maksimoinnin pyrkimyksen kautta, joka
liittyy välineelliseen järkeen. Tämä liittyy
matemaattisluonnontieteellisen maailmankatsomuksen yleistymiseen
ajassamme. Ihminen ei ole enää Ihminen vaan poikkeuksellisen älykäs
ja älykkyyttään häikäilemättömästi hyödyntävä
eläin.
Viimeinen aihe on kuvailemisen tavat ja asennoituminen maailmaan.
Kuvaileminen liittyy tapaan katsoa maailmaa. Jokainen järkevämpi
lukija varmaan hyväksyy sen näkemyksen, jonka mukaan kulttuuriin
liittyvä tapa katsoa maailmaa on vain rajoitetuissa tilanteissa
validi. Kuvailu on siis omasta näkemisen tavasta muotoutuva ilmaisu.
Se voi muuttua siten, kun käytetyt käsitteet ja ilmaisut tulevat
yhtenäisemmiksi ja ymmärrettävämmiksi. Kuvailemisen tavan on siis
ylitettävä mm. kulttuuripohjaisten havaintotapojen taso ja on
nähtävä, että havainto voi olla aina epävalidi – siksi kaikkia
havaintoja on kyseenalaistettava, Kuvailemisen tavan on oltava
jatkuvassa kehityksen tilassa. Asennoituminen on etenkin suhteessa
olemista maailmaan nähden. Sen yhteydessä on pohdittava etenkin
sitä voidaanko perustavasti väittää maailman olevan etenkin
jotain. Voidaanko sanoa, että jokin väite maailman olemisesta on
parempi kuin toinen? Ihmiset voivat tietenkin päättää sen itse,
mutta ihmisen kannalta on ehkä niin, että jotkut väitteet maailman
olemisesta voivat olla totuudenmukaisempia kuin toiset, ainakin
hyödynmukaisuuden kannalta. Kaikille ihmisille onkin annettava
riippumaton mahdollisuus etsiä totuutta, mitä esimerkiksi
kulttuurinormit eivät saa olla estämässä. Asennoitumista voi toki
olla monenlaista. Kun asennoidutaan maailmaan, siinä samalla
pohditaan yksilöllistä paikkaa maailmassa. Ja parasta olisi, kun
jokainen ihminen ymmärtäisi paikkansa maailmassa olemisen
periaatteiden ymmärtämisen eikä toisten ihmisten, olosuhteiden tai
”yleisten totuuksien” välityksellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti