Merkittävä
suomalainen runoilija ja ajattelija Juhani Siljo kirjoitti
aforismeissaan että: ”Miehistä on vain muutama harva – mies.
Mutta naiset ovat muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta –
naisia.” Tämä aforismi toi mieleeni aikaisemman teini-ikäisenä
rakentamani teorian sukupuolisuuden merkityksestä yhteiskunnan
rakentumisessa sellaiseksi millainen se lopulta on. Kutsuin tätä
kaksiosaista dikotomiaa lapsellisilla noin 14-vuotiaana keksimilläni
anglistisilla nimityksillä ”malinismi-demalinismi”, jonka
nimityksen katsoin merkitsevän yhteiskunnan sisäistä henkistä
tilaa: kun demalinismi vallitsi, oli yhteiskunta henkisen rappion ja
vaikutteellisen kommentaariaanisuuden tilassa ja kun malinismi
vallitsi, eli yhteiskunta parsifaalisen urhoollisuuden ja
syvällisyyden aikaa, joka oli etenkin uskollinen totuudelle.
Mielestäni kuitenkin tapasin tässä varhaisessa ajatuskuviossa
jotain tuosta Siljonkin esittämästä miehisyydestä. Luottamus
omaan kohtaloon, uskollisuus totuudelle, halu päästä tekemisiin
todellisuuteen vaikuttavien asioiden kanssa, vastuun ottaminen
etsimisestä ja löytämisestä; nämä ovat mielestäni vielä
tänäänkin miehisyyteen liittyviä asioita, jotka ovat tietyllä
tavalla ajattomia. Nainen on sidottuna ruumiinsa kautta reproduktioon
ja uusintamiseen, mikä ajaa hänet ottamaan vastuuta esimerkiksi
kotitöistä, on esteenä sille, että kaikki naiset voisivat päästä
esimerkiksi merkittäviin asemiin yhteiskunnassa, ja se, että
naisille on nykypäivän Suomessa rakennettu mahdollisuudet noihin
asemiin pääsyssä, ei ota huomioon sitä, ettei kaikkia naisia ole
luotu olemaan tekemisissä sellaisten asioiden kanssa, joista
esimerkiksi Siljo kirjoittaa miehisyyteen kuuluvina. Miehen vapaus
eläimellisestä ruumiillisesta puolestaan merkitsee sukupuolisuuden
yhteydessä jonkinlaisen androgyynisyyden hyväksymistä – so.
valmiina annetun roolin kieltämistä naisten määrittelemässä
ruumiillisessa maailmassa. Se tarkoittaa sitä, ettei miehellä ole
tarvetta elää jatkuvasti naisen kanssa, samalla kun lähes kaikilla
naisilla on pyrkimys jonkinlaisen parisuhteen ylläpitämiseen
jokaisella hetkellä. Otto Weininger oli hyvin mielenkiintoinen ja
syvällinen ajattelija, joka muistuttaa ajatuksiltaan Siljoa
teoksessa Geschlecht und Charakter, Sukupuoli ja luonne. Vain ne
naiset, jotka muistuttavat ajatustoiminnaltaan ja arjenkuvaltaan
miehiä, ovat päteviä ottamaan vastaan johtoasemia yhteiskunnassa.
Perinaiseus on aina vain jonkinlaista ruumiillisuuden syklin
täyttämää epäolemista ja sen takia totuuteen pyrkiminen ei voi
tapahtua yhteistoiminnassa tai yhteistaloudessa perinaiseutta
muistuttavan yksilön kanssa. Nerous kulkee aina Weiningerin mukaan
androgyynisen ja henkisen maskuliinisuuden käsikynkässä.
Maskuliinisuus on mahdollisuutta luoda pysyvää taidetta, tiedettä
ja filosofiaa. Se on luottamusta itseensä ja omaan tehtäväänsä.
Voisin sanoa, että se on riippumattomuutta vaikutteellisuuden
ilmiöstä, se on suoraa tekemisissä olemista totuuden kanssa, se on
syvää tietämystä siitä miten esimerkiksi yhteiskunnallista
todellisuutta on tulkittava, jotta siitä voitaisiin erottaa
merkityksellinen huomioonotettava materiaali. Nainen on miehelle aina
houkutus, joka hetkettäisten tyydytysten kautta pyrkii erottamaan
miehen suuremmasta tehtävästään, joka on suoraa tekemisissä oloa
totuuden kanssa. Nainen pyrkii tarjoamaan itsensä totuutena
miehelle, vaikka nainenkin tietää, ettei hänen totuutena
olemisensa ole niin kestävää kuin on oikea totuus ja sen välittämä
ikuinen tyydytys. Voidaan sanoa, että sublimaation takaamisen vuoksi
yhteiskunnan tulisi tukea julkisen elämän alueella androgyynisyyden
periaatteita, eikä ylläpitää viimeaikaista naisten muodostamaa
kuvaa yhteisöelämästä, jossa vallitsee täydellinen naisten
ylläpitämä käsitys siitä, miten nainen ja mies ovat toistensa
kanssa tekemisissä. Nykyaikainen mainonta ja julkisen elämänalueen
tila ovat todella henkisessä rappiossa, joka suosii pikaista
tyydytystä todellisuuden kuvana ja ei ota minkäänlaista kantaa
totuuden tarjoamiin syvällisiin kysymyksiin. Kaiken pitää olla
nykyihmiselle helppoa, viihdyttävää ja tyydyttävää oman ihon
tasolla. Nykyihminen ei suuntaudu miehisyyden vaatimalla tavalla
totuuteen, jota täytyy etsiä omaa nahkaa kauemmalta tasolta.
Parempi aikakausi voi seurata vain täydellisen ja totaalisen
kieltäytymisen kautta: yhteiskuntaan on otettava kantaa sen
tarjoaman totuutta tasollisesti edeltävän todellisuuden kautta. On
sanottava suoraan mihin minä tahdon ottaa osaa ja mikä on turhaa
sen kannalta, että totuus ei löydy todellisuuden pinnallisimmalta
yhteiskunnalliselta tasolta. Merkittävin kysymys sukupuolisuudessa
on siis se, miten sen voi ylittää. Siljo ja Weininger ajattelivat,
että se on yhtä vaikeaa niin miehelle kuin naiselle, mutta totuuden
voi löytää vain androgyynisyyden ja transsendentin, itsensä
ylittävän maskuliinisuuden kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti