Tieteen
kielen ja tieteen käsitteiden luonteesta ja rajoista
a)
Miten tieteen kieltä voi analysoida – Vertaa syntaksia,
semantiikka ja pragmatiikkaa erilaisina näkökulmina tieteen kieleen
Miten
tieteen kieli sitten poikkeaa luonnollisista kielistä? Eikö tiede
itse ole luonnollisimman kielen ansaitsevaa toimintaa? Mitä me
sitten tarkoitammekaan kun ounastelemme kieltä? Kieli on jotain
sellaista jonka avulla voimme yhdistää itseämme toisiin. Kieli
mahdollistaa yhteistoiminnan olemassaolon. Ollakseen olemassa,
yhteistoiminta vaatii yksittäisen toimijan ja kielenkäyttäjän
tietoisuutta toisten ihmisten aiotusta toiminnasta ja sen
pyrkimyksistä. Tämä aiheuttaa kielen resiprookkisuuden, sen että
kieli ei ole ainoastaan ilmaisutarkoituksellista, vaan tapaamme ottaa
huomioon myös sen, miten ilmaisemiimme sanoihin ja lauseisiin
reagoidaan. Toisin kuin luonnolliset kielet, tieteenkieli pyrkii
ilmaisemaan tieteen keinoin havaitun todellisuuden piirteitä. Tiede
ja siten tieteen kieli pyrkii ilmaisemaan todellisuutta niin kuin se
tieteelle, eli sen keinojen avulla, kulloinkin ilmenee.
Tieteen
kieltä voimme asettua analysoimaan tieteen kielen semantiikan,
pragmatiikan ja syntaksin antamien näkökulmien avulla. Tieteen
kielen semantiikka tarkoittaa kielen suhdetta todellisuuteen. Tieteen
kielessä semantiikka korostuu luonnollisiin kieliin nähden sillä
on vallittava varmuus siitä kuinka tieteen kielen antamat
merkitysilmaisut tulisi liittää koskemaan havaittavaa
todellisuutta. Tieteen kieli siis ilmaisee tieteen havaitsemaa
todellisuutta ja tieteen kielen semantiikka koskee sitä kuinka
tieteen kielen eksplikaatiot tulevat liitetyiksi todellisuudessa
tieteen avulla havaittaviin ilmiöihin. Tieteen kielen ilmauksilla on
siis esittävä tehtävä ja merkitys. Toisin kuin luonnolliset
kielet, tieteen kieli pyrkii esittämään mahdollisimman hyvin sitä
todellisuutta jonka tiede havaitsee. Tieteen kielen semantiikka on
siis aina liitteessä tieteen havaintojensa saamisessa käyttämiin
keinoihin.
Tieteen
kielen syntaksi tarkoittaa tieteen kielen muotosääntöjä.
Syntaksissa määritetään tieteen kielen ilmausten ja merkkien
välinen suhde niiden omassa piirissä. Tieteen kielen ilmausten ja
merkkien välisten suhteen oma piiri tarkoittaa sitä kaikkea mitä
tieteen kielellä on mahdollista ilmaista. Tieteen kielen syntaktinen
tarkastelu tarkoittaa sen asian tarkastelua, ettei tieteen kieli
sekaannu omien termiensä yhteydessä. Sekaantuminen voi tapahtua
esimerkiksi tavalla jossa lähes samankaltaisia symboleita sisältävää
sanaa käytetään käytännöllisesti ajatellen toistuvasti
tarkoitetussa mielessä joka ei kuitenkaan vastaa tieteen
kattomääritelmää. Tieteen kattomääritelmä tarkoittaa tässä
tieteen universaalisuuden pyrkimystä. Yleisiä ilmiöitä kuvatessa
on päästävä varmuuteen siitä että niitä kuvataan aina siten,
etteivät ilmaukset hämärrä niiden merkitystä.
Tieteen
kielen pragmatiikka kietoutuu sen käytännöllisen merkityksen
ympärille. Tieteen kielen pragmatiikka koskee sen käyttäjiä ja
niitä tilanteita joissa tieteen kieltä käytetään. Tieteen kielen
pragmatiikka koskee kielen dynaamista käyttöä tarkoitukseensa.
Dynaaminen käyttö tarkoittaa muutosvoimaista, luovaa käyttöä.
Kuinka tieteen kielen olosuhteisto, kieliaktit, kielen käyttäjät
ja kieltä käyttävien ihmisten aikeet voivat vaikuttaa tieteen
kieleen. Näin tieteen kielen pragmatiikka perustuu osin tieteen
kielen semantiikkaan sillä käytämme muodostaessamme uusia
käsitteitä pohjana aikaisempien havaintojen pohjalta muodostettuja
käsitteitä, joihin nähden oletetaan ymmärryskoherenttisuutta,
sitä että kaikkien käsitteiden yhteys ymmärretään niiden
viittauskohteessa.
b)
Millaisia ovat tieteen yleiskäsitteet: Tarkastele niitä
nominalistisesta, realistisesta ja konseptualistisesta näkökulmasta.
Tieteen
kieli tarkoittaa tieteen universaalisuuden mahdollistamiseen
käytettävien elementtien kokoelmaa. Tieteen kielen universaalisuus
mahdollistetaan käyttämällä yhteisiä abstraktioita, joiden
muodostamisen mahdollisuus harvenee kuljettaessa korkeammille
tieteiden hierarkian asteille. Esimerkiksi fysiikan tieteen sisällä
muodostettava käsite vaatii enemmän kuin esimerkiksi sosiologian
tai yhteiskuntatieteiden sisällä tehty käsite. Käsitteellistämisen
näkökulmat jakaantuvat konseptualistiseen, realistiseen ja
nominalistiseen näkökulmaan.
Universaalien
eli abstraktien ideoiden ongelma oli yksi keskiajan filosofian
kiistakysymyksistä. Universaalit ovat yksipaikkaisia predikaatteja,
esimerkiksi värin idea, joka postuloisi kaikkeen valmiiksi
esimerkiksi mustan idean.
Käsiterealismin
voidaan nähdä saaneen alkunsa Platonista ja Aristoteleesta ja
jatkuneen sitten heidän jälkeensä lievennetyissä muodoissa aina
Bertrand Russelliin saakka. Platonin mukaan yksilö koostuu
ainoastaan niistä suvuista ja lajeista joihin hän koostuu ja ne
ovat sitä myötä häntä todellisempia tai reaalisempia.
Aristoteleen ja hänen seuraajiensa mukaisen maltillisen realismin
sanoman mukaan yleiskäsitteet ovat reaalisesti olemassa mutta vain
yksilöihin kiinnittyneinä ominaisuuksina. Bertrand Russellin mukaan
yleis- ja suhdekäsitteiden ajatuksiin, tunteisiin ja fysikaalisiin
kappaleisiin nähden poikkeavaa olemistapaa voidaan kuvata termeillä
”have being” ja ”subsist” tavanomaisen ”exist”-sanan
sijasta.
Nominalistit
eli nimeäjät kielsivät punaisuuden ja korppiuden kaltaisten
laatujen olemassaolon ja tunnustivat ainoastaan yksilöt. Occamin
partaveitsen mukaan olioita tulee olettaa olemaan vain tarpeellisen
verran. Nominalismin mukaan siis yleiskäsitteet ovat suurelta osalta
pelkkää ääntelyä, kun käsiterealismi olettaa jotkut käsitteet
vallitseviksi ja ajattomiksi. Konseptualistiseksi kutsutun näkemyksen
mukaan yleiskäsitteet ovat olemassa ihmisen mielessä.
Galileo
Galilein kaltaiset uuden ajan alun luonnontieteilijät edustivat
matemaattista realismia, jonka mukaan universumin suuri kirja on
kirjoitettu matemaattisella kielellä ja sen symboleja ovat kolmiot
ympyrät ja muut geometriset kuviot. On olemassa matemaattisesti
käsiteltäviä ominaisuuksia kuten lukumäärä, muoto, koko, paikka
ja liike mutta myös havaittavia kvaliteetteja kuten maku, haju, väri
jne. jotka ovat subjektiivisia, ihmisen mielessä olevia liikutuksia.
Locke
teki myös edellistä vastaavan realistisen erottelun primaaristen
kvaliteettien ja sekundaaristen kvaliteettien välille. Berkeley
vastasi myöhemmin Locken väitteeseen kieltämällä kvaliteettien
kaksilaatuisuuden ja pitämällä niitä kaikkia samaten
subjektiivisina. Täyden abstraktia ihmisen ideaa ei ole edes ihmisen
mielessä koska jokaisella kuvittelemallamme ihmisellä on joitain
laatuja joita ilman ei voitaisi kuvitella ihmistä. Berkeley edusti
nominalismia.
Ontologian
filosofinen ala tutkii yleiskäsitteiden olemassaoloon liittyviä
kysymyksiä. Quinen mukaan erilaiset käsitejärjestelmät sisältävät
erilaisia olemassaolo-oletuksia, ontologisia sitoumuksia, jotka
järjestelmää käyttävät joutuvat siinä hyväksymään.
Nominalistit postuloivat vain yhdenlaisen oliolajin kun taas
realistiset näkemykset tekevät ontologisia sitoumuksia myöskin
koskien yksittäisiä ja erityisiä oliolajeja.
Tärkeä
konseptualistinen teoria on Brouwerin näkemys matemaattisesta
intuitionismista, jossa ilmaistaan matemaattisten objektien olevan
mentaalisia konstruktioita. Brouwer esimerkiksi hyväksyi
luonnolliset luvut annettuina mutta piti reaali- ja rationaalilukuja
ihmisten aktiviteetin tuloksina.
Niin
konseptualismille, nominalismille kuin realismillekin antaa
vastapainon Popperin kolmen maailman konstruktivismi. Ensimmäinen
maailma sisältää fysikaaliset objektit, toinen maailma ajatukset
ja tajunnan kun taas kolmas koostuu propositioista luvuista ja muista
ihmismielen tuotteista.
c)
Logiikan formaaliset kielet: Niiden mahdollisuudet ja rajoitukset
Kielet
jaetaan keinotekoisiin ja luonnollisiin kieliin. Luonnollisia kieliä
ovat esimerkiksi suomi ja ruotsi, puhuttu ja kirjoitettu kieli.
Keinotekoisten kielen yksi alalaji on logiikan kielien ryhmä, johon
kuuluvat lausekalkyyli, predikaattikalkyyli, modaalilogiikka ja
aikalogiikka.
Formaalinen
kieli on syntaksiltaan täsmällisesti spesifioitua symbolikieltä.
Formaalisen kielen muodostaa joukko perussymboleita ja niistä
lauseenmuodostussääntöjen avulla muodostettuja lauseita. Logiikan
tutkimien formaalisten kielten syntaksiin kuuluvassa
todistusteoriassa valitaan joukko kaavoja aksioomiksi, joista
johdetaan päättelysääntöjen avulla teoreemoja eli todistuvia
kaavoja. Teoreemat dedusoidaan eli johdetaan loogisesti aksioomista.
Alfred
Tarskin mukaan formaalisten kielen semantiikkaa kutsutaan
malliteoriaksi. Malliteorian avulla tutkitaan formaalisten kielten
tulkintaa. Malliteorian peruskäsite mittaa lauseen totuutta
mallissa. Lauseen totuus mallissa määrittää loogisen totuuden ja
loogisen seurauksen käsitteet. Leibniz ilmaisi loogisen totuuden
merkitsevän totuutta kaikissa mahdollisissa maailmoissa. Siispä
annetun formaalisen kielen lause on loogisesti tosi, jos se on tosi
kaikissa oman kielensä malleissa.
Jo
Aristoteleen Analytiikoista lähtien logiikan tehtävänä on pidetty
päätelmien ja arvostelmien muotoon keskittyminen niiden sisällöstä
riippumatta. Logiikka keskittyy siis loogisten totuuksien
määrittämisen lisäksi määrittämään sääntöjä
muodollisesti pätevällä päättelylle. Logiikan lait eivät pyri
löytämään psykologisesti ihmiselle sopivimpia päättelylakeja
vaan kertomaan sen, miten tulisi päätellä, jotta päättely ja
arvostelmien antaminen voisi olla pätevää muodollisesti. Logiikka
pyrkii määrittämään sen miten tulisi ajatella, jotta ajattelu
voisi olla muodollisesti oikeata.
Logiikan
yksinkertaisin osa koostuu propositio- eli lauselogiikasta.
Lauselogiikan loogiset perussymbolit vastaavat arkipäivän
sidesanoja kuten ei, ja, tai. Lauselogiikassa loogiseksi vakioksi
kutsutaan symbolin v edustamaa disjunktiota tai, jonka
merkitys lauselogiikassa on A tai B tai molemmat arkikielen A tai B
sijasta. Formaalisen kielen muotoon puettua logiikkaa kutsutaan
lausekalkyyliksi. Lauselogiikasta seuraavan logiikan tasoasteen
muodostaa 1. kertaluvun predikaattilogiikka, jossa on mahdollista
ilmaista väitteitä olioiden ominaisuuksista ja suhteista sekä
ilmauksia kaikille ja joillekin sisältäviä lauseita. 2. kertaluvun
predikaattilogiikka lisää suuntausilmauksiin ”kaikille” tai
”joillekin” mahdollisuuden ilmaista niillä ominaisuuksia kun 1.
kertaluvun predikaattilogiikka pystyy keskittymään vain olioihin.
Vielä korkeampien kertalukujen logiikkoja kutsutaan Bertrand
Russellin antaman ilmauksen mukaan tyyppiteorioiksi.
Muut
tavat yleistää 1. kertaluvun logiikkaa suuremman ilmaisuvoiman
saavuttamiseksi formaalisille kielille sisältyvät ns.
yleistettyihin kvanttoreihin (äärettömän monille olioille) ja
äärettömiin kieliin, joissa sallitaan äärettömien pitkien
disjunktioiden muodostaminen.
Klassisen
logiikan lisäksi on olemassa myös nk. ei-klassinen logiikka.
Ei-klassisen logiikan osa-alueita ovat esimerkiksi intuitionistinen
logiikka ja moniarvologiikka, jossa totuusarvoja on enemmän kuin
vain normaalit kaksi: tosi ja epätosi.
Kaikki
muut mainitut intuitionistista logiikka lukuunottamatta systeemit
ovat ekstensionaalisia. Tämä tarkoittaa sitä että niiden sisällä
yhdistettyjen lauseiden totuusarvot ovat riippuvaisia ainoastaan
osalauseiden totuusarvoista. Lausekalkyylin lause PvE on tosi jos P
tai E tai molemmat ovat tosia, ja epätosi jos sekä A että B ovat
epätosia. Tätä ilmaistaan sanomalla disjunktiota v (tai)
lausekalkyylissä totuusfunktionaaliseksi. Esimerkiksi sana koska ei
ilmaise totuusfunktionaalista operaatiota lauseiden välillä, koska
kaikki tosista osalauseista koostuvat koska-lauseet eivät
välttämättä saa aina samaa totuusarvoa.
Modaalilogiikka
tarkastelee mahdollisuutta ja välttämättömyyttä, deonttinen
logiikka pitämisen ja saamisen käsitteitä ja episteeminen logiikka
tietämistä ja uskomista. Kaikki kolme kuuluvat intensionaalisten
logiikkojen ryhmään. Intensionaalisen logiikan järjestelmissä on
myös sellaisia perusoperaatioita, jotka eivät ole
totuusfunktionaalisia. Saul Kripke on kehittänyt intensionaaliselle
logiikalle semantiikan, jota nimitetään mahdollisten maailmojen
semantiikaksi. Mahdollisten maailmojen semantiikka on avannut ovia
loogisen pragmatiikan syntymiselle.
Tutkimuksen
kohteena olevaa kieltä tavataan kutsua objektikieleksi ja
metakieleksi sitä kieltä jota käytetään objektikielestä
puhuttaessa. Kyseessä ovat siis tutkimuksen kieli ja tutkimuksen
kohteena oleva kieli. Syntaktisen metakielen ja objektikielen välillä
tapahtuva erottelu palautuu Hilbertin metamatematiikkaan.
Metamatematiikka tutkii sopivan formaalisen kielen puitteissa
muotoiltuja matemaattisia teorioita. Hilbert ilmaisi sen päämääräksi
noiden matemaattisten teorioiden todistusteoreettisen
ristiriidattomuuden osoittamisen.
Alfred
Tarskin semanttisia paradokseja koskeneet tutkimukset toivat esiin
välttämättömän tarpeen erottaa objektikieli ja semanttinen
metakieli toisistaan. Tämä oli niin sanottu Semanttisen avoimuuden
vaatimus. Tarski nimitti semanttisesti suljetuksi sellaista kieltä
jossa voidaan ilmaista kaikkia kielen lauseiden semanttisia
ominaisuuksia kuten totuus ja epätotuus. Yksinkertaisin esimerkki
semanttisesta paradoksista on lause ”Tämä lause on epätosi”,
jonka totuudesta seuraa sen epätotuus ja epätotuudesta totuus.
Semanttiset paradoksit voidaan Tarskin mielestä välttää
ainoastaan varmistumalla formaalisen kielen avoimuudesta. Silloin
kielen kaikkien lauseiden totuutta tai epätotuutta ei voi ilmaista
itse kielen sisällä vaan ainoastaan sen kielen metakielessä.
Logiikka
ja formaaliset kielet ovat korostuneet etenkin analyyttisen
filosofian keskuudessa ja siten mannermaisen filosofian vastapainona.
Marxilaisen filosofian keskuudessa hegeliläisen dialektiikan ja
muodollisen logiikan välinen suhde on herättänyt juopia
epäselvyydessään.
Dialektiikka
jaetaan objektiiviseen ja subjektiiviseen dialektiikkaan. Se osa
subjektiivisesta dialektiikasta, joka ei palaudu formaaliseen
logiikkaan on nimeltään dialektinen logiikka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti