Aristoteles
tarkoittaa moraalisella ja älyllisellä hyveellä niitä hyveellisen
ja inhimillisen hyvän edellyttämiä toimintavalmiuksia, jotka
sisältyvät ihmisen sieluun.
Aristoteles
määrittää sielun ruumiin ts. aineen muodoksi. Hän jakaa sielun
kahteen osaan, joita hän nimittää irrationaaliseksi ja
rationaaliseksi sielunosaksi. Ihmisen lajityypillinen olemuksellisuus
sisällyttää itseensä täydellistymispyrkimyksen järjen avulla,
minkä vuoksi rationaalisen sielunosan sisällä elävä järki on
tarkoitettu hallitsemaan irrationaalisen sielunosan kasvisielua.
Ihminen voi olla hyveellinen vain silloin, jos hän on kasvatuksen
avulla oppinut tuntemaan ja haluamaan oikealla tavalla oikeissa
tilanteissa.
Moraalinen
eli luonteenhyve on irrationaalisen sielunosan hyvän toiminnan
järkeä seuraamaan tottuneen osan haluamis- ja tunnedispositio.
Hyveen Aristoteles määritti keskiväliksi kahden toiminnan aihetta
koskevan paheen, eli taipumuksen puutteellisuuteen tai liiallisuuteen
välillä. Luonteenhyve on irrationaalisen sielunosan jossakin
toiminnassa, eli sellaisessa tilanteessa, jossa päämääräon
sisällytetty itse aktiviteettiin, esiintuleva hyveellisyyttä
ylläpitävä keskiväli suhteessa niihin kahteen ääripäähän,
joiden mukaan toimiessaan ihminen olisi paheellinen.
Aristoteles
tarkoittaa älyllisillä eli intellektuaalisilla hyveillä ihmisen
sielun rationaalisen sielunosan kahta määrittävää toimijaa:
käytännöllistä hyvää toimintaa määrittävää käytännöllistä
järkeä ja muuttumattomien asioiden parissa olevaa teoreettiseen
mietiskelyyn keskittyvää ”jumalallista” sielunosaa, joka vaatii
toimiakseen ihmisessä kaikkien teoreettisten tieteiden
(matematiikka, filosofia, logiikka) tuntemuksen. – Aristoteles
määrittää tämän rationaalisen sielunosan toisen älyllisen
hyveen tuovan ihmiselle suurimman mahdollisen onnellisuuden sillä
todellisuuden perusrakenteiden tuntemiseen pohjautuva viisaus on
hänen mukaansa korkeinta mahdollista onnea.
Aristoteleen
teleologisen päämääräpyrkeisen ajattelutavan mukaan
lajityypillinen täydellistyminen ohjaa jokaista oliolajia
toteuttamaan omaa lajiolemustaan parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Intellektuaaliset hyveet pyrkivät toteuttamaan ihmisen järjellistä
olemusta ja hyvää toimintaa, jossa päämäärä on
sisällytettynä aktiviteettiin ja aktivoimaan irrationaalisen
sielunosan emotionaaliset valmiudet luonteen- eli moraalisiksi
hyveiksi.
Aristoteles
jakaa tieteellisen tiedon tuotannolliseen, käytännölliseen ja
teoreettiseen tietoon. Tuotanto koskee tekemistä ja siihen liittyvää
taitoa, kuten talojen rakentamista. Tekemisessä päämäärä on
erillinen itse aktiviteetista. Käytännölliset tieteet koskevat
ihmisen hyvää elämää ja sitä käsitteleviä politiikan tiedettä
ja sen alalajia etiikkaa. Etiikka on politiikan tieteen alalaji,
koska Aristoteles näkee valtion ja yksilön päämäärän yhteisenä
ja samana. Aristoteleen mielestä kasvatuksen, eli ihmisen
kasvattamisen hyveelliseksi. tulisi perustua henkilön yksilöllisiin
vaatimuksiin mutta sen onnistuminen voitaisiin osuvimmin taata sillä
että valtio ohjaisi jäsentensä kasvattamista lainsäädännöllisillä
toimenpiteillä. Ihmisen rationaalisen sielunosan toinen
intellektuaalinen hyve, käytännöllinen järki jakaantuukin siksi
yksityiseen ja valtiolliseen järkeen.
Kasvatuksen
onnistuminen ja ihmisen saattaminen luonteen hyveiden ja
käytännöllisen järjen yhteisvaikutuksella toimivaksi vaatii
etiikan teorian tuntemista, mutta etiikan tunteminen vaatii kokemusta
toimimisesta vaihtelevissa harkintaa vaativissa tilanteissa.
Mutta
miten älyllisiä ja moraalisia hyveitä toteuttava ihminen sitten
toimii? Älylliset hyveet, joista ensimmäinen vastaa luonteen
hyveiden avulla hyvästä toiminnasta, vastaa muuttuvista
tapahtumista, samalla kun muuttumattomia asioita pohtiva viisaus,
filosofia, ei puutu käytännöllisiin asioihin.
Kaikkia
hyveitä toteuttava ihminen on hyveellinen ja oikeudenmukainen.
Oikeudenmukaisuus tarkoittaa suppeassa partikulaarisessa mielessä
tasapuolisuutta ja laajassa merkityksessä lainmukaisuutta. Jakoon
perustuvaa oikeudenmukaisuutta, sitä, että ihmiset saavat sen mikä
heille ansioidensa ja arvojensa perusteella kuuluu, kutsutaan
distributiiviseksi ja oikaisevaa, jaossa tapahtuneet erheet korjaavaa
oikeudenmukaisuutta retributiiviseksi oikeudenmukaisuudeksi.
Retributiivinen oikeudenmukaisuus vaatii tuomarin, kolmannen
osapuolen, mutta osapuolten välinen arvosuhde on oltava tiedossa,
jotta retributio voidaan tehdä. Väärin jaettu osa otetaan pois ja
annetaan liian vähän saaneelle.
Esimerkkejä
moraalisista hyveistä on mm. aistinautintojen kuten alkoholin ja
erotiikan yhteydessä hillittömyyden ja epäaistillisuuden paheiden
väliin sijoittuva kohtuullisuuden keskiväli. Taistelussa
uhkarohkeuden ja pelkuruuden väliin sijoittuva miehuullisuus.
Suurien rahasummien käytössä kitsauden ja ahneuden väliin
sijoittuva suurisieluisuus, joka on yksi jalon ja ylevän käsitystä
yhteisössä ylläpitävistä ns. aatelishyveistä.
Hyve
on inhimillistä hyvää – hyvää ihmiselle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti