Luonteenhyveet ja käytännöllinen järki Aristoteleen etiikassa
Etiikalla
tarkoitamme yhteistä käsitystä hyvästä elämästä. Tapa on tapa
vasta sen jälkeen kun monen yksittäisen itsen väliltä voidaan
löytää intersubjektiivisia vertailukohtia. Moraali on se käsitys,
jonka minä olettaa noudatettaviksi tavoiksi. Etiikka on se tapojen
yhteenliittymä, joka kokoaa yhteen moraalikäsityksiä, jotka voivat
olla vaikuttuneita monista inhimilliseen olemiseen liittyvistä
piirteistä.
Etiikka
on yhteisöllistä, ja siksi se asetetaankin monien moraalifilosofien
teorioissa yksilöllisen moraalin ylle. Etiikka kokoaa yhteen
moraalikäsitykset ja muokkaa niistä koodin, jota vasten
moraalikäsitys arvotetaan. Etiikka taas voidaan nähdä monella eri
tavalla. Yhteisöllisin eettisin käsitys on eittämättä
hyötymoraali, eli utiliteetin mukaan määräytyvä käyttäytymisen
ohjaaja, joka korostui lähinnä 1800-luvulla suffragettien
vapautusrintamissa ja vastaavissa. Esimerkiksi Kantin korostama
velvollisuusetiikka taas korostaa yhden velvollisuuksia; yhden on
toimittava aina niin kuin näkisi olevan yleistettävissä kaikkien
kohdalle.
Luonteella
tarkoitetaan arkipuheessa toimijan, subjektin taipumuksia suuntautua
maailmaan ja ympäröivään. ”Taiteilijaluonteella” tarkoitetaan
usein arkisessa kielenkäytössä järjestyksestä luovuutensa takia
poikkeavaa ja yllättävää avantgardeihmistä. Hyvettä (arete)
hankittiin Aristoteleen mukaan hyvällä toiminnalla. Luonteella on
hyviä ja huonoja taipumuksia toimintojen kohdalla joissa hyve on
aina keskiväli äärimmäisyyksien välissä.
Järjen
käsitteellä ymmärrämme kokonaisuudet hahmottavan systematisoivan
mielen osan, jonka on mahdollista kontrolloida mieltä.
Käytännöllisellä järjellä tarkoitamme ei-abstraktisiin
asiakokonaisuuksiin suuntautuvaa systematisoijaa ja järjestelijää.
Kun käytännöllinen järkeni toimii oikein, osaan esimerkiksi
nousta tietokoneeni edestä syömään tovein verensokerin
terveellisen tason ylläpitämistä varten.
Käytännöllinen
järki sijoittaa hyveen partikulaariseen yhteyteensä. Urhoollisuus
on rohkeutta taistelussa, kun paheellisuutta taistelussa on
uhkarohkeus ja pelkuruus. Käytännöllinen järki löytää luonteen
hyveestä keskivälin kun taas teoreettista mietiskelyä harrastetaan
intellektuaalisten hyveiden toimintakykyisyyden varmistamista varten.
Aristoteleen
etiikka koostuu yksilöstä alkavasta toiminnasta, jota voi ohjailla
henkilön luonteen kulloinenkin tila. Aristoteles jakaa kaiken
toiminnan kolmeen lajiin, joita ovat tahdoton tahdonalainen ja
tahdonvastainen toiminta. Hyveellinen toiminta on aina tahdonalaista
toimintaa. Toimiakseen moraalisesti henkilön on Aristoteleen
teleologisessa päämäärään suuntautuvassa etiikassa asetettava
tahtonsa hyveen kohdalle ja pidettävä tahto hyveessä jokaisessa
toiminnan tilanteessa eli teossa.
Hyveen
harjoittaminen on hyveellistä toimintaa, joka suuntaa
onnellisuuteen, joka on Aristoteleen mukaan korkein päämäärä,
koska sitä ei voi perustella muulla kuin sillä itsellään.
Luonteenhyveitä kehittämällä hyveellinen toiminta varmistuu ja
ihmisen onnellisuus todentuu tälle itselleen. Voidaan kuitenkin
kysyä, mitä tapahtuu sen jälkeen kun henkilö toimii hyveellisesti
ja keskivälisempää kohtaa paheiden väliltä ei voi enää
tavoittaa? Voiko hyveellisyyteen pyrkivä henkilö päästä joskus
onnellisuuteen vai onko tämä viimeinen päämäärä jotain
sellaista, joka on ainoastaan ihannekuva, kaiken päämääräisen
toiminnan baabelintornimaisuutta ilmentävä illuusio?
Päämäärä,
joka on olemassa itsensä vuoksi voi tulla havaittavaksi vain itsensä
avulla, koska tunnelin päästä ei pilkota valoa. Onnellisuuteen
pyrkiminen ilmentää siten moraalin tekoluonnetta. Ei voi miltei
olla muistelematta kalastaja Pentti Linkolan tokaisua siitä, miten
ainoastaan moraalia taidetta ja filosofiaa ylläpitävät henkilöt
ansaitsevat kantaakseen ihmisen epiteetin (Hiidenkivi-lehti 99).
Voidaan siis liittää Aristoteleen käsitykseen pyrkimys
eläimellisyydestä irtaantumiseen. Eläimellisyys itse asiassa onkin
yksi Aristoteleen kolmesta vältettävästä moraalisen
käyttäytymisen muodosta. Paheellisuus on toimintaa hyveen
keskivälin ulkopuolella. Heikkoluonteisuus on tarkoituksellista
nautinnon tavoitteluun suuntaavaa toimintaa ja eläimellisyys on
jumalallisuuden vastakohtaa. Moraalinen toiminta on suuntautumista
ylöspäin, pois barbaaristen pyrkimysten vaikutuspiiristä.
Kyetäkseen
moraaliseen toimintaan ihmisen tahdon on suuntauduttava toiminnassa
vaikuttavaan erilliseen hyveeseen. Hyveen tavoittamiseksi henkilön
luonteen on oltava hyveellinen; hänellä on oltava toiminnassa
vaikuttavaan hyveeseen verrannollinen hyve.
Aristoteles
mainitsee luonteen hyveinä rohkeuden, kohtuullisuuden,
anteliaisuuden, suurisieluisuuden, ylpeyden, maltillisuuden,
miellyttävyyden, totuudellisuuden ja nokkeluuden.
Aristoteleen
hyve-etiikka perustuu jo esisokraatikoilla ja Sokrateella esiintyvään
ajatukseen kultaisesta keskitiestä, joka Aristoteleen etiikassa
perustuu konstruoitumaan kolmeen tukipilariin. Hyvä ihminen on
vaa’assa mikä tarkoittaa pysyttäytymistä poissa ääripäistä.
Toiseksi kultainen keskitie ei vertaannu johonkin yhteen erilliseen
ideaaliin vaan henkilöön itseensä. Henkilökohtaiset tarpeet eivät
ole aina yhteismitallisia, jos siirrymme pois yleisistä
standardeista. Ja viimeiseksi kultaisella keskitiellä hyve sijaitsee
aina kahden paheen välissä, jolle asteikolle ihmisen luonne
sijoittuu.
Luonteenhyveet
todentuvat Aristoteleen etiikassa niille ominaisissa tilanteissa,
joissa tahdonalaisesti toimiva ihminen tavoittelee hyveen keskiväliä.
Hyveellisesti toimiva ihminen harjoittaa tarkoituksenmukaista
hyvettään ja kehittää siten luonnettaan, ansaitsee pääsylipun
hyvään, mikä tarkoittaa lopulta onnellisuutta.
Käytännöllinen
järki tai viisaus (fronesis) on Aristoteleen etiikassa käytännön
toimintaan liittyvä päätöksentekoelin, joka on yksi
intellektuaalisista hyveistä. Käytännöllisesti viisas tai järkevä
ihminen noudattaa yleisesti kultaisen keskitien asettamia sääntöjä
ja löytää siten luonteen hyveet.
Käytännöllinen
järki suuntautuu siten partikulaareihin, erilliskohtaisiin
hyveisiin, siihen minkä tahto käsittää oikeaksi toiminnaksi
yksittäisessä tilanteessa, jossa ihminen on. Käytännöllinen
järki harmoniseeraaa hyveet toimimaan toistensa kanssa. Se ottaa
siten huomioon sen empiirisen syötteen, jonka luonne on saanut
toiminnasta, pyrkimyksellisestä toiminnasta tahdon mukaan kohti
hyvettä partikulaarisessa, erityisessä ja irrallisessa tilanteessa.
Käytäntö
ja teoria erottuivat jo Aristoteleen etiikassa toisistaan ilmauksien
sofia ja fronesis, teoreettinen mietiskely ja käytännöllinen
viisaus, avulla. Teoreettinen mietiskely suuntautuu pysyvyyksiin ja
universaalisiin ideoihin, kun fronesis keskittyy huomioon ottamaan
muutoksen mahdollisuuden ja elämän parantamisen mahdollisuuden.
Käytännöllinen järki ei kuitenkaan ole ainoastaan väline päästä
käsiksi johonkin päämääräiseen hyveeseen vaan myös päätellä
tuon päämääräisen hyveen olemassaolo ja oikeutus.
Onnellisuuden
postuloiminen itsessään olevaksi perustelemattomaksi viimeiseksi
päämääräksi on kuitenkin seminaalinen teesi, joka voidaan
kyseenalaistaa varsin helpohkosti. Mielestäni ei voida antaa
perusteluksi kysymyksille miksi teit sen, miksi haluat sitä, miksi
pyrit siihen, missään tilanteissa vain sitä että haluan olla
onnellinen. On ihanteellista ja idealistista kuvitella kreikkalaisen
pylväsrivin keskellä jokaisen ihmisen olevan kyvyllinen
tavoittelemaan onnellisuutta ja hahmottelemaan itselleen hyvän
elämän. On tietystikin selvää että Aristoteleen käsitys
ihmisestä on muokkaantunut tulkinnoissa parin tuhannen vuoden
aikana, eikä edes ole saatu selvyyttä siitä, onko Nikomakhoksen
etiikka itsensä Aristoteleen vai hänen poikansa Nikomakhoksen
kirjoittama.
Jos
tulkitsen Aristoteleen käsitystä moraalisesta käyttäytymisestä
verraten sitä luterilaispietistisen työetiikan luomaan
kulttuuriseen käsitykseen työn ja vapaa-ajan irrottamisen
toisistaan, voin havaita perusteet sille, miksi Aristoteleen
käsitykset kehiteltyinä myöhemmin Tuomas Akvinolaisen ja muiden
katolisten kirkkoisien toimesta, saivat kasvualustan juuri
katolisesta maailmasta.
Aristoteleen
mielestä kaikki toiminta vertaantuu hyveelliseen toimintaan. Ihminen
voi joko olla luonteeltaan hyveellinen tai paheellinen, eläimellinen
tai heikkoluonteinen. Jokaista yksittäistä tilannetta on aina
määrittämässä sitä vastaava hyveideaali. Jos ihminen toimii
tahdonalaisesti, hän ei voi irrottautua pyrkimyksestä hyveelliseen
toimintaan saamatta ylleen paheellisen leimaa. On kysymyksellistä,
miten paheellisuus todella todentuu. Kultaisen keskivälin mukaan
hyve on suhteessa ihmiseen itseensä, joten hyveellistä toimintaa ei
voi vertailla yhteisöllisesti. Ei voida esimerkiksi tuloksen
perusteella katsoa sitä, miten tulosta ennen toteutunutta toimintaa
olisi pitänyt säädellä, jotta olisi varmasti pyritty kohti hyvää
elämää ja onnellisuutta. Onko onnellisuus siis mahdollisesti
esimerkiksi sen perustana, että painelen nyt sormenpäilläni
kaksisormijärjestelmällä kannettavan tietokoneen näppäimistöä.
Eikö hyveellinen ja hyvään elämään pyrkivä toiminta voisi olla
sitä että välineellisyydestä pyrittäisiin eroon perustelemalla
lusikan tunkemista suuhun onnellisuuteen pyrkimisellä? Mikä
todentaa onnellisuuden? Voidaanko onnellisuus ahtaa ihmisen toiminnan
kohteeksi siten että ihminen toimii välineenä esimerkiksi yhteisön
pyrkimyksissä? Aristoteles ei mainitse tätä paralleelisuuden
mahdollisuutta yksilö-yhteisö-välisen dikotomian tuon hetkisen
puuttumisen vuoksi. Aristoteleen maailmassa ei ollut
syrjäytyneisyyttä ja janakollektiivin ja yksittäisen pisteen
välistä ristiriitaa, koska sen mikä koski kaikkia, nähtiin
koskevan kaikkia ihmisiä, jonka määritelmän ulkopuolelle jäivät
ne, jotka eivät olleet kelvollisia määriteltäväksi ihmiseksi.
Tänä päivänä ajassamme kriittiset teoriat, Rd Laingit ja
vastaavat ovat kyseenalaistaneet ihmisen olemassaolon, minkä vuoksi
yhteisöllinen näkemys on nähty liiallisesti ihmistä
määrittäväksi. Tämän vuoksi yhteisön tulee muuttua ja
yksittäisiä ihmiskäsityksiä ei tulisi muodostaa. On ainoastaan
kuvitteellisten yksilöiden välisiä skismoja vallitsevaan
yhteisöön. Yhteisön ja yksilön välinen dikotomia ei ole läsnä
Aristoteleen eettisissä käsityksissä, minkä takia hän näkee
moraalisen käytöksen alkavan ihmisen päättelystä hyveellisen
toiminnan luonteesta. Jotta toiminta olisi hyveellistä, on luonteen
suuntauduttava hyveeseen. Luonne suuntautuu hyveeseen kun sen tahto
toimii oikealla tavalla.
Aristoteleen
etiikassa luonteen hyveet kohdistuvat hyvään toimintaan
yksittäisissä tilanteissa, joita ovat tavallisesti sellaiset
tilanteet, joissa ihminen joutuu olemaan yhteistoiminnassa toisten
ihmisten kanssa. Aristoteleen mukaan esimerkiksi sotatilanne sisältyy
moraaliseen toimintaan, mikä poikkeaa laajasti nykyajan
pasifististen ja rauhanpuolustajasuuntausten mukaisista käsityksistä
sodan ainaisesta pahuudesta, minkä vuoksi esimerkiksi
aseistakieltäytyjiä ei tule heidän mielestään rankaista. Ihmisen
tappaminen sotatilanteessa on moraalisen toiminnan mukaan ainoa
ihmisen luonteen hyveellisyydestä todistava seikka. Aristoteles
olisi esimerkiksi tuominnut ainakin paheellisiksi ne sotaveteraanit,
jotka 2000-luvulla tehdyissä dokumenteissa kertovat pelokkaasti
kuinka eivät voineet ampua vihollista käskyn saatuaan jne.
Nautinnon
ja onnellisuuden välinen erottelu Aristoteleella on myös yksi
laajapintaisia pohdintoja herättävä ajatus. Aristoteleen mukaan
onnellisuus on ylin päämäärä, päämäärä itsessään.
Aristoteleen etiikka on teleologista mutta hiukalti karsittua
platonistista idealismia. Platon näki olevan vain yhden hyvän
idean, kun Aristoteles laajensi hyvän idean koskemaan kaikkia
toiminnan lajien yksittäisiä todentumiskohtia. Mutta mikä on
toiminnan yksittäinen todentumiskohta ja miten ne vertaantuvat
toisiin mahdollisesti erilailla kaleidoskooppimaisesti,
hierarkkisesti, mosaiikkimaisesti jne. toisiinsa kohdentuvissa
tilanteissa?
Onko
Aristoteleen etiikka sittenkin temporaalisesti virittynyttä massan
rankaisusta riippuvaista pelon moraalia? Onko filosofiaa opiskelevien
ihmisten tulkittava Aristoteleen ilmaiseva järjestelmä miksikään
muuksi kuin Aristoteleen omiksi käsityksiksi hyvästä toiminnasta
tilanteissa, jotka Aristoteles mainitsee läheisiksi moraalisen
toiminnan velvoitteen kanssa? Tarkoittaako Aristoteles että
jokaisesta ajasta on löydettävä Aristoteles, joka määrittää
alkuperäisen hyve-etiikan yksittäiset kohdat vastaamaan sen
hetkistä yleistä hyvän ideaalia, mitä vasten jokainen tilanne
määrittää oman hyvänsä ja hyveen paikan? Epäilemättä
tällainen ajatusleikki tuo mieleen katolisen maailman kirkollisen
järjestyksen. Emme kuitenkaan halua marginalisoida Aristotelesta
koskemaan vain tiettyä uskonnollista suuntaa, vaan haluamme nähdä
hänen eettisissä teeseissään jotain filosofian
universaalisuudesta, uniikkisuudesta ja puhtaudesta todistavaa
väitteenhyväksyttäjää. Hyväksyäksemme Aristoteleen etiikan
eettisesti velvoittavasta todistavaksi meidän on hyväksyttävä
väite, jonka mukaan kaikki toimintamme on päämääräistä ja
kaikki tuo päämäärällinen toiminta rakentaa hyvää, lopullista
onnellisuutta. Mitään toimintaa ei voida jättää eettisen
arvotuksen ulkopuolelle. Kaikki mikä voidaan mainita inhimilliseksi
ihmistä koskevaksi toiminnaksi, on jotain sellaista toimintaa, jossa
voidaan olla ääripäiden välillä. Jotta voidaan löytää
pöydällinen tilanteita koskevia hyveitä ja paheita, meidän on
”rakennettava tuo pöytä”. Poikkeuksellisessa historiallisessa
tilanteessa, kuten sodan jälkeen, on väitetty haluttavan luotavaksi
uudestaan yksittäiset käsitykset hyvästä ja oikeasta toiminnasta
tilanteessa. Siten voidaan kysyä onko onnellisuus jo valmiina, vai
kehittääkö käytännöllinen järki aina käsillä olevista
toiminnan rakennusaineista päätelmät hyveellisyydestä.
Auki
jää kaikkein selkeimmin Aristoteleen käsitys moraalisen toiminnan
evoluution mahdollisuudesta, mistä debatista syntyväksi voidaan
nähdä esimerkiksi Alasdair MacIntyren yllättävähkö
paritusleikki Nietzschen ja Aristoteleen välillä kirjassaan After
Virtue.
Aristoteleen
etiikka on epäilemättä merkityksellisin länsimaisen filosofian
historian aikana rakennetuista eettisistä järjestelmistä.
Aristoteleen luonteen hyvettä korostava etiikka ei siirrä vastuuta
yksilön käyttäytymisestä erilliselle tilanteelle, jota voidaan
tavallisesti syyttää partikulaarisesti siitä, miksi ihminen
käyttäytyi epätoivottavalla tavalla joko itsensä temporaalisesti
tapahtumaa jälkeistäneessä pisteessä antamansa mielen piteen
vuoksi tai kanssaihmisiensä stimuloinnin takia, vaan Aristoteles
rakentaa kaiken toiminnan yhteyden ihmisen hyveitten toisilleen
antamasta syötteestä ja palautteesta. Käytännöllinen järki
Aristoteleen etiikan osana pitää Aristoteleen eettisen järjestelmän
elävänä sillä se tarkistaa hyvän toteuttaen sen aina
yksilöllisen harkinnan avulla. Yksilön luonteen hyveellisyys on
riippuvainen siitä, osaako hän käyttää käytännöllistä
järkeään.
Alasdair
MacIntyre: After Virtue
Aristoteles:
Nikomakhoksen etiikka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti