Teini-ikäisenä
kun mietin minulle parhaiten sopivaa ihanneyhteiskuntaa, mieleeni
tuli kuva yhteisöstä, joka on kokoontunut yhteen
viisausjärjestyksessä, ja ne jotka olivat viisaimpia saivat
ansaitusti toisten, vähemmän viisaiden huomion ja arvonannon. Sen
voi katsoa helposti saaneen alkunsa Platonin Valtion
yhteiskuntakäsityksestä, vaikka en kuitenkaan ollut lukenut
Valtiota ennen kuin vasta 18-vuotiaana. Siinä mielessä olen kai
anarkisti, että tuen vieläkin ihanneyhteiskuntaa, joka koostuisi
löyhästi toisiinsa liittyvistä pienyhteisöistä kuten mm.
Kropotkinilla. Haluaisin myös aidosti Bakuninin hengessä, että
kaikki menneestä kertovat tiedot ja tiedoista koostuvat arkistot
tulisi muutaman sukupolven välein tuhota. Tällainen ajattelu kai
liittyy osittain sukurasitteeseen, mutta olisi liian yksioikoista
selittää se pelkästään siihen tukeutuen. Vapaa havainnointi ja
ajattelu monesti estyy historiallisen determinismin vuoksi ja siksi
siihen tulee suhtautua varovaisella tavalla. Historia voi monesti
tehdä yksilöstä sosiaalipartikkelin, sosiaalisen elämän
teatterin tahdottoman näyttelijän. Jotta yksilö estyisi siltä, on
hänen otettava kantaa historiaan ja ajan luonteeseen ja siihen miten
ne määrittävät yhteisöelämässä toimivien ihmisten toimintaa
ja ajattelua. Luotan vakaasti sykliseen käsitykseen ajan ja
kulttuuriyhteisöjen luonteesta. Lineaariseen ajatteluun ihmisen
kokohetkisestä kehittymisestä ei luota enää kuin vain muutamat
neandertalilaisen tasolla olevat insinööriopiskelijat, josta
uskosta hekin lisääntyneen elämänkokemuksen jälkeen viisaasti
erkanevat. Välineellinen järki on monesti vaarallinen
yhteisöelämässä, koska se käsittää ihmisyksilöt
sosiaalipartikkeleina. Esimerkiksi nainen ylläpitää omaa
olemistaan olemalla liitteessä (esimerkiksi facebookin avulla)
useisiin satoihin ”kavereihin”, jotka antavat naiselle
vertaistukea elämän myllerryksessä ja mellerryksessä. Egon
Friedell kirjoittaa napakasti Uuden ajan kulttuurihistoriassaan
siitä, miten nainen on yksin ollessaankin toisten ihmisten kanssa.
Nainen ei ole milloinkaan yksin, millä voidaan hyvin selittää se,
miksi naisten suista ja kynistä ei useasti putkahda mitään
kovinkaan luovaksi arvotettavaa substanssia. Nainen suhtautuu
ihmisiin välineinä, vain miehisellä miehellä ja miehisellä
naisella on yhdessä mahdollisuus muodostaa sellainen
vuorovaikutuksen muoto, joka perustuu ihmisen näkemiseen vapaana ja
toisista riippumattomana yksilönä. Sosiaalisen piirin korostuminen
ihmisten keskuudessa vähentää samanaikaisesti metafyysisen
ulottuvuuden merkitystä ihmisten piirissä. Metafysiikka on jotain
mikä tulee fyysisen jälkeen ja siten se voi sisältää monenlaisia
ihmisten väliseen suvaitsevaisuuteen ja inhimillisyyteen liittyviä
piirteitä ja käsitteitä. Esimerkiksi käsite ”toivo” tai
”tunnustushierarkia” ovat täysin metafyysisiä ja sosiaalisen
ulottuvuuden tavoittamattomissa. Sosiaalipartikkeli toimii täysin
sosiaalisen liitteenä eikä se voi päättää asennoitumisestaan
asioihin, ilmiöihin ja ihmisiin irrallaan sosiaalisesta
ulottuvuudesta. Järjen käsite joudutaan yleensä aina
popularisoimaan siten, että sen voidaan katsoa kuuluvan sosiaaliseen
ulottuvuuteen, vaikkakaan sen ei voida katsoa olevan sen päätöksistä
ja suunnanotoista riippuvainen. Periaatteet, jotka määrittävät
toimintaa sosiaalisessa ulottuvuudessa, sen muotoa ja rakennetta,
voidaan löytää metafyysisestä ulottuvuudesta. Metafyysinen
ulottuvuus voi mahdollistaa sen, ettei kaikki ole suoraan luonnosta
sosiaaliseen virtaavaa, vaan näiden kahden välille voidaan
korkeampien periaatteiden avulla luoda estävä valli. Ihmiseen
kuuluvaa luonnollista ulottuvuutta, joka sisältää itseensä
keskeisimpänä ruumiillisuuden ulottuvuuden, voidaan hillitä siten,
että metafyysisten periaatteiden avulla voidaan ehkäistä
luonnollisuuden epätasaisuudesta johtuva yhteiskunnallinen ja
sosiaalinen epäoikeudenmukaisuus. Sosiaalipartikkeliksi päädytään,
ellei osata kieltäytyä yhteiskunnan tietyille jäsenilleen
aiheuttamasta pahasta. Siksi kaikkein heikoimmissa asemissa olevien
ihmisten tulisi alkaa kyseenalaistamaan sosiaalisen piirin
tahdottomat ja sanomattomat periaatteet korkeampien periaatteiden
hyväksi. Jopa väkivalta sosiaalisen maailman epätasa-arvoisuuksien
vuoksi ja paremman, tasa-arvoisemman ja toiset huomioonottavan
yhteiskunnan puolesta voidaan joissain tilanteissa oikeuttaa, ellei
sumpputilannetta voida muuten ratkaista. Filosofisesti pisimmille
vietyä väkivaltaa harjoitti kai Punainen armeijakunta
Länsi-Saksassa. Heidän mukaansa väkivalta oli oikeutettua silloin,
kun se ei kohdistunut kansaan ja massoihin. Sublimaation ehkäiseminen
sosiaalisilla tukahdutustoimilla on kai nyky-yhteiskunnan vaarallisin
piirre. Jotta sublimaatio voidaan mahdollistaa, on yhteiskunnan
tarjottava jäsenilleen tietynlainen vapaus, jonka pitäisi kattaa
kaikki sosiaalisen yhteisöelämän osa-alueet.
Sosiaalipartikkelisuus ei voi olla tuota vapautta, vaikka sen
jonkinlaiset muodot ovatkin takaamassa sosiaalista jatkuvuutta, mutta
kuten on sanottu, sosiaalinen jatkuvuuskin joutuu välillä
hyväksymään itsessään pienet poikkeamat ja katkeamat.
Teknologia-avusteinen välineelliseen järkeen luottava sosiaalinen
”Big Word” on vaarallista luonnolle ja ihmiselle, se
suoranaisesti vääristää ihmisen luonnon keinotekoisesti
ylläpidettävään sosiaaliseen jatkuvuuteen, joka perustuu
sosiaalipartikkelisuudelle. Vapaus yhteisöelämässä tarkoittaa
sitä, että jokainen ihminen voi itse määritellä itselleen sen
totuuden jonka yhteydessä hän haluaa ja aikoo elää. Sosiaalisen
elämän tulee perustua korkeampiin periaatteisiin ja käsitteisiin,
kuten arvotunne, merkitysvalta ja vaikutteellisuus, jotta se voisi
olla ihmisille sellaista sosiaalisuutta, joka on sisäänkirjattuna
ihmisen luonnolliseen olemukseen. Sosiaalipartikkelisuus on
kommentaariaatin ylläpitämää arvotunteiden manipuloimista arvo-
ja tuki-instituutioihin. Sosiaalipartikkelina toimiva ihminen on joko
arvoinstituution korostama vertailullinen symboli tai
tuki-instituutiossa majaileva tiettyjä symboleita lobbaava,
korostava, suojeleva ja ylläpitävä asettamiskonstantti.
Arvotunteiden erillisyys toisistaan on intersubjektiivisella tasolla
ymmärrettävää, se ei ole niin objektiivista kuin ei myöskään
subjektiivista todellisuutta. Arvotunne on jotain asiaa, ihmistä tai
ilmiötä kohtaan koettua arvossa pitämisen tunnetta. Osa näistä
arvotunteista seuraa niin sanotusti äidin maidosta, mutta
varsinainen arvotunteiden kokeminen kehittyy sitä myötä kun niitä
koetaan. Hienostunein ihminen on varmasti se, joka on kokenut eniten
yksin arvotunteita ja saanut niille oikeanlaiset kohteet.
Työnjaollisesti jakautunut yhteiskunta on filosofisen
yhteiskuntateoriani pohjalla, ja sen mukaan ihmiset eivät
välttämättä aina ole eikä heidän tarvitse olla tekemisissä
kaikkien tunnustushierarkian esittämien instituutioiden kanssa,
koska aidot instituutiot ovat syväinstituutioita, joiden perusmalli
on mikrokosmos, ne ovat maailmoita pienoiskoossa, ja sen takia
kaikkien ihmisten ei yhteiskunnassa tarvitse kulkea täsmälleen
samoja polkuja ollakseen todella tekemisissä totuuden kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti