Pekka
Matvejeff: Simforian – Kutsumuksena Valamo, Minerva, 169 s.
Ihmiset
hakevat Valamosta hiljaisuutta, sereenisyyttä ja valaistumista.
Mutta onko hiljaisuus jotain, joka haetaan kuin maitopurkki marketin
hyllyltä? Sellaista tarjolla olevaa hyvää, jonka sääntökuntaan
kuulumatonkin voi saada?
Kun
talvisota päättyi raskaaseen Moskovan rauhaan 13.3.1940 kaksisataa
Vanhan Valamon munkkia siityi Keski-Suomeen Kannonkoskelle. Myöhemmin
kaikki Konevitsan, Petsamon ja Vanhan Valamon munkit siirtyivät
Uuteen Valamoon Heinävedelle. Jotkut tosin lähtivät ulkomaille,
esimerkiksi Viroon, käynnissä olleen ajanlaskuriidan ja
havaitsemansa kulttuurisen sopeutumattomuuden vuoksi.
Yksi
Heinäveden Valamoon siirtyneistä Laatokan saaren kilvoittelijoista
oli koko loppuelämänsä venäjänkielisenä pysynyt ilomantsilainen
Pietari Nikitanpoika Matvejeff – munkkinimeltään Simforian.
Ilomantsin
entisen kunnanjohtajan Pekka Matvejeffin sukulaisestaan tarinoiva
elämänkertakirja on kohteensa huomioiden ainutlaatuinen. Voidaan
jopa vankin perustein kysyä, olisiko ”Valamon viimeinen mohikaani”
halunnut itsestään kirjoitettavan elämänkertaa? Igumeni Simforian
ei jättänyt jälkeensä kirjoitettuja tekstejä. Sillä kurin
minäkin teen väärin kirjoittaessani tätä ”arvostelua”
hänestä kirjoitetusta kirjasta, joka kirjoitettiin joidenkin
perusteiden mukaan perusteetta.
Kirjan
useasyisyys ja kertomuksien moniulotteisuus kielivät kirjoittajan
uhrautuvaisesti riittävän taustatyön muodossa annetusta panoksesta
kirjalleen. Teosta on puunattu ja puleerattu. Mieleen jäävin oli
Simforianin 107-vuotiaan munkkiveljen Heinäveden kunnalta saama
torumakirje, koska tämä ei ollut ilmoittautunut syksyksi kouluun v.
1980. Huvittavaa oli myös lukea dementoituneen pappismunkki Filagrin
vanhojen päivien lämminhenkisesti ilmituoduista toilailuista.
Aihetta
ei siis ole käsitelty liian vakavahenkisesti, vaan keltäin
satunnaiselta Valamon vierailijalta suljetut ovet aukeavat näiden
muisteluiden mukana. Myös igumeni Nestorin purpatus luostarin
naistyöntekijöistä on ilkamoivuutensa kera linkkuun lyövää.
Simforianin
poismenon jälkeen Valamon nähtävyksellisyys on punoutunut
kirjallisuuden opiskelijoiden Pentti Saarikosken hautaristiin
kiinnitetyn peltikyltin taakse työntämiin puhkijärsittyihin
lyijykynänpätkiin. Jos en olisi luterilainen, uravalintani olisi
selviö. Simforianin tarina kertoo sen, ettei ole välttämätöntä
kysyä: ”voi elämä missä lienet”, ryhtyäkseen munkiksi. On
tiedettävä kuta kohti kulkee. Niin kuin Simforian tiesi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti