sunnuntai 10. marraskuuta 2013

Pussy riotin vähäisestä uskottavuudesta muuten kyllä moraalisesti oikeutettuna protestitoimena

Kaveri kysyi facebookissa, että mitä mieltä olen tämän linkin takaa löytyvästä kirjoituksesta, http://antifasistit.blogspot.fi/2012/08/varivallankumouksen-loppu-ja-viimeinen.html#!/2012/08/varivallankumouksen-loppu-ja-viimeinen.html ja etenkin kohdasta: “Hyvin monessa maassa nämä “taiteilijat” riippuisivat jo ansaitusti hirressä.”

Minä ainakin ymmärrän Bäckmanin positiota ja osin retoriikkaakin, vaikken välttämättä itse lähtisi aiheesta samalla tavalla kirjoittamaan. On ymmärrettävä, että Bäckman on (ja itse asiassa hänen vaimonsakin on) venäläisen kulttuurin ja sen instituutioiden asiantuntija. Hän kunnioittaa perinteisiä oikeutta ylläpitäviä instituutioita. Hänellä on sisäistettynä hänestä saamani käsityksen mukaan hyvin perusteellinen yhteiskuntamoraali (no onhan hän kyllä tietyllä tavalla patakonservatiiviksi luettavissa, joo.). Minun mielestäni Bäckmanilla on täysi oikeus kunnioittaa tietynlaista säädyllisyyttä ja feminismin vastaisuutta. En itsekään ole feministi. Minä en voi nähdä näiden naisten motiivia, tuohan on ihan hullua taistelua tuulimyllyjä vastaan. Minä en ainakaan lähtisi istumaan vuosia venäläiseen vankilaan tällaisen lopputuloksen kannalta hyödyttömän mediajulkisuuden ja ekshibitionismin vuoksi. Voihan tällaisen ilmiön syyt tietysti hyvin nähdä. Tytöt on olleet koulussa, lukeneet muutamia varmaan vanhempiensa sukupolville epätyypillisiä kirjoja ja vieraantuneet siinä samalla täysin kulttuuristaan ja itsestään. Niillähän on, kuten Bäckmankin kirjoittaa, erilaatuisia persoonallisuushäiriöitä ja tunne-elämän säätelyn ongelmia. Se nyt vaan on niin, että siinä ehtii aika paljon vielä Kyröjoessakin vettä virrata ennen kuin venäläisten ihmisten enemmistö hyväksyy esimerkiksi näiden ihmisten eksplikoimasti edustamat arvot elämänsä periaatteiksi. Nämä tytöt edustavat Venäjänkin sisällä hyvin pientä minoriteettia, joka ei voi saada moraalikäsityksiään esimerkiksi kansallisen vallankäytön normeiksi. Minun mielestäni se vielä kaikenlisäksi osoittaa jonkinlaista typeryyttä tai ainakin liian suureksi kohonnutta egoa, jos he kuvittelevat, että he voisivat muuttaa koko Venäjän kulttuurin ja Venäjälle tyypillisen vallankäytön muodon vastaamaan itseään. Esimerkiksi typerää oli se, kun he sanoivat oikeudessa etteivät mielestään ole tehneet mitään väärää. Minä päinvastoin olisin sanonut, että olen syyllistynyt tähän kyseessä olevaan rikokseen. Sillä tavalla mielestäni he olisivat voineet tuoda esille moraalisen ristiriidan venäläisen oikeudenkäytön ja oman toimintansa mahdollisesti itsensä käsittämän moraalisen oikeutuksellisuuden välillä. Tällä tavalla kitistessään he osoittavat sen minkälaisia kiukkuavia, mukaälykkäitä, itseään toisia parempina pitäviä naurettavia ekshibitionistisia marttyyriksi heittäytyviä julkisuuden tavoittelijoita he ovat. Tuolla tavalla ei saada minkäänlaista muutosta aikaan. Korkeintaan saadaan samanlaisia narsistisia, kaikenlaisiin vetoomuksiin nimensä tuhrustavia viihdetaiteilijoita länkyttämään ja kohottamaan siinä samalla omaa kuvitelmaansa omasta moraalisesta paremmuudestaan muihin ihmisiin nähden. Minun mielestäni on aina yhtä naurettavaa katsoa kovin uhmakkaina ns. mielipiteitään ilmaisevia, vieläpä hameisiin pukeutuneita tyttölapsia ja vielä naurettavammaksi se muuttuu, kun tajuaa, että kyseessä on slaavilaisia naisia. Vaikka nämä ”taiteilijat”, ”älyköt” ja ”filosofit” olisivatkin kirjoja lukiessaan vieraantuneet kulttuurinsa luonnosta, ei se tarkoita sitä, että kansan enemmistö ja sen mukaan toimiva korkein vallankäyttö voisi hyväksyä näin suuresti siitä vieraantuneen toiminnan ja sen moraalin. Tämä tapahtuma kertoo pelkästään siitä, miten vieraannuttavaa nykyaikainen länsimaisia virtauksia omaava venäläinen yliopisto-opetus voi olla nuorille venäläisille naisille. Jotkut niistä alkavat kuvitella, että voivat pillukapinoillaan ja feminismillään ja itseään tukevilla pornotähdillä kumota kokonaisen kulttuurin, mikä on Venäjän kontekstissa vielä nykyäänkin aika grandiöösisti ajateltua. Tää on joka tapauksessa aika pieni ja mitätön ilmiö. Niillä täytyy viirata aika pahasti päässä, jos ne tällaisen muutaman minuutin länsimaisen julkisuuden jälkeen kuvittelevat olevansa jonkinlaisia suuria ajattelijoita ja mielipidevaikuttajia Venäjällä. Minun mielestäni tuo siteeraamasi Bäckmanin kommentti on todella mukavasti asian luonteen ja ehkä myös jossain mielessä mielipiteeni ilmaiseva lause. Olisivat muuttaneet muualle, jos kulttuuri-ilmasto ei tuntunut sopivalle. Voi sitä paitsi olla ihan terveellistäkin ihmishenkien säilymisen (jos ne siitä omalta kohdaltaan välittävät, voihan ne kaikesta päätellen olla niinkin sekaisin) kannalta, jos ne ovat vankilassa muutaman vuoden, sillä luulen, että muutama venäläinen nationalisti saattaa olla tälläkin hetkellä kiinnostunut siitä, miten näiden ihmisten iholle voisi helpoiten päästä. Feminismi ja pillun sosiologinen ulottuvuus eivät kaada kokonaista kulttuuria, jos niitä ei ole sisällytetty siihen viitekehyksinä. Ja Venäjällä niin ei ole. Ne valitsevat vielä tänäkin päivänä ihan pelkästään kulttuuriominaisuuksiensa vuoksi Putinin kaltaisen ihmisen ennen tällaisia tytteleitä vastaamaan kansanmoraalistaan. Teko on mielestäni hyvin lapsellinen ja merkityksetön. Kuvittelevat , että halventamalla instituutioita voisivat vaikuttaa mielipiteisiin yleisesti. Jos olisivat tehneet jonkun drastisemman teon, olisi ilmiön merkitys ollut suurempi. Mutta eihän tällaiset sekopäiset feministityttelit ymmärrä ollenkaan sitä, miten yhteiskunnallista ja sosiaalista valtaa todella Venäjällä saavutetaan ja se on heidän suurin ongelmansa. Kyllä sinne Venäjän vankiloihin näitä toimintansa yhteiskunnalliselta vaikutusarvolta merkityksettömiä marttyyreita mahtuu. Venäjä ei ole vielä niin heikko, että täysin länsimaiset virtaukset kuten feminismi voisivat kaataa sen kulttuurin niin, että ihmisten enemmistö Venäjän sisällä voisi myöntää tällaisen toiminnan olevan moraalisesti oikeutettavissa. Voihan se olla, että he ovat tiedostavampia kuin monet muut venäläiset ja eivät varmaan ole katsoneet yhtä paljon kansallisten tv-kanavien poliittista propagandaa. Voi kuitenkin olla niin, että kansan suuri enemmistö, joka on merkittävämmin kansallisen johdon ja kansallisten instituutioiden liekanarussa luottaa enemmän tiettyihin pyhäksi katsomiinsa arvoihin kuin tällaisiin lokeroituneisiin ja yhteiskunnalliselta merkitykseltään marginalisoituneisiin intellektuelleihin. Tämän tapauksen luonteesta tuli ensimmäisenä mieleen se kun yläasteen viimeisellä luokalla kaksi just samanlaisen poikkeuksellisen varhaisen femakkoherätyksen saanutta liian itsetietoista pikkunarttua järjesti samantyylisen performanssin koulun ruokalassa, pöydällä. Heitä ei pistetty vankilaan, mikä ei tietysti minun mielestäni ainakaan sillä hetkellä tuntunut myönteiseltä. Kaikki on joka tapauksessa suuresti riippuvaista kulttuurisesta kontekstista. Se mikä katsotaan esimerkiksi Suomessa tänä päivänä valtavirraksi, voi olla vielä esim. Venäjällä lainvastaista ja tuomittavaa. On naurettavan utooppista ajatella, että noin valtavan kulttuurin luonto voitaisiin sormien napsautuksella muuttaa vastaamaan kulttuuri-imperialistisen valtavirran arvoja. Siinä mielessäni olen samaa mieltä Putinin kanssa, että kyse on ainakin kulttuuriperäisesti arvioiden Venäjän ulkopuolelta ohjatusta teosta. Ihmisten suuri enemmistö ei ainakaan suurissa kulttuureissa pysty eroamaan filosofiaa yliopistossa muutaman vuoden ajan lukeneiden ihmisten tavoin kulttuurissaan perustaviksi nähdyistä moraalinormeista. Mitä nämä ihmiset kuvittelevat saavansa aikaan? Mitä merkitystä sillä on, vaikka tällä teolla olisikin jossain vaiheessa vertauskuvallista merkitystä kulttuuriseen murrokseen Venäjällä, jos he itse eivät tule sitä vielä elämänsä aikana todistamaan? On sitä paitsi selvää, etteivät he käytännössä voi pitää kovin korkeaa profiilia Venäjällä vankilatuomionsa jälkeen. Heidän on käytännössä muututtava siksi, millaiseksi kulttuuri, jonka he ovat nyt kieltäneet, määrää heidät tai muutettava muualle, jossa he marginalisoituisivat muiden samanlaisten venäläisten immigranttiajattelijoiden tavoin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti