Kaveri kysyi facebookissa, että mitä mieltä olen tämän linkin takaa löytyvästä kirjoituksesta, http://antifasistit.blogspot.fi/2012/08/varivallankumouksen-loppu-ja-viimeinen.html#!/2012/08/varivallankumouksen-loppu-ja-viimeinen.html ja etenkin kohdasta: “Hyvin monessa maassa nämä “taiteilijat” riippuisivat jo ansaitusti hirressä.”
Minä
ainakin ymmärrän Bäckmanin positiota ja osin retoriikkaakin,
vaikken välttämättä itse lähtisi aiheesta samalla tavalla
kirjoittamaan. On ymmärrettävä, että Bäckman on (ja itse asiassa
hänen vaimonsakin on) venäläisen kulttuurin ja sen instituutioiden
asiantuntija. Hän kunnioittaa perinteisiä oikeutta ylläpitäviä
instituutioita. Hänellä on sisäistettynä hänestä saamani
käsityksen mukaan hyvin perusteellinen yhteiskuntamoraali (no onhan
hän kyllä tietyllä tavalla patakonservatiiviksi luettavissa,
joo.). Minun mielestäni Bäckmanilla on täysi oikeus kunnioittaa
tietynlaista säädyllisyyttä ja feminismin vastaisuutta. En
itsekään ole feministi. Minä en voi nähdä näiden naisten
motiivia, tuohan on ihan hullua taistelua tuulimyllyjä vastaan. Minä
en ainakaan lähtisi istumaan vuosia venäläiseen vankilaan
tällaisen lopputuloksen kannalta hyödyttömän mediajulkisuuden ja
ekshibitionismin vuoksi. Voihan tällaisen ilmiön syyt tietysti
hyvin nähdä. Tytöt on olleet koulussa, lukeneet muutamia varmaan
vanhempiensa sukupolville epätyypillisiä kirjoja ja vieraantuneet
siinä samalla täysin kulttuuristaan ja itsestään. Niillähän on,
kuten Bäckmankin kirjoittaa, erilaatuisia persoonallisuushäiriöitä
ja tunne-elämän säätelyn ongelmia. Se nyt vaan on niin, että
siinä ehtii aika paljon vielä Kyröjoessakin vettä virrata ennen
kuin venäläisten ihmisten enemmistö hyväksyy esimerkiksi näiden
ihmisten eksplikoimasti edustamat arvot elämänsä periaatteiksi.
Nämä tytöt edustavat Venäjänkin sisällä hyvin pientä
minoriteettia, joka ei voi saada moraalikäsityksiään esimerkiksi
kansallisen vallankäytön normeiksi. Minun mielestäni se vielä
kaikenlisäksi osoittaa jonkinlaista typeryyttä tai ainakin liian
suureksi kohonnutta egoa, jos he kuvittelevat, että he voisivat
muuttaa koko Venäjän kulttuurin ja Venäjälle tyypillisen
vallankäytön muodon vastaamaan itseään. Esimerkiksi typerää oli
se, kun he sanoivat oikeudessa etteivät mielestään ole tehneet
mitään väärää. Minä päinvastoin olisin sanonut, että olen
syyllistynyt tähän kyseessä olevaan rikokseen. Sillä tavalla
mielestäni he olisivat voineet tuoda esille moraalisen ristiriidan
venäläisen oikeudenkäytön ja oman toimintansa mahdollisesti
itsensä käsittämän moraalisen oikeutuksellisuuden välillä.
Tällä tavalla kitistessään he osoittavat sen minkälaisia
kiukkuavia, mukaälykkäitä, itseään toisia parempina pitäviä
naurettavia ekshibitionistisia marttyyriksi heittäytyviä
julkisuuden tavoittelijoita he ovat. Tuolla tavalla ei saada
minkäänlaista muutosta aikaan. Korkeintaan saadaan samanlaisia
narsistisia, kaikenlaisiin vetoomuksiin nimensä tuhrustavia
viihdetaiteilijoita länkyttämään ja kohottamaan siinä samalla
omaa kuvitelmaansa omasta moraalisesta paremmuudestaan muihin
ihmisiin nähden. Minun mielestäni on aina yhtä naurettavaa katsoa
kovin uhmakkaina ns. mielipiteitään ilmaisevia, vieläpä hameisiin
pukeutuneita tyttölapsia ja vielä naurettavammaksi se muuttuu, kun
tajuaa, että kyseessä on slaavilaisia naisia. Vaikka nämä
”taiteilijat”, ”älyköt” ja ”filosofit” olisivatkin
kirjoja lukiessaan vieraantuneet kulttuurinsa luonnosta, ei se
tarkoita sitä, että kansan enemmistö ja sen mukaan toimiva korkein
vallankäyttö voisi hyväksyä näin suuresti siitä vieraantuneen
toiminnan ja sen moraalin. Tämä tapahtuma kertoo pelkästään
siitä, miten vieraannuttavaa nykyaikainen länsimaisia virtauksia
omaava venäläinen yliopisto-opetus voi olla nuorille venäläisille
naisille. Jotkut niistä alkavat kuvitella, että voivat
pillukapinoillaan ja feminismillään ja itseään tukevilla
pornotähdillä kumota kokonaisen kulttuurin, mikä on Venäjän
kontekstissa vielä nykyäänkin aika grandiöösisti ajateltua. Tää
on joka tapauksessa aika pieni ja mitätön ilmiö. Niillä täytyy
viirata aika pahasti päässä, jos ne tällaisen muutaman minuutin
länsimaisen julkisuuden jälkeen kuvittelevat olevansa jonkinlaisia
suuria ajattelijoita ja mielipidevaikuttajia Venäjällä. Minun
mielestäni tuo siteeraamasi Bäckmanin kommentti on todella
mukavasti asian luonteen ja ehkä myös jossain mielessä
mielipiteeni ilmaiseva lause. Olisivat muuttaneet muualle, jos
kulttuuri-ilmasto ei tuntunut sopivalle. Voi sitä paitsi olla ihan
terveellistäkin ihmishenkien säilymisen (jos ne siitä omalta
kohdaltaan välittävät, voihan ne kaikesta päätellen olla niinkin
sekaisin) kannalta, jos ne ovat vankilassa muutaman vuoden, sillä
luulen, että muutama venäläinen nationalisti saattaa olla tälläkin
hetkellä kiinnostunut siitä, miten näiden ihmisten iholle voisi
helpoiten päästä. Feminismi ja pillun sosiologinen ulottuvuus
eivät kaada kokonaista kulttuuria, jos niitä ei ole sisällytetty
siihen viitekehyksinä. Ja Venäjällä niin ei ole. Ne valitsevat
vielä tänäkin päivänä ihan pelkästään
kulttuuriominaisuuksiensa vuoksi Putinin kaltaisen ihmisen ennen
tällaisia tytteleitä vastaamaan kansanmoraalistaan. Teko on
mielestäni hyvin lapsellinen ja merkityksetön. Kuvittelevat , että
halventamalla instituutioita voisivat vaikuttaa mielipiteisiin
yleisesti. Jos olisivat tehneet jonkun drastisemman teon, olisi
ilmiön merkitys ollut suurempi. Mutta eihän tällaiset sekopäiset
feministityttelit ymmärrä ollenkaan sitä, miten yhteiskunnallista
ja sosiaalista valtaa todella Venäjällä saavutetaan ja se on
heidän suurin ongelmansa. Kyllä sinne Venäjän vankiloihin näitä
toimintansa yhteiskunnalliselta vaikutusarvolta merkityksettömiä
marttyyreita mahtuu. Venäjä ei ole vielä niin heikko, että täysin
länsimaiset virtaukset kuten feminismi voisivat kaataa sen
kulttuurin niin, että ihmisten enemmistö Venäjän sisällä voisi
myöntää tällaisen toiminnan olevan moraalisesti oikeutettavissa.
Voihan se olla, että he ovat tiedostavampia kuin monet muut
venäläiset ja eivät varmaan ole katsoneet yhtä paljon
kansallisten tv-kanavien poliittista propagandaa. Voi kuitenkin olla
niin, että kansan suuri enemmistö, joka on merkittävämmin
kansallisen johdon ja kansallisten instituutioiden liekanarussa
luottaa enemmän tiettyihin pyhäksi katsomiinsa arvoihin kuin
tällaisiin lokeroituneisiin ja yhteiskunnalliselta merkitykseltään
marginalisoituneisiin intellektuelleihin. Tämän tapauksen
luonteesta tuli ensimmäisenä mieleen se kun yläasteen viimeisellä
luokalla kaksi just samanlaisen poikkeuksellisen varhaisen
femakkoherätyksen saanutta liian itsetietoista pikkunarttua järjesti
samantyylisen performanssin koulun ruokalassa, pöydällä. Heitä ei
pistetty vankilaan, mikä ei tietysti minun mielestäni ainakaan
sillä hetkellä tuntunut myönteiseltä. Kaikki on joka tapauksessa
suuresti riippuvaista kulttuurisesta kontekstista. Se mikä katsotaan
esimerkiksi Suomessa tänä päivänä valtavirraksi, voi olla vielä
esim. Venäjällä lainvastaista ja tuomittavaa. On naurettavan
utooppista ajatella, että noin valtavan kulttuurin luonto voitaisiin
sormien napsautuksella muuttaa vastaamaan kulttuuri-imperialistisen
valtavirran arvoja. Siinä mielessäni olen samaa mieltä Putinin
kanssa, että kyse on ainakin kulttuuriperäisesti arvioiden Venäjän
ulkopuolelta ohjatusta teosta. Ihmisten suuri enemmistö ei ainakaan
suurissa kulttuureissa pysty eroamaan filosofiaa yliopistossa
muutaman vuoden ajan lukeneiden ihmisten tavoin kulttuurissaan
perustaviksi nähdyistä moraalinormeista. Mitä nämä ihmiset
kuvittelevat saavansa aikaan? Mitä merkitystä sillä on, vaikka
tällä teolla olisikin jossain vaiheessa vertauskuvallista
merkitystä kulttuuriseen murrokseen Venäjällä, jos he itse eivät
tule sitä vielä elämänsä aikana todistamaan? On sitä paitsi
selvää, etteivät he käytännössä voi pitää kovin korkeaa
profiilia Venäjällä vankilatuomionsa jälkeen. Heidän on
käytännössä muututtava siksi, millaiseksi kulttuuri, jonka he
ovat nyt kieltäneet, määrää heidät tai muutettava muualle,
jossa he marginalisoituisivat muiden samanlaisten venäläisten
immigranttiajattelijoiden tavoin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti