Tekisi
mieleni kirjoittaa siitä, miten syvillä instituutioilla voitaisiin
parantaa ihmisten keskeisen yhteisöelämän kipukohtia. Nämä
instituutiot ovat syviä, koska ne syntyvät ja kestävät ihmisten
jatkuvan tarpeenilmaisun yhteydessö, ihmisten tarpeet itse asiassa
ovat syy siihen miksi näitä insituutioita on olemassa, samalla kun
usein syyksi on katsottu riittävän historiallinen velvoite, kun
instituutio on perustettu on sen toiminnan nähty olevan oiketettu
myös jatketusti eteenpäin. Syvät instituutiot poikkeavat
tavanomaisista kommentaariaatin hallitsemista instituutioista siten,
että ne muodostuvat jatkuvasti uudelleen niissä työskentelevien
ihmisten toiminnan välityksellä, instituutio ei ole aina jotain
samaa mihin se on alustavasti tarkoitettu, vaan se ottaa huomioon
ihmisten hyvän muuttumalla samalla kun ihmiset ja ihmisten ryhmät
muuttuvat. Valtiollisten instituutioiden yhteydessä on tärkeää,
että ne vastaisivat mahdollisimman hyvin sitä, mikä on populaatio
sen hetkisessä yhteiskunnassa ja valtiossa, kaikilla indekseillä
mitatut erot ovat tärkeitä tätä rakenneltaessa ja instituutioiden
tulisi edustaa kansaa mahdollisimman laaja-alaisella tavalla.
Esimerkiksi ikä, sukupuoli ja rotu ovat seikkoja, jotka erottavat
ihmisiä toisistaan. Ottamalla kaikkiin instituutioihin mukaan
ihmisiä, jotka kaikki edustavat yhteiskunnallista diversiteettiä,
laajennetaan samalla sitä, mitä yhteiskunta voi parhaimmassa
tapauksessaan olla. Ottamalla käyttöön kaikkien ihmisten
potentiaaliset voimavarat voidaan yhteiskuntaa muuttaa enemmän
itsensä näköiseksi. Mielestäni jokaisella ihmisellä tulisi olla
oikeus voida ilmaista oman kokemusmaailmansa sisältöä muulle
yhteisölle, joka tapahtuu jatkuvalla vuorovaikutuksella toisiin
ihmisiin instituutioiden välityksellä. Nämä instituutiot ovat
syväinstituutioita, koska niiden parissa toimivat ihmiset saavat
kyseenä olevasta tunnustushierarkiaan asettuvasta instituutiosta
elantonsa ja elämänsä sisällön. Instituutioiden käsitteestä
tulisi muodostaa uudenlainen sillä tavalla, että kaikkiin
instituutioihin oletetaan tietty yhteiskunnallisessa
tunnustushierarkiassa ilmenevä elintason ja ihmisten onnellisuuden
taso. Instituutioiden tulisi parhaimmillaan voida edustaa kaikkia
tunnustushierarkian tasoja siten, ettei kommentaariaatti pystyisi
tarttumaan niihin niin helposti ja manipuloimaan niitä. Kun kaikessa
on mukana osa kokonaisuutta, tulee kokonaisuudesta voimakkaiden osien
ohjailema kokonaisuus. Dutschke kirjoitti pitkästä marssista
instituutioiden halki ja tämä näkemys on epäilemättä
vaikuttanut myös omaani siinä määrin, kun pystyn muotoilemaan
itselleni ideaalisimman instituutioiden säätelemän
yhteiskunnallisen olotilan. Kansalaisuskonto, joka saisi pitää
sisällään yhteiskunnallisen vapauden periaatteiden opettelua,
liberaalien arvojen, yksityistalouden ja historian omaksumista,
pitäisi perustaa, jotta voitaisiin opettaa ihmisiä ottamaan
vastuuta instituutioiden sisällä ja jotta voitaisiin opettaa miten
yhteiskunnalliset instituutiot pitäisi yhteiskunnassa järjestää.
Kommentaariaatti erottelee selkeällä tavalla arvo- ja
tuki-instituutiot samalla kun käsitys syvistä instituutioista ei
tee tätä erottelua. Minun todellisuuskäsityksessäni arvotunteiden
kokeminen ei johda siihen, että tämä kokemusmateriaali muodostaisi
itselleen siitä suoraan seuraavia instituutioita, tämän
todellisuuskäsityksen mukaan syvät instituutiot pikemminkin
syntyvät siitä, kun arvotunteista ja niiden kokemisesta
keskustellaan ja neuvotellaan yhteiskunnallisten instituutioiden
yhteydessä, johon ne koettuina arvostusasenteina johtavat.
Arvotunteita tulee voida vertailla, mutta toisin kuin
vertailukohdallisista symboleista elävät kommentaariaatin jäsenet,
niiden vertailu tehdään ennen kuin suhtaudutaan ja suuntaudutaan
yhtenäisenä instituutiona muihin nähden koko yhteiskunnan
vertailualueella. Syvät instituutiot ovat yhteistoiminnan tuloksia,
jotka eroavat kommentaariaatin instituuioista siten, etteivät ne
tarvitse ajattelematonta enemmistöä pönkittämään
instituutioiden ilmaisemia arvonäkökantoja välittäjinä. Syvien
instituutioiden kohdalla on kyse siitä, että ihmiset niiden
yhteydessä toimiessaan tietävät sen, mihin he ovat siinä
rupeamassa. Arvotunteen seuraus on aina asia, joka koskettaa
instituutioiden muodostamaa yhteiskuntatodellisuutta.
Minun todellisuuskäsitykseni yhteydessä ne johtavat oikein
muodostettuina ja hiottuina syvien instituutioiden syntymiseen,
samalla kun kommentaariaatin todellisuuden yhteydessä ne muodostavat
ne instrumentit, jotka tahdottomasti manipuloituina johtavat
puolustajainstituutioiden ja puolustettavien instituutioiden
syntymiseen. Kuten todettua, arvotunteet elävät vielä syvissä
instituutioissa kun kommentaariaatin instituutiot eivät elä. Se
todellisuus joka johtaa kommentaariaatin vahvistumiseen muodostaa
paljon vertailun areenoita, joilla kaikkea arvostellaan pienimpien
perusteiden kautta, se ei ota huomioon sitä, että arvotunteet eivät
itsessään ole vertailukelpoisia toistensa kanssa, ja että niiden
tuloa yhteiskunnalliseen todellisuuteen pitää hioa ja muokata,
koska muuten niistä ei saada vertailukelpoisia ja ne voivat päätyä
kommentaariaatin ohjailemaan väkivaltaiseen ja vihamieliseen
todellisuuteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti