Minna
Lindgren: Leif Segerstam – Nyt!, Gummerus, 475 s.
Minna
Lindgrenin kirjoittama kapellimestari/säveltäjä Leif Segerstamin
tähänastisesta elämästä tarinoiva opus saa lukijan pohtimaan
elämänkertakirjallisuuden yleistä tarkoitusta ja sen
kertailmenemisen mielekkyyttä.
Voiko
esiintymään ja havainnoitsijoiden tarpeita tyydyttämään tottunut
taiteilija luoda omilla sanoillaan itselleen objektiivista
deskriptiivisyyttä noudattavan vaskeakin vahvemman monumentin?
Tämän
maamme ”musiikkielämän” hämäriin kulmakuppiloihin sijoittuvan
kirjan sisältö koostuu pääosin Lindgrenin referoimista,
elsassilaisen valkoviinihöyryn keskellä vietettyjen iltojen aikana
Segerstamin pulputtamista monologeista, jotka saivat jo maineikkaan
Seppo Heikinheimon kyseenalaistamaan Segerstamin todelliset kyvyt
hänen itsensä omaksi leipälajikseen tunnustamassa sävellystyössä.
Segerstamin
sävellysten opusnumerot taitavat lähennellä jo toistasataa näinä
päivinä. Karuna ja karvaisena kapellimestarina tunnettu Segerstam
kokee kuitenkin olevansa ennen kaikkea säveltäjä. No miksei
kolmevuotiaana lukemaan ja neljävuotiaana nuotteja tavaamaan oppinut
nuoruusaikanaan kiistattomasti ihmelapsena nähty ja päivässämme
(lähes) yleisesti musiikilliseksi neroksi tunnustettu maestro voisi
olla ainakin hivenen verran kommentariaattia enemmän omanarvonsa
ytimen tunteva? – Suotakoon se hänelle, vaikka geniusmainen,
suurien mestareiden kanssa suvereenisesti omalla kielellään
kommunikoiva tarkk’ampuja saisikin toisinaan täysiä huteja
täyteläisen muodokkaitten magnitudisaavutusten ohella. Pitihän
Goethekin karrieerinsa aallonhuippuna väritutkimuksiaan, joiden
ääressä ko. ”reviirin” spesialistit ovat jo parinsadan vuoden
ajan punastelleet häpeästä.
Kirja
mahdollistaa lähentymisen kohti Segerstamin useaan suuntaan vedettyä
persoonaa, joka oireili ja ilmeni lähi- ja ulkopiirilleen
vuosikymmenten aikana erilaisina perhekriiseinä ja lukemattomina
naissuhteina, joiden kertaamisesta Segerstam tuntuu kirjan mukaan
saavan erikoista nautintoa. – Määrä on tässäkin suhteessa
Segerstamille laatua tärkeämpää.
Kertomus
Helsingin kaupunginorkesterin naispuolisten jäsenten tuntemuksista
Segerstamin johtaman ohjelmiston harjoittelun jälkeen tuo mieleen
tavan, jolla kertoman mukaan tunnistettiin naisenistumat penkit sen
jälkeen kun Franz Liszt oli johtanut ko. tilassa 1800-luvulla.
Laisser
aller, Segerstam! – Te ette tarvitse sordiinoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti