Kysymyslauseessa
mainittu Sokrateen kanta koskee hänen näkemystään
heikkoluonteisuudesta ja siitä, onko se puutetta tiedosta eli
hyveestä.
Sokrates
vaikuttaa ajattelevan niin, että hyveetön toiminta voisi johtua
ainoastaan siihen tarvittavan tiedon puutteesta. – Että
heikkoluonteinen toimisi vastoin parempaa saatavilla olevaa tietoa ja
joutuisi sen vuoksi pois hyveen osoittaman päämäärän mukaiselta
tieltä.
Aristoteles
ei kiellä suoraan Sokrateen kantaa, jonka mukaan heikkoluonteisella
ei olisi tarvittavaa tietoa hyveen mukaiseen toimintaan, vaan toteaa
heikkoluonteisen hyvetiedon olevan ”tiedon potentiaa”.
Heikkoluonteisella on käsitys päämääräisestä hyveellisen eli
tiedon mukaisen toiminnan suunnasta, mutta hän ei koskaan pääse
siihen, koska hän hairahtaa ennen sitä pois päämäärään
suuntautuvalta polulta.
Vastoin
kuin paheellinen, joka ei ole pahoillaan päästyään pois toimintaa
koskevasta tietämättömyydestään heikkoluonteinen on pahoillaan,
koska hän ei ole toiminut oman tahtonsa mukaisesti.
Aristoteleen
mukaan hyveellinen toiminta muodostuu toisen intellektuaalisen hyveen
käytännöllisen järjen ja tilanteeseen sopivan luonteenhyveen
yhteistoiminnasta, jossa käytännöllinen järki asettaa toiminnalle
päämäärän ja luonteenhyveet, jotka ovat emotionaalisia
valmiuksia, määrittävät ne vaiheet, jotka ihmiset on kuljettava
päästäkseen päämääräänsä. – Tämä tapahtuu ns. praktisen
päättelyn avulla, jonka mukaan päämäärästä aloitettu
etenemiseen liittyvä harkinta kulkee päämäärästä ihmiseen
nyt-hetkellä. Harkinnan tulos on valinta, joka ei kuitenkaan ole
nimenomaisesti valintaa useitten vaihtoehtojen väliltä, vaan
valinta johtaa ihmisen toimimaan käytännöllisen järjen ja
tilanteeseen sopivan luonteenhyveen yhteistoiminnan mukaisella
tavalla.
Luonteenhyveet
ovat kuitenkin ennen järjen alaiseksi tulemistaan pelkkiä
valmiuksia, jotka eivät ole esillä, sen vuoksi heikkoluonteinen ei
kykene etenemään toimintaan johtavassa päättelyssään ja
asettamaan alkupremissille sen ehtoja julkituovaa alapremissiä.
Tämän vuoksi Aristoteleen mukaan heikkoluonteisen tiedon potentia
ei todellisuudessa aktualisoidu ja irrationaalisen sielunosan, joka
sisällyttää itseensä oikeaan tilanteelliseen toimintaan johtavien
luonteen hyveiden valmiudet, järjestäytymättömyydestä
johtuva irrationaalinen tunneimpulssi saa vallan heikkoluonteisen
sielusta ja hän luopuu asettamastaan päämäärästä toisen
päämäärän edessä. Yleensä tämä tarkoittaa aistillista,
ruumiilliseen tunneimpulssiin perustuvaa aktia. Heikkoluonteinen ei
siis osaa muodostaa itselleen toiminnan tilanteen oikeata käsitystä
(orthos logos), koska hänen irrationaalisen sieluosansa haluamis- ja
tunnedispositiot eivät ole tasapainossa, eivätkä ne toteuta
kyseiseen toimintatilanteeseen sisältyvää hyveen keskiväliä.
Paheellinen
sotilas heittää siis taistelussa kilpensä maahan tai ryntää
uhkarohkeasti vihollisen syliin sen sijasta että toimisi
miehuullisesti, mutta poikkeuksena heikkoluonteiseen siinä on se,
että hän toimii tietoisesti ja vapaaehtoisesti eikä ole myöhemmin
pahoillaan, mutta heikkoluonteinen toimii niin, koska vaikka hänen
käytännöllinen järkensä voisi ohjata hänet kohti oikeata
päämäärää, niin tunneimpulssit saavat hänessä vallan, koska
hänen kasvisieluaan ei ole valjastettu järjen ohjaukseen.
Heikkoluonteinen
ei toimi väärin (hyveen vastaisesti) sen vuoksi, että hänellä ei
muka olisi hyveelliseen toimintaan vaadittavaa tietoa, hän ei vain
saa siirrettyä ja käsiteltyä sitä eteenpäin niin, että
hyveellinen toiminta olisi mahdollista. Voidaan sanoa
heikkoluonteisella olevan luonteenhyveitä, mutta siitä hänen
irrationaalisessa sielunosassa vaikuttavat myös huonoa toimintaa
aiheuttavat piirteet, jotka saavat aikaan epäilyn, joka toisin kuin
vahvaluonteisella, kaartuu lähes aina järjestäytymättömien
tunne- ja haludispositioiden ohjailemaan toimintaan, joka ei ole
hyveenmukaista.
Heikkoluonteisuus
ei myöskään ole ns eläimellisyyttä, jota ohjailee luonnottomuus
ja sairaalloinen poikkeavuus. Heikkoluonteinen ei voi kontrolloida
halujaan ja tunteitaan. Aristoteleen
käsitys heikkoluonteisuudesta poikkeaa siinä Sokrateen
käsityksestä, että kun Sokrates luuli heikkoluonteisen toimivan
ilman tietoa, niin Aristoteles näytti hänellä olevan tietoa, mutta
toi samalla julki sen käyttämättömyyden.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti