Aksiologia
on filosofian arvoja tutkivan osa-alan nimi. Se pohtii sellaisia
asioita kuten: miten arvot määrittyvät, mikä on niiden alkuperä,
miten ihmiset kokevat arvoja, mitkä arvot voivat tulla koetuiksi
kvalitatiivisesti arvokkaampina kuin toiset jne. Arvo määritetään
tavallisimmin asiaksi, jota moraalinen agentti pyrkii kunnioittamaan
toimintansa piirteillä. Silloin joku toiminta voi vastata jonkin
yksittäisen arvon tai kokonaisen arvohierarkian tarpeisiin.
Tavallisimpia arvoarvostamisen kohteita ovat esimerkiksi koti,
uskonto ja isänmaa – nämä arvot vastaavat etenkin
tavanomaisimpaan kansalaisarkeen ja sen säilyttämisen pyrkimykseen.
Jotkut arvoja objektiivisina ja yleispätevinä pitävät ovatkin
taipuvaisia ajattelemaan, että arvojen tehtävä on ylläpitää
elinympäristöyhteisöjen koheesiota – sitä että ihmiset
toimisivat yhtenäisten päämäärien eteen: arvot ovat siis silloin
kollektiivisina koettavia. On mielenkiintoista ajatella sitä,
miten yksilö kokee arvonsa. Tässä näkemykset jakaantuvat monesti
objektiiviseen, subjektiiviseen ja intersubjektiiviseen kantaan.
Objektiiviset arvot olisivat sellaisia, jotka voitaisiin kokea
yleispätevinä; sellaisia voisi olla esimerkiksi ihmiselämän arvon
kunnioitus, yksityisyyden suoja, mielipiteen ja ajatuksen vapaus.
Nämäkin ovat kuitenkin kyseenalaisia kun ne tulevat arvioiduksi
yleispätevinä, koska selkeästi suurimmassa osassa maailman
valtioita nuo arvot eivät tule käsitetyksi yleispätevinä tai
objektiivisina. Tässä korostuu kollektiivisen ryhmän käsite
arvoteoriassa. Voi ajatella, että jos ihmiset pyrkivät arvojen
hyväksymisellä ylläpitävänsä sidettä tietyllä tavalla
tulkiten läheisimpiin ihmisiinsä, niin tässä tapauksessa arvot
ovat olemassa siksi, että ihmiset voisivat luottaa toisiin ihmisiin
tietyissä sosiaalisen arkipäiväelämän tilanteissa.
Tämä
voidaan kuitenkin tulkita aika parokiaaliseksi tavaksi hahmottaa
arvoja. Arvojen yksi tarkoitushan on tarjota ihmisille toivoa omien
päämääriensä saavuttamisessa. Siksi voitaisiin ajatella, että
mikäli arvot määrittyisivät aina toisten ihmisten arvoista, ei
yksilö olisi silloin kyvyllinen tekemään vapaasti arvoperäisiä
tekoja. On mielenkiintoista ajatella arvojen roolia kaikessa
ihmiselämään liittyvässä toiminnassa: onko jokainen teko
arvoteoreettisen pohdinnan tuloksena omaksutun arvon mukaista
toimintaa, vai toimiiko ihminen joissain tilanteissa täysin
ohjautuen sellaisesta motivaatiosta, jota hän ei ohjaile
arvoharkinnalla. Tässä voi siis pohtia sitä, voivatko jotkin
kvantitatiivisesti laajemmin ilmenevät arvomukaiseen toimintaan
suuntautuvat impulssit estää mahdollisesti kvalitatiivisesti
merkittävämpien arvoimpulssien tai arvotunteiden ilmenemistä?
Subjektiivisen näkemyksen mukaan yksilön arvot syntyvät hänen
itsenäisestä ajattelutoiminnastaan. Olisi kuitenkin aika
hullunkurista ajatella, että jos kaikki ihmiset harkitsisivat täysin
itsenäisesti sen, mitä arvoja he toiminnassaan noudattavat, että
seurauksena olisi se, että jokaisella ihmisellä olisi sen jälkeen
toisten ihmisten arvoista jotenkin laadullisesti poikkeavat arvot.
Tässä tulee esiin arvojen kokemisen intersubjektiivinen ulottuvuus.
Intersubjektiivisuus arvojen yhteydessä
tarkoittaa sitä, että ihmisten tapa hahmottaa ja kokea arvoja on
joissain määrin yhtenäinen ja samankaltainen. Objektiivisuus ja
intersubjektiivisuus eroavat siten, että intersubjektiivisesti
kokiessaan ihmiset eivät valitse arvojaan yhtä suuressa määrin
kollektiivisesta arvotarjottimesta kuten he tekisivät jos arvot
käsitettäisiin suoranaisen objektiivisesti. Voi jopa ajatella, että
pitäisi yleispätevien arvojen etsimisen sijaan kiinnittää huomio
tapaan, jolla ihmiset hahmottavat arvoja ja tunnustavat ne
toimintansa ohjaimiksi. Toisaalta yhteiskunnan täytyy pitää yllä
joitakin mukaobjektiivisia arvoja, että se voisi jatkua suurin
piirtein samanmuotoisena kuin aiemmin. Viime aikoina on kuitenkin
jopa suomalaisenkin yhteiskunnan piirissä korostettu
moniarvoisuutta, sitä, että ihmiset voisivat hyväksyä sen, että
toiset ihmiset voivat toimia samassa yhteiskunnassa ja noudattaa
siinä arvoja, jotka eivät välttämättä ole samanlaiset kuin
kaikilla toisilla. Pluralismissa tunnustetaan se, että ihmisten tapa
laaduttaa kokemiaan arvoja ei aina ole välttämättä täysin
yhtenevä. Kun ajatelemme arvoja kvalitatiivisesti, nousee monesti
esiin kahtiajako ”pyhien” ja profaanien arvojen välillä.
Pyhiksi koetut arvot liittyvät monesti kuviteltuihin hengellisiin
auktoriteetteihin, joista on pitkältä ajalta historiallisia
merkintöjä ja jotka on siksi koettu institutionaalisesti
määritetyssä ”aikatilassa” korkeimmiksi arvoiksi. Toisaalta
profaanit arvot ovat ilmenneet monesti kauemmin ihmisen historiassa
kuin hengelliset arvot, mutta niiden määrällisen poikkeaman ja
arvoinstituutiottomuuden vuoksi ne on useimmin koettu tietyllä
tavalla laadullisesti vähemmän arvokkaiksi, toistuvuutensa vuoksi
vähemmän huomiota vaativiksi ja maanmyötäisemmiksi
hengellisiin arvoihin nähden. Uskonnollisten arvojen yhteydessä on
mielenkiintoista pohtia uskonnollisesti sekularisoidun yhteiskunnan
mahdollisuutta, ja sitä, miten arvot voidaan objektiivisessa
viitekehyksessä laadullisesti arvioiden nähdä tietynlaisen
tunnustushierarkian sisällä. Jos arvoja tarkasteltaisiin useisiin
tasoihin jakaantuneen hierarkian sisällä, pitäisi ottaa huomioon
yhteiskunnallisten instituutioiden rooli arvojen säilyttämisessä
ja turvaamisessa. Mielestäni voidaan ajatella, että nykyaikaisissa
moderneissa länsimaalaisissa yhteiskunnissa erottuu ryhmä ihmisiä,
joiden tehtävänä on määritellä arvoja instituutioille ja
ohjailla siten yhteiskuntien toimintaa joistakin hierarkian
ulottuvuuksista käsin. Yksilöillä on monesti taipumus ”tunnustaa”
jotkin arvot, ja monesti he tekevät sen olemalla liitteessä
johonkin instituutioon, jonka kautta he voivat osallistua
instituutioiden arvojen mukaiseen toimintaan. Yhteiskuntaa ohjaileva
ryhmittymä: kommentaariaatti, pyrkii asettamaan arvoteoreettisen
paradigmansa kaiken instituutioperäisen toiminnan viitekehykseksi,
koska se hyödyttää tämän minoriteetin yksityisiä arvopäämääriä.
Se, miksi sosiaalisesti liberaalin pluralistisen yhteiskunnan
perusarvoiksi tunnustettuja henkisesti kehittyneemmän ihmisen
mukaisia arvoja ei tunnusteta jokaisessa yhteiskunnassa
yleispäteviksi johtuu vallan, ja nimenomaan määrittelyn ja
merkityksen asettamiseen liittyvän vallan, epätasaisesta
jakaantumisesta yhteiskuntien sisällä.
Vähemmän
kehittyneemmissä yhteiskunnissa arvoperäistä harkintaa ohjailevat
tahot katsovat yhteiskuntansa jäsenten tarvitsevan ns. turva-arvoja,
jotta he eivät joutuisi itsenäisen arvoperäisen harkintansa
tuloksena syntyneen toiminnan kautta ristiriitaan toisten ihmisten
kanssa. Turva-arvoja ja niiden pitkälleulottuvuutta
tunnustushierarkian sisällä on mielenkiintoista ajatella, jos
postuloidaan tarkoitettu yhteiskunta länsimaiseksi sosiaalisesti
liberaaliksi yhteikunnaksi, jossa kunnioitetaan etenkin mielipiteen-,
ajatuksen- ja omantunnonvapautta. Arvojen kokemisesssa siis on
ajateltava perustana olevaksi jonkinlainen ihmisyyden universaali
määritelmä, jonka ansiosta ihmiset eivät vapaalla arvoharkinnalla
johtaisi itseään vihamieliseen suhteeseen toisten ihmisten kanssa.
Järjenmukainen rationaalinen toimintakin on mielestäni
redusoitavissa arvotunteenomaisen affektin mukaiseksi toiminnaksi,
mutta se eroaa kvalitatiivisesti muista arvotunteista siten, että
sitä voidaan yleistää yksilöidyissä tapauksissa laajemmalle kuin
monia muita subjektiivisesti koettuja arvotunteita.
Rationaalinen
toiminta määritellään tavallisimmin toiminnaksi, jossa on selkeä
hyötyä tuottava tarkoitepäämäärä. Toimiessaan rationaalisesti
ihminen pyrkii saavuttamaan jotain josta on hänelle hyötyä. Hyöty
voidaan määritellä useilla erilaisilla tavoilla: se voi olla
mielihyvää, materiaalista ansioketta, tietämyksen lisääntymistä
jne. Tarkasteltaessa rationaalisen toiminnan seurauksia
yhteiskunnassa, on mielenkiintoista nähdä se dikotomian
egoismi-altruismi sisällä. Jotkut ajattelevat ettei egoistinen
toiminta voisi koskaan olla eettistä ja ottaa huomioon muita
yhteisön sisäisiä toimijoita, koska se pyrkii ensisijaisesti yhden
moraalisen agentin määrittämän tavoiteltavan päämäärän
mukaiseen tavoitteeseen. Kuitenkin esimerkiksi Adam Smith väitti
kirjassaan Wealth of nations, että itsekäs toiminta tuottaa aina
yleistä hyötyä, koska esimerkiksi kapitalistisessa yhteiskunnassa
ja vaihtotaloudessa kaikkien ihmisten oletetaan toimivan siten, että
toiminta edistää omaa hyödyntavoittelua, ja tuo toiminta
samalla edistää toisten toimintaa, koska päämäärät oletetaan
tietyllä asteella jaetuiksi. Sittemmin myös esimerkiksi Oskar
Morgenstern, von Neumann ja John Nash väittivät kehittelemässään
peliteoriassa, että kaikki pelaajat tavoittelevat itsenäisti
suurinta omaa hyötyään ja se on jokaisessa tilanteessa täysin
yhteismitallista kaikkien toisten pelaajien itsenäisen hyödyn
tavoittelun kanssa. Voisi kuitenkin pohtia tämän väitteen
yhteydessä sitä, onko minkäänlainen tai -muotoinen eettisyys
mahdollista senkaltaisen arvion jälkeen, joka kertoo, että kaikki
ihmiset pyrkivät etenkin oman hyötynsä maksimointiin?
Uskonnollinen
fundamentalismi, joka pitää joitakin arvokäsityksiä
absoluuttisina määreinä, on suuri uhka länsimaisille
yhteiskunnille, koska se voi kieltää vanhanaikaisen moraalin
kritisoinnin esimerkiksi taiteen keinoin, koska sen tapa hahmottaa
eettisyyttä on etenkin normatiivinen eikä soveltava. Etiikan
tehtävä yhteiskunnassa on taata kaikille ihmisille samat toiminnan
mahdollisuudet siten, ettei kenenkään toiminta estä sitä, että
kaikki toiset voisivat toimia samalla tavalla. Mielestäni tulisi
pohtia vakavasti sitä, että olisiko yhteisen länsimaiseen
sosiaalisesti liberaaliin yhteiskuntaan perustuvan kansalaisuskonnon
perustaminen mahdollista, jolloin olemassaolevien uskontokuntien
liite yhteiskuntien toimintaan voisi höllentyä. Siinä voitaisiin
korostaa yhteiskunnan ja sen demokraattisten periaatteiden ylläpitoa
samanaikaisesti kun se voisi sallia vapaan ajattelun, vapaan
mielipiteen ilmaisun ja halun palvoa omia jumalia saman kirkon
alaisuudessa. Tämä tietysti vaatisi sitä, että jaottelu´pyhiin
ja profaaneihin arvoihin voisi saada uusia ennennäkemättömiä
mahdollisuuksia: sitä ei voitaisi enää jatkaa aivan samalla
tavalla kuin aiemmin. Ihmisten ei tulisi enää olla yhtä
vaikutteellisia siitä tavasta, miten yhteiskunnallista merkitystä
ja määrittelyä hallinnoiva kommentaariaatti asettaa
tunnustushierarkian asteet tulkittavaksi pyhinä tai profaaneina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti