”Herra
ei ihmettele, mitä hänen ympärillään tapahtuu ja mitä hänelle
kerrotaan. Herralle kaikki on mahdollista. Hän käyttää hyväkseen
vuosisataista kokemusta – myös siinä tapauksessa, että hän ei
ole kovinkaan hyvin perillä historiasta. Jos hänelle kerrotaan
jotakin kamalaa, hän vastaa: ”Mitä te sitten odotitte?”
”Ranskassa
on myös herrapiirien ulkopuolelle levinnyt asenne ”C’est
normal!”. Joku ripottelee sokeria salamin päälle ja suolaa
kahvikuppiin: ”C’est normal” – kyseiselle tyypille,
voitaisiin lisätä. Eiffel-torni räjäytettiin juuri ilmaan: ”C’est
normal” – tässä poliittisessa tilanteessa. Herra pääsee vielä
nykyäänkin vain harvoin vallan keskuksiin, sillä tie sinne johtaa
poliittisen puolueen hierarkiapolkua pitkin ja se on herralle
mahdoton etenemistapa.”
”Poroporvari
on nuuskija ja ilmiantaja, teeskentelijä ja matelija, ahdasmielinen
ryhmämoraalin armoton puolustaja, perusteettomien huhujen ja
epäilysten levittäjä sekä nöyryytetty, luihu, valheellinen ja
epämiellyttävä ihminen.”
”Vulgaaria
on iloita toisen ilmiantamisesta ja naurunalaiseksi tekemisestä.
Naurunalaiseksi saatettu on puolustuskyvytön ja hänen aseensa on
ryövätty. Ainoastaan vulgaari ihminen pystyy nauttimaan yleisen
halveksunnan kohteeksi suojattomasti asetetun ihmisen
näkemisestä.Vulgaaria on arvioida jokaista esinettä ainoastaan sen
vallitsevaa muotia vastaavan signaaliarvon perusteella. Vulgaariselle
ihmiselle on merkitystä ainoastaan itseä hyödyttävistä asioista.
Tärkeintä on asettaa oma persoona oikeaan valoon
tarkoituksenmukaisten ihmisten, asioiden ja mielipiteiden avulla.”
”Nykyajan
hallitseva luokka on jättiläismäinen porvarillinen keskiluokka,
jonka ihanteita ovat yhteiskunnallinen konsensus, joka suunnasta
pyöristetyt mielipiteet, kaunistelu, liian jyrkkien konfliktien
välttäminen, rauhoittavat kielisäännökset sekä intohimojen
ruokkiminen.”
”Grobianismi
on intellektuellien ja aatelin asia. Se koketeeraa vulgaarisuuden
kanssa olematta kuitenkaan itse välttämättä vulgaari.
Grobianismissa ei ole kyse pelkästä hillittyjen ja hienostuneiden
tapojen vastustamisesta kömpelöillä ja liioittelevilla
käytöstavoilla vaan myös halusta vastustaa hallitsevia
kansankerroksia, joiden kieli- ja käyttäytymistabut on rikottava.
Grobianisti nauttii päästessään kauhistuttamaan vaikutusvaltaisia
ihmisiä, joille muodon loukkaaminen näyttäytyy tuhon
ennusmerkkinä.”
”Toisaalta
aristokratia mieltää porvariston vastenmielisen suhtautumisen
vulgarismiin heikkoudeksi – kyse ei ole tyylivarmuudesta vaan
tungeksivan luokan aiheuttamasta pelosta. Porvarillinen ”hyvä
käytös” koetaan naurettavaksi ja pakotetuksi. Grobianistinen
aristokraatti olettaa seisovansa lähempänä alinta kansanosaa ja
sen ”voimaa” kuin porvari; aristokratian juuret ovat lähempänä
ovat syvemmällä kansassa kuin porvarillisten intellektuellien ja
talousihmisten lähtökohdat. Theodor Fontanen ajan preussilaiselle
junkkerille vielä epätavallisesta sanasta ”Scheisse” on tullut
täysin salonkikelpoinen.”
”Nykyään
myös naiset voivat tällä elämänalueella puhua asioista niiden
oikeilla nimillä. Sanailutyyli vaihtelee suvuittain, mutta
grobianismi ei ole epätavallinen vaan rajojensa sisällä
pikemminkin jopa tyypillinen ilmiö. Esimerkiksi periaatelinen
kartanon emäntä voi tokaista että vieraat voivat aivan
rauhallisesti ottaa lisää hummeria, sillä sitä on ulkona vielä
tarpeeksi sikojen syötäväksi. Rouvalla on myös kelpo neuvo
hummerin valmistamiseen: hummerikeitto on parhaimmillaan
”pierunlämpöisenä”.
Asfa-Wossen
Asserate: Manieren
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti