Todellisuus
on meille joko se millaisena se meille annetaan tai se millaisena me
tahdomme itse sen kokea. Valmiina kokemisen meille välittää
kommentaariaatti, joka käsittää tiedottomasti toimivia ihmisiä,
jotka toimivat poikkeuksetta niin sanotuissa ”sisältöä
määrittelevissä” ammateissa. Nämä ihmiset ovat siis niitä
ihmisiä, jotka ovat valmiita määrittelemään todellisuuden
perusrakenteen käsitteiden ja muotoilujen kautta ihmisille, siten
ettei heidän tarvitse itse ottaa huomioon sitä, mitä jokin asia
merkitsee heille itselleen ja miten he itse sen kokevat.
Todellisuuden perusrakenteen muodostavat tunnustushierarkiat, jotka
ovat useasta erilaisesta tasosta muodostuneita todellisuuden
manipuloinnin tärkeimpiä välineitä. Tunnustushierarkia tarkoittaa
todellisuuden rakenteen hahmottamisessa käytettyä instrumenttiä,
joka sanoo missä muodossa ja arvorakenteessa todellisuus hahmottuu
havaitsijan näkyviin. Tunnustushierarkiassa siis on lukuisia
erilaisia tasoja kuten suojan ja ravinnon tarpeen taso tai
korkeakulttuurin ja taiteen taso. Kommentaariaatti hyödyntää
tunnustushierarkiaa siten, että se saa ihmiset vaikutteellisuuden
kautta kokemaan arvotunteita samassa merkitysvallallisessa tasossa
omiin pyrkimyksiinsä nähden. On tärkeätä määritellä
käytettyjä käsitteitä: vaikutteellisuus tarkoittaa toiminnan
riippuvaisuutta toisten ihmisten toiminnalle asettamista määreistä;
arvotunne tarkoittaa johonkin toiminnan ulottuvuuteen nähden koettua
arvotuksen tapahtumaa ja merkitysvalta on kommentaariaatin jotakin
asiaa kohden koetun tunteen ja arvon suuruuden asteen määrittävä
komponentti. Yhteiskunnassa kommentaariaatin pyrkimys on ylläpitää
itseään arvoinstituutioiden ja tuki-instituutioiden avulla, joihin
se pyrkii asettamiskonstanteilla ja vertailukohdallisilla
symboleilla. Asettamiskonstanttien ja vertailukohdallisten symbolien
symmetria on sellainen, että vertailukohdalliset symbolit asettuvat
tukemaan arvoinstituutioita niiden saamassa ympäristössä ja
arvotunteesta merkitysvallan kautta todellisuuteen tuleva
asettamiskonstantti keskittyy tukemaan arvoinstituutioita
tuki-instituutioiden muodossa. Ihmisten kosketuspinta annettuun
todellisuuteen liittyy siis suuresti vertailukohdallisiin symboleihin
ja asettamiskonstantteihin. Vertailukohdalliset symbolit edustavat
sosiaalisessa yhteisöelämässä staattisia arvon määreitä, jotka
liitetään viihdetähtiin, muotiin, urheiluun, so. kaikkeen
pinnallisimpaan yhteisöelämässä ilmenevään, joita voidaan
erotella jollakin tavalla esimerkiksi vaikka
iltapäivälehtiuutisoinnin kautta. Asettamiskonstantit puuttuvat
ihmisen arvotukselliseen toimintaan siten, että ne ohjaavat
arvotunteiden kokemisen symboleihin ja niihin kuuluviin
tunnustushierarkian tasoihin, so. ne siis ylläpitävät staattista
yhteiskuntaa, jossa ei ilmene muutosta, sen voidaan jopa väittää
tarkoittavan jonkinlaista yhteiskunnallisesta elämästä
automaattisesti seuraavaa jäykkyyttä, jonka ylläpitämiseen osa
yhteiskunnan jäsenistä on tiedostamattomasti ohjattu ja
valjastettu. On varmasti totta, että kaikilla ihmisillä on taipumus
tämänkaltaiseen sosiaalisen jatkuvuuden ylläpitämiseen sovitun
todellisuuskäsitteen kautta, mutta siitä huolimatta on katsottava,
että todellisuuden käsite vaatii sitä, että arvio todellisuuden
osien arvosta ja niiden järjestyksestä tai vaikka nautintojen
hyvyydestä määrittyy itsenäisen ajatustoiminnan ja kokemisen
kautta, siten ettei vain joku yksittäinen taho määritä kaikille
todellisuutta koettavaksi, koska silloin todellisuuden kokeminen
tapahtuisi tahdottomasti ja siitä tulisi ehkä kaiken kaikkiaan
tylsempi tapa ymmärtää todellisuutta ja kokea nautintoja. Missä
siis tällainen todellisuuden omiminen ja sen tiukkarajainen
määrittely enimmässä määrin tapahtuu? Voidaan ajatella, että
kaikki tietoa välittävät ihmiset ottavat osaa kommentaariaatin
toimintaan ja jos siitä tahdotaan päästä pois, olisi ensiksikin
laitettava kaikki opettajat istumaan luokan eteen
puolitoistametriseen kuoppaan aasinhattu päässä. Sosiaalinen
jatkuvuus siis on todellisuuden jatkumista ihmisten havainnoissa, ja
sen voidaan katsoa joko tarvitsevan yhtenäisen todellisuuskäsitteen
ylläpitämistä säätelyllä tai sitten siihen voidaan katsoa
johtavan ihmisten jonkinlainen intuitionistinen tapa kokea
todellisuutta yhtäläisillä tavoilla arvotunteita kokemalla.
Kommentaariaatti on taho, joka on kehittynyt yhteiskunnan kokemasta
pelosta erilaisuutta kohtaan. Se ei hyväksy monia erilaisia totuuden
määritelmiä vaan pyrkii yhtenäistämään ne samanlaiseksi
todellisuudeksi, jota muka kaikki kokevat. Ne jotka kokevat
voimakkaasti tiettyihin asioihin suuntautuvia arvotunteita ovat
niitä, jotka myös pyrkivät määrittelemään itselleen ja
toisille ihmisille todellisuutensa käsitteen siten kuin he sitä
kokevat. Jotta yhteiskunta voisi olla suvaitsevainen ja toiseuden
huomioonottava, ei sen tule lähteä arvottamaan
todellisuuskäsityksiä kommentaariaatin määrittämän
merkitysvaltaskaalan kautta, vaan sen tulee voida itse kokea
arvotunteiden kokemisen syvin merkitys ja se originaalisuus joka
niiden kokemiseen omalla tavalla liittyy. Ihmiselämässä on monia
ja toisistaan eroavia piirteitä ja puolia jotka eivät
välttmättömästi liity toisiinsa suoranaisesti, mutta jotka joko
ovat osittaisia seurauksia tai jotka implikoivat jonkin toisen
todellisuuden puolen itsestään. Tunnustushierarkia juuri on
pelkistys tästä todellisuuden yhteisharmoniasta, huono asia vain on
se, että se pyrkii rakentamaan todellisuuden jostain tietystä
tasosta tai tasoista käsin ja unohtaa siinä sen, että loppujen
lopuksi kaikki hierarkian tasot ovat jossain lopullisimmassa mielessä
toisiinsa liittyviä ja yhtä arvokkaita, vaikka yksilöt
näyttäisivätkin kokevan niihin suuntautuvia arvotunteita
erilaisilla ja jopa yksilöllisesti muuttuvilla tavoilla. Tähän
valintaan, jossa päätetään se, kokevatko ihmiset valmiina
annettua ja leimattua todellisuutta vai kokevatko he itse kaikki
käsitteetkin alusta loppuun asti, liittyy tietysti voimakkaasti myös
etiikka ja onkin sanottava, että eettinen relativismi seuraa yllä
määritellystä todellisuuden määritelmästä. Todellisuuden
kokeminen vapaasti tekisi runoilijoista ja filosofeista yhteiskunnan
merkkihenkilöitä ja silloin sellaiset nimet kuten Nietzsche,
Sartre, Mallarme, Rimbaud, Verlaine ja Baudelaire nostettaisiin
arvoon arvaamattomaan. Nimenomaan Baudelaire käy esimerkistä, jonka
mukaan nautinnot on koettava vapaasti ilman ennakkosensuuria ja
salailua, se on etenkin ihmisen kokonaisuuden hyväksymistä
sellaisenaan, hyvässä ja pahassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti