Vaikeneminen
tarkoittaa sitä, ettei tuoda ilmi jotain minkä voisi tuoda ilmi.
Vaikeneminen on jonkin asian tai asioiden ilmaisematta ja
julkituomatta jättämistä. Vaietessaan ihminen ottaa kantaa siihen,
ettei jo päätettyyn asiaan voida enää vaikuttaa. Vaikenemisen
vastakohtia ovat puhuminen ja avautuminen, avoimena oleminen ja
avoimuuden vastaanottaminen ja avoimuuden hyväksyminen. Vaikenemisen
syyt johtavat usein juurensa tapaan joka voi olla motivoitunut
esimerkiksi pelosta tai tottumuksesta. On usein helpompaa vaieta ja
mukautua kollektiivisen ryhmän yhteiseen tyhmyyteen kuin puhua
merkityksellisestä aiheesta oikeilla sanoilla ja saada turpaansa tai
joutua vankilaan mikä on mahdollista etenkin sellaisissa maissa kuin
Kiina, Venäjä ja Yhdysvallat mutta myös Suomessa vieläkin
totaalikieltäytyjien tapauksissa.
Huono
tottumus on usein vaikenemisen syy. Huonon tottumuksen
hallussapitämiseen johtaa usein kyvyttömyys toimia yhdessä toisten
ihmisten kanssa, joka voi johtua yksilön omista heikoista ihmisten
välisistä kommunikatiivisista taidoista tai ympäristön
kyvyttömyydestä mukautua dialogisuuden olemassaoloon ja ympäristön
sisäiseen vaihtumiseen ja muunteluun. Yksi vaikenemisen laji onkin
ne tapaukset joissa yhteisön pää ei salli vuoropuhelua ja
ylläpitää siksi vaikenemisen muuria asioissa joista ei halua
keskustelua, usein vielä sen takia koska matriarkka tai patriarkka
tai jommaksikummaksi itseään luuleva ei halua mukautua erilaiseen
tilanteeseen, jossa esimerkiksi hänen vallan mandaattinsa
kyseenalaistettaisiin. Tämä voidaan havaita esimerkiksi
vaalikeskusteluissa tai eduskunnan lakialoitekeskusteluissa, joissa
usein hallituspuolueet määrittävät sen mistä asioista
keskustellaan. Useimmin he määrittävät myös sen millä termein
asioista voidaan keskustella. Tämä kertoo siitä miten
merkitysvaltaa hallitaan ja vallataan tietynlaisia merkitysasemia
monopolisoimalla jonkin käsitteen kuten ”hyvinvointi” tai
”eriarvoisuus” ala ja sisältö. Tämä kertookin siitä mikä
rooli konsensuksella ja konsensuspolitiikalla on vaikenemisen
ylläpitäjänä.
Aidosti
erilaisia mielipiteitä ei saa ilmaista ja se tehdään täysin
mahdottomaksikin sitomalla termejä kuten ”hyvinvoinnin lisääminen
eriarvoisuuden poistamisella” yhteen. Kun tiedetään asioita jo
valmiiksi, ei tarvitse enää pohtia sitä miten ne todella ovat.
Voidaan hyväksyä annettuna joidenkin poliittisten päätöksien
jälkeinen tilanne eikä tohdita ajatella miten asiat voisivat olla
jos ei enää vaiettaisi ja hyväksyttäisi sitä että joillekin
asioille ei muka voisi enää mitään.
Kun
ihminen ilmaisee arvoperäisiä väitteitä – puhuu arkipäiväisesti
–, hän taipumuksellisesti (mutta etenkin hallituksessa ollessaan)
hullaantuu sanojensa asemista siten että hän alkaa lopulta pitää
niitä milteipä objektiivisen totuuden yksityisinä viesteinä. Ja
politiikassahan on tapana korostaa arvojen merkitystä. Monet eivät
kuitenkaan havaitse sitä että arvot perustuvat tunteisiin. Kun
poliittinen päätöksentekijä tai siksi epätoivoisesti pyrkivä
ihminen ilmaisee mielipiteitään asioista, hän ilmaisee
tietämättään kollektiivisia tunteita. Pohjaavimmat kollektiiviset
tunteet on omaksuttu jo äidinmaidossa ja siksi ne säätelevät
esimerkiksi poliittisen puheen laatua. Se laatu joka on politiikassa
annettuna määrittää jo alkuun asiat joista tulee vaieta
voidakseen toimia politiikan kentällä. Asia mistä esimerkiksi
Suomessa ei saa ilmaista poikkeavia mielipiteitä on progressiivinen
verotus (tai hyvinvointiyhteiskunta yleensä). Kukaan ei saa kieltää
sitä että se on hyvä asia tai opposition kosteahko räme odottaa.
Että sananvapaus voisi toteutua, olisi tästäkin asiasta voitava
saada keskustella rehellisesti ja erilaiset kannat huomioonottavasti.
Ehkä jo tällä vaalikaudella. Anyone?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti