Ajatuksellinen
sielu voidaan ymmärtää tietyn käsitteen ajatuksellisessa käytössä
aina toistuvaksi ominaisuudeksi, joka voidaan havaita ja tuoda esiin
samalla tavalla. - Määrittäminen tarkoittaa siis ominaisuutta tai
ominaisuuksien joukkoa, joka on aina samalla tavalla
käsitteellistetyn termin yhteydessä läsnä.
Teksti
alkaa kirjoittajan pohdinnalla siitä, onko oikeudenmukaisuuden ja
epäoikeudenmukaisuuden käsitteisiin kytkeytyvän moraalisen tunteen
taustalla sellaista toistuvasti ilmenevää ominaisuutta tai
ominaisuuksien joukkoa, jolla voitaisiin selittää toistuvasti
noiden käsitteiden yhteydessä ilmenevä, erityisen luonteen ja
voiman omaava tunne. Toisena vaihtoehtona pidetään tunteen
selittämättömyyttä ja sen oletettua alkuperää luonnon
erityisenä lahjana.
Kirjoittaja
etsii yhteisiä ominaisuuksia erilaisista asioista tarkastelemalla
niitä niiden konkreettisissa ilmenemismuodoissa; toimintatavoissa ja
ihmiselämän järjestelyissä, joille on ominaista niiden yleinen
näkeminen oikeudenmukaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden
viitekehyksessä. Kirjoittaja näkee oikeudenmukaisuuden moraalisena
ominaisuutena, jota voidaan tarkastella sen vastakohdan
epäoikeudenmukaisuuden avulla.
Kirjoittaja
erottelee tekstissään toisistaan viisi epäoikeudenmukaisuuden
muotoa, joita tarkastelemalla voimme päästä lähemmäksi
oikeudenmukaisuuden adekvaattia. Epäoikeudenmukaisena pidetään
sitä, jos henkilölle kuuluvia laillisia oikeuksia loukataan.
Toiseksi epäoikeudenmukaisuuden muodoksi mainitaan ihmiselle
kuuluvan moraalisen oikeuden ottamista pois. Kirjoittaja tarkoittaa
moraalisella oikeudella sellaista oikeudenmukaisuuteen perustuvaa
moraalista näkemystä, jonka mukaan säädetty laki voi rikkoa
henkilölle kuuluvia oikeuksia ja aiheuttaa näin ollen samanlaisen
epäoikeudenmukaisuuden kannalta tuomittavan tilanteen, jos ihminen
rikkoisi lakia ja puuttuisi näin ollen jonkun toisen oikeuksiin.
Käsityksen moraalisen oilkeuden poisviemisestä voidaan katsoa
perustuvan ajatukseen laista jonkinlaisena itsenäisenä oliona. Se,
että ihmisellä pystytään havaitsemaan moraalinen oikeus johonkin,
perustuu ajatukseen jonka mukaan hän kykenee näkemään laissa
epätarkoituksenmukaista tai epäoikeudenmukaista eikä näe lakia
ehdotonta seurausta vaativana ohjenuorana. Oikeudenmukaista on siis
tässä kohdassa se, että ihminen saa säilyttää sen mihin hänellä
on moraalinen oikeus.
Kolmas
epäoikeudenmukaisuuden muoto on kirjoittajan mielestä se, jos
henkilö saa enemmän kuin mikä hänelle kuuluu tai joutuu kärsimään
sellaista mitä ei ansaitse. Ansion käsite muodostuu ajatuksesta
jonka mukaan hyvin toiminut ansaitsee hyvää ja vastaavasti huonosti
menetellyt huonoa. Oikeudenmukaista on siis se, että ihminen saa
mitä ansaitsee.
Neljänneksi
epäoikeudenmukaisuuden muodoksi mainitaan toisen ihmisen
luottamuksen pettäminen, jos ihminen luo omalla toiminnallaan
odotuksia joihin ei kykene lopulta vastaamaan. Oikeudenmukaisena
tässä kohdassa pidetään siis sitä, jos ihminen täyttää itse
itselleen aiheuttamansa odotukset, eikä lankea heikkoluonteisuuden
liukkaille kulkuväylille.
Viidentenä
epäoikeudenmukaisuuden muotona mainitaan puolueellisesti toimiminen,
joka määritellään oikeudenmukaisuuden velvoitteena siksi, että
kussakin tapauksessa kiinnitetään huomiota vain asiaankuuluviin
seikkoihin. Esimerkiksi työntekijää haettaessa palkataan mielummin
pitkän työkokemuksen omaava, hyvin koulutettu henkilö kuin
sukulainen jolla ei ole työkokemusta. Oikeudenmukaista tässä on
siis arvioida ja tehdä valintoja oikeiden asiakohtien perusteella.
Nähdä niin kuin kuuluisi nähdä ts. olla objektiivinen.
Käsiteltyään
sitä millaisissa yhteyksissä sitä oikeudenmukaisuuden ja
epäoikeudenmukaisuuden käsitteiden mukana kulkevaa moraalista
tunnetta ilmenee, kirjoittaja myöntää itsekin että selittäminen
on hankalaa. Hän näkee kuitenkin oikeudenmukaisuuden idée mèren
alkuperäisen idean lainmukaisuudessa. Sen lain seuraamisessa, jota
juutalaiset pitivät Jumalalta tulleena ja jota kreikkalaiset näkivät
säätelevänsä. Nähtiin yleisesti myös sellaisia lakeja, joiden
piti olla voimassa.
Oikeudenmukaisuuden
muodoiksi määriteltyjen ihmisen itselleen näkemän moraalisen
oikeuden säilyttämisen, ihmiselle kuuluvien laillisten oikeuksien
säilyttämisen, ansiottensa tunnustamisen, asettamiensa odotuksien
täyttämisen ja objektiivisen arvioinnin perusteella
oikeudenmukaisuuden ajatuksellisiksi siteiksi muotoutuvat käsitykset
oikeasta ja väärästä ja niiden kulkeminen eri paikoissa. Ihminen
haluaa säilyttää moraalisen oikeuden nähdä myös lakeja
epäoikeudenmukaisina ja epätarkoituksenmukaisina – hän muodostaa
käsityksensä oikeasta ja väärästä itse. Kun hän odottaa
saavansa sen mitä lailliset oikeudet takaavat, hän näkee laissa
käsoityksensä oikeasta ja väärästä. Ansioitaan odottaessa hän
olettaa muiden jakavan käsityksensä oikeasta ja väärästä.
Täyttäessään hänelle luotuja odotuksia, hän toimii niin kuin
näkee muiden käsityksien käskevän ja tehdessään objektiivisia
päätöksiä, hän toimii sen mukaan minkä kokee oikeaksi ja minkä
vääräksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti