Minotauroksen äiti
”Mitä
sinä nyt taas tuollaista pakiset? Oletko taas lukenut niitä
kirjoja, jotka kiihottavat sinut puhumaan tuohon tyyliin? Niitä
kirjoja joita kaiken maailman yliopistoissa kehotetaan lukemaan? Etkö
tajua ettei tuollainen puhe ole tässä kartanossa sallittua? Sinun
pitäisi mennä ja pyytää anteeksi Isältäsi, että olet edes
taipunut ajattelemaan tuollaisella tavalla. Mistä sinä olet todella
saanut tuollaista jumalattomuutta päähäsi? Miten hän voisi olla
tässä väärässä ja sinä oikeassa, etkö ole edes ajatellut
asiaasi tuolta kantilta”, seitsemänkymmentä elinvuotta ylittänyt
hurskaallinen vanhus paasasi noin viisikymmentä vuotta nuoremmalle
ja verekkäämmälle lapsenlapselleen. ”Mutta minähän nyt vain
yritin kertoa, etteivät mitkään käsitteet voi yhteisöelämässä
saada jonkinlaista absoluuttista määrettä, vaan jonkin käsitteen
sisään mahdultuva ilmiö voi poiketa ilmeämistavassaan, kaikkea ei
sanella meille kuin jonkinlaisena korkeampana totuutena. Kaikki on
liitteessä alimpaan ja ruohonjuurimaisimpaan käytännön tasoon,
jota ei noin vain voi ohittaa minään provinsiaalisena
merkityksettömyytenä. Jos ajateltaisi, että ”isä” on aina
kaikentietävä ja hyvä, niin miksi minun kokemukseni sotii tuon
näkemyksen kanssa ja ei voi olla muistamatta tiettyjä tapauksia ja
tilanteita, jolloin nuo kaksi määrettä eivät mitenkään
löytäneet toteutumiskanavaansa. Miksi hän parkuu, jos hän on
täysin voittamaton ja inhimillisistä heikkouksista vapaa? Miksi hän
tuskastelee jokaisen onnistumatta jääneen käytännön asian kanssa
ja valittaa ja narisee jatkuvasti? Eikö hänen pitäisi nähdä
tuollaisten pikkuongelmien triviaalisuus ja olla välittämättä
niistä kuin itsensä herran ja hidalgon pitäisi?”, nuorukainen
vastasi paatoksellisesti. ”Mutta sinun on ymmärrettävä se, että
ei kaikkea voi sanoa täydelliseksi vaikka vastuun vuoksi pitäisikin,
Isäs ei ole vääärässä vaikka hän näyttäisi siltä olevansa.
Ja mistä hän sitten muka niin ärsyttävästi ja pitkäveteisesti
valittaisi? Niin tietenkin, koska sinä et vastaa sitä mitä hän
on. Sinun pitäisi pysytellä lähempänä Häntä ja pyrkiä
toimimaan hänen jatkeenaan. Et sinä itse tuollaisilla
kerettiläisillä ja jumalattomilla asenteillasi ja reklamoinneillasi
pitkälle pääse, sinun on ymmärrettävä se”, mummo jatkoi.
Samaan aikaan nuorukainen muisti isänsä olemuksen selkeimmillään
ja ajatteli häntä erinäisissä tilanteissa: hän muisti kuinka
”isä” aina saunasta tultuaan hankasi suhteellisesti nähden
pientä pippeliään kylmän suihkun alla ja samanaikaisesti kumartui
nöyrästi alaspäin; hän muisti kuinka isä aina ryysti viimeiset
tipat lasista auditiivisesti korostetulla tavalla; hän muisti kuinka
isä aina tuuletteli ruumiinsa onteloita kaikenlaisista ylimääristä
kovaäänisellä ja kerjäläisoopperaan viittaavalla tavalla,
välittämättä toisten samassa taloudessa asuvien asiaan
liittyvistä huomioista. ”Kyllä mummo tietysti nyt oli oikeastaan
täysin oikeassa, ei ollut isän syy, jos olinkin kasvanut hänestä
yli, vaikka tosin kovin voimakkaasti hän oli sitä vastustanut:
”Sinä et ou kiinnostunut niistä asioista joista minä oun. Kun
minä sanon päivä, niin sinä sanot yö. Kun minä sanon kyllä
niin sinä sanot ei”. Kyllä kaikella koetulla ei olisi voinut olla
sellaista reaktiota karkottamatta minua tästä kaatopaikan don
juanista.” ”Katsos mummo, minulla ei voi olla samanlaista isän
käsitettä kuin mikä sinulla on, koska minun isän roolia näytellyt
hahmo ei ole koskaan voinut päästää ihmisiä luokseen, koska
hänet erottaa toisista ihmisistä karkeat pinnalliset tavat ja
voimakkaat henkiset defenssit, joilla ei mielestäni voi olla
näkemättä hänen omasta lapsuudestaan johtuvia voimakkaita juuria.
Liekö häntä opetettu ottamaan tällainen Isän ja Pojan asetelma
kaikkien ihmisten, vanhempien tai nuorempien, kanssa, sitä sopii
epäillä.” Vanhus kakoi hetken aikaan henkeään ja jatkoi sitten
moralisointiaan: ”Mitä sinä lapsi oikein sanailet, ei Isässä
voi ilmetä heikkouksia, joita ei olisi lapsissakin, mielestäni
sinunkin pitäisi ruveta niistämään voimakkaammin nasaalisten
tautien kuten flunssan ja poskiontelontulehduksen ehkäisemiseksi,
eikä maidon hinnan muistaen sinunkaan tulisi sitä airahtaa aina
tuhlaamaan”, poskiltaan astetta punakkamaksi muuttunut vanhus
tapaili voimaperäisesti ilmaisuaan. ”Ei voi olla minun syytäni,
että minä veljeni kanssa olemme kasvaneet ukkoon nähden kaikilla
henkisillä asteilla hänen ylitsensä. Maneerit ovat ihmisellä
yleensä hänen sivistyksensä tasoon nähden verrannolliset, ja
minua ei voida syyttää siitä, että menin yliopistoon etsiäkseni
jotain korkeampaa suunnannäyttäjää kuin mitä tämä
sisällyksettömän sanan rahvaanomainen ja henkisesti häiritsevä
kantaja on”, nuorukainen selitti kiivaasti. ”Luoja meitä
varjelkoon!”, vanhus totesi ääni vavahdellen. ”Siihen ei ole
tarvetta, on kuitenkin hyvä, että kun tämä henkinen
ristiriitaisuus ”Luojan” ja ”Isän” tai ”Herran” väliltä
poistetaan, ovat uskovaiset valmiita viemään vastuun takaisin
”Korkeammalle Tasolle”, sieltä se on vielä helpompaa poistaa.
”Ei ole olemassa mitään Luojaa, usko se jo lopulta”,
nuorukainen skandeerasi ja sai vanhuksen sulkemaan silmänsä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti