Ongelmallinen
tahto:
-Perusta
a) päämäärä b) uskomus
-Kausaalinen
teon teoria: Teon perusteet ovat myös sen syitä
-Agenttikausaliteetti:
spontaani aikaansaaminen – spontaniteetti
-Konditionaalinen
vapauden teoria: Toimijalla on vaihtoehtoja toiminnalleen
-Ensimmäisen
ja toisen tason halut: 1) Halut joiden kohteena on teko 2) Halut
joiden kohteena on joihinkin tekoihin kohdistuva halu
-Determinismi
ja vapaus: Kausaliteetti
Determinismi
Indeterminismi
Fysikaalinen
determinismi
Kompatibilismi
Inkompatibilismi
P-
ja K-determinismi
Libertarianismi
-Vaihtoehtoisten
mahdollisuuksien periaate: Toisin toimimisen mahdollisuus on
moraalisen vastuullisuuden välttämätön ehto
-Internalismi
ja eksternalismi
Voiko
zombeja olla olemassa:
Dualistiset
ja monistiset teoriat
Interaktionismi:
Mieli ja ruumis vaikuttavat toisiinsa aivoissa olevan käpylisäkkeen
kautta
Fysikalismi:
Kaikki on fysikaalista
Funktionalismi
Epifenomenalismi:
Oppi tajunnan ylimääräisyydestä
Onko
fysikaalinen maailma kausaalisesti suljettu?
Maun
paradoksi:
Aksiologinen
tutkimusala
Mitä
on kauneus? Esteettinen arvo
Subjektiivinen
ja objektiivinen arvostelma
Arvorealismi
Maun
antinomia: Kaksi keskenään ristiriitaista näkemystä joista
kauneus vaikuttaa todelta
Intersubjektiiviset
tekijät mahdollistavat makuarvostelmien normatiivisuuden
Pyyteettömyys
ja intressittömyys
Yksilölliset
ja yliyksilölliset tekijät
Kuuluvatko
rikolliset vankilaan:
Peloteteoria:
perustuu myönteisiin seurauksiin: yleinen pelotevaikutus
henkilökohtainen
pelotevaikutus
eliminointivaikutus
retributivistinen
teoria: velvollisuuseettinen: rangaistus korvaa tehdyn vääryyden
Rangastuksen
kovuuden oltava samassa suhteessa rikoksen kovuuden kanssa
Parannusteoria:
seurauseettinen
Proportionaalisuuden
periaate
Miten
voimme tietää mikä on moraalisesti oikein:
Normatiivinen
etiikka: Muodostetaan moraaliperiaatteita ja niille perusteluita
Metaetiikka:
Tutkitaan moraalikäsitteiden merkityksiä ja moraaliarvostelmien
luonnetta
Emotivismi:
Moraaliarvostelmat ilmaisevat asenteita
Preskriptivismi:
Moraaliarvostelmia käytetään neuvojen antamiseen
moraalisääntö
moraaliperiaate
metaeettinen objektivismi
moraalilaki
metaeettinen relativismi
Naturalismi:
Moraaliset ominaisuudet riippuvat naturaalisuudesta
Moraalitieto
mahdollista: tarkkailemalla, intuitiolla, järkeilemällä: ei
mahdollista: ilmaisevat tunteitamme, ilmaisevat käskyjä
Onko
geneettinen syrjintä moraalisesti väärin:
Ennustava
geenidiagnostiikka
Perustuu ominaisuuksiin joita ei todellisuudessa ole
Perustuu ominaisuuksiin joita ei todellisuudessa ole
suora
vs. Epäsuora diskriminaatio
henkilöön
kohdistuva vs. Toimintaan kohdistuva diskriminaatio
tilastollinen
vs. Yksilöity diskriminaatio
Arkisten
olioiden metafysiikka:
Arkiset
oliot
Kompositionaalisuus
Epätarkkuus
Moneuden
ongelma: (Syntyy koska arkiset oliomme eivät vastaa mitään
määrättyä täsmällistä tiettyjen alkeishiukkasten muodostamaa
kompositionaalista oliota.)
Maksimaalisuusperiaate:
(Jos jokin on osa F:ää se ei ole itse F)
=
Miten laskemme arkisten olioiden lukumäärän
Sorites-paradoksi
(Esimerkiksi termi kalju on epätarkka)
Lewisin
osittainen identtisyys (Eivät aivan eri olioita mutta eivät aivan
samojakaan)
Supervaluationismi
(Miksei ole perustetta valita yhtä täsmällistä oliota arkiseksi
olioksemme? V: Koska käytämme epätarkkaa kieltä puhuessamme mistä
tahansa arkisesta oliosta)
Identiteettirelaatio
= samuus konstituutio
Mitä
erisnimet merkitsevät:
-Perustava
(Millä perusteella jotkin merkkijonot tai ääniaallot ylipäänsä
ovat merkityksellisiä) ja kuvaileva semantiikka (Esitetään
systemaattinen kuvaus erilaisten ilmausten merkityksistä)
Mill:
Erisnimien merkitykset ovat niiden tarkoitteita
-Tyhjien
nimien ongelma : Kaikki erisnimet eivät viittaa olemassaoleviin
olioihin
-Kielteisten
olemassaoloväitteiden ongelma: Joulupukkia ei ole olemassa
-Identiteettiväitteiden
ongelma: Hän on identtinen itsensä kanssa
-Uskomusväitteiden
ongelma: Uskomuksien sisältöjä kuvaavissa ilmauksissa nimet eivät
viittaa tarkoitteisiinsa vaan mieliinsä
Frege:
Mieli (Tapa jolla sana viittaa tarkoitukseensa) ja tarkoite (olio tai
ominaisuus johon sana viittaa.
Merkityksen
kuvausteoria
Kripken
argumentit sitä vastaan: Modaalinen ja semanttinen
Onko
tietoa vai ei:
Regressioargumentti:
On parasta olla uskomatta mihinkään, koska mikä tahansa uskomus on
mahdotonta oikeuttaa.
Ollakseen
oikeutettu uskomus tarvitsee äärettömän perusteluketjun
Infinitismi:
On olemassa ääretön määrä perusteita
Perustateoreettinen:
Uskomukset jaetaan perustaviin ja ei-perustaviin. Uskomusten oikeutus
on perususkomuksissa
Koherenssiteoreettinen:
Mikään uskomus ei voi olla oikeutettu muista uskomuksista
riippumatta
Ääretön
regressio
Common
sense-argumentti: Jos tiedän että minulla on kaksi kättä, niin
tiedän etten ole aivot astiassa
Tiedän
että minulla on kaksi kättä
Tiedän
etten ole aivot astiassa
AJV
APV RVT Tietääkseni että p minun tulee kyetä kumoamaan p:lle
relevantit vaihtoehdot
Tieto
on a) mikä tahansa uskomus b) tosi uskomus c) tosi perusteltu erheen
piirissä oleva uskomus d) tosi perusteltu erheen ulkopuolella oleva
uskomus
Kontekstualismi:
Tietoväitteiden merkitys riippuu väitteiden esittäjän
keskustelukontekstista eli asiayhteydestä jossa esittäjä on
Pahan
ongelma:
Pahan
ongelma: Argumentit pahasta a) looginen: Pahan olemassaolo todistaa
ettei Jumalaa ole
b)
evidentialismi: Paha on vahva todistusaineisto sen puolesta ettei
Jumalaa ole
Pahan
informaatioarvo
Paha
on loogisesti välttämätöntä
Tahdonvapaus-argumentti:
Ihmiset käyttävät Jumalan lahjaa väärin.
Demokratia
vai viisaiden valta
Tiedollinen
argumentti demokratiaa vastaan:
1.
On olemassa yhteinen hyvä josta voi saada tietoa
2.
Toisilla on enemmän tietoa yhteisestä hyvästä
3.
Poliittisesti tärkeiden päätösten tulee olla yhteisen hyvän
mukaisia
4.
Ne joilla on enemmän tietoa yhteisestä hyvästä kykenevät
suuremmalla todennäköisyydellä tekemään yhteisen hyvän mukaisia
päätöksiä
5.
Niiden joilla on enemmän tietoa yhteisestä hyvästä pitää tehdä
poliittisesti tärkeät päätökset
6.
Demokratia perustuu tasa-arvoisuuteen
7.
Siispä demokratia ei ole hyvä tapa tehdä päätöksiä
Vastauksina
arvoskeptisismi, arvorelativismi, arvosubjektivismi
-
Kelsenin argumentti
Tiedollinen
auktoriteetti Tiedollinen argumentti demokratian puolesta
Yleistahto:
Rousseau ja Condorcet
Condorcetin
Juryteoreema: Ryhmän enemmistö vastaa kysymykseen todennäköisemmin
oikein kuin kukaan yksityinen äänestäjä
Monikulttuurisuus
ja naisten oikeudet:
Deskriptiivinen
(maailmassa vallitseva asiaintila) ja normatiivinen (
monikulttuurisuus on tavoiteltava asia) monikulttuurisuus
isolaatio
assimilaatio
vahva
ja heikko monikulttuurisuuspolitiikka
apartheid
Vapauden
maksimoinnin periaate
Vapautta
voi rajoittaa vain vahingon periaatteen mukaan
Liberalistinen
oikeus
Identiteettipolitiikka
Erojen
politiikka
Hei! Tiivistelmäsi on hyvä, siitä on minulle apua pääsykokeisiin kertailuun. Kiitos tästä! Oikein mukavaa kevättä sinulle!
VastaaPoistaOn oikein hyvä, jos sinulle on tästä tiivistelmästä hyötyä. On sanottava, ettei tämä tiivistelmä mielestäni ole kovinkaan hyvä. Kadotin papereita, joille ensin kirjoitin tämän tiivistelmän ja sen takia tässä on vain osa kaikista Räikän kirjan luvuista, minkä lisäksi nämä ovat muistaakseni jokseenkin väärässä järjestyksessä. Toivon sinulle onnea valintakokeeseen. Minäkin olen hakenut Turkuun noin 5-10 vuotta sitten ja en silloin päässyt sinne. Kuitenkin olen jo nyt toisen yliopiston kautta maisteri filosofiassa ja aloittamassa jatko-opintoja.
Poista