Utilitarianismista
on keskusteltu kahdessa roolissa, jotka ovat: teoria
henkilökohtaisesta moraalisuudesta sekä teoria julkisesta
valinnasta. Yksi on teoria siitä, miten annetaan arvo
asioidentilalle ja sen mukaan oikea peruste arvonannolle on
hyvinvointi, tyydytys tai se, että ihmiset saavat sen mitä
haluavat. Toinen komponentti on teoria oikeanlaisesta toiminnasta,
jonka mukaan toiminta valitaan asioiden tilan perusteella, jotka ovat
niiden seuraukset. Tätä kutsutaan konsekventalismiksi.
Olemuksellisesti utilitartianismi näkee henkilöt heidän
utiliteettiensa sijaintipaikkana – paikkoina joissa haluaminen,
nautinnonsaanti ja kipu tapahtuvat. Utilitarianismi on
hyvinvointisuuden, tuloslistauksen ja konsekventalismin yhdistelmä
ja jokainen näistä komponenteista kontribuoi tähän kapeaan
näkökulmaan persoonasta. Konsekventalismi kantaa tämän
informationaalisen rajoitteen päätöksistä, jotka koskevat tiloja
kaikkien muuttujien moraalisesta käyttöönotosta, toiminnasta,
säännöistä, instituutioista jne. - koska kaikki arvostellaan
lopulta asioiden tilan hyvyyden kautta. Eniten tyypillisesti
utilitarianismilla ja hyvin läheisesti sukua olevana sen
konsekventalistisella rakentaalla on henkilön autonomian
huomiottajättäminen. Sen käyttää kahta argumenttia sen puolesta,
että tärkeyden mittaaminen utiliteetin kautta ei ole paras tapa.
Ensiksikin vaikka hyväksyttäisiinkin että ollakseen tärkeä asian
tulee olla jonkun haluama, voidaan silti kysyä onko utiliteetin
metrisyys sopiva arvioinnin teon kriteeri. Toisen argumentin mukaan
jokin voi olla arvokas vaikkei kukaan sitä haluaisikaan. Henkilöllä
ei saata olla rohkeutta haluta vapautta äärimmäisen tukahduttavan
yhteiskunnan sisällä tai hän ei saata osata haluta sitä
kokemuksen puutteen tai sosiaalisen olosuhteellistamisen vuoksi. Yksi
erityinen osa-alue jossa moraalisen tärkeyden mittaaminen
utiliteetin kautta on erittäin kyseenalaista on oikeuksien ala. On
ensiksikin se ongelma, että jos ihmisten annetaan itse päättää
asioita omasta elämästään silloin tuloksen ei tarvitse olla
Pareto-optimaalinen tällaisissa tapauksissa. Toinen asia koskee
Pareto-optimaalisuuden moraalista tärkeyttä. Jos utiliteetti on
ainoa arvokas asia ja ainoa arvon mittari, silloin selkeästi
Pareto-optimaalisuus on tärkeää. Jos kuitenkin oikeudet ovat
arvokkaita itsessään tai vaihtoehtoisesti vaikuttavat utiliteetin
moraaliseen arvoon, silloin Pareto-optimaalisuus joka toimii
ainoastaan utiliteetin karkean arvottamisen kanssa, voi tulla
torjutuksi. Kaikkein elementaarisin, intuitiivinen ehdotus
utilitaarisen lähestymistavan puolesta oletettavasti sisältyy
ajatukseen, jonka mukaan on järkevää toivoa sen toteutuvan mitä
ihmiset haluavat. Sen käsittelee Harsanyin näkemystä asiasta:
Harsanyi hyväksyy preferenssiautonomian tärkeän filosofisen
periaatteen siihen asti että päätettäessä mikä on hyvää ja
mikä on pahaa yksilölle pääasiallinen kriteeri voi olla vain
hänen omat halunsa ja preferenssinsä. Kaikki mikä meidän pitää
Harsanyin mukaan tehdä on erottaa henkilön ilmaisemat
preferenssinsä ja hänen todelliset preferenssinsä, jossa hänen
oikeat preferenssinsä ovat niitä joita hänellä voisi olla jos
hänellä olisi kaikki tarvittava informaatio josta hän aina
päättelisi huolellisimmin ja olisi rationaaliseen valintaan
sopivimmassa mielentilassa. Harsanyi ja Mirrlees kuten moni muu
nykyajan kirjoittaja eroavat utilitaariaanisesta perinnöstä ja
määrittelevät utiliteetin valinnan termeillä. Harsanyi ja
Mirrlees ottavat kumpikin käyttöönsä duaalisen utiliteetin
määrittelyn, reflektoiden valinnallisia määrittelyitä toisalla
ja sisällöllisiä määrittelyitä toisaalla.
Se
ei ole mitenkään epätärkeää vastata kysymykseen ”Mikä minun
pitäisi valita?” vastaamalla ”Mikä hyvänsä on arvokkain”.
Mutta vastatessa kysymykseen mikä on kaikkein arvokkainta tai edes
mikä on arvokkainta minulle vastaamalla minkä hyvänsä valitsisin.
Se näyttäisi poistavan sisällön arvottamisen tapahtumalta jopa
silloin kun vaatimukset lisätään oletettuun valintaan ideaalisten
olosuhteiden alla muodossa tai täydellä ymmärryksellä. Lisätä
valinta arvotukseen on sopivaa tavalla mitä arvotuksen lisääminen
valintaan ei ole. Vastoin utilitaarista utiliteetin yhdistelmän
konseptiota erilaisten ihmisten oikeuksia ei voida sovittaa johonkin
muka homogeeniseen totaaliseen suuruusluokkaan. Erilaisten ihmisten
oikeudet ovat määräämättömiä suhteessa toisiinsa – jokainen
usuttamassa omia rajoitteitaan kaikkeen toimintaan.
Vaikka
oikeuksista tehtäisiin konsekventaalisen arvioinnin osa, tämä
pluraalinen hahmotus säilyy. Asiantilojen hyvyyden metrisyys
sellaisessa formulaatiossa ottaa systemaattisen määritelmän
oikeuksista ja niiden täyttymyksistä ja rikkeistä, mutta tilojen
moraalinen hyvyys ei korrespondoidu johonkin saman tyypin
deskriptiiviseen suuruusluokkaan muka totaalisena utiliteettinä.
Kysymys säilyy, ei pelkästään siitä onko teoria se mitä
tarvitaan vaan siitä kuinka paljon teorian voidaan odottaa
determinoivan – kuinka pitkälle se ulottuu sekä annetun
kulttuurin että monien toisten kulttuurien alalla. Haren mukaan jos
me formuloimme utilitarianismin intressien termeillä niin meillä on
ongelma sen määrittämisessä mitkä ovat jonkun todelliset
intressit. Erotellessaan utilitarianismin lajeja Hare kirjoittaa että
erityinen sääntöutilitarismi ja yleinen sääntöutilitarismi ovat
vertailukelpoisia tekutilitarismin kanssa jos niiden roolit
varovaisesti eritellään. Erityinen sääntöutilitarismi vastaa
2-tason ajattelua, yleinen sääntöutilitarismi 1-tason ajattelua ja
siten erityisen sääntöutilitarismin säännöt voivat olla
rajoittamatonta erityisyyttä, mutta yleisen sääntöutilitarismin
täytyy olla tarpeeksi yleinen rooliinsa.
Hare
argumentoi: ”Ekskluusio erittäin epätavallisten tapauksien
argumentista on pääveto tämän sorttisen utilitarianismin
puolustuksessani. ” Harsanyi kirjoittaa artikkelissaan että heidän
suurimmat vastustajansa moraalifilosofiassa olivat intuitionistit,
jotka väittivät että voimma löytää perustavimmat moraaliset
säännöt suoralla intuitiolla mikä teki tietysti minkä tahansa
tuollaisten moraalisten sääntöjen rationaalisen arvottamisen
mahdottomaksi ja epätarpeelliseksi. Kuten Harsanyi argumentoi, vain
sääntöutilitarismi voi selittää miksi yhteisö on rikkaampi jos
ihmisten käyttäytymistä rajoitetaan moraalisten oikeuksien ja
velvoitteiden verkostolla, joita estäessään äärimmäiset hädät
ei pidä häiritä sosiaalisten odotuksien harkintojen perusteella.
Harsanyi
ehdottaa aksioomien kokonaisuuden utilitarismin oikeutuksen
perustelemiseksi. Ensimmäinen aksiooma edustaa yksilöllistä
rationaalisuutta. Sen mukaan kaikkien yhteisön yksilöiden
henkilökohtaiset preferenssit täyttävät Bayesilaisen
rationaalisuuden postulaatit. Toisen aksiooman moraalisten
preferenssien rationaalisuuden mukaan, ainakin yhden yksilön
moraaliset preferenssit täyttävät Bayesilaisen rationaalisuuden
postulaatit. Kolmas aksiooma, Pareto-optimaalisuus: Ajattele että
ainakin yksi yksilö henkilökohtaisesti suosii vaihtoehto A:ta ennen
B:tä ja että yhdelläkään yksilöllä ei ole vastakohtaista
henkilökohtaista preferenssiä. Silloin yksilö suosii moraalisesti
vaihtoehto A:ta B:n ohi. Neljännen aksiooman, symmetrian mukaan
sosiaalisen hyvinvoinnin funktio on kaikkien yksilöllisten
utiliteettien symmetrinen funktio.
Harsanyi
kirjoittaa interpersonaalisista utiliteetin vertailuista. Hänen
mukaansa mikä tahansa interpersonaalinen utiliteetin vertailu
perustuu siihen mitä kutsutaan yhdenmukaisuuspostulaatiksi,
tullakseen määritellyksi oletuksena siitä, että kun sopivat
periksiannot on tehty empiirisesti annetuilla eroilla, maussa,
koulutuksessa jne. minun ja toisen henkilön välille, silloin on
minulta järkevää olettaa että meidän perustavimmat psykologiset
reaktiot mihin tahansa annettuun vaihtoehtoon, ovat muuten erittäin
samoja. Utilitaarinen teoria, jota Harsanyi on ehdottanut määrittelee
sosiaalisen utiliteetin yksilöllisten utiliteettien termeillä,
hänen henkilökohtaisten preferenssiensä termeillä. Joten lopulta
sosiaalinen utiliteetti määritellään henkilön henkilökohtaisten
preferenssien termeillä. Tätä lähestymistapaa voidaan kutsua
preferenssiutilitarismiksi. Fundamentaalisesti
preferenssiutilitarismi on ainoa utilitarismin muoto joka on samalla
tasolla preferenssiautonomian tärkeän filosofisen periaatteen
kanssa. Harsanyin mukaan sosiaalinen utiliteetti pitää määritellä
henkilön oikeiden eikä vain ilmituotujen preferenssien kautta.
Utilitariaaninen etiikka tekee meistä kaikista saman moraalisen
yhteisön jäseniä. Henkilö joka ilmaisee pahaa henkeä toisia
kohtaan säilyy tämän yhteisön jäsenenä mutta ei koko
persoonallisuuden tasolla. Se osa hänen persoonallisuudestaan joka
ylläpitää näitä vihamielisiä antisosiaalisia tunteita pitää
erottaa jäsenyydestä ja sillä ei ole oikeutta tulla kuulluksi kun
määritellään sosiaalisen utiliteetin käsitettä. Valittaessa
sääntöutilitarismin ja tekoutilitarismin väliltä peruskysymys,
joka meidän täytyy kysyä itseltämme on: Mikä utilitarismin muoto
maksimoi sosiaalisen utiliteetin?
Tekoutilitaarinen
moraalinen agentti olettaa että kaikkien muiden moraalisten
agenttien strategiat ovat annettuja ja hänen tehtävänsä on vain
valita oma strategiansa jotta sosiaalinen utiliteetti maksimoituisi
samalla kun kaikki muut strategiat säilyvät samana. Sitä vastoin
sääntöutilitaarinen moraalinen agentti haluaa huomata ei
pelkästään oman strategiansa vaan myös kaikkien muiden
sääntöutilitaaristen agenttien strategiat muuttujina jotka tulevat
määritellyiksi maksimointiprosessin aikana siten, että sosiaalinen
utiliteetti maksimoituu. Hänelle tämä maksimaatioprosessi on
kahden matemaattisen rajoitteen kohde: yksi on sellainen että
kaikkien sääntöutilitaariagenteilla valituksi tulevien
strategioiden tulee olla identtisiä; toinen on se, että kaikkien
ei-utilitaariagenttien strategioiden täytyy tulla havaituksi
annettuina. Harsanyin mukaan sääntöutilitarismin pääasiallinen
etu tekoutilitarismista on sen kyvyssä ottaa kunnollinen selko
implikaatioista joita mahdollisten moraalisten sääntöjen
vaihtoehtoisilla systeemeillä olisi ihmisten odotuksiin ja
kannustimiin. Verrattuna tekoutilitarismiin sääntöutilitarismi on
paljon lähempänä traditionaalista moraalisuutta lupausten
pitämisen ylläpitämisessä johon käy poikkeukset vain erittäin
harvoin. Tekoutilitaristi kysyy aina kysymyksen: ”Voisiko tämä
yksi mahdollinen lupauksen rikkomisen teko lisätä vai vähentää
sosiaalista utiliteettia?” Sitä vastoin sääntöutilitaristin
täytyy kysyä: ”Mikä erityinen lupauksen pitämisen moraalinen
sääntö lisäisi sosiaalista utiliteettia?”
Rawlsin
mukaan traditionalistinen utilitarismi yrittää usuttaa liian
ankaria moraalisia standardeja meille, koska se vaatii meitä
valitsemaan jokaisen yksilöllisen tekomme jotta sosiaalinen
utiliteetti maksimoituisi. Mirrlees kirjoittaa, että tutkimuksen
kohde on löytää sellainen uudelleenjaon systeemi joka tuottaa
suurimman totaalisen utiliteetin. Ensimmäinen haaste on tutkia onko
mahdollista spesifioida numeerisia utiliteettifunktioita, joita
voitaisiin analysoida uudelleenjaon politiikkoja. Hän esittelee
kolme tapaa tutkia sitä, onko metodi tyydyttävä. On välttämätöntä:
identifioida tilanteita joissa yksilöt ilmaisevat preferenssejään
vaihtoehtoisen minän tulosten keskellä ja näyttää että
havainnoijan tulisi aina dedusoida olemuksellisesti sama
utiliteettifunktio jos hän soveltaa metodia erilaisiin
standardituloksiin tai eri tilanteisiin joissa on valinta
vaihtoehtoisen minän puolesta. Toiseksi on välttämätöntä:
Näyttää kuinka saavutettu utiliteettifunktio sallii
interpersonaalisen vertailun ja selittää miksi tämä utiliteetin
mittaamisen tapa johtaa tapaan arvioida vaihtoehtoisia taloudellisia
tuloksia, joilla on moraalinen voima.
Senin
mukaan utilitarismi on konfliktissa vapaan valinnan oikeuksien kanssa
niissä asioissa jotka ovat yksilön oma etuoikeus. Utilitarismi ei
anna välitöntä vastausta kysymykseen siitä, millainen
perustuslaki, oikeuksien kokoelma tai hallitus on optimaalinen.
Ensiksikin se on tapa antaa optimaalisia vastauksia ideaalisen
hallituksen kysymyksiin, kysymyksessä optimaalisimmasta
hallituksesta, tehtävää riittää vielä. Sen on näyttänyt
kuinka sosiaalinen valinta, joka sopii yhteen vain utilitarismin
heikon Pareto-tehokkuus-kriteerin kanssa voi helposti tulla
konfliktiin yksilön oikeuksien kanssa so. oikeuksien kuten lukeako
kirjaa vai ei tai tytöllä oikeutta käyttää sen väristä pukua,
josta hän pitää. Oikeuksien konflikti Pareto-periaatteen kanssa
nousee noissa tapauksissa joissa yksilön utiliteetti on riippuvainen
toisten yksilöllisestä valinnasta niissä henkilökohtaisissa
asioissa joihin heillä on oikeuksia.
Hahnin
mukaan utilitariaani vaatii utiliteettifunktioiden kardinalisaatiota
agenttien ja interpersonaalisten utiliteettien vertaamisen alueilla.
Helpoin tapa utilitariaanille edetä näissä tapauksissa on katsoa
preferenssit toisten preferenssien yli, voidaan sanoa, preferenssit
vaihtoehtoisen minän yli. Kysymys on Hahnin mukaan varsin selvä:
Miksi preferenssien toisten prefenssien yli tulisi immuuni
muutokselle politiikan kautta. Hänen mukaansa jos toiminnan
seuraukset ovat epävarmoja silloiin ovat myös niiden
utiliteettiseurauksetkin. Ja sen vuoksi meidän täytyy löytää
sopiva kardinalisaatio utiliteetin interpersonaalisella vertailulla.
Jokaisen täytyy havaita, että on olemassa olemuksellinen ristiriita
siinä ehdotelmassa jonka mukaan toimintaa tulisi arvottaa niiden
utiliteettiseurausten kautta. Mikä tulee esiin on se, että
utilitarianismi ei johda toiminnan uniikkiin arvottamiseen osittain
siksi koska ei näytä olevan korkeampaa periaatetta, joka voisi
valita ex-post ja ex-ante lähestymistapojen väliltä ja osittain
siksi, koska toiminnan arvottaminen ei ole itsenäistä suhteessa
henkilöön joka suorittaa arvottamisen.
Elster
erottelee kardinaaliutilitarismia ja ordinaalista utilitarismia,
hänen argumenttinsa on se, että ordinaalinen utilitarismi joissain
tapauksissa epäonnistuu tuottamaan ratkaisun ja
kardinaaliutilitarismi tuottaa joskus huonoja päätöksiä.
Ordinaalisen utilitarismin päättämättömyys liittyy vähäiseen
tietoon preferensseistä. Kardinaaliutilitarismi sallii suuremman
määrän informaatiota ja siten mahdollistaa ratkaisuja
päätösongelmaan. Mutta jopa kardinalismi sallii liian vähän
tietoa. Nautinto luopumisesta aiheutettuna voi olla erottamaton
hedonometrillä autonomisten halujen tyydytyksestä, mutta Elster on
sitä mieltä, että niitä tulisi erotella erilaisin perustein.
Lähde:
Sen, Williams: Utilitarianism and Beyod
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti