Elämä
tarkoittaa tietoista ja tiedostamatonta olemistamme tässä
maailmankaikkeudessa, jossa olemme samanaikaisesti useiden erilaisten
voimien ristitulessa. Pysyvyys tarkoittaa sosiaalisen jatkuvuuden
taskua, joka merkitsee, että jokin asia tai voima pitää jotain
asioihin vaikuttavaa yksikköä voimassa ja olemassa. Sosiaalinen
jatkuvuus tarkoittaa sellaista konstanttisuutta, jota sosiaalinen
elämä pitää yllä, myös pysyvyydet elämässä liittyvät
sosiaaliseen jatkuvuuteen, koska elämä on monesti etenkin
sosiaalista yhdessäoloa toisten sosiaaliseen elämään
osallistuvien kanssa. Voidaan siis sanoa, että jatkuvuudet
määrittyvät yleensä sosiaalisuudesta, ja pysyvyydet elämässä
ovat näin ollen sosiaalisen jatkuvuuden taskuja. Sosiaalinen
jatkuvuus jakaantuu arvoinstituutioihin, joita pitävät yllä
ihmisten pakotetusti kokemat vertailukohdalliset symbolit ja
tuki-instituutioihin, joihin ohjaavat arvotunteita sitovat
asettamiskonstantit. Vertailukohdalliset symbolit ovat symboleita,
jotka vertaantuvat sosiaalisen jatkuvuuden taskussa toisiinsa, ne
voivat olla muotia, julkkiksia, tv-sarjoja, muotikieltä,
paikallisuuden ja universaalisuuden vertailukohdallisuutta. Ne
asettavat jonkin paremmaksi jostain näkökulmasta alkaen. Kaikki
alkaa arvotunteen kokemisesta, kun niitä koetaan vapaasti, eivät ne
sekoitu joksikin valmiiksi ts. asettamiskonstanteiksi ja
vertailukohdallisiksi symboleiksi. Vapaa arvotunteiden kokeminen
sisällyttää sisäänsä kaiken, koko arvotunteellisen
potentiaalin, joka on monien asioiden summa. Tunnustushierarkia on se
vaikutteellisen vertailukohdallisuuden tyyssija, joka pyrkii pitämään
ihmiset ruodussa kommentaariaatin avulla. Kommentaariaatti on
tunnustushierarkian dynaaminen dominoiva elementti, joka
vääreellistää inhimilliseen olemassaoloon kiinteästi kuuluvien
tasojen kokonaisuuden ja alkaa näyttää todellisuuden yhdestä
dominantista näkökulmasta, joka kiihottaa vertailukohdallisuutta.
Tunnustushierarkian tasot siis ovat tarkoitettuja olemaan vapaasti
koettavina, kommentaariaatti vääristää näkökulman ja alkaa
rakentaa sotaisia elementtejä inhimillisen todellisuuden
koettavuuteen. Vaikutteellisuus tarkoittaa riippuvuutta
kommentaariaatin päätelmistä, se on nimenomaisesti riippuvuutta
kaikista voimakkaista vaikutteista, jotka ovat tässä tapauksessa
keinotekoisia ja rakennettuja olemaan pelkästään sen takia, että
vertailukohdallisuus saisi symbolien kohdalla valtaa.
Vaikutteellisuus ei tarkoita sitä, että kaikkien ihmisten tulisi
arvotunteiden vapaassa kokemisessa kokea kaikkia tunnustushierarkian
tasoja tasavertaisesti, vaikuttellisuus on nimenomaan jonkin tietyn
todellisuuskäsityksen mukaisten vaikutteiden kokemista omina ja
alkuperäisinä. Kommentaariaatti siis hallitsee jonkin dominoivan
todellisuuskäsityksen kautta ja vertailukohdallistaa inhimillisen
kokemusmaailman symbolit johonkin tarkoitettuun järjestykseen, jota
vahventaa konstanteilla, jotka asettuvat symbolimaailmaan nähden.
Symbolimaailma, jonka tulisi olla vapaa ja siten avoin kaikkien
koettavaksi asetetaan kaulapantaan vaikutteellisuuden,
tunnustushierarkian tasosidosteisuuden ja kommentaariaatin avulla.
Kommentaariaatti edustaa tunnustushierarkian yhteydessä erilaista
näkökantaa tunnustushierarkian olemuksesta verrattaessa sitä
vapaiden arvotunteiden avaamaan tunnustushierarkiaan. Arvotunne on
todellisuuden asettumista ja rakentumista inhimillisen
kokemusmaailman mukaisella tavalla. Sen tulisi sen olemuksen takia
olla pelkästään vapaa, koska todellisuuden tasoulottuvaisuudet
saavat siinä uusia ja ihmisten kokemisesta riippuvaisia kuvia. Kun
arvotunteet sidotaan kommentaariaatin vaikutteellisuuteen, niin ne
edistävät silloin pelkästään pienen vähemmistön
tarkoitusperistä riippuvaisia päämääriä, ja mikä pahinta, ne
estävät silloin aidon kokemisen ja inhimillisen kokemusmaailman
todellistumisen maailmaan nähden. Vapaa arvotunteiden kokeminen,
joka rakentaa riippumatonta symboli- ja kokemismaailmaa, on tärkein
inhimillisen yhteisöelämän elementeistä. Arvotunne on
todellisuuden rakentumista ainutlaatuisesta näkökulmasta, joka
puhtautensa perusteella on tulkittava aidoimmaksi todellisuuden
kokemiseksi. Se on nimenomaisesti sisäsyntyistä sisältä ulos
suuntautuvaa kokemista, jossa kuvastuu ihmisen sisäisen
kokemusmaailman tärkeimmät elementit. Kokeminenkin puhdistuu ja
jalostuu kokemalla, ja siksi se vaatii avoimuutta ja rehellisenä
pysymistä todellisuuteen nähden, se vaatii kollektiivisten
inhimilliseen kokemusmaailmaan suuntautuvien säätely- ja
tukahduttamisjärjestelmien havaitsemista ja niihin suhtautumista
oikealla, eli ne kieltävällä tavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti