Internalismi
ja eksternalismi oikeuttamisen teorioina
Internal
tarkoittaa sisäistä ja external ulkoista. Oikeuttaminen tarkoittaa
epistemologiassa sitä tapaa jolla väitteitä pidetään oikeina ja
totuutta kuvaavina. Internalismi väittää että oikeuttamiseen
johtavat sisäiset syyt kun taas eksternalismi pitää ulkoisia
sisäisistä tekijöistä riippumattomia syitä oikeuttamisen syynä.
Oikeutamme
tekojamme ja uskomuksiamme syiden vuoksi. Esimerkiksi minun on syytä
uskoa tämän esseen tulevan arvioiduksi siinä esiintulevien
ansioiden vuoksi eikä naaman perusteella. Eksternalistin mukaan
oikeutan uskomukseni sen vuoksi koska opiskelen yliopistossa ja
yliopistossa on tapana olla objektiivisia kun taas internalistin
perustelun mukaan toivon kirjoituksen lukijan ymmärtävän minun
pyrkimystäni ja vastaavan siihen.
Gettierin
esimerkit näyttävät ettei sisäinen uskomus riitä oikeuttamaan
uskomusta ja tekemään siitä totuuden arvoista. Totuuden
arvoisuuteen näyttäisi johtavan uskomus joka ei voi olla väärin
perusteltu. Väärin perusteltu uskomus on jotain mikä jättää
auki mahdollisuuksia todellisuuden asiatiloille olla toisella lailla
kuin miten uskomus ne esittää. Uskomus on väärin perusteltu
esimerkiksi silloin kun se miten se perustelee uskomuksen tai
toiminnan voisi olla toisin painavemmasta syystä. Esimerkiksi syy
sille minkä vuoksi puut irtosivat rekan lavalta kuljetuksen aikana
löytyy ensimmin siitä etteivät ne olleet tarpeeksi hyvin
kiinnitettyjä eikä siitä ettei toinen kuljetuksesta vastanneista
henkilöistä kiinnittänyt puita tarpeeksi hyvin. Myös toinen
henkilö joka vastasi kuljetuksesta olisi voinut kiinnittää puut ja
silloin toisen henkilön osalla havaittava omakohtainen puute ei
riitä perustelemaan puiden irtoamista. Eksternalistinen selitys
näyttäisi esimerkin mukaisessa tapauksessa voittavan
internalistisen selityksen.
Internalistinen
selitys on subjektiivinen. Se tarkoittaa että internaaliset syyt
ovat subjektin omista havaitsemisen tiloista vaikuttuneita. Subjektin
havaitsemisen tila voi olla esimerkiksi se tunnustaako hän jotain
ulkoisessa havaittavaa perustetta toiminnalle tai uskomukselle.
Esimerkiksi halu auttaa Pakistanin tulvien uhreja ei välttämättä
motivoidu yksilössä pelkästään tulvien tapahtumisen vuoksi, joka
ei riitä selittämään yksilöllistä halua myöntää avustus vaan
tarvitaan esimerkiksi uutisten välityksellä saatu tieto, jonka on
täytynyt vaikuttaa avustuksen antajaan, sillä ei voida pitää
avustuksen antamiseen johtavan kehityksen osana pelkästään
saatavilla olevaa tietoa tulvan jollaista ei esimerkiksi Suomessa ole
tapahtunut tapahtumisesta vaan tieto on täytynyt käsitellä ja
sisäistää ne avustamisen tavat jotka ovat käytettävillä ennen
kuin on voinut saada halun tehdä henkilökohtaisen avustuksen.
Tässä
tullaan sen kysymyksen eteen ovatko välilliset vaikuttamisen muodot
ulkoisista syistä vai sisäisistä syistä aiheutuneita? Johtuuko
haluni auttaa Pakistanin tulvien uhreja siitä etten voi halulleni
mitään vai olenko valinnut haluni auttaa heitä. Jotta
osallistumista voisi tukea ja kannustaa, ei voida ajatella että
osallistuminen on jotain mikä on ilman tekemistä. Tekemisen on
oltava jotain mille on valinnasta johtuva syy. Jos ajattelisimme että
olemme objektiivisistä kriteereistä ohjautuvia robotteja myisimme
samalla itsemme pirulle tai belsebuubille.
Voidaan
tietysti kysyä minkä vuoksi haluan auttaa Pakistanin tulvien
uhreja. Keventääkseni omaatuntoani vai saadakseni aikaan muutoksen?
Tulisiko minun kenties luopua avustamisesta jos objektiiviset syyt
perustelisivat sitä ettei avustuksella saa mitään aikaan ja
ongelmat vain lisääntyisivät. Ihmisen pyrkimyksiin onkin varattava
ns. idealistinen lisäys joka perustelee pyrkimyksen oikeutusta.
Ihmisen pyrkiminen toiminnallaan johonkin on jalompaa kuin toteaminen
ettei toiminnalla pääse mihinkään ja tavoittelukin on turhaa. Jos
pyrin antamalla rahaa keräykseen auttamaan Pakistanin tulvien
uhreja,luotan vaikuttamiseni tapaan koska tiedän sen luotettavaksi
tai luotan sen luotettavuuteen. Tullaan kysymyksen eteen siitä mitkä
kanavat toiminnalle voidaan katsoa luotettaviksi ja pyrkimystä
edistäviksi. Pitäisikö hypätä kalliolta jos vain tuntuu hyvälle?
Se että ylläpidetään olemisen tapaa toimimalla jotenkin vaatii
jotain ympäristöiltä joissa toimitaan. Esimerkiksi
luonnonkatastrofista kauhistuminen vaatii sitä ettei niitä pidetä
toivottavina sillä jos ajattelisimme Pakistanin tulvien olevan
toivottava asia tulisi meidän olla puuttumatta siihen ja kiitellä
Pakistanin kansan onnea. Voidaan siis sanoa että haluni auttaa
johtuu siitä että minulla on eksternaalinen syy olla toivomatta
luonnonkatastrofien tapahtumista. Mutta voisinko ajatella toisin?
Ekofasistien esimerkki osoittaa että voisin.
Ekofasistien
mukaan luonnonkatastrofit ovat toivottavia ja mitä enemmän niissä
kuolee ihmisiä kaikki parempaa. On vaikeaa sanoa voidaanko
ekofasistien esimerkin perustella eksternaalisilla vai
internaalisilla tekijöillä. Eksternaalinen selitys voisi olla se,
että ekofasistit tunnollisina ihmisinä tietävät maailman
väestöräjähdyksen aiheuttamat riskit. Internaalinen selitys voisi
olla se, että ekofasistit kokevat arjen olevan vaarallista ja
turruttavan ihmiset tuhoamaan luontoa ja kokevat siten että kaikki
luonnon tuhoamisen arjen katkaisevat luonnon harjoittama tuhoajan
tuhoaminen on toivottavaa. Samastunko minä siis toivoessani
Pakistanin tulvien uhrien selviämistä ihmisluontoon vai
ihmis”luonnosta” mahdollisesti hieman erkaantuneeseen
ihmiskuntaan? Olenko subjektiivisesti vai objektiivisesti
motivoitunut ja ovatko ekofasistit kylähulluja vai luonnostaan
erkaantuneen ihmiskunnan omatuntoja ja linkkejä luonnon yhteyteen?
Vaikka ekofasistit olisivatkin vähän vaarallisia esimerkkejä, ovat
he osoitus siitä että muka laajan konsensuksen omaavista asioista
on mahdollista ajatella täysin toisin. Kun sanotaan että
eksternalistinen selitys usein peittää internalistisen selityksen
oletetaan että ihminen on erkaantunut luonnostaan ja uskottelee
itselleen subjektiivisesti vaikka objektiivisen valinnan kriteerit
ovat tuolla ja kaikkialla olemassa. Missä tilanteissa objektiivinen
selitys siis voisi olla väärä tai riittämätön ja yksilön omien
motivaatiosta riippuvien tilojen olevan selitykseen johtavana
perusteena?
Tiedon
oikeuttamisessa eksternaalinen selitys on ehkä useammin totuuteen
johtava kuin internaalinen selitys,mutta onko olemassa tilanteita
joissa olosuhteisto voisi johdattaa uskomuksiaan oikeuttamaan
pyrkivää ihmistä harhaan? Tietävätkö asiantuntijat ja
tapahtuneen jo kokeneet ihmiset oikein vai onko olemassa sisäinen
faktori jolla voisi olla roolinsa tiedon oikeuttamisessa? Useat
puhuvat intuition voimasta ja tarkoittavat sillä sisäistä
tuntemusta asioiden tiloista. Voidaankin ajatella että tietämyksellä
on tapana jakaantua sen mukaan kuinka hyvin tiedetään jolloin
varsinaisen objektiivisen tiedon merkitys pienentyisi. Jos tiedän
että tupakoiminen on vaarallista ja aiheuttaa keuhkosyövän ja
polttaisin silti luottaisin siihen että tuo mahdollisuus toteutuu
vain osalla polttajista. Mutta kun en polta ja en ota kantaa siihen
millainen mahdollisuus tupakoijalla on sairastua esimerkiksi
keuhkosyöpään ei se millainen vaikutus toiminnalla mahdollisesti
olisi riitä perustelemaan sitä miksi en polta. Motiivini voisi olla
esimerkiksi se että lapsuudessa koin jotain pahaa henkilön taholta
joka poltti tupakkaa, mutta tässä tullaankin kysymykseen siitä
liittyykö uskomuksen hyvänä pitämiseen tai toiminnan
hyväksymiseen tai suorittamiseen aina luottamus sen hyvyydestä?
Onko
minun mahdollista tehdä toimintaa vaikka tiedän sen moraalisesti
huonoksi? Onko olemassa moraalia joka määrittäisi toimintaani vai
riittääkö uskomus toiminnan hyvyydestä esimerkiksi tilanteessa
jossa toiminta tapahtuu perustelemaan toiminnan oikeutuksen? Tässä
tullaan kysymykseen siitä onko olemassa eksternaalista moraalia vai
onko moraalisen kokemisen taustalla moraalisten tunteiden verkosto?
Moraalinen tunne on kokemus joka laajuudessaan ja muodossaan
määrittelee sitä miten moraalinen kokija tunnustaa maailmaa. Jos
olisi olemassa vain yksi eksternaalinen objektiivisista perusteista
ohjautuva moraali ei moraalisille tunteille jäisi sijaa vaan ne
koettaisiin jo valmiiksi koettuina. Onko moraalin kokeminen siis aina
kokijassa vai koetussa asiassa. Onko Pakistanin tulvat itsessään
huono ja epätoivottava asia vai johtaako minun kokemani moraalinen
tunne minut tunnustamaan asian huonoksi? Ekofasistien esimerkki
puoltaisi sitä näkemystä jonka mukaan kokemuksen pohjana olisi
moraalinen tunne. Mikä siis johtaisi ihmisen kokemaan moraalisia
tunteita? Selittävänä tekijänä voisivat olla esimerkiksi toiset
ihmiset joihin rakennetulla luottamuksella voisi olla roolinsa
moraalisessa kokemuksessa Pakistanin tulvien huonoudesta. Pakistanin
tulvat ovat huono asia jos koen etten tahtoisi toisille ihmisille
tapahtuvan siten kuin tulvassa on tapahtunut. Jos ajattelisin kuin
ekofasistit ajattelisin että on samantekevää miten luonto
”käsittelee” ihmisiä ja olevan vain toivottavaa käsittelyn
olevan usein tapahtuvaa ja voimakasta koska vain vahvimpien on
kuitenkin jäätävä eloon.
Näyttää
siis siltä että ihmisen luontosuhde ja ihmisen oma suhde luontoon
määrittää sen onko hänellä kokemisen varaa. Mutta tekeekö
juuri tuo pieni kokemisen tila ihmisen ihmiseksi? Mikä oikeastaan
kertoo ihmiselle sen mikä on objektiivista ja yksityisestä
kokemuksesta riippumatonta todellisuutta? Jos on jokin ulkoinen
tekijä joka on objektiivinen ja subjektiivisesti neutraali, voidaan
kysyä onko ihmisen pyrkimys tulla sellaiseksi vai voiko ihminen jopa
olla kehittymässä suuntaan jossa hänen on valittava useammin
vaihtoehtojen välillä. Aikaisempi voidaan kääntää päälaelleen
siten että ekofasisteja voidaan jopa pitää ainoina jotka
valitsevat ja lähes kaikkien muiden jotka kokevat myötätuntoa ja
antavat yksityisiä varojaan piraattien ja mafiamiesten
kontrolloimille avustusjärjestöille olevan väärässä ja toimivan
oman luontonsa mukaan joka johtaa aina epäonnistumiseen ja
erehtymiseen. Mutta voidaanko eksternalismi-internalismi jaottelua
pitää ekofasistien ja muiden ihmisten vertaamisen välineenä? Jos
ekofasisteja onkin paheksuttu nihilisteinä ja natsismin tukijoina
voidaan siitä johtaa kysymys tunnistavatko he ihmisen ja toiseuden
arvon vai kieltävätkö he ihmiselämän arvokkuuden ja mistä
syistä he tekevät niin? Vaikka eksternalistit eivät kaikki
olisikaan tunnottomia natseja ja ihmisyyden polkijoita, jättää
eksternalistinen objektiivisen syyn haku tilanteissa joissa
ihmisyyden on tultava esiin yksilöllisenä harkintana sijaa
väitteille joiden mukaan vain internalismiin luottavat yksilöt
voivat todella olla yksilöitä. Mutta onko haluni avustaa Pakistanin
tulvien uhreja aina oikein ja halu olla avustamatta tunnotonta
natsismia – voinko avustaa ja silti olla huono ihminen? Voinko
avustaa ja toivoa sillä suuremman pahan aiheutumista tulvan
uhreille? Tämän voitaisiin nähdä vaativan laajempaa tietoa siitä
miten esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestölle annettu avustus
käytetään eikä vaikuta todelliselta mahdollisuudelta ainakaan
tämän esimerkin valossa. Onko annettu avustus perusteltua hyvyyden
kannalta jos se menee oikeaan tarkoitukseen vai mitätöityykö se
jos henkilö on antaessaan, esimerkiksi perheenisä on tyttären
painostuksesta antanut, toivonut tukevansa avustuksella ongelmia
alueella lisäävää järjestäytynyttä rikollisuutta esimerkiksi
sen vuoksi että hän on mukana pimeässä kaupassa joka on
aiheutunut tulvan vuoksi? Tämä esimerkki näyttäisi osoittavan
että hyvyys on useammin teossa itsessään kuin teon aikaansaaneessa
pyrkimyksessä. Esimerkiksi sotaan osallistuneet kommunistit ovat
omalla panoksellaan tahdottomasti vaikuttaneet maan pelastumiseen
valtaukselta vaikka heidän kokemuksensa asiaan vaikuttamisesta ei
välttämättä ole ollut täysin yhdenmukainen heidät ”asettaneen”
tahon kokemuksen ja pyrkimyksen kanssa. Kokemus ei siis itsessään
riitä perustelemaan sitä onko se mitä yksilö tekee oikein tai
väärin. Yksilö voi ohjautua tekoonsa riippumatta uskomuksistaan,
esimerkiksi uskomuksestaan objektiivista totuutta kohtaan. Ihminen
voi myös säilyttää uskomuksensa ja toimia silti eri tavalla ja
eri pyrkimyksen eteen. Ihminen voi siis olla vaikutteellinen ja
toimia jonkin valmiin, jonkin jo valmiiksi tunnustetun vuoksi. On
kuitenkin ajateltava että on sitä parempaa, mitä enemmän
yhdenmukaisesti ulkoinen todellisuus toteuttaa ihmisen sisäisiä
malleja. Onko ihmisen tultava sisäisesti eksternaalisen
todellisuuden mukaiseksi vai onko ihmisen ulkoisuuden tultava hänen
sisäisyytensä ja erheittensä mukaiseksi. Tämä on
internalismi-eksternalismi ongelman paradoksi. Ihmisen on jatkuvasti
pyrittävä objektiivisuuteen, toteuttamaan ulkoisen todellisuuden
näyttämää kuvaa asioiden tilasta menestyäkseen mutta samalla
kuitenkin kuunneltava omaa ääntään ja tehtävä virheitä. Onko
epäonnistuminen siis syytä ihmisen sisäisestä todentumisesta vai
siitä ettei ulkoinen ole tullut tarpeeksi voimakkaasti sisäisen
osaksi?
Quinen
esseen Epistemology naturalized teoksessa Ontological relativity and
other essays, 1969, pohjalta alettiin puhua naturalistisesta
epistemologiasta, jonka mukaan ihminen on kausaalinen tiedon
käsittelijä, joka ottaa vastaan tietoa ulkoisesta sensorisina
stimulaatioina ja muodostaa käsityksensä siitä sen perusteella ja
seurauksena. Kausaalinen tiedon teoria sanoo, että ihminen tietää
että p jos sillä että p on tarpeeksi kausaalisia yhteyksiä
vastaavaan asiain tilaan. Goldmanin mukaan (Epistemology and
Cognition, 1986) uskomus on oikeutettu jos se on tuotettu
luotettavien uskomuksia muodostavien prosessien avulla. Reliabilismi
on eksternalismin alalaji, jonka mukaan se mikä tekee uskomuksesta
tietoa on sen luotettava yhteys totuuteen. Goldmanin mukaan
uskomuksen oikeutuksellinen status määräytyy psykologisista
prosesseista jotka tuottavat tai ylläpitävät sen. Oikeutetut
uskomukset tuottuvat sopivista psykologisista prosesseista kun taas
ei-oikeutetut tuottuvat epäsopivista psykologisista prosesseista.
Jotkut
eksternalistit ovat myös väittäneet ettei tieto tarvitse
oikeuttamista. Mitä se voisi tarkoittaa? Oikeuttamaton tieto on
jotain mikä tunnustetaan ilman oikeuttamista. Oikeuttaminen on syyn
löytämistä, tieto joka ei tarvitse oikeuttamista katsotaan
oikeutetuksi ilman erillistä syyn esiintuontia. Prosessi jossa tieto
katsotaan todeksi tapahtuu ilman oikeuttamista jos prosessi etenee
tiedosta automaattisesti kohti päätelmää. Silloin tiedonkäsittely
olisi inherenttiä ja ihminen katsottaisiin valmiiksi
tiedonkäsittelijäksi. Tieto olisi jo valmiina sisäistyneenä
ihmisessä ja se vain aktivoituisi ihmisen joutuessa tekemisiin
ulkoisen todellisuuden kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti