Ihminen
on taho joka muuten kuin naturalistien mielestä pyrkii vastaamaan
kulttuurinsa vaatimuksiin. Esimerkiksi englantilaisten
itseironisuuteen liitetty kommentti ”No sex please, we’re
British” liittyy viktoriaaniseen seksuaalimoraaliin ja kulttuurin
hengitysvoiman kannalta olennaisen labourilaisten kansankerrosten
joskus Englannissa tuettuun lisääntymisestä pidättymiseen.
Englantilainen
ironia aiheutuu heidän ilmituomastaan tarpeesta vastata kulttuurinsa
heille asettamiin vaatimuksiin elämässä. (Minä tiedän: Hölmöilin
jonkin aikaa foreigner-haukkujen korvastariiputtamisen, karmeiden
mauttomien eväs-läskisämpylöiden, pedofiilisten
vaihtotukihenkilöiden ja karsserin kohdistinaiheena
Keski-Englannissa tarkoitetun vaihto-oppilasvuoteni alussa syksyllä
2005.)
Hyväntahtoista
pilaa tehdään kunnioitettua symbolirekisteriä kohden ja joissain
maissa ja piireissä oudoksuttu ja vihattu keltainen lehdistö
tuottaa ”kohunsa” ironisen asenteen ruokkijaksi. Päivittäin
liituraidassa Westminsteriin kulkeva kansanedustaja tai ministeri on
ottanut vapaata kulttuuristaan silloin kun hänet löydetään
sukkanauhoissa, omenasuisena, rasvattuna, kiedottuna ja kahlehdittuna
sänkyynsä tai toilettiin. Keltainen lehdistö ei tue monien
olettamalla tavalla labourilaisuuden leviämistä englantilaisiin. Se
tukee yleisen liberaalisen asenteen olemassaoloa johon ironian
olemassaolo liittyy.
Liberalismin
omaksuneet mutta ne jotka eivät todella hengitä siitä voivat usein
sanoa harrastavansa ironiaa tai sarkasmia koska kokevat sen
yhteisöllisesti muodikkaaksi tai jopa ovat jonkin muista erottuvan
neuroimpulssin kautta päässeet osallisiksi näiden ilmaisutapojen
hauskuudesta. Todellinen ironia ja etenkin itseironia syntyy
kuitenkin vain silloin kun ihminen pyrkii suoraan ilmaisuun, mutta
ilmaisun rakenteen ja havaintokykynsä muodon vuoksi päätyy
tahtomattaan ironiseen ilmaisuun. Ironiaa voi syntyä tilanteissa
joissa on tarve olla kohtelias (ei neutraali) mutta tilanteen
jaettavuuden vuoksi pyrkimys esimerkiksi ”kohteliaisuuteen”
aiheuttaa koetun epäsuhdan pyrkimysten välillä.
Ironia
ja sarkasmi eroavat toisistaan siten että sarkastinen huomio käy
tilanteeseen osallistuvaan osapuoleen ja on tarkoitettu siihen,
ironia liittää osana olon mahdollisuuden huomioituun osallistumisen
toteutumaan. Ironia on erehtymisen mahdollisuuden huomioimista ja
siten humaania. Sen vuoksi amerikkalainen aivan kuin mikä tahansa
muu osin lapsen tasolla elävä taho ei voi sitä ymmärtää.
Sarkasmi, koska se subjektiin käyvässä luonnossaan on helpommin
havaittavaa on tulkittavissa usein ns. ”vittuiluksi” minkä
vuoksi sen intentionaalisena sallittava käyttöala on ironiaa
kapeampi. Päämäärättömän ja epärakentavan edellä mainitun
”vittuilun” muodikkaana kokevat ihmiset ovat nykyään usein
sarkasmin kannattajia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti