Vertaile
ja arvioi ymmärtävien ja tulkitsevien ihmistieteiden lähtökohtia
sekä niitä kohtaan esitettyä kritiikkiä
Ymmärtää
tarkoittaa asian ympärille kietoutumista. Tarkoittaminen on
ymmärrettävä tässä siksi, mitä sanalla ymmärrämme. Meidän on
siis ymmärrettävä sanan ymmärtää merkitys ymmärtääksemme
mitä ymmärrys on. Meidän täytyy siis tulkita latinalaisista
aakkosista rakentuva kielemme sana sisäistääksemme yhteisenä
ymmärretyn kognitiivisen prosessin. Sanaan voidaan toki liittää
useita muiden kuin ymmärryksellisten syiden vuoksi emotionaalisesti
herättäviä mielleyhtymiä ja vertauskuvia. Esimerkiksi Helsingin
yliopiston professori ja teoreettisen filosofian professori Ilkka
Niiniluoto on kuvannut verbin ”ymmärtää” sisäistyneisyyttä
naisella, joka kietoo reitensä miehen lantion ympärille
(Niiniluoto: Tieteenfilosofisia esseitä). Ymmärtää onkin ehkä
naisen luuloteltua tai olevaa essentiaa ainakin arkijärjessä
kuvaavampi verbi kuin mittaamisen ja laskelmointiin useimmiten
liitetty ”selittää”, joka liittyy loogisen positivismin,
myöhäisemmän loogisen empirismin filosofiseen perinteeseen.
Voidaan
kysyä, mikäli haluamme erottaa hermeneuttisessa filosofisessa
perinteessä ymmärtämisen ja tulkitsemisen, mikä on niiden välinen
järjestys? Ihmistieteiden sisällä pyritään erottamaan ymmärtävät
tieteet luonnontieteistä, jotka ”selittävät”. Selittävät
tieteet olettavat hypoteettis-deduktiivisen selitysmallin, jossa
yksittäiset havainnot sidotaan ennakkohypoteesiin; lakiin, jonka
nähdään vaikuttavan tehdyissä havainnoissa.
Induktion
ja deduktion ongelma voidaan liittää ihmistieteiden eroamiseen
luonnontieteistä ja ihmistieteiden sittemmittäiseen
”laadullistumiseen”. Induktiossa laki johdetaan toistuvista
havainnoista. Induktiopohjainen ihmistiede tarkoittaisi ihmisessä
vallitsevien piirteiden muotojen ja attribuuttien havaittavaksi tulon
ylöskirjaamista. Hypoteettis-deduktiivinen ihmistiede tarkoittaisi
ihmisen postuloimista, valmiin ihmiskäsityksen asettamista ihmisestä
tehtävien havaintojen perustalle. Ihmisestä tehtävissä
havainnoissa on muistettava ainoastaan ihmisen rajat, joita rajaavat
tekijät on postmodernistisen teorian mukaan haihdutettu pois.
Ihmisen rajallisuus on liitettävissä ihmisen mielentilojen
invarianssiin. Mitkä mielentilat toistuvat ihmisen toiminnassa ja
mistä ne ovat vaikuttuneet aktivoituneiksi.
Behavioristisen
mielenteorian mukaan ihminen on havainnoitava olio, jolla ei voi olla
omia, introspektiossa ilmituotuvia mielen tiloja. Ihmisestä voi
behavioristien mielestä ottaa vaarin vain toinen ihminen: mistä
tunnettu vitsi kahden behavioristin kohtaamisesta, jossa osapuolet
toteavat toistensa kuulumiset. Behavioristisen teorian mukaan ihminen
voi havainnoimalla ihmistä ehdollistaa tätä ärsykkeillään ja
muokata hänestä itsensä kaltaisen. Kaikki mitä ihminen kokee voi
olla vaikutusta vain siitä millaisia ehdollistumia tämä on saanut.
Tulkitsemme
usein sitä mitä joku toinen on sanonut tai sellaista esimerkiksi
ajallemme tai kulttuurillemme vierasta kirjoitusta tai mitä tahansa
hengentuotetta, jonka voimme kokea jossakin määrin ”vieraaksi”.
Jos emme voi ymmärtää meidän on pakko tulkita. Toimia tulkkina,
eli kääntää kohdattu ymmärrettäväksi tuo julki tulkinnan
luonteen. Tulkitsemisessa tulkin ilmaisu on aina tämän omasta
tulkinnasta värittynyttä. Esimerkiksi kirjallisuuden, mutta etenkin
runouden ja kaunokirjallisuuden kääntämisessä kääntäjän oma
kirjallinen ilmaisu korostuu (ks. esimerkiksi Pentti Saarikoski).
Ilmituotu ymmärtäminen ja tulkinta voivatkin olla erillisiä
sisäistetystä ymmärtämisestä ja tulkinnasta. Voitaisiin väittää
kääntämisen ja kielen ymmärtämisen olevan mahdollista ilman
ymmärretyn ja tulkitun eksplikoimista, mutta voidaan myös herättää
arveluita siitä, näkyvätkö tulkitun ja tulkitsemattoman sekä
ymmärretyn ja ymmärtämättömän tasot ihmisessä jo behavioristin
silmissä.
Tiedämme
ihmisen tulkinneen vieraskielisen sanan tai lauseen väärin jos hän
ilmaiseen omalla kielellämme erilaista asioiden tilaa ilmaisevan
lauseen kuin mitä virallinen käännös ilmaisee oikeaksi. Omien
mielentilojemme tulkinta ja toisten mielentilojen tulkinta ja
ymmärtäminen asettavat tulkinnan ja ymmärtämisen kuitenkin täysin
eri valoon kielten oppimiseen nähden. Kieli on objektiivinen
merkitysten luomisen väline, jonka avulla ymmärrämme loogisen ja
epäloogisen. Kun ohjaamme tulkinnan ja ymmärtämisen muun
inhimillisen toiminnan huomaan, havaitsemme astuneemme soiselle
alalle. Ihmisen toiminnasta luodut teoriat eivät toimi, koska emme
voi luoda sääntöä intersubjektiivisesta ymmärryksestämme.
Tiedämme joidenkin ihmislajille ominaisten mekanismien vuoksi
kuuluvamme yhteiseen joukkoon, joten voimme siksi todeta eroavamme
vaikkapa sioista. Ihmisen antropomorfismi eli eläimen
ihmiskaltaistaminen sekä ihmisen eläimenkaltaistaminen liittyvät
intersubjektiiviseen tasoon, jota ihmistieteet käsittelevät.
Ihmistieteet tulkitsevat ja ymmärtävät ihmisten välisiä suhteita
ja perehtyvät sen myötä sekä subjektiin että subjektien välisiin
(inter-) linkkeihin. Luonnontieteilijä voi todeta ihmisen olevan
vaikka sika, jos hän ei saa tietoa ihmisestä ja jos hänen aistinsa
kertovat hänelle joistain päätelmään oikeuttavista seikoista.
Luonnontieteilijän ei tarvitse kainostella päätelmiensä kanssa.
Hänhän ei tunnusta esimerkiksi ”olemuksen” käsitettä. Kaikki
kokemus on luonnontieteilijälle täysin yhtä oikeutettua tiedon
lähdettä.
Luonnontieteet
toimivat hypoteettisen deduktion mukaisesti mallilla jonka mukaan
entiset teoriat korvautuvat uusilla sitä mukaa kuin voimme todistaa
toisillemme uutta tietoa. Tieto legitimoidaan tieteellisessä
yhteisössä. Tieteellinen yhteisö on yhteisten lakien mukaan
toimiva yhteisö. Yhteisten lakien mukaan toimiva yhteisö noudattaa
samoja sääntöjä. Samoja sääntöjä noudattava yhteisö
rankaisee säännöistään poikkeavia yhteisönsä sisäisiä
ihmisiä. Säännöistä poikkeavat, ennen yhteisön sisäiset
henkilöt sijaitsevat poikkeamisen jälkeen yhteisön ulkopuolella.
Sellaiset tieteellisen yhteisön jäsenet, jotka eivät halua tulla
erotetuksi yhteisöstään, noudattavat tieteellisen yhteisön
sääntöjä. Voidaan kysyä, voidaanko erottaa luonnontieteiden ja
ihmistieteiden tieteelliset yhteisöt. Monet kovaa tiedettä
promoseeraavat ajattelijat kuten Pertti Lindfors ovat halveksuneet
avoimesti ”lässyhumanismia” (esim. Vapaa-ajattelija v. 2000) ja
sen viljelemiä johdannaisrikkaruohoja kuten steinerilaisuutta ja
fenomenologiaa. Toisaalta sellaiset suomalaiset ajattelijat kuten
Georg Henrik von Wright ja Jaakko Hintikka ovat lähestyneet
ajoittain ajattelijanuransa vaiheissa myös Lindforsin(kin)
halveksumia lässyhumanisteja.
Onko
tiede sitten jotain sellaista jonka todisteiden on saatava hyväksyntä
ainoastaan tieteellisen yhteisön sisällä? Esimerkiksi
evoluutioteoria tai kehitysoppi, jota ei ole pystytty kovien
empiiristen todistusaineiston vähyyden vuoksi todistamaan hallitsee
ajatustottumuksia etenkin populaaritieteessä, millaisena se tulee
esiin esimerkiksi Oxfordin Yliopiston tieteen kansantajuistamisen
professorin Richard Dawkinsin kirjoituksissa ja tv-ohjelmissa, jonka
voin todeta tässä kohdin omasta mielestäni (jos ihmistieteistä
kirjoittaessa hyväksymme lässyhumanististen olosuhteiden vuoksi
sen, että ihmisellä voi olla mielipide jostain asiasta)
epäpäteväksi sijaksi tieteestä käytävälle vuoropuhelulle.
Populaaristettu tieteellinen maailmankäsitys ei kehitä ihmistä
vaan luovii hänet sopivaksi koneeksi teorioille, jotka saattavat
joidenkin yksittäisten henkilötapausten kohdalla sijaita ainoastaan
suuruudenhullun tieteentekijän hermostossa.
Luonnontieteet
eivät pidä ihmistieteiden omavaltaisuuden vaatimuksesta ja
julkilausumattomuudesta. Esimerkiksi Kari Enqvistin mukaan
fysikaalinen olemassaolo määrittää kaiken muun olemassaolon ja
filosofoinnin (Olemisen porteilla ja Vien rucolan takaisin). Olisi
todella kirjoitettava vaatimus filosofian peruskurssiin
sijoitettavasta käynnistä fysiikan laitoksella katsomassa ihmisiä,
joiden mielestä ihmisellä ei voi olla mielipiteitä
asioista. (Kamppinen) Tieteiden usein julkilausumattoman
hierarkian kieltäjiä on kuitenkin harvassa, ja ihmistieteet kuten
psykologia ja sosiologia toimivat alapäätään ruokkivassa ketjussa
jonka ylimmillä sijoilla ovat luonnontieteet.
Ymmärtävä
ihmistiede on ihmiseen ei-tiheästi määriteltyyn hahmoon suunnattua
huomiota joka pyrkii tulkitsemaan hänestä tehtyjen havaintojen
kertoman liitettä ihmisen olemukseen ja sen havaitsemiseen
erilaisissa olosuhteissa. Voidaan herättää esiin argumentteja
siitä, onko ihmistieteen tarkoitus ymmärtää tietynlaista
olemusta, joka voisi uhata empiirisen itseään muuttavan ja
muokkaavan luonnontieteen asemaa ihmisen itsen- ja
maailmantuntemuksen varmistamisen välineenä. Esimerkiksi
uskonnolliset näkemykset ja marxilaisleninistiläiset teoriat
korostavat ennen kokemusta olemassa olevaa pohjaa, joka jotenkin
muokkaa kokemusta laadultaan tai määrältään (esim.
Empirio-kritisismi). Kokemus ei ole aina samanarvoista esimerkiksi
materialistissa ja joissain metafyysisissä teorioissa.
Ymmärtävät
ihmistieteet pyrkivät tulkitsemaan ja ymmärtämään sitä, minkä
ihminen kokee kokemuksestaan merkitykselliseksi, minkä vuoksi ne
toteuttavat tietyssä mielessä loogisen empirismin periaatteita.
Mikä koetaan merkitykselliseksi kokemuksesta määrittää
induktionkin tapauksessa tavallisesti sen, miten koetamme leventää
havaintokokemuksen ihmisessä ja millaisia yhteyksiä näemme
esimerkiksi saman ihmisen kohdalla tehdyissä havainnoissa.
Arkitiede
on sitä miksi kutsumme tiedeyhteisön kammioista karannutta
tiedonmurusta, joka muokkautuu kansan suussa helposti ymmärrettäväksi
ja prejudisoitavaksi vakaumukseksi, mistä ovat esimerkkeinä
Darwinin mutatioitumattomat varpuset ja banaanikärpäset, valaan
kehittymistä koskevat virheelliset havainnot, Dawkinsin
mielikuvituksellinen silmän kehittymistä muka kuvaava
tietokoneohjelma jota ei todella ollut, sekä Ernst Haeckelin
sikiökaavioväärennökset. Luonnontiede on hallitsevaa tiedettä,
koska ihmisen naturalistinen maailmankäsitys on eniten havaittava
henkisen rappion keskelle joutuneissa oloissa, jonka ympärillämme
olevat tiedotusvälineet ja reaaliaikaisuus mahdollistavat.
Tavallisimpia
ihmistieteitä ovat sellaiset tieteenalat kuin psykologia, historia
ja sosiologia. On kuitenkin mielenkiintoista ajatella sitä, miksi
voidaan kutsua niitä tieteen keskellä vallitsevia suuntauksia,
jotka saavat ihmisen rakentamaan teorioita mekanistisen ajatuskaavan
mukaan. Esimerkiksi historiatieteet ovat näinä päivinä osittain
niin kutsutun dialektisen materialismin mukaisen
vastakohtaisuuskehityksen ohjaaman vaikutushistoriallisen klikin
hallussa. Voidaan esimerkiksi sanoa jonkin historiallisen henkilön
tehneen sen ja sen teon koska olemuksellismekanistisen hypoteesin
mukaan sellaiset määritellyt henkilöt olivat pahoja ja sortivat
häntä. Luonnontieteitä sanotaan populaarissa kielenkäytössä
koviksi tieteiksi, jotka feministisen tutkimusperinteen
raiskausfantasioissa ”työntyvät pehmeisiin tieteisiin” (Janne
Vainio) ja ottavat nämä haltuunsa. Voidaan kuitenkin saman
diskursiivisen peitteen varjossa sanoa historiatieteiden
viimeaikaisen mekanistisuuden, sosiologian kurjistumisintoilun ja
psykoanalyytikkojen kahvikutsujen olevan tiedettä julmimmillaan.
Niissä vain entistä teoriaa ei kumota uusilla, ja mahdollisesti
uusilla havainnoilla todistetuilla teorioilla vaan havainnot
upotetaan paradigmaan joka hallitsee koko tieteenalaa. Esimerkiksi
toisen maailmansodan aikaisesta Saksasta ei voi kovinkaan usein
keskustella johdattumatta juutalaisten joukkosurmaan joka
matematiikalla tarkasteltuna oli kuitenkin vain pieni sivujuonne koko
sodassa. Tietysti se antaa uusia viitteitä sodan luonteesta, mutta
ei se välttämättä kosketa aikaa tutkivaa historiaa, vaikka sota
koskettikin määriteltyä momenttien joukkoa ajasta.
Tulkintaan
sisältyy niin sanottu ”suopeuden ongelma”, jonka ratkaisu
kertoisi sen, miten suhtautua kaikkeen hermeneuttisesti koettuun.
Wilhelm Diltheyn suorittama erottelu perusymmärtämiseen ja
korkeampaan ymmärtämiseen tuo esiin probleemin ymmärtämisen
moniluonteisuudesta, joka haluaa välttämättä säilyttää
kulttuurikohtaisuuden ja ympäristökohtaisuuden tieteissä, kun
kovat tieteet pyrkivät universalismiin ja vähäesteisyyteen. Onkin
ehkä niin, että ihmistieteiden trivialisoiminen mekanistisilla
empiriovastaisilla käsityksillä tukee pienten empiiristen
tieteenalojen pyrkimystä jatkaa omien tulostensa legitimoimista.
Kovien tieteiden kuten neurotieteen ja lääketieteen yleensä,
tuloksilla on käytännöllinen merkitys, jota voidaan käyttää
hyväksi promoseeratessa mahdollisesti pelkästään tutkimuksellisia
tavoitteita ja edellytyksien hankkimisia.
Teoreettinen
mietiskely on epäilemättä siirtynyt pois käytännöllisen järjen
edestä tieteiden kentällä. Ihmistieteissä teoreettisen
mietiskelyn ovat korvanneet tavanomaiset ajatustottumukset, jotka
eivät uhkaa kovien tieteiden empiiristä asemaa muuten kuin
erinäisten filosofeiksi tekeytyvien urheiluvalmentajien kirjasissaan
esittämien argumenttien tasollisilla vertaisilla. Lopputuloksena voi
olla se, että tieteiden ala kutistuu populaarin leventymisen luulon
sijasta palautteen ja tulosvastuun tullessa yliopistoon sosiologian
assistenttien kiusaksi ja pähkäiltäväksi. Tiedettä on oltava
riittävästi jotta voidaan pitää yllä ”tieteellistä
maailmankuvaa”. Kaiken aikaa tieteen sisälläolosta saatavaa
käsitystä ei olekaan kovin monella.
Ihmistieteet
voidaan irrottaa muusta tieteestä, luonnontieteestä, siten että ne
käyttävät erilaisia metodeja suuntautuessaan erilaisiin
tutkimuskohteisiin. Ihmistiede itsessään sisältää itseensä
kysymyksen kohteen ja metodien ykseydestä. Mitä olemmekaan
tarkoittaneet tieteellä sen historian ajan? Tiede on yhtenäisten
menetelmien käyttämistä tiheän tiedon hankkimista varten.
Yhtenäinen menetelmä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että
mittaamme tieteen kohdetta käyttäen samoja, jaettuja suureita ja
matemaattisia menetelmiä, jotka eivät vaihtele esimerkiksi
mittaajan ja havainnoitsijan edellytyksistä ja tilanteesta käsin.
Tiede mutta etenkin luonnontieteet kuten fysiikka, biologia ja kemia,
olettavat itseensä oletuksen siitä että niitä voidaan havainnoida
aina samoin. Ihminen voi muuttaa havaintojaan vain tarkentamalla omaa
tieteellistä järjestelmäänsä rakentaakseen itselleen parempia
menetelmiä yhä tiheämmän tiedon hankkimista varten. Luonnontiede
kokee kohteensa olevan niin kuin se esittäytyy havainnoitavaksi,
ainoastaan havainnoija voi erehtyä käyttämällä vääriä
välineitä havainnointiinsa.
Ihmistieteet
pyrkivät määrittämään ihmistä yhtenäisillä metodeilla.
Ihmistieteiden lähtökohdat poikkeavat luonnontieteiden
lähtökohdista siten, että tulkintaa ja ymmärtämistä kuvitellaan
voitavan standardisoida vain harvoin. Kun ei mitata, ei käytetä
jaettuja suureita. Kun ymmärretään, ymmärretään niitä kohtia
jotka koetaan voitavan liittää ihmisen paradigmaan. Tulkinnan ja
ymmärtämisen käsitteet eroavat toisistaan vain siten että
ihmistieteen harjoittaja ymmärtää siten kuin hän voi, osaa ja
tahtoo tulkita havainnoitavasta ihmisperäisestä tai ihmiseen
palaavasta kohteesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti