Viialainen
on väärässä paikassa aatevarantoineen
Matti
Viialainen räiskii äyskyttäen totutulla tyylillään Savon
Sanomien kutsuvieraana viime sunnuntaina. Kirjoituksensa alussa
Viialainen kuvaa hekumallisen graafisesti äskettäisen Tuusulassa
tapahtuneen mediatapauksen yksityiskohtia. Viialainen ei monen muun
tapaan erota itseään ampujasta tekstuaalisten tehokeinojen avulla
vaan nimittää tätä vanhan kaverin tapaan reilusti etunimeltä.
Entinen julkitaistolainen ja muiden joukossa Suomen liittämistä
Neuvostoliittoon ajanut Viialainen haluaa painottaa ääriliikkeiden
ja linkolalaisten ideologioiden ”vaarallisuutta”, joka voi hänen
mielestään ilmetä yksin – yhteisen median kautta – nähdyn
traagisella tavalla.
Mielestäni
Viialaisen yhteiskuntaa koskeva argumentointi ei ole kovinkaan
järkiperäistä. Hän on toki omaksunut suomalaiskansallisen
konsensuspoliitikon kyvyn löytää yhteisesti populäärien
mediareittien avulla havaitusta todellisuudesta aiheita lietsoa
sapekkaan tunnepitoisia ennakkoluuloja.
Toisin
kuin Viialainen, itse koen etteivät ennakkoluulot ole toivottavia
ajattelun välineitä edes silloin, kun niitä lietsotaan
yhteiskunnan konventionaalisesta järjestyksestä niinkin suuresti
poikkeavan tapahtuman kuin äskeisen kouluampumisen yhteydessä.
Siitäkin huolimatta että Viialainen on nykyisin ns. virtaavan
päivänpolitiikan ulkopuolisessa virassa, hänen argumentointinsa
paljastaa vanhan, vielä viriävän kaipuun kapinoita ja kulkueita
kohtaan. Aiemmin tunnustetusti äärivasemmistolainen Viialainen
lietsoi itse kapinaa, nyt hän haluaa drakonisesti osoittaa sen
paheksuttavuuden löytämällä sille mahdollisimman pöyristyttäviä
osoitinesimerkkejä.
Viialainen
valottaa laajoja kaaria vetelevässä tekstissään asiasta
tietämättömille mm. Nietzschen liittyvää absoluuttista pahuutta,
jota väittää natsismin esiteoreetikoksi. Mielestäni tämä
osoittaa jo niin suurta tietämättömyyttä, että koko tekstin
arvon voisi mitata ainoastaan siitä.
Kantilaispietistinen
metafysiikka joka ohjailee vielä nykyäänkin Viialaisen kaltaisia,
lopulta kiltisti muottiinsa hakeutuvia perusbyrokraatteja, käskee
heitä ihmisten takaraivoissa piilevän helposti kahmaistavan
ennakkoluulopotentiaalin käyttöönottoon. Etenkin se onnistuu
Viialaisen tai Ripaojan kaltaisten oikeistomöröistä fantasioivien,
itseilmaisustaan huolimatta ainoastaan äärilaidoilla oleskelevien
itsensäpaheksujien korkeavalöörisen mielikuvituksen sisimmissä
kammioissa.
Onko
päivämme yhteiskunnassa mielekästä pohtia ääri-ilmiöiden
purkautumista, jos niihin kohdistettu yhteinen paheksunta on niin
selvää, ja ne ovat jo valmiiksi epätoivottavia? Taivastelut
esimerkiksi ampujan mukana olleen panosmäärän perusteella
arvioidusta potentiaalisesta uhrimäärästä johtavat
ajattelutapaan, jossa aseen tai tietyn panosmäärän haltija on
potentiaalinen murhaaja, jonka murhapotentiaali määrittyy
hallussaan olevien panoksien määrästä tai luetun, täysin
suhteellisesti määrittyvän ”yhteiskunnan” ”valtavirran”
ulkopuolella joltain osin sijaitsevan opiskellun hengenravinnon
määrästä.
Jokainen
ihminen omaa potentiaalin Tuusulan kaltaiseen tekoon; jokaisella
ihmisellä on myös yhteiskunnan tarjoamat mahdollisuudet varustaa
tuollainen teko. Onko tuon rajan ylittyminen ollenkaan niin pysyvästi
erilaista? Jos pidämme pahuuden mittana ihmiselämän riistämistä,
onko äskettäin käräjillä ollut valtakunnan tason poliitikko
silloin ilmestyskirjan peto, vai pelastaako hänet tuomiolta
erilaisessa yhteiskunnan tarjoamassa yhteydessä (tiellä) ja
erilaisella yhteiskunnan tarjoamalla apuvälineellä (autolla) tehty
humaniteetin riisto kaikin tavoin itsensä kaltaiselta ja
mahdollisesti jopa itse toivopuoluetta äänestäneeltä
yksilöltä? Oliko tuolla poliitikolla oikeus ”valita
luonnollisesti”, sillä kurin, kun se vain tehtiin erilaisessa
yhteydessä?
Moraalikäsky
”älä tapa”, jota rikotaan säännöllisesti tämänkin
tapauksen ulkopuolella, ei siis voi olla ainoana huomion
kiintopisteenä mölyn taustalla. Yksittäisen tapauksen nostaminen
esiin kertoo kuitenkin halusta tuoda positivistinen ulkoa käsin
selittäminen takaisin ”yhteiskunnan” tutkimiseen. Ilmeisen
keskiaikaismainen tavoite on johtaa ”absoluuttinen paha”
pienimpiin mahdollisiin tunnusmerkkeihin.
Mielestäni,
Viialaisen ja Takalan (SS 11.11) kirjoitukset todistusaineistona,
yhteiskuntaan tyytymättömät, media-avusteisesti esillä olevat
tapauksen kritisoijat ovat ilahtuneet juoruämmämäisesti
kauhistelemastaan teosta enemmän kuin kukaan muu. Mikä sitten on
teon merkitys? Onko se sittenkin vain uusi
yhteiskunnalliskonstruktiivinen puheenaihe teosta, jollaisia on nähty
ennenkin mutta ei aivan samanlaisessa tilanneyhteydessä ja samalla
tavalla suupielistään huhupuheiden kohteiden verta pyyhkivien
journalistien reaaliaikaiselta lautaselta kahmaistuna?
Kaikkein
ilmeisintä on, että Viialaisen kaltaiset kaksinaismoralistit
tarvitsevat tällaista aateravintoa poliittisista tarkoitusperistä
nousevien ”argumenttiensa” tukivaraksi. Yhteiskunta ei tarvitse
ihmisiä jotka irtaantuvat sen säännöistä niin selvästi kuin
Tuusulan ampuja teki, mutta mielestäni voidaan myös kysyä;
tarvitseeko yhteiskunta myöskään (kaksinais-)moralisoijia
äyskyttämään ja lyömään heimorumpua yhteisön
koollekutsumiseksi tuhoamaan yksilönsuojaa sillä tavalla, miten
äskeisen tapauksen kohdalla on menetelty. Tällaisten tapausten
yhteydessä medialla tulisi olla painokasta aihetta itsekritiikkiin.
Media ei saisi olla edes kuvitelmissa mitään sellaista
absoluuttisen kaikennäkevää, joka jäisi poikkeuksentekevänä
arvioivan katseen ulkopuolelle.
Kyse
ei ole pelkästään tästä teosta, vaan siitä epätoivottavasta,
yhteiskunnan jäsenensä tukahduttavasta, erilaisuutta
suvaitsemattomasta suunnasta, joka voi nousta korkeimmalle sijalle
valitessa konsensusperäisesti ”yhteiskunnan” yleisimmin tv:n ja
iltapäivälehtien kautta seurattavaa suuntaa tämän jälkeen.
Ampujan biografisten tietojen julkinen kirurgisointi kertoo
yhteiskunnallisen subjektin kapenevasta roolista Viialaisenkin
haikaileman linkolattoman ja nietzschettömän uuden järjestyksen
sisällä.
Tekstin
pääpointti tuli kuitenkin selväksi. Jos Viialainen saisi päättää,
hän järjestäisi asiat niin, ettei tällaisia tapauksia ollenkaan
olisi. Kannatan, mutta ihmettelen, miksi tällaista tavanomaisuutta
on tarpeen painottaa nähtyyn vertaantuvalla mahtiriennolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti