Etiikka
tarkoittaa moraalin ja moraalisääntöjen yhteenkokoamaa.
Moraalisäännöksi voidaan ymmärtää esimerkiksi Raamatun käskyt
kuten ”älä tapa”, ”älä tee huorin” jne. Etiikka
yhteenpainottaa siihen kuuluvia moraalisääntöjen osia. Se miten se
ottaa erilaiset moraalisäännöt huomioon arvostellessaan toimintaa
eettiseksi tai epäeettiseksi kertoo siitä kuinka voimakas toiminnan
arvostelemisen pohjalla oleva etiikka on. Etiikka pyrkii ylläpitämään
relaatioiden oikeutta ja hyvyyttä kaikessa siinä mitä ihminen
tekee toimiessaan. Etiikka on siis huomioivaa ajattelua: se pyrkii
muistuttamaan siitä, millainen toiminta voi olla hyväksyttävää
eettisesti: so. toisten ihmisten, ja asioiden, eläinten ja luonnon
kannalta. Se miten pitkälle ihmisen toiminta ulottuu toisten
ihmisten ja luonnon hyvän kannalta, kertoo siitä miten toiminta on
arvotettava eettisesti. Tämän yhteydessä ajatellaan etiikan
kannalta, ettei kenenkään tulisi joutua altistumaan vääryydelle
tai huonolle kohtelulle. Se miten ihmiset huomioivat toisensa tai
esimerkiksi eläinten kohtelun liittyy siihen kuinka voimakas
eettinen tietoisuus tai kompassi heillä on käytössään. Joskus
myös iänikuiset moraalisäädökset voivat yksioikoisuudessaan olla
edistämässä pahaa tai väärän kohtelun toteutumista joidenkin
ihmisten hyvän kannalta: osuva esimerkki tästä on köyhä äiti
jolla ei ole varaa ostaa kuolemaisillaan olevalle pojalleen lääkettä
apteekista. Pitäisikö äidin antaa pojan kuolla vai varastaa lääke
apteekista? Tämä on varsin osuva esimerkki siitä miten
yksioikoiset moraalisäädökset voivat joskus olla edistämässä
banaalin eli jokapäiväisen pahan toteutumista yhteiskunnassa.
Jokapäiväinen banaali paha onkin yksi asia, joka tulisi ottaa
huomioon arvioitaessa eettisen kriteerityksen perusteita. Sidä
voidaan tarkastella, kun otetaan kantaa siihen, missä paha tai väärä
kohtelu todella sijaitsee ihmisten keskuudessa. Onko pahuus ja
vääryys ihmisten välisissä suhteissa vai pelkästään joissain
ihmisissä, esimerkiksi sellaisissa jotka joutuvat vankilaan ja
tulevat tuomituksi rikoksista. Mielestäni pahuus ja vääryys on
aina sen hyväksyvän rakenteen sisäinen asia, eikä siinä usein
eettisesti väärän teon tekevä ihminen voi mitään sille, miten
hän toimii: häntä ei vain ole ohjattu noudattamaan oikeita
periaatteita. Monesti rikollisesta toiminnasta seuraava rankaiseminen
ei ota oikealla tavalla huomioon rikollisen toiminnan motiivia ja
sitä miksi hän on ajautunut siihen. Yhteiskunta ei ole terve niin
kauan kun yhteiskunta joutuu säännöillään aiheuttamaan sen, että
jotkut sen jäsenet joutuvat siinä toimiessaan syyllistymään
rikolliseen toimintaan. Yhteiskunnan tulisi pyrkiä voimakkaamman
kansalaisuskonnon opettelemisella pyrkiä ohjaamaan ihmisiä jo
nuorella iällä siten, ettei heille tulisi koskaan mieleen rikoksen
tielle astuminen. Rikolliseen toimintaan on suhtauduttava
eheyttävämmällä asenteella kuin miten siihen on tähän mennessä
Suomessakin asennoiduttu. Yhteiskunnan tulisi näyttää jäsenilleen
se, että eettisellä toiminnalla on palkitseva vaikutuksensa sen
sisällä. Toisaalta voidaan miettiä sitä, voidaanko rationaalinen
hyötypyrkeinen toiminta sovittaa yhteen eettisen toiminnan kanssa.
Se riippuu siitä, mikä etiikan sisällä hyväksytään itsenäisen
toiminnan päämääräksi. Voidaan ajatella, että juridisesti
oikeutettavissa oleva toiminta ja sen mukainen rationaalisuus olisi
myös eettisesti oikeutuksellista. Jotkut voivat ajatella, että
etiikka ylittäisi myös juridisen lainopillisen perusteellisen
tason. Tämän ei kuitenkaan tulisi olla näin, vaikka etiikan
tulisikin kuitenkin voida vaikuttaa lakien säätämiseen. Pitäisi
voida sanoa, että kaikki lait ovat sosiaalisen oikeudenmukaisuuden
kriteerien mukaista hyvää toimintaa. Ei voida kuitenkaan sanoa,
että jonkin lain mukainen toiminta olisi itsessään hyvää, samoin
kun ei voida sanoa, että jonkin normatiivisen eettisen koodin
noudattaminen olisi aina itsessään hyvää, ellei sitten oteta
huomioon perustavimpia esim. ihmisten hengen koskemattomuutta
koskevia lain normeja, aivan kuten edellä normejakin tulisi voida
soveltaa siten, että ne ottaisivat.huomioon toiminnan
tilanteellisen, rakenteissa ja suhteissa elävän luonteen.
Tilanteita ei aina voida soveltaa suoranaisesti eettiseen normiin
nähden. Eettisiä normatiivisen kriteereitä tulee voida soveltaa
eettiseen arvotustilanteeseen. Eettinen arvotustilanne liittyy sen
kaltaisiin tilanteisiin, jossa on otettava kantaa elämän
periaatteiden nojalta: siinä huomioidaan se, millainen toiminta
voidaan katsoa oikeutukselliseksi ja voidaanko osapuolen näkökulma
rationaalisen toiminnan oikeuksistaan oikeuttaa etiikan ja nimen
omaan soveltavan etiikan kannalta. Soveltava etiikka on normatiivisen
etiikan vastakohta. Samalla kun normatiivinen etiikka karsoo kaiken
toiminnan tulevan arvotetuksi samojen periaatteiden mukaan, ottaa
soveltava etiikka huomioon sen tilanteen jossa moraalinen arvotus
tehdään. Soveltava etiikka ei näe ihmisluontoa homogeenisenä
kuten normatiivinen etiikka näkee, vaan sen näkemys ihmisyyden
periaatteista on heterogeenisempi. Se että ihmisyys nähdään
heterogeenisemmin tarkoittaa sitä, että ei voida nähdä joidenkin
tiettyjen normatiivisten periaatteiden pätevän suoranaisesti
kaikkiin tapauksiin. Se tarkoittaa sitä, että tilanteen etiikka on
määriteltävä tilanteen arvioinnin perusteella. Tällaisia asioita
ovat esimerkiksi aborttia, eutanasiaa ja elinsiirtoja koskevat
tapaukset. Soveltava etiikka vaatii siis ihmisen käsitteen
uudelleenmäärittelyä ja mukana pitämistä jokaisessa eettisen
harkinnan tilanteessa. Se että ihmisen käsitettä pidetään
jatkuvasti mukana olevana uudenlaisen määrittelyn kohteena,
tarkoittaa sitä, että ihmisen hyvä huomioidaan valintatilanteissa
entistä huomioivammalla tavalla. Ihmisiä ei voida määritellä
etukäteen, vaan eettinen ratkaisutilanne ja lakinormien
soveltamistilanne on sovellettava suhteessa olevaan tilanteeseen ja
kyseessä olevaan ihmisyksilöön. Tämä aiheuttaisi jo itsessään
sen, ettei ihmisyksilöä voisi predeterminoida eettisesti vaan
ihmisten hyvä määriytyisi sen mukaan miten voitaisiin löytää
parhain mahdollinen tilanteeseen soveltuva eettinen teoria
sovellettavaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti