Esseekysymyksen
antaja ei aina voi kokea saavansa tarkoittamaansa viestiään
perille. Blackburnin kirja on ”yksi erittäin pieni johdatus
etiikkaan”. Etiikaksi Blackburn määrittelee yhteiset valinnan ja
käytöksen säännöt, joita vastaan seitsemän esiteltyä ideaa
tullessaan moraaliseen ilmapiiriin, rikkovat.
Uhka
etiikalle tarkoittaa Blackburnille jotain tuttuun ympäristöön
ilmaantunutta moraalista vierautta. Perusteet jotka hän esittää
seitsemälle uhalleen, eivät kerro miksi juuri ne on valittu. Niiden
järjestyksestä voidaan päätellä se, mitä hän tarkoittaa
etiikalla, vaikka hän ei varsinaisesti esitäkään etiikan
konseptiotaan kirjassa.
Blackburn
esittelee ensimmäisenä etiikan uhkana Jumalan
kuoleman.
Jumalan kuolema tarkoittaa korkeamman voiman väistymistä pois
etiikan tukijalalta. Kun ei ole enää Jumalaa, ei ole enää meistä
korkeampaa voimaa, jonka päätettäväksi itseä korkeammilta
näyttävät ongelmat voitaisiin sysätä. Kun Jumala on kuollut, on
ihmisen tultava Jumalaksi. Kun ihminen on Jumala, on hän vapaa
käyttämään entisen Jumalan voimien vertaista voimaa tehdessään
valintoja. Kun Jumala on kuollut, on ihmisen kasvettava HHhHHHHHänen
veroisekseen, mutta Nietzschen Zarathustran mukaan osattava ainakin
muinaiskreikkaa, mikä unohtuu monelta provinssiyliopistojen
filosofian opiskelijalta.
Toinen
uhka on relativismi (relativitas,
suhteellinen). Suhteellisuus tarkoittaa etiikan alueella sitä, että
jokainen valinta vertaantuu sitä määrittäviin ehtoihin, jotka
eivät suhteellisuuden myötä enää ole absoluuttisia. Jokainen
tilanne määrittää itsensä sisältä käsin, kun korkeampaa kättä
tai silmää ei ole seuraamassa asioiden oikeinmenoa. Kun relativismi
leviää moraalin alueelle, tulee moraalista etiikan herra.
Kolmas
uhka on egoismi (egoismus,
itsekkyys). Kun on vain itse, ei ole yleisiä sääntöjä, vaan
kaikki määrittyy yksityistä etua vasten. Jos on useampia
henkilöitä toimimassa itsekkäästi, määrittyy kaikki
itsekkäimmästä henkilöstä käsin.
Neljäs
uhka on evolutionarismi (evolutio,
avaaminen tai kehitys). Evolutionarismin tärkein käsite on
säilymisarvo: on arvokasta noudattaa sellaisia sääntöjä joilla
on mahdollisuus säilyä. On kehityksen vastaista noudattaa
moraaliarvoja joilla ei voi olla asemaa tulevaisuudessa; jotka ovat
nyt, mutteivät enää huomenna.
Viides
uhka on determinismin
ja turhanpäiväisyyden ongelma.
Determinismi (determinare, rajoittaa), rajoittavuuden ismi kertoo
ihmiselle tämän olevan ennaltamäärätty. Kun ihminen on
ennaltamäärätty on hänen toimintansa osin hänen vapaan tahtonsa
ohjaavuuden määrittymättömissä.
Kuudes
uhka on kohtuuttomien
vaatimusten uhka.
Jos on oikein toimimisen sääntö, miksi sitä tulisi toteuttaa aina
vain säännön itsensä takia. Moraalisesti toimiminen ei aina ole
käytännöllistä ja siksi moraalilaki on joskus vain liian paljon
turhana tehtäväksi.
Seitsemäs
ja viimeinen uhka on väärä
tietoisuus.
Väärä tietoisuus liittyy moraalin ja etiikan alalla ideologioihin
ja niiden kritiikkiin. Ideologia on ajatussuuntaus joka
määrittäessään etiikkaa, toimii aina joidenkin piirteiltään
muista eroavien havaintokoneistojen eturyhmänä. Vääräksi voidaan
leimata esimerkiksi oman ryhmän oikeuksiksi nähtyjen etujen
toteutumista estävien tahojen tietoisuus, kuten esimerkiksi porvarit
väärän tietoisuuden vallassa toimiviksi leimanneiden marxistien
kohdalla.
Blackburnin
kirjan asettamisen lähtökohta on mielenkiintoinen. Hän koettaa
selvästikin määrittää etiikkaa sen avulla mitä se ei hänen
perustelujensa mukaan ole. Etiikka on jo ennen hänen kirjaansa,
koska ”me” tiedämme mitä se on ja näemme hänen kirjansa
perusteella myös sen, mitä se ei ole. Mitä jää jäljelle olemaan
etiikkana kun poistamme etiikalta sen seitsemän uhkaa Jumalan
kuoleman, suhteellisuuden, itsekkyyden, kehitysaatteen,
ennaltamääräytymisestä johtuvan turhanpäiväisyyden,
kohtuuttomien vaatimusten rasitteet ja väärän tietoisuuden?
Blackburnin mukaan jäljelle jää jotain, jonka ”me” tiedämme.
Etiikka
on aiemmin käsitetty niiksi erimuotoisten ja –laatuisten pyhien
Henkien sanelemiksi ohjeiksi, joista olemme saaneet tietoa pyhien
kirjojen kuten hindujen vedojen, kristittyjen vanhan ja uuden
testamentin sekä muslimien Koraanin välityksellä. Etiikka on siis
ollut lähiten taivasosuuden tai muun sellaisen seuraavaan elämään,
maanpäällisen elämän jälkeisen elämän hyvien ja miellyttävien
olosuhteitten takaamiseen liittyvää pyrkimystä. On täytynyt
toimia oikein, ettei olisi tuomittu, koska ei ole toiminut oikein.
Kun etiikka on liittynyt mahdollisuuksien takaamiseen, on se
unohtanut muun kuin tekstuaalisuuden. Jos jotakin asiaa ei ole
käsitelty kirjassa, ei siinä toimimista ole tarvinnut välittää.
Se on myös konventionaalisen, sovinnaisen moraalin alkujyvä.
Mutta
tietäisikö ihminen yhtään sen enempää etiikasta kuin Raamatun
lukenut ihminen jos hän lukee Blackburnin Yhden erittäin pienen
johdatuksen etiikkaan. Jos ajattelemme että kaikessa tasapuolinen ja
hyvä korkeampi voima on sanellut sisäänpääsysäännöt omaan
maanpäällisen elämän päättymisen jälkeen aukeavaan
Akatemiaansa hyvästä ja meitä paremmasta tahdostaan, voidaan
tiedustella esimerkiksi Blackburnin kirjan kokoamisen motiiveja tässä
valossa.
Jos
etiikka ei Jumalan kuoleman jälkeen ole enää yliluonnollista, on
sen annettava arvo sille yhteydelle, jossa etiikan perusteita ja
moraalisääntöjä tuodaan ilmi. Koska etiikka ja moraali asettava
jo pelkästään erillissanaisuudellaan ongelmia oikein toimimista
määriteltäessä on tarpeen määrittää ”etiikan” olevan
oikein toimimisen tiede ja moraalin olevan toimimisen luulotellun
vasta-asettumasäännön. Moraalikäsitykset eroavat koska on
olemassa erilaisia käsityksiä toimimista määrittävistä
tekijöistä ja etiikka on kaikkea sitä, jossa pyritään näkemään
erilaisia mahdollisuuksia uusia mahdollisuuksia luovassa, uusivassa
toiminnassa. On kuitenkin eri asia ajatella pelkkiä toiminnan
mahdollisuuksia kuin ajatella sitä voiko näin toimia sen mukaan
mikä on ihmisen olemus. ”Ihmisen täytyy olla jotain” on
moraalikäsityksien taustalla oleva teesi. Etiikka on siis tiede,
joka tutkii, mistä käsin ”täytyy olla tällainen” -väitteitä
voidaan esittää.
Kun
moraalilaki katoaa, katoaa käsitys siitä mitä ihmisen tulee olla
ja samalla ihmisyys. – Jäljelle jää ainoastaan hänen
toimintansa jälkien ja seuraamusten tarkastelu. Siinä vaiheessa
tulevat utilitaristit paikalle ja sanovat että hei, kyllä tämä on
asenteena ihan oikein. Blackburn on näitä utilitaristeja, joilla ei
varsinaisesti ole käsitystä ihmisestä ennen kuin tarkastellaan
hänen toimintansa jättämiä jälkiä.
On
siis vielä hieman takajättöisyyttä sen suhteen, tulisiko
kysymyslauseella ymmärtää mitä Blackburn jättää sanomatta vai
mitä ongelmia hän rakentaa jo sanotulla. Koska on kyseessä etiikan
perusopintoihin kuuluva kurssi, jota ennen etiikkaa on saanut
formaalisten rakenteiden kautta päähänsä vain uskonnon etiikan
kursseilla tai vaihtoehtoisesti elämänkatsomustiedossa, on
mahdollista, ettei toiminnan valintaa ole tarvinnut havaita vielä
ollenkaan yhteiskunnan niskaliean nytkäyksiä totellessa.
Jos
ihminen on vapaa, siis ei ennaltamäärätty, hän voi valita
toimivansa miten hyvänsä. Esimerkiksi teollinen toiminta ei ota
huomioon moraalia: ihmisille on saatava sellaisia tuotteita joilla he
voivat laajentaa omaa vapautensa piiriä toiminnassa. Jos kunnon
heikkous estää kävelemisen jonnekin, voi sinne ajaa autolla
välittämättä auton alle (mahdollisesti) jäävistä oravista,
siileistä ja pikkulapsista. Jos etiikan keskeisimpänä tehtävänä
on määrittää ihminen, esimerkiksi sellaisella tavalla, jolla hän
erottuu eläimistä, rakentaa teollisuus ihmiselle mahdollisuuden
hallita muuta luontoa, eläintä ihmisessä mutta samalla korostaa
ihmisen valtaa. Ovatko lihaa syövät keski-ikäiset vuorineuvokset
sitten aina moraalittomia ja 19-vuotiaat ensimmäiselle yrittämällä
Helsingin Yliopiston humanistiseen tiedekuntaan kehitysmaatutkimusta
opiskelemaan päässeet vegetariaaniset hippitytöt moraalisia? On
tavanomaista että ihmiset joilla ei ole valtaa maan päällä,
käyttävät moraalia lyömäaseena vallanpitäjiä vastaan. Vallaton
on harvoin omasta mielestään moraaliton – silloinhan hän
mallintaisi itseään valtaapitäviin ja moraalisiin. Nietzschen ja
myöhemmin esimerkiksi Max Schelerin korostama elämänkauna liittyy
moraalin aseena käyttämiseen. Kun ihminen jolla ei ole valmiuksia
kilpailla, joko sen vuoksi, koska tietää häviävänsä tai ei
yksinkertaisesti näe kilpailunvälineitä, on hän houkutettu
sanomaan, ettei kilpailu tai yksinkertaisesti toiminta ole näillä
alueilla mielekästä. Lopulta hän voi sanoa, ettei toiminta ole
ollenkaan hyväksyttävää niillä alueilla.
Britanniassa
kohtaa hienostuneen arvokkaan hyljeksintäreaktion, jos ei niin
sanotusti seuraa brittiläistä mentaliteettia. Tämä johtuu
brittien pönäkästä itsetunnosta. He eivät puhu brittiläisyydestä
ja englantilaisuudesta vaan eliminoivat mieluummin sen, mitä se ei
ole. En kuitenkaan tarkoita että Blackburnin näkemys palautuisi
täydellisesti englantilaisuuteen tai brittiläisyyteen. Nietzsche
kuitenkin selitti asenteensa englantilaisiin kuvotuksellaan heidän
utilitarismistaan. Utilitaristinen asenne: hyvää on se, mistä
koituu kaikille mahdollisimman suuri määrä hyvää, juontuu John
Stuart Milliltä ja ennen häntä Mill-vanhemmalta ja Jeremy
Benthamilta.
Ennakoidaan
seurauksia? Uhkat ovat Blackburnin mukaan ”ideoita” jotka
erottavat meidät käsityksissämme siitä mitkä ovat oikeita ja
hyviä valinnan ja käytöksen arvottajia. Hän siis yrittää
verhota esimerkiksi evoluutioteoriasta johdetun evolutionarismin
joksikin ”ideaksi” muiden viereen, jota ei saa hyödyntää
debatissa jossa keskustellaan etiikasta. Blackburn ei siis kannata
reduktionismia ja ei siten vaikuta uskovansa luonnontieteelliseen
metodiin.
Millainen
sitten olisi se maailma, jossa noita uhkia ei olisi ja voisivatko
ihmiset toimia moraalisesti tai ainakin yrittää selittää
toimintaansa moraalisesti jos ei olisi noita ”uhkia”? Jos Jumala
ei ole kuollut, hän elää. Jos relativismi ei ole tosi, määrittyy
kaikki absoluutista käsin. Jos egoismia ei ole, suuntaa kaikki
toiminta toisen hyvään. Jos evolutionarismi ei ole tosi, kaikki ei
pyri kehittymään. Jos mikään ei ole determinoitua, ei mikään
ole turhanpäiväistä. Jos ei kohdata kohtuuttomia vaatimuksia,
sujuu kaikki helposti. Jos ei väitetä vääriä tietoisuuksia, ei
ole eriyttäviä ideologioita. Summa summarum: Blackburnin
mukaan eettisessä maailmassa Jumalasta käsin määrittyvä
absoluutti saa ihmiset olemaan hyviä toisilleen välittämättä
etuuksista. Ihmisen mielessä ei ole koskaan epämerkityksellisyyden
luuloaihioita koska kaikki onnistuu kuin leikiten päätösten takana
olevan konsensuksen ansiosta. Voidaan
kysyä, eikö tässä ole kuvattu Labour-Britannian poliittinen
ohjausideologia, oikea ”little englander” -asenne?
Millaisia
ajatuksia minulle tällä hetkellä herää purettaviksi tämän
hyvin esseen lopulliselta konkluusiolta vaikuttavan kappaleen jälkeen
ovat muun muassa se, voinko minä puhua ”lihaa syövistä
vuorineuvoksista” tai humanistisen tiedekunnan opiskelijoista,
aivan kuin nämä kuvaukset riittäisivät ilmaisemaan jotain heidän
moraalisuudestaan tai epämoraalisuudestaan? Onko kovinkaan
filosofista käyttää tällaisia malleja ihmisistä, jotka on
muovattu heistä erillään olevaa ihmistä vasten, hänestä käsin
ja jätetty sen jälkeen vapaasti käytettäväksi? Onko minulla
jotain näiden kuvausten sisään jääviä ihmisiä vastaan tai
heidän puolestaan? En tiedä. Miksi puhun juuri heistä enkä
esimerkiksi hulluista keski-ikäisistä kissanaisista tai
neanderthalilaisen tasolla henkisesti olevista fysiikan laitoksen
asukeista tai teekkareista? Olisivatko tällaiset kuvausleimaukset
yhtä valideja hyviksi tai huonoiksi eettisiksi esimerkeiksi ja
voidaanko asettaa hyvä eettinen esimerkki. Voidaanko yksilön oma
näkökulma ohittaa sanottaessa hänen toimintansa ehdottomasti
moraalisesti myönteiseksi tai kielteiseksi?
Lisäksi
mietin, miksi kirjoitan jonkin asian puhumisesta vaikka tarkoitan sen
kirjoittamista, koska olen kirjoittanut sen, enkä puhunut.
Blackburnin
mukaan etiikka on jotain jonka ”me” tiedämme. Jotain sellaista
minkä Cambridgen Yliopiston professorin populaarisarjassa julkaistun
populaarikirjan lukija tietää. Etiikka on jotain sellaista, millä
oikeutamme toimintamme sallituksi, mutta joka ei ole tiellä. Kun
lukija on ymmärtänyt näiden uhkien etiikalle asettamat ongelmat,
ymmärtää hän helposti ja vaivatta mitä meidän etiikkamme on ja
vakuuttuu toimintansa moraalisuudesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti