6. Kohtaus
Henkilöt: Henrik,
Mikael,
hoitajia
Henrik Adlerstjerna
avasi Pitkänniemen mielisairaalan ulko-oven ja astui
ohjauskäytävään, jonka seinällä ilmoitettiin osaston viisi
sijaitsevan neljännessä kerroksessa. Hän painoi hissin nappia,
odotti ja ilmoituspimahduksen jälkeen astui hissiin ja painoi
nappia, jossa luki neljä. Hän oli menossa tapaamaan vanhaa
ystäväänsä, joka oli teinivuosien jälkeen joutunut kokemaan
vanhempien ihmisten harjoittamaa psykoterroria erilaisten
mielisairaalajaksojen kautta. Mikael ei ollut koskaan vaikuttanut
hänestä hullulta, ainoastaan hieman tasapainottomalta ja maniaan
toisinaan kirjallisissa projekteissaan taipuvaiselta, erittäin
älykkäältä ja kultivoituneelta henkilöltä, jonka
historiatietoisuus oli yksi niistä asioista, joita hän eniten
Mikaelissa kunnioitti. Nyt Mikael oli tullut Englannista Suomeen. Hän
opiskeli kuvataiteen instituutissa Lontoossa. Siellä oli tapahtunut
jotain, mikä oli saanut aikaan sen, että Mikael oli taas lennätetty
mielisairaalaan. Hissi ilmoitti äänellään, että oli saavuttu
neljänteen kerrokseen ja Henrik astui hissistä käytävään.
Ovessa luki ”Psykoosisairauksien ja mielialahäiriöiden yksikkö”,
Henrik painoi summeria oven vieressä ja pian sisältä alkoi kuulua
askelten ääniä. Vaaleatakkinen hoitajatar tuli ovelle, avasi sen,
ja Henrik ilmoitti tulleensa tapaamaan Mikael von Alsassia.
- Mikael onkin juuri
täällä, hän tuli juuri syömästä, hoitajatar ilmoitti.
Käytävällä
Henrik huomasi kumaraselkäisen, kalpean, pitkätukkaisen, parrakkaan
ja selkeästi laihtuneen Mikaelin ja tervehti tätä:
- Hei Mikael, tulin
käymään kuten aiemmin ilmoitin.
- Joo, hei vaan
Henrik, minulla onkin paljon puhuttavaa sinulle. Mennään
huoneeseeni, vaikka nämä ”aporna” ovatkin täyttäneet sen
salakuuntelulaitteilla, joilla ne kyyläävät jokaista liikettäni
ja ajatustani. .
- Salakuuntelu.. Et
kai sinä tosissaan sellaista usko?
- No tietysti uskon!
Miksi he muuten olisivat ottaneet minut kiinni ja toimittaneet
tällaiseen paikkaan. No, onhan se niin että minä kävin
ylikierroksilla sen jälkeen kun ne nahkapäät olivat
pahoinpidelleet minut siellä Lontoossa, mutta kuitenkin, vielä
tässä vaiheessa, kuka siihen uskoisi?
- Mennään sinne
huoneeseen Mikael, ettei kiinnitetä tässä vielä enempää näiden
hoitajien huomiota, jooko. Mikael nyökkäsi ja kaksikko lähti
kulkemaan kohti käytävän toista päätä.
Henrik kulki
Mikaelin perässä osaston käytävää pitkin aivan sen päähän,
Mikael avasi oven ja kun Henrik tuli sisään pienehköön
huoneeseen, näki hän sen olevan kovin koruton: yksi kapea sänky ja
kirjoituspöytä ja tuoli siinä oli. Sänky oli petaamaton ja
pöydällä uiskenteli pienellä präntillä täytettyjen papereiden
seassa länsimaista klassikkokirjallisuutta. Huoneessa oli kaksi
maalaustelinettä, joista molemmilla lepäsi Mikaelin uusimpia töitä,
myös lattialla seinän vieressä makasi useita tauluja odottamassa
kehystämistään.
- Sinä oletkin
näköjään saanut paljonkin aikaan täällä ollessasi, Henrik
aloitti.
- No en tiedä,
novelleja, runoja ja esseitä sekä toisinaan tylsyyden hävittämisen
vuoksi inspiraatiosta syntyneitä akvarelleja. Voisi näistä ehkä
jossain vaiheessa koota mielisairaalakirjan, ihmiset saisivat
vapaasti arvioida ovatko nämä hullun vai mielipidevangin tekstiä.
Sinähän olet kirjoittanut sen kirjan härmäläisten ja kansallisen
oikeistopuolueen vallan perusteista, voisikohan sitä vielä
täydentää esimerkiksi minun avullani? Minä tapasin Lontoossa
serkkuni Michaelin kautta Suomesta lähteneitä emigrantteja, joilla
oli ensikäden tietoa siitä leiristä, mikä nyt on ilmeisimmin
siirretty siellä Taivalkosken suunnalla, siellähän ainakin vielä
vuosi sitten pidettiin mielipidevankeja ja varmaan minulle se olisi
ollut seuraava suunta täältä, ellei ulkomaisen painostuksen vuoksi
sitä olisi saatu lopetettua.
- Joo, se kirja on
kyllä jo painossa, mutta olen Hugh Fidelion ja Henri Savertin kanssa
ollut suunnittelemassa oopperaa, jossa meidän elämäntapamme
asetettaisiin ristiriitaiseen positioon Härmäläisten ja KOP:n
ihmisille usuttaman elämäntavan kanssa. Sinähän voisit hyvinkin
osallistua ainakin työn lavastukseen, ja miksi sinä et voisi
kosmopoliittina myös kirjoittaa sen librettoon omia kohtiasi: me
olemme tehneet sitä tähän mennessä varsin yhteistyöhengessä.
- Sinä et voi
Henrik vaan ymmärtää sitä, että jos minä lähden täältä
ulos, minut voidaan tappaa välittömästi, minä en tiennyt sitä
millaisia yhteyksiä Abigaililla lopulta oli, sillä senhän
perusteella minut hakattiin, koska Abigail ei hyväksynyt sitä
tapaa, jolla olin tekemisissä englantilaisen serkkuni kanssa. On
kyllä myönnettävä, että olin alkanut viimeisen vuoden aikana
pitää enemmän englantilaisten serkkujeni, etenkin Michaelin,
seurasta Abigailiin nähden, mutta so what? Riittääkö se
perusteeksi sille, että minut pitäisi hakata?
- Ei tietysti.
Olethan sinä Mikael kuitenkin keskustellut myös vanhempiesi kanssa
tästä tilanteesta? Mitä mieltä he ovat tästä olleet?
- Faija ei vaan voi
hyväksyä, ja äiti itkee joka välissä kun hän vain tänne
ennättää. Heistä ei ole suuremmin ollut apua ainakaan sen
suhteen, että hoitoaikaa olisi saatu lyhennettyä.
- Eiväthän he
voikaan sitä tehdä. Ymmärrä nyt Mikael, että täällä pyritään
oikein siihen, että sinut saataisiin taas kuntoon. Jo noiden
maalaustesi aiheiden perusteella (Viimeinen tuomio, Lucifer,
Mefistofeles jne.) ymmärrän, ettei sinulla ole mennyt kaikkein
parhaiten viime aikoina.
- Mitä sinä nyt
taas tuollaista puhut, äskenkin houkuttelit mukaan oopperaasi, ei
kai skitsofreenikko sellaiseen aivan täysin kykene.
- Minä arvostan
sinun älyäsi Mikael, hyvin korkealle tosiaankin. Mutta sinä olet
viime aikoina käynyt yli ja se kertomasi pahoinpitely on varmasti
vaikuttanut siihen, miten olet täällä itseäsi ilmaissut ja miten
sinua on sen perusteella arvioitu. Onhan tuollainen tapahtuma aina
yhtä suuri järkytys. EI kenenkään tulisi joutua pahoinpidellyksi
mielipiteidensä tai sen takia millaisista ihmisistä sattuu
pitämään.
-Kenenkään ei
tulisi joutua pahoinpidellyksi MINKÄÄN asian takia, Mikael vastasi
kiivaasti.
- Niin, oikein,
Henrik täydensi.
- Mitä sinä olet
oikeastaan viime aikoina kirjoittanut, Henrik tiedusteli uteliaana.
- No, olen
proosarunoissa pyrkinyt Baudelairen ja Poen ohjaamalle tielle. Muut
proosatekstit ovat olleet lähinnä satiiria ja ironiaa.
Vallanpitäjiä on niin helppoa ja ihanaa pilkata. Jotkut proosan
taitajat kuten Huovinen ja Erno Paasilinna ovat olleet etenkin
satiireissaan suuria esikuvia minulle viime aikoina.
- No mistä ne ovat
sitten viime aikoina kertoneet? Henrik kysyi.
- No mistä
luulisit? Huumeista, sairauksista, murhista ja kuolemasta. Ajatukseni
ovat epäilemättä hieman tummuneet näiden olosuhteiden
pakottavuuden vuoksi. Se on kuitenkin tuonut lisää voimaa kestää
jotain mitä en aiemmin pystynyt kestämään. Kävin jopa viikko
sitten pyytämässä, että minut oltaisiin laitettu lepositeisiin,
muttei sitä pyyntöä kuultu, kun en kuulemma ole tarpeeksi levoton
siihen. Se olisi vain tuntunut niin rauhoittavalta ja mukavalta, jos
joku olisi istunut vieressä 24/7 ja leperrellyt rauhoittavia. Olen
tullut riippuvaiseksi tähän rauhoittavaan lääkkeeseen mitä he
minulle ovat antaneet. Truxal vai Imovane vai mikä se nyt sitten
olikaan?
- Tuo kuulostaa
kyllä todella pahalta, Henrik totesi. Ehkä sinun pitäisi alkaa
lähestymään näitä olosuhteita uutena alkuna..
- Ei todellakaan!
Tästä se vasta todellakin alkaa. Kun psykoterrori on saatu päälle
uhkaavien hoitajien ja lääkitysten toimesta ei sille tulla näkemään
loppua. He aikovat omistaa minut lopun elämäni ajan.
- Eihän se nyt voi niin olla. Kyllä täällä kuitenkin on periaatteena se, että terveet ihmiset päästetään koteihinsa. Ei täällä voida pitää terveitä ihmisiä. Lääkityksestäkin ja sen jatkamisesta voit itse päättää sen jälkeen, kun pääset sairaalasta.
- En usko siihen, ne ovat niin ovelia ja omavaltaisia kaiken tämän paskan kanssa. Minua helpottaa kuitenkin tieto siitä, että olet valmis tukemaan minua henkisesti kaiken tämän elämääni yhtäkkiä tulleen pahan aineksen kanssa, Mikael sanoi hiljaa.
- En minä voisi jättää veljeäni yksin tällaisessa tilanteessa, Henrik sanoi hiljentyen sen jälkeen merkitsevästi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti