Tekstin
kirjoittaja tarkoittaa käsitteillään oikeudenmukaisuus, moraalinen
oikeus ja yleiset moraaliset velvollisuudet sitä kaikenkattavaa
kokonaisuutta, jonka kautta ihmisten toimintaa voidaan tulkita
moraalin pohjalta.
Moraalinen
oikeus tulee esiin tekstin kohdassa, jossa kirjoittaja käsittelee
ihmisen mahdollisuutta havaita lain mahdollinen epäoikeudenmukaisuus
ja ne kohdat joissa laki voi aiheuttaa häntä kohtaan sellaisia
rikkomuksia joita lain rikkominen aiheuttaisi hänelle itselleen.
Moraalinen oikeus vaikuttaa tarkoittavan kirjoittajalle sitä, että
ihmisellä on esimerkiksi lain kaltaisesta sosiaalisesta
instituutiosta riippumaton ”elin” jolla hän voi määrittää
autonomisesti käsityksensä oikeasta ja väärästä;
oikeudenmukaisesta toiminnasta ja epäoikeudenmukaisesta toiminnasta.
Se
että kirjoittaja erottaa oikeudenmukaisuuden asettaman
velvollisuuden moraalisesta velvollisuudesta yleensä näyttää
tarkoittavan sitä, että kirjoittaja näkee oikeudenmukaisuuden,
ellei tiukasti, niin kuitenkin tiukan sidonnaisesti
lainmukaisuudessa, ellei nyt sentään Jumalalta annettuna korkeamman
tason toimintaohjeena niin ainakin kreikkalaisten asennerakenteena
laista jollainen pitäisi olla. Vaikuttaa siltä, että hän
muodostaa käsityksen oikeudenmukaisuudesta käyttäen premissinä
sitä, että taustalla on aina pelko rangaistuksesta, jos henkilö ei
toimi niin kuin mikä tulkitaan oikeudenmukaiseksi. Hän liittää
oikeudenmukaisuuden velvollisuuteen, ajatukseen pakkokeinoista niitä
kohtaan jotka eivät halua toimia oikeudenmukaisesti.
Yleinen
moraalinen velvollisuus vaikuttaa muotoutuvan käsiteanalyyttisesti
tulkiten kirjoittajan ilmaiseman ”kehittyneen” yhteiskunnan
ihmisiin, jotka osaavat muodostaa itselleen lain ja
oikeudenmukaisuuden, rangaistuksilla sanellun velvollisuudesta
riippumattoman moraalipohjan – käsityksen oikeasta ja väärästä,
jota ei tarvitse tukea pelolla ja oletuksilla yleisestä itseä
kohtaan suunnatusta vihanpidosta.
Eräässä
kirjoituksensa kohdassa kirjoittaja tuo esiin suuret erot
oikeudenmukaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden käsitteiden
ymmärtämisessä esimerkiksi sosiaalisten instituutioiden ja valtion
keräämien yhteisten saatavien jaossa. - Tuon ilmiön hän tiivistää
käsitteeseen ”luontainen oikeudentunto” jolla hän selkeästikin
tarkoittaa sitä ihmisen päätöksenteossa ja toiminnassa jokaisella
hetkellä ilmenevää piirrettä
jonka myötä hän pyrkii toimiin jotka näkee oikeiksi ja välttää
niitä jotka kokee vääriksi.
On
ilmeistä, että kirjoittaja näkee oikeudenmukaisuuden, moraalisen
oikeuden ja yleisten moraalisten velvollisuuksien suhteen pyramidina,
jossa alimman tason muodostaa käsitys oikeudenmukaisuudesta, joka
tulee tässä yhteydessä ymmärtää nimenomaan käsitykseksi
yleisestä oikeasta ja väärästä, jota ohjailee yhteisön
säätelemä rangaistuksi ja tuomituksi tulon uhka. Pyramidin toisen
tason muodostaa ihmisen oma moraalisten oikeuksien ymmärrys, joka
voidaan käsittää instituutioista vapaaksi näkemykseksi siitä,
millä tavoin oikea ja väärä tulisi nähdä. Pyramidin huipun
kirjoittaja on varannut yleisille moraalisille velvollisuuksille,
jotka voisivat ohjata ihmistä ilman että kenenkään moraalista
tuntemista säädeltäisiin hänestä itsestään riippumattomilla
pakkokeinoilla. - Tämä voidaan omasta mielestäni nähdä
Aristoteleen hyveellisen ihmisen kuvastamana – ainoana poikkeuksena
vain se, että kirjoittaja ei näe valtiota (lakia) ja ihmistä
yhtenä.
Voidaan
jopa olettaa, että kirjoittaja näkisi ihmisten moraalisen tunnon
olevan parhaimmassa muodossaan riippumaton – aivan kuin Jumala.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti