Eettisten
intuitionistien mukaan tietyt perustat oikeasta ja hyvästä ovat
itsestäänselviä. Sitä vastaan voidaan sanoa esimerkiksi että se
kanta on hivenen dogmaattinen ja haavoittuvainen puolueellisuuksille.
Voidaan väittää, että intuitionistit ovat dogmaattisia, koska
oletettu moraalisten vakaumusten itsestäänselvyys tarkoittaa, että
jos joku ei näe propositioiden totuutta, voi intuitionisti väittää
vaan intomielisesti niiden totuutta. Puolueellisuuksien näkökulmasta
voidaan ajatella, että jos moraalinen teoria perustetaan
itsestäänselville moraalisille vakaumuksille, silloin niitä ei
koskaan arvostella. Ne voivat olla subjektiivisesti miellyttäviäkin,
mutta kuitenkin sellaisia jotka ilmaisevat puolueellisuuksia tai
sosiaalista positiota oikean rationaalisesti rakentuneen näkemyksen
sijaan. Rossin mielestä moraalinen propositio on aina itsestäänselvä
silloin kun ihminen on saavuttanut tietyn henkisen kypsyyden ja kun
on kiinnittänyt tarvittavaa huomiota kyseiseen propositioon. Ross
ajattelee, etteivät itsestäänselvät moraaliset propositiot ole
avoimia kaikille. Itsestäänselvyys ei Rossin mukaan saata olla
havaittavissa heti ja välittömästi. Rossin intuitionismi ei lepää
tiettyjen kyseenalaistamattomien moraalisten vakaumusten yllä, vaan
niiden vakaumusten, jotka meillä on reflektion jälkeen. Jotta voisi
saavuttaa selvyyden yhdestä Rossin prima facie-velvollisuudesta
henkilöllä täytyy olla varmuus erosta prima facie-velvollisuuden
ja varsinaisen velvollisuuden välillä, siitä mikä tekee teosta
oikean ja mitä se on kun teko on oikea ja sen välillä miten
aktuaalisesti hyvä teko voi olla prima facie väärä ja miten
aktuaalisesti väärä teko voi olla prima facie oikea. Ewingin
mukaan koherenssi ei voi korvata itsestäänselvyyttä etiikassa,
mutta voi tarjota episteemisen lisäosan sille. Ross ei ajatellut
kuten Ewing, mutta hänen eettisessä teoriassaan ei varsinaisesti
ole mitään mikä estäisi häntä olemasta sitä mieltä, että
koherenssi voi tarjota positiivisen oikeutuksen moraaliselle
uskomukselle. Kaikki mitä tarvitaan siihen, että propositio on
itsestäänselvä on tietty episteeminen reitti. Yksi episteeminen
reitti ei toki sulje pois toisten episteemisten reittien
mahdollisuutta. Ross on sitä mieltä, että jos jokin pystytään
johtamaan jostain toisesta, ei todista sitä, etteikö sitä voitaisi
nähdä myös intuitiivisesti. Moraaliset vakaumukset joihin
intuitionistien moraaliteoria perustuu eivät ole vain mikä tahansa
sattumanvarainen kokoelma yhteisömme jäsenillä olevista vahvoista
moraalisista uskomuksista. Ne ovat esiteoreettisia päätelmiä,
jotka ovat käyneet kovan koulun. Ne vaikuttavat muita paremmilta
aloituskohdilta moraaliselle teorialle. Ross hylkäsi teoksessaan The
foundations of ethics sen kantansa, jonka mukaan nautinto on
luontaisesti hyvää ja itsestäänselvää. Hän oli myöhemmin sitä
mieltä, että nautinto on ulkonaisesti hyvää. Ross ajatteli, että
nautinto on luontaisesti hyvää kuvitellessaan ajatuskokeessaan,
että olisi olemassa kaksi maailmaa, joista ensimmäinen sisältäisi
äärimmäistä nautintoa ja toinen äärimmäistä tuska, ja siitä
hän päätteli ensimmäisen maailman paremmuuden perusteella
nautinnon olevan luontaisesti hyvää. Rossin mukaan ihmisillä on
prima facie-velvollisuus ylläpitää hyvää. Esimerkiksi jos
nautinto on luontaisesti hyvää, niin ihmisellä on prima
facie-velvollisuus korostaa sitä kaikkialla. Rossin mukaan, jos
nautinto on luontaisesti hyvää sellaisissa tapauksissa
ansaitsemattomalla nautinnolla täytyy olla sama arvo kuin
ansaitulla. Koska näin ei ole, nautinto ei voi olla luontaisesti
hyvää. Ross yritti ratkaista ongelman tekemällä analogian
luontaisesti hyvän nautinnon ja luontaisen prima facie
oikeellisuuden kuten uskollisuuden välillä. Kahden Rossin
pääteoksen (The right and the good, The foundations of ethics)
välillä voidaan löytää kolme ristiriitaisuutta koskien sitä,
miksi nautinto ei ole luontaisesti hyvää. Ensimmäisen mukaan
suhteessa toisiin hyvyyksiin kuten moraalisiin alttiuksiin ja
toimintoihin ja älyllisiin ja taiteellisiin aktiviteetteihin termi
”hyvä” voidaan korvata termeillä kuten ihailtava tai
susositeltava., mutta sitä ei voida tehdä miellyttävien kokemusten
kohdalla. Pelkkä nautinnon kokeminenhan ei varsinaisesti herätä
minkäänlaista ihailua. Toisen mukaan muut hyvyydet sopivat hyvin
omistajalleen toisin kuin on asia nautinnon kanssa. Ihminen ei ole
hyvä vain siksi, että hän kokee nautintoa. Kolmannen mukaan vaikka
meillä on prima facie-velvollisuus ylläpitää hyvää, meillä ei
kuitenkaan ole prima facie-velvollisuutta ylläpitää esimerkiksi
irstaita tai sairaita nautintoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti