Kreivi
Joose von Rotherstan zu Marienstad purki hikisenä
keskieurooppalaisena kesäpäivänä opiskelija-asunnossaan
tavaroitaan matkalaukuistaan: muovinen buddha, suitsukkeita,
värikkäitä vaatteita, kirjoja Zenistä ja itämaisesta
filosofiasta, sanskrit-suomi-sanskrit-sanakirja ja lukuisa määrä
opintoihin liittyvää kirjallisuutta, jonka Joose laski kovin
välinpitämättömästi lattialle. ”Oikeustiedettä ja
filosofiaa”, vanhojen valkoisten länsimaisten homofoobisten ja
rasististen miesten horinoita siitä miten ihmisen tulisi nähdä
itsensä ja yhteiskuntansa ja niiden välisen suhteen. Joose katseli
huokaillen ympärilleen ja näki ikkunastaan tavallisen saksalaisen
pikkusuuren kaupungin arkipäiväisen hyörinän, kaupungissa oli
noin satatuhatta asukasta. Saksaan Joose oli tullut vanhan tätinsä
suosituksesta. Täti oli Joosen lisäksi ainoa sukulainen, joka oli
säilyttänyt nimessään lisän ”zu Marienstad”, joka merkitsi
nimenä sitä kaupunkia, jonka yliopistoon Joose oli nyt tullut.
Vastoin sukulaistensa ajatuksia, Joose oli tullut Saksaan
valmistautumaan omaa kutsumuksellista tietään eikä oikeustieteen
jatko-opintoja varten, minkä vähittäinen ilmeneminen oli
aiheuttanut hämmennystä lähiympäristössä. Jo ilmoittautuessaan
kesän kursseille yliopistolla Joose oli todistanut outoa
käyttäytymistä toisten ihmisten taholta, jota hän ei
suoranaisesti pystynyt ymmärtämään: sihteeri oli kuultuaan Joosen
sukunimen jähmettynyt paikoilleen ja sen jälkeen alkanut sopertaa
kaikkien sellaisten kurssien nimiä, joille Joose ei ollut aikonut
osallistua. Joose oli tullut Saksaan valmistautumaan
vapaaehtoistyöskentelyperiodia varten. Se järjestettäisiin
Intiassa. Suomessa Joose oli joutunut sukulaistensa mieliksi
ilmoittautumaan kaikille sellaisille oikeustieteen kursseille, jotka
normaalisti merkitsivät ihmisille alkutaivalta virkamiehen uralle;
ja sellaiseksi täälläkin näköjään jotkut hänet näkivät,
itse asiassa sihteeri oli kysynyt Jooselta haluaisiko tämä
osallistua kurssille, jolla valmistettiin ihmisiä tulevia
paikallisneuvostovaaleja varten, olihan tämän nimessä kaupungin
nimi ja siten: ”miten tämä nuori pölvästi ei sitä muka
haluaisi havaita?”. Joose oli kieltäytynyt kohteliaasti kursseista
ja sanonut tahtovansa osallistua sosiaalisen etiikan, poliittisen
filosofian, hyve-etiikan ja sosiaalisen vastuutoiminnan kursseille ja
pelkästään niihin. Sihteeri oli ihmetellyt tätä, mutta sitten
tullut itsensä ja käsitystensä kanssa siihen tulokseen, että zu
Marienstad tahtoi aloittaa kaupungissa kevyesti nykyaikaisten ja
nuorten liberaalien aikuisten suosimien pehmeiden arvojen mukaisella
tavalla ja vasta sitten ottaa vastaan kaupungin osittaisesta
johtamisesta vastaavan valtikka-aseman. Kaikkien muiden käsityksien
vastaisesti Joose oli karannut sukulaistensa itseään kohtaan
suuntaamia käsityksiä Marienstadiin, oikeustieteiden opiskelu ei
ollut maittanut ja hän oli kokenut suurta kuvotusta sitä ajatusta
kohtaan, että hänet olisi nimensä ja asemansa perusteella oltu
valmiita asettamaan yhteiskunnalliseen johtoasemaan. Hän halusi vain
Intiaan auttamaan ihmisiä, jotka apua eniten tarvitsivat.
Syksyllä
Joose oli jo aloittanut kurssinsa ja koki suurta ja antaumuksellista
iloa siitä, että hän oli näin vertauskuvallisen paikan avulla
päässyt jatkamaan omaa kulkuaan omimpana kokemallaan väylällä.
Hän käveli yliopiston pihan ulkolaitaa myötäilevää kävelytietä
pitkin kohti yliopistoa. Siinä häntä vastaan tuli filosofian
professori Erik Schultz. Schultz tervehti oppilastaan ja oppilas
vastasi iloisesti tervehdykseen. Professori tiedusteli oppilaansa
vointia ja viittasi oppilaan kursseillaan ilmaisemiin näkemyksiin
pyyteettömästä suhtautumisesta ihmisrelaatioissa. ”Oletko sinä
Joose todella sitä mieltä, että pyyteetön suhtautuminen on
mahdollista niin suurelle alueelle laajennettuna kuin mitä sinä
edellisellä kurssilla minulle ja muille ilmaisit?” ”Siis kun
sinä vielä kaiken lisäksi olet sukua, joka on tämän kaupungin
alueella vastannut ihmisten ja tavaroiden ohjailusta, ei
pyyteettömästi, vaan sitä rahamäärää vastaan, minkä
sukulaistesi alustalaiset ovat sukulaisillesi vuosisatojen saatossa
tuoneet.” ”Minä en ymmärrä mitä tarkoitatte, herra
professori. Minä en ole enää millään tavalla muuten kuin nimeni
kautta yhteydessä niihin ihmisiin joita professori tarkoittaa. Minä
olen suuntautunut pelkästään vapaaehtoista auttamista ja
yhteistoiminnalla rakennettavaa yhteiskuntaa kohden. Siihen ei kuulu
minkäänlainen painostus, ei sitten perinteiden eikä minkäänlaisten
traditioidenkaan kautta tai avustuksella.” ”Mutta Joose, sinun
pitää nähdä että täällä sinut nähdään lähes pelkästään
nimesi kautta. Sinä olet Rotherstanista Marienstadiin ulottuva
henkilö, Rotherstanin ja Marienstadin kreivi! Vaikka minä
tahtoisinkin liberaalisen koulutukseni avulla ymmärtää sitä, että
sinulla on omat päämääräsi elämässä, niin tässä kaupungissa
suurin osa ihmisistä, jotka ovat kouluttamattomia ja maalaisia,
tahtovat nähdä sinut tämän kaupungin perillisenä. Ymmärrätkö
sen Joose?” ”Hyvä herra, minä elän tradition ulkopuolella,
tulin tähän kaupunkiinkin vain sen takia, koska uskoin täällä
pystyväni tekemään sen, mitä en Suomessa pystynyt: eroamaan
täysin tästä naurettavasta perinteestä ja alkamaan uudella
tiellä, mitä koko Marienstad saisi todistaa. Minä haluan vain
vapaaehtoistyöntekijäksi, mieluiten Intiaan, se riittää minulle
siihen, että saan oman potentiaalini toteutettua. Auttamalla ihmisiä
tavalla, jolla aikaisempien polvien ihmiset eivät ole auttaneet,
saan sovitettua aiempien polvien jäsenten tekemät virheet ja
väärinteot. Se ei ole väärässä, joka apua pyytää, vaan se
joka ei sitä anna.” Schultz katsoi Joosea epäuskoisesti mutta
samalla kunnioituksella, joka suuntautui Joosen ilmaisemaan
katsomukselliseen päättäväisyyteen ja haluun suuntautua omia
arvostuksiaan kohden. Hän kiitti oppilastaan keskustelusta, ja näin
he erosivat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti