Aristoteleen
Nikomakhoksen etiikka on hänen etiikkaa käsittelevä pääteoksensa,
joka on joko omistettu hänen vanhimmalle pojalleen, tai tämä on
viimeistellyt sen julkaistavaan kuntoon. Aristoteleen etiikka on
teleologista, päämääräsuuntautunutta. Samalla se kytkeytyy
vakavasti hyve-eettiseen katsantokantaan.
Aristoteleen
etiikan päämääräsuuntautuneisuus rakentuu hänen käsityksestään
onnellisuuden olemuksesta. Aristoteleen mielestä onnellisuus on
ihmisen elämän päämäärä itsessään. Niin kuin muuhun pyritään
jonkin muun takia, onnellisuus on viimeinen päämäärä.
Aristoteleen
mielestä jokaisella teolla on hyvä päämäärä. Aristoteleen
etiikka painottaa kuitenkin eettisen toiminnan asiayhteyttä; mikä
on oikein yhdessä tilanteessa, ei ole ehkä oikein jossain toisessa.
Ihmisen toiminnan päämäärä on tavoitella niitä asioita, jotka
ovat heille hyväksi. Päämääräsuuntautuneisuus koskettaa useita
toimia, taitoja ja tieteitä. Päämäärät sisältyvät taitojen
tarkoitukseen toiselle toimelle, ne ovat alisteisia toisilleen.
Aristoteleen
etiikka on myös yksilökeskeistä, koska se asettaa ihmisen jokaisen
teon vertailtavaksi hyvän ideaalin kanssa. Jokainen ihmisen teko
rakentaa tätä paremmaksi tai huonommaksi kokonaisuutena. Jokaisen
tehtävän hyvä suorittaminen on sen suorittamista sille ominaisen
hyveen mukaisesti. Ihminen pyrkii hyvään, jos hänen sielunsa
toimii hyveen mukaisesti. Sielu pyrkii hyveen mukaiseen toimintaan,
jos sielun toimintaa ohjaa järki. Hyvin eläminen on elämistä
sopivien hyveiden mukaan sopivissa suhteissa.
Korkein
hyvä on onnellisuus, jota ei haluta minkään muun hyvän vuoksi,
vaan joka riittää perusteeksi itsenään. Kreikan kielen
onnellisuutta tarkoittava sana tarkoittaa ”omistaa hyvä
suojelushenki”. Onnellisuus ja sen saavuttaminen ei ole
riippuvainen vain yhden teon tekemisestä, vaan se saavutetaan elämän
mittaisella hyvällä toiminnalla, hyveen etsimisellä.
Aristoteles
kritisoi Platonin ideaoppia ja pitää hyvää olioiden osana eikä
vain yhtenä, muista erillisenä ja niitä itse määrittävänä
kategoriana. Hyve on keskiväli suhteessa kahteen sitä määrittävään
paheeseen. Jokaiseen tilanteeseen liittyy siinä hyvään,
hyveelliseen toimintaan ohjaava hyve. Aristoteleen hyveet olivat
tuonaikaisessa kreikkalaisessa kulttuurissa ja yhteiskunnassa
kunnioitettuja hyveitä, jotka poikkeaisivat suuresti esimerkiksi
kristinuskon tänä päivänä korostamista hyveistä, joista osa on
jaoteltu Aristoteleella paheisiin
Hyveet
jakaantuvat luonteen eli moraalisiin hyveisiin ja intellektuaalisiin
eli älyllisiin hyveisiin. Kaikkien hyveiden saavuttaminen luonnistuu
harjoittamalla niitä tukevaa toimintaa. – Ihminen saavuttaa
hyveessä ilmaistun ideaalin toimimalla sen osoittamalla tavalla
vaadituissa tilanteissa.
Luonteen
hyveet kuvastuvat ajatuksessa kultaisesta keskitiestä ja sen
kolmesta yhdessä toimivasta tukipilarista. Hyvä ihminen on
vaa’assa. Kultainen keskitie on suhteessa ihmiseen itseensä;
jokaisen on löydettävä oma keskitiensä. Ja kolmanneksi
kultaisella keskitiellä jokainen hyve asettuu kahden paheen väliin.
Hyve on keskitie, jonka löytäminen vaatii järjen käyttämistä.
Kolmannessa
kirjassa Aristoteles jaottelee toiminnan vapaaehtoiseen, tahdottomaan
ja tahdonvastaiseen. Hyveet ovat vapaaehtoista toimintaa.
Aristoteleen
mielestä yksittäisellä ihmisellä ja valtiolla on sama päämäärä.
Yhteisössä asuminen perustuu oikeudenmukaisuuteen, joka ilmiantaa
hyveiden korkeinta omaksumista.
Oikeudenmukaisuus
jakaantuu yleiseen ja partikulaariseen oikeudenmukaisuuteen. Yleiseen
lainmukaisuuteen kuuluu lakien noudattaminen. Partikulaarinen
oikeudenmukaisuus jakautuu retributiiviseen ja distributiiviseen
oikeudenmukaisuuteen.
Intellektuaaliset
hyveet auttavat ihmistä tunnistamaan kultaisen keskitien.
Käytännöllinen järki auttaa ihmistä toimimaan kultaisen
keskitien mukaan, ja sen avulla löydetään luonteen hyveet.
Aristoteleen
mielestä kolme vältettävää moraalisen käyttäytymisen muotoa
ovat paheellisuus, eläimellisyys ja heikkoluonteisuus.
Aristoteles
ajattelee inhimillisen onnellisuuden olevan korkein hyvä ja kaiken
inhimillisen toiminnan itsessään riittävä päämäärä.
Onnellisuuden saavuttamisen edellytyksiksi Aristoteles asettaa sielun
toiminnan järjen mukaan, sillä järki voi tunnistaa hyvän
tilanteessa. Sielun on oltava hallittuna sen rationaalisesta osasta
käsin. Hyvä toiminta on sielun toimintaa hyveen mukaisella tavalla,
johon järki ohjaa. Hyve on keskiväli kahden paheen välillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti