Skotlantilaisen
moraalifilosofin ja Aristoteleen tuntijan W.D. Rossin teos The right
and the good on deontologisesti liitetty velvollisuuden käsitteeseen.
Audi väittää, että Rossin prima facie-velvollisuudet voivat
perustua arvoarvostelmiin vaikkeivät prinsiipit olisikaan
itsestäänselviä. Rossin mukaan on olemassa useita velvollisuuksien
kenttiä, esimerkiksi tehdyt lupaukset monesti selkeästi tarjoavat
moraalisen syyn toimintaan. Muitakin velvoitteita voi olla, kuten sen
mahdollisuus, että voisi parantaa ihmisten hyvinvointia tiedon tai
onnellisuuden lisäämisellä, vaikkakaan se ei aina välttämättä
tarjoa moraalisia syitä, mutta kuitenkin Rossin mielestä voivat
edistää niitä velvollisuuksia, joita me kutsumme moraalisiksi
siinä mielessä jonka mukaan se kiinnostuneisuuden aste noihin
asioihin on merkittävä tekijä sen määrittämisessä kuinka
moraalinen ihminen on. Rossin mukaan nautinnolla ja tiedolla on
luontainen arvo, ja jos niillä on se, meidän pitää korostaa
niitä. Ross näkee luontaisen arvon tärkeänä sen määrittämisessä
mikä on luontaisesti hyvää. Voidaan tarkastella Rossin
intuitionismia moraalisten normien kontekstissa ja päätellä, että
meillä on tyydyttävä tapa määritellä viimeiset velvollisuutemme
prima facie-velvollisuuksien avulla. Intuitionistisen deontologian
mukaan ajatellaan, että moraalisuus seisoo omilla jaloillaan ja
perustuksillaan. Tähän liittyy esimerkiksi se, ettei Rossin mukaan
moraaliset arvostelmat vaikka niiden todellisuus vaatisi faktuaalisia
perusteita ei tarvitse perusteluita ei-moraalisilta normatiivisilta
arvioijilta. Rossin mukaan epäoikeudenmukaisuus on luontaisen
moraalisen pahan paradigma ja rehellisyys on luontaisen moraalisen
hyvän paradigma. Epäoikeudenmukaisuuden uhrina oleminen on
luontaisesti pahaa, houkutusta vastustavan moraalisen
itsemääräytyvyyden kokemus on luontaisesti hyvää. On monta
asiaa, joilla on luontaista moraalista arvoa ja jotkut niistä
asioista ovat kokemuksia. Toiminta on useimmiten perusteltavissa
silloin kun se perustuu elementteihin, joilla on luontaista arvoa,
kuten moraalista arvoa. Rossin mukaan käytännöllinen järki voi
joskus ohjata sen päättämistä mitä viimeisenä velvollisuutena
on pidettävä. Ross oli vakuuttunut siitä, että hänen
velvollisuuksiensa periaatteet olivat todistamattomia. Ross hyväksyy
kohdan joka tukee kategorisen imperatiivin soveltamista. Jos kaikki
se, mitä tehdään on moraalisesti velvoittavaa, sen pitäisi
periaatteessa olla kuvailtavissa tavalla, jolla se voidaan yleistää.
Rossin mukaan päätelmän perusta kuten toiminnan perusta on jotain
minkä moraalisen agentin tulisi voida tuoda esiin oikeuttamisessa.
Jos teemme jotain jolle emme voi löytää perustelua koemme itsemme
vieraantuneeksi toiminnasta, koska emme tiedä toimimmeko moraalisina
agentteina. Kun sanotaan, että moraalinen periaate on onttisesti
perusteltu arvossa, tarkoittaa sitä, että se on tosi ainakin siltä
osin, koska toiminta suhteessa periaatteeseen on vähintään arvon
osittain realisaatio. Kun sanotaan että periaate on episteemisesti
perusteltu arvossa, se tarkoittaa, että tieto siitä tai oikeutus
uskomukselle periaatteesta perustuu tietoon tai oikeutukseen koskien
perustavaa arvon periaatetta. Rossin periaatteet voidaan Audin mukaan
integroida niin arvoteoreettisesti kuin deontologisesti. Ross edustaa
Audin mukaan arvoihin pohjautuvaa intuitionismia. Sen mukaan
luontaisesti hyvät ja luontaisesti huonot asiat tunnistetaan
intuitiolla. Rossia on kritisoitu esimerkiksi filosofian professorri
John Rawlsin toimesta liian ohuesta persoonan käsitteestä, jossa
prima facie-velvollisuuksien ihmiselle asettama pihtiote olisi liian
tiukka ja ahdistava. Silloin kun velvollisuudet ovat ristiriidassa
voi kuitenkin olla helppoa tehdä voitavansa kuten auttaa ystävää.
Monissa tuollaisissa tapauksissa jollakin voi olla moraalinen
intuitio, joka rakentaa ei-johdetun tiedon viimeisestä
velvollisuudesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti