Alain
de Botton: Kuinka Proust voi muuttaa elämäsi, Otava, 2007
Filosofian
lohdutusten kirjoittajan ja filosofian nimekkään populariseeraajan
Alain de Bottonin uusin massamenekkiteos sukeltaa kirjan nimessä
mainitun mainion modernistin psyyken syövereihin. Kirjaa, kuten de
Bottonin muuta tuotantoa, voidaan kuvailla Yhdysvalloissa 90-luvulla
lanseeratulla ilmauksella ”self-help”. De Botton siis valmistelee
terapiallaan lukijaa seitsenosaisen, sivunlakeuden yli ulottuvista
lauseista koostuvan À
la recherche du temps perdu:n kohtaamiseen,
johon vain miehistä (ja naisista) uljaimmat ja uskaliaimmat
rohkenevat. Kirja porautuu tuon belle époquen magnum opuksen
kynästään päästäneen joutenolijan läpipääsemättömään
mieleen (jonka kuoria teos entisestään vankisti) ja yksityiselämään
ilman liiallista psykologisointia ja poikkileikkauksellisen
kronologista erottelua, joka olisi voinut olla suurimman osan
elämästään sängyssä viettäneen Proustin kohdalla
kiistämättömän tarvittua. Lukuisat, jotka havaitsevat ajaneensa
itsensä tilanteeseen, jossa he eivät voi enää olla, vetävät
itsensä hirteen. – Proust kirjoitti kirjansa tuon tilanteen
aikaansaamana varmistaakseen sen, että sekalaiset harhailijatkin
ohjautuisivat saman suuntaan viimeistään ”Guermantesinsa tiellä”.
Kirjan lukujen setämäisen suopealla, opettavaisen lempeällä
äänensävyllä annetut ja myöhemmin lukijalle raotetut nimet
saavat aikaan vaikutelman siitä kuin de Botton yrittäisi peitellä
yksinoikeuttaan Proustin koottujen teosten julkaisuoikeuksiin ja sen
vuoksi lykkisi ”aikaa etsimättömiä” kohti tuota
monituhatsivuista elämänviejää, jonka kirjoittaja itsekin lopulta
myöntää olevan luettavissa vasta sairaalan kaltaisessa
vaihtoehdottomassa olosuhteistossa. Lukijan sulavasti avaruuden
ajattomuuteen johdattava kirja ehtii loppua kun lukija oivaltaa
viimeisimmän dyerimäisen opetuksen kirjan käsistään
hellittämisestä. – Valitettavasti useimmat eivät jatka
proustilaisuuttaan edes tämän lehdykän pituutta pidemmälle.
Eero
Ojanen: Ajan filosofia, Kirjapaja, 2007
Perenniaalisen
filosofian ilosanoman selkeäsanaisin suomalainen sanansaattaja Eero
Ojanen on rustannut uuden kirjasen ja ulottanut teoksen myötä
julkisen filosofisen kategorisointinsa aikaan. – Nyt hän onkin
iskenyt kouransa varsinaiseen kultasuoneen. Voidaan kysyä olisiko
mikään päivittäisen elämisemme tai olemisemme konstantti yhtä
merkitystäantava nyt-hetkessä, tämänhetkisessä käsityksessämme
ilmapiiristä, ilmapiirin, ajan hengen käsityksessä nykyisyydestä?
Ajan filosofia herättää reflektoimaan ajallista ihmistä, sillä
kurin kuin lukija sietää kaikesta toisinaisesta julkisesta
jupinasta välittämättä itseään ”filosofiksi” tituleeraavan
Ojasen korkkiruuvimaiset syöksykierteet kielellisen leikittelyn
avanteisiin, jotka selkenivät jo edellisissä kirjasissa Ojasen
mieltäylentävimmiksi telmimäpaikoiksi. Luvun ”ajan diktaattorit”
ilmeisen katkeralta vaikuttava sanailu on kirjan osuvinta ja saa
ajatuksen vaeltamaan tajunnan ja ajan väliseen alisteisuuteen ja
kysymykseen siitä, millaisilla aineilla kiivaimmat
ajasta-pois-toivottajat ovat tajuntaansa laajentaneet. Ojasen
tähänastisen kirjoittajanuran syvin teos ei vaadi lukijaltaan kykyä
filosofisen akateemisen jargonin hallintaan. On kuitenkin nostettava
esiin epäilys ja varovaiset alkuarviot sen ”kerettiläisen”
leiman poispyyhkiytymättömyydestä, jonka opuksen aihetta
julkisesti käsittelevä saa otsaansa kommentariaatin postmodernissa
umpiossa, semminkin koska se on ”meidän aikaamme”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti