Olen
opiskellut akateemista filosofiaa syksystä 2008 lähtien. Opiskeluni
on tapahtunut pääasiassa Jyväskylässä mutta myös ulkomailla.
Ulkomailla opiskelu rajoittui luentojen kuuntelemiseen ja kirjojen
lukemiseen, Suomessa olen lähinnä kirjoittanut kirjallisuusesseitä
ja tenttinyt. Haluaisin tässä tekstissä käsitellä sitä,
millaista filosofian opiskelu on mielestäni ollut. Koen tarvetta
pohtia asiaa nyt, koska olen päättämässä filosofian opintoni
maisterintutkintoon ja graduun, jatko filosofiassa on vielä avoinna
ja nyt olen jatkamassa oikeustieteelliseen, lakiopintoihin. Kuten
sanottua, aloitin opintoni vuonna 2008 Jyväskylässä. Silloin
halusin jo alussa irtaantua mielestäni ja jo silloin mielestäni
lapsellisena pitämästä ainejärjestötoiminnasta, jossa ihmiset
sen perusteella, että kaikki olivat päässeet opiskelemaan
filosofiaa Jyväskylään, kuvittelivat heti soveltuvansa paremmin
tekemisiin toistensa kanssa. Viivyttelin ensimmäisen vuoden
opintojeni kanssa, enkä tehnyt kovinkaan paljoa opintoja, tentin
jopa muutamia kursseja lukematta ollenkaan niihin tarkoitettuja
kirjoja. No, on varmaan käsiteltävä aihetta yleisemmällä
tasolla, ja siksi on tarpeellista aloittaa käsittely filosofian
määritelmästä. Kuten monet ihmiset tietävät, filosofia on
VIISAUDEN RAKASTAMISTA. Monet sanovat filosofiaa katsomukselliseksi
aineeksi kun nykyään muut tieteet ovat määriteltävissä
maailmankuviksi. On toki niin, että kaikki muut tieteet ovat
erkaantuneet filosofia nimisestä tieteestä jota jopa joissain
määritelmissä nimitettiin ”tieteiden äidiksi”. Aristoteles
loi teoksissaan pohjan luonnontieteiden ja esimerkiksi psykologian
kehittymiselle, hänen jälkeensä muut jatkoivat filosofia-käsitteen
määrittelemistä, ja varsinainen itsenäisten tieteenalojen
kehittymimnen alkoi vasta uuden ajan alussa. Nykypäivänä
filosofian opiskelijan ei oleteta tuntevan kaikkia muita
tieteenaloja, kuten teoreettiseen mietiskelyyn keskittyneen
onnellisen viisauden rakastajan annettiin Aristoteleen Nikomakhoksen
etiikassa olettaa tuntevan. Filosofia on nykyään lähinnä
käsitteiden määrittelemistä, filosofian opiskelu myös poikkeaa
etenkin eräässä tärkeässä mielessä muiden tieteiden
opiskelusta. Filosofian opiskelussa oppiaineen historia on koko ajan
läsnä teorioissa joita käsitellään. Ei yleensä odoteta, että
historiaton tai filosofian historiaton ihminen pystyisi luomaan
kovinkaan omaperäistä tai kestävää filosofiaa. Filosofiaa
opiskelevan on tunnettava kaikki jotakin filosofian alaa koskevan
ongelman historiaa koskeva tieto. Jos filosofiaa opiskeleva sivuuttaa
paljon siitä, mitä jostain asiasta on sanottu aiemmin, hän samalla
kieltäytyy myöntämästä sen, että samoja aiheita on käsitelty
myös aiemmin. Joku voisi tietysti tässä nostaa esiin Suuren
WITTGENSTEININ, jota itsekin vielä vuosia sitten ihailin, mutta
jokaisen on myös samalla myönnettävä, että uuden Wittgensteinin
tavalla filosofiaa hämmentäneen hahmon ilmestyminen keskuuteemme on
aika pienen mahdollisuuden sisässä, siksi jokaisen joka ei ole
samankaltaisilla aivoilla varustettu, on myönnettävä, että
filosofia on olemukseltaan historiallista ja mullistavan uusia
näkökulmia ilmestyy siihen vain äärimmäisen harvoin. Kai joku
voisi sanoa tätä kyynisyydeksi, mutta tällaiseksi filosofian
opiskelija alkuinnostuksensa jälkeen muuttuu, kun katselee muutaman
vuoden ajan filosofian laitoksen suurten professorien älyllistä
riemua ja lapsenomaista luovaa iloa, ah, aina niin uusien ja
mieltäkiinnittävien ongelmiensa keskellä. Voihan varmaan ajatella,
että tällaista nuoruuden boheemia taiteilijafilosofielämää voi
sitten pönäköityneen keski-ikäisen arjen jälkeen kiikkustuolissa
itku kurkussa muistella, muttei tästä mitään muuta hyödyllistä
todellakaan jää: kunnille laskuja mielisairaaloissa vietetyistä
viikoista ja kuukausista, kelalle laskuja psyykenlääkkeistä,
terapioista ja rauhoittavista, valtiolle rahaa päivästä toiseen,
viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen jatkuneesta
ryyppyputkesta, pahaa mieltä toisille filosofian opiskelijoille
heidän fenomenologiaa/heideggeriä/estetiikkaa/empatiaetiikkaa jne.
koskevista tutkielmista sanotuista ilkeistä sanoista, äidille
päänvaivaa ja rahankulua siivousmatkoista aikamiespojan asunnolle,
joillekin joskus minusta kiinnostunutta esittäneille naisille
katkeruutta nietzscheläisen naisvihan ilmaisemisesta yllättäin
avautuneissa vuorovaikutustilanteissa, fatsille vahvempia
verenpainelääkkeitä ja sukulaisten sekä työkaverien halveksuntaa
epämiehekkään ja ”huuhaata” opiskelevan poikansa tekemisistä
jne. jne. Jos on sanottava tämä listan jälkeen jotain siitä, mitä
voisin pitää filosofian opiskelun tuomina hyvinä puolina, niin kai
jonkinlainen viileä etäisyys joihinkin sellaisiin kysymyksiin
joihin esimerkiksi uskonnollisten moraalikäsityksien mukaan toimivat
kuvittelevat tietävänsä valmiit vastaukset, on asia jonka koen
filosofian opiskelun tuomana ehdottomana vahvuutena. Kiinnostukseni
soveltavaan etiikkaan ja siitä nouseva absoluuttisen ”korkeammalta
taholta” nousevan moraalin kritisoiminen perusteettomana ovat
epäilemättä tulleet filosofian merkityksen sisäistämisestä,
aika harvat ihmiset tänä päivänä näkievät filosofiaa
opiskeltuaan filosofian yhteismitallisena teologian kanssa.
Filosofian opiskeleminen tekee ihmisen liberaalimmaksi ja
vapaamielisemmäksi, ellei sitten taustalla ole vanhemmilta perittyä
körttiläisyyttä yms. kiihkouskovaisuutta. Mielestäni filosofiaan
tulisi myös sisältyä henkilökohtaisen katsomusjärjestelmän
muodostaminen, joka voisi palvella apuna esimerkiksi muita tieteitä
opiskeltaessa. Monilla filosofian opiskelijoilla ei minun kokemukseni
mukaan ole ollut tarvetta muodostaa henkilökohtaista
katsomusjärjestelmää, se on aika harvinaista yleensäkin nuorten
ihmisten keskuudessa: monesti filosofian opiskelijatkin omaksuvat
jonkin helposti opittavan oppijärjestelmän kuten feminismin,
marxilaisen kommunismin tai kasvissyönnin niiden ilmaisemien
näkyvien ja heille toisilta ihmisiltä tuputettujen perusteesien
perusteella. Monesti myös toisten opiskelijoiden ja ”kavereiden”
antama esimerkki johtaa elämäntavan ja kulttuurin omaksumiseen
ilman turhaa miettimistä siitä, mitä jonkin, lähinnä poliittisen
ideologian osoittaman kulttuuriin liittyvän, elämäntavan
omaksuminen todella merkitsee. Vaikka filosofia onkin historiallista
niin mielestäni sitä opiskeltaessa tulisi kuitenkin muistaa, ettei
filosofia ole oikeastaan koskaan toiminut minkäänlaisten
konsensusmaisten ”yleisesti hyväksyttävien” raamien sisällä,
se on aina ollut jotain sellaista mitä toiset ihmiset ovat
kaihtaneet ja kadehtineet. Se ei ole koskaan, ollessaan puhtainta
filosofiaa, myötäillyt ilmikulttuurisia käsityksiä siitä, mikä
on tulkittu ajassa hyväksyttävimmäksi tavaksi hahmottaa
esimerkiksi yhteiskuntaa tai luontoa. Minä olen kirjoittamassa
graduani aiheesta ”Osallistuva filosofia”. Se käsittelee sitä,
miten filosofian tulisi ottaa osaa yhteiskunnan muodostumiseen ilman
valtaideologioiden sanelemaa käsitystä siitä miten tulisi ajatella
tai toimia. Sanoisin että siten se on täysin vastakkaisessa
positiossa moniin tämän päivän filosofian opiskelijoihin nähden:
he katsovat että heidän tulee sen vuoksi, koska he ovat ”filosofian
opiskelijoita”, noudattaa joitain kulttuurisia paradigmoja, muiden
käsityksiä itsestään, että he voisivat jatkaa filosofian
opiskelijoina. He siis ajatellessaan filosofisesti myötäilevät
muiden tahojen mielikuvia siitä miten heidän tulisi ”ajatella”.
He siis ovat samanlaisia ”muodin” ja toisten ihmisten suosion
perässä juoksijoita kuin jotkut 15-vuotiaat teinipissikset. No,
voin kai olla väärässäkin. Minä nimittäin olen esimerkiksi sitä
mieltä, että vain hyvin harvat naiset sopivat filosofian
opiskelijoilksi. Naisilta filosofian portit sulkee heidän
materiaalisuutensa, ruumiillisuutensa ja syklisesti toistuva
seksuaalisuutensa. Rakastunut nainen ei voi tehdä hyvää
filosofiaa. Mielestäni filosofia edustaa puhtaimmassa muodossaan
maskuliinisuutta, etenkin etiikka ja logiikka ovat tämän käsityksen
mukaisia filosofian osa-alueita. Toisilla ihmisillä viisaus on jo
valmiina heissä syntymälahjana ja nämä ihmiset ovat niitä, jotka
voivat ainoina todellisuudessa hyötyä filosofian opiskelusta: ne
joilla ei ole viisautta eivät voi sitä koskaan opintojensa aikana
ilmentää, koska se rajoittuu heillä matkimiseen ja toisten
ihmisten sanojen toistamiseen. Siksi mielestäni filosofian
opiskelijoiksi pyrkivät tulisi valintakokeen yhteydessä myös
haastatella, ja tehdä sen perusteella arviot siitä miten nämä
ihmiset todella liittyvät viisauteen: tiedän mm. yhden
jyväskyläläisen filosofiian opiskelijan joka tuli opiskelemaan
filosofiaa, koska ei päässyt opiskelemaan aerobiccausta. Tuo on
toki vain yksi esimerkki tämän epätoivottavan ilmiön
yleistymisestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti