Sokrates
ja Protagoras ajattelevat Platonin dialogissa, että ihmiset
tarvitsevat ”techneä” hallinnoimaan käytännön valintoja. He
päätyvät lopputulemaan, jonka mukaan vain Sokrateen esittämä
käytännöllinen ”techne” tai tiede voi pelastaa ihmiset.
Techneä voidaan ymmärtää helposti sen antiteesin tuchen eli onnen
tai kohtalon avulla. Ihminen voi elää tuchen armoilla tai
hallinnoidummin ja turvallisemmin technen avustamana. Techne liittyy
huomiointiin, suunnitteluun ja arviointiin. Jos elää tuchen
armoilla, kun techne on käytettävissä, on ihminen
arviointikyvytön. Techne on tarkoituksellista ihmisälyn
soveltamista maailmaan, myös tucheen nähden: se koskee tarpeen
hallinnointia ja kontrollia ja ennakointia suhteessa tuleviin
ei-välttämättömyyksiin. Aristoteles ilmaisi Metafysiikassaan
technellä olevan neljä piirrettä, jotka ovat universaalisuus,
opetettavuus, tarkkuus ja suuntautuneisuus selitystä kohden.
Universaalisuus ja selitys hankkivat kontrollia tulevaisuudesta
heidän järjestyneen menneisyyden havaintonsa vuoksi, opettaminen
mahdollistaa menneen työn mahdollistaman uuden kehityksen
edistämisen, tarkkuus luo jatkuvaa piirrekohdentuneisuutta,
epäonnistumisen minimalisointia. Ihminen joka haluaa
käytännöllisestä päättelystä technen haluaa eliminoida
sattumanvaraisuutta sosiaalisesta elämästä. Protagoraan pyrkimys
technellä on tehdä ihmisistä hyviä kansalaisia opettamalla heille
oikeanlaista tarkoituksellisuutta heidän kodistaan ja valtion
asioista. Hän kysyy, että millainen techne meillä on tai millaisen
voisimme löytää, joka voisi tehdä ihmisistä hyviä
tarkoituksellisuudessa ja antaa heille kontrollin omista elämistään.
Protagoras ja Aristoteles korostavat technen opettamisen tärkeyttä;
sen tulisi näyttää yhteyksiä, tarjota selityksiä ja omata tietty
määrä universaalisuutta ja kommunikoitavuutta. Protagoraan
techne-käsitys lisää ihmisten kontrollia tuchesta, mutta sen
päämäärien sisäisyys ja moneus ja kaiken määrällisten
arviointitapojen puute tekevät siitä vajavaisen tarkkuuden ja näin
ollen ratkaisevan kehityksen viitekehyksessä. Sokrateen mukaan
mittauksen tai arvioinnin techne voisi vähentää päällimmäisen
ilmiasun merkitystä ihmiselämässä ja avaamalla totuutta pelastaa
ihmisten elämän. Siinä implikoidaan se, ettei ihminen pysty
elämään sen armoilla mitä vain sattuu tapahtumaan vaan hänen
täytyy saada hiljaisuus ja rauha. Jos mittaaminen ja arviointi
voisivat viedä ihmiset sattumuksellisuudesta hiljaisuuteen ja
rauhaan, on se riittävä syy pitää sitä sellaisen mahdollistavaa
techneä tärkeänä. Sokrateen pyrkimyksenä voidaan pitää arvojen
yhteismitalliseksi tekemistä jonkin tarkan mittausjärjestelmän
avulla. Hedonismin ongelma koskettaa Sokratesta. Sen hän pyrkii
ratkaisemaan harkitun päättelyn tieteen kehittämisen avulla. Hänen
mukaansa tämänhetkisen nautinnon läheisyys tuottaa väärän
uskomuksen koosta, joka temporaalisesti sijauttaa toimijan
taustatietämyksen asian todellisista mittasuhteista. On selvää,
että niin nautinnon kuin koonkin kanssa mittaamisen tiede laittaisi
pisteen erheille. Sokrates ja Protagoras sanoivat, että vain
eettinen mittaamisen tiede voisi pelastaa ihmisten elämän.
Mittaamisen tiede sisäistyy siihen ihmiseen, joka vastaanottaa sen;
muokkaa hänen luontoaan ja liittyneisyyksiä, joissa hän on
osallisena. Tavanomaisesta näkökulmasta asiat näyttävät
moninaisilta ja yhteismitattomilta mutta tämä näkemystapa on
sairas. Me haluamme ja me tiedämme, että me tarvitsemme tieteen
näkökulman. Perinteisen myytin mukaan auringon valon ja
rationaalisen järjestyksen jumala Apollo kauhistui tragediasta
sydämistyneestä ihmisluonnosta ja antoi heille tietämystaidon,
joka pelastaisi heidän elämänsä. Sanansaattajansa Sokrateen
kautta hän välitti heille suurenmoisen lahjansa: harkitsevan
mittaamisen tieteen, yksittäisen metrisen päämäärän eli
nautinnon kanssa. Tämän tietotaidon avulla ihmiset voisivat
jokaisessa tapauksessa arvioida tarkasti pitkäaikaisen nautinnon
määrän jokaisen vaihtoehdon kohdalla. Ne ihmiset, jotka
käyttäisivät tätä tietämystä voisivat sitten maksimoida koko
valtion kokeman pitkäaikaisen nautinnon määrän. Tietämyksen
ansiosta arvot, jotka olivat näyttäneet yhteismitattomilta ja
moninaisilta näyttivät todella yhdenmukaisilta. Pelottavat
yhteismitattomuudet näyttivät kadonneen jopa luonnollisesta
maailmasta. Lapset kasvatettiin tieteellisin keinoin, joka kehitti
heidän kykyään nähdä asiat yhden mitallisuuden kautta. Ennen
niin suuri ongelma akrasia, hillittömyys, ei enää ollut ongelma,
koska ei ollut enää yhteismitattomia arvoja. Sopivan arvostelun
keskiön löytäminen tuli techne-pyrkimyksille keskeiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti