sunnuntai 7. helmikuuta 2021

Sivistysporvareita – Onko heitä?

Joku on jossain vaiheessa määritellyt sivistysporvarin käsitteen, joka tarkoittaa oikeistolaisesti suuntautunutta ihmistä, joka arvostaa etenkin sivistystä ja koulutusta. Itse olen äitini puolelta perinyt veressä koulutuksen ja sivistyksen arvostamisen. Isoisäni isoisä oli perustamassa paikallista kansakoulua Kaaville, isoisäni isä oli kymmeniä vuosia koululautakunnassa ja isoisäni jatkoi tuota perinnettä myös olemalla kymmeniä vuosia koululautakunnassa Kaavilla. Humanismin ja klassisen sivistyksen on katsottu monesti periytyvän kulttuurisuvuissa, ja voin itse sanoa tämän olevan hyvinkin totta. Äitini on jatkanut esivanhempiensa perua osallistumalla omistamieni kirjojen hankintaan vuosikymmenien aikana. Itse olen vierastanut porvarin käsitettä, koska se on aina tarkoittanut minulle kauppiasta, mutta voin ehkä tässä kirjoituksessa tehdä siihen poikkeuksen. Sivistysporvari on siis vapaata markkinataloutta kannattava ihminen, joka kuitenkin arvostaa koululaitosta ja yliopistoja. Mielestäni kuitenkin voitaisiin yksityistää esimerkiksi toisen asteen koulut sen takia, että lapset ja nuoret saisivat erikoistua jo entistä nuoremmalla iällä, ja tätä vastaan on vasemmistovetoinen hallitus tehnyt virheellisen poikkeaman, koska he ovat kohottaneet oppivelvollisuuden ikärajaa. On selvää, että joku osa oppilaista passiivistuu, koska he eivät saa kykyjään vastaavaa ja niihin suuntautuvaa koulutusta, ja se häirikköjoukko, joka on lähes jokaisessa ensimmäisen asteen koulutuksen osassa mukana, saa jatkaa enemmän opiskeluun suuntautuneiden sivistyneiden yksilöiden häiriköintiä. Oppivelvollisuus 18-vuotiaaksi asti on väärin, koska se vähättelee älykkäimpien oppilaiden oikeuksia ja toisaalta se lellittelee sitä nuorten joukkoa, joka ei kykynsä ja/tai motivaationsa kautta sovellu niin pitkään opintopolkuun. Sivistykseen kuuluu etenkin se, että ihminen saa hankkia sitä haluamaltaan alalta, ja tämän takia oppilaitokset tulisi yksityistää ja erikoistaa vastaamaan tiettyjä opintosuuntia, ja maakuntien tasolla voitaisiin seurata sitä, että alueella kaikille nuorille tarjottaisiin oikeus harrastaa tiettyyn suuntaan suuntautuvia opintojaan. Isommassa kaupungissa tulisi olla ainakin neljä tai viisi sellaista koulua, jotka ovat voineet suuntautua ainakin luovaan itseilmaisuun, ihmistieteisiin, luonnontieteisiin ja musiikkiin. Mielestäni valtion ja yhteiskunnan ei tule tarjota kaikille ihmisille ilmaista koulutusta, koska yksityistettyinä koulut voisivat varmasti tarjota paljon kykenevämpää ja tasalaatuisempaa opetusta oppilaille, ja myös oppilaiden motivaatio varmasti pysyisi korkeammalla tasolla. Esimerkkejä tällaisesta suuntautumisesta on esimerkiksi IB-koulutus, jossa on pystytty näyttämään alkutasolla se, mihin koko toisen asteen koulutusta tulisi suunnata. Inhimillisyys, suvaitsevaisuus ja humanismi ovat varmasti monen muunkin sivistysporvarin aatteissa korkeimmalla tasolla. Opettajan on myös oltava asenteessaan optimistinen, koska kaikki oppilaat eivät pysty usein motivaationsa takia olemaan samalla tavalla läsnä opetustilanteissa.

Olli von Becker

YTM ja oikeustieteen opiskelija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti