Pidättäkää hengitystänne, se on valtion omaisuutta! Mielestäni oppivelvollisuuden ikärajan nostaminen 18 ikävuoteen on sama asia, jos vanhuksia pakotettaisiin elämään tietyn vuotiaaksi asti. Kaikki eivät menesty eivätkä viihdy koulussa, ja he oireilevat tätä myös muita oppilaita kohtaan. Mielestäni paaria kannattaa karsia koulusta jo viimeistään viidentoista vuoden iässä. Lahjakkaampien ja kiltimpien nuorten ei tarvitse todistaa sitä kerjäläisoopperaa, jonka heikoista oloista tulevat häiriköt luokissaan järjestävät. On selvää, että muutama mätä omena luokassa on jo omiaan rakentamaan lahjakkaammille vaikeampaa tietä, saati sitten kun mainitaan itse asiainen kiusaaminen. Mielestäni tällaisten nuorten koulutiestä ei tarvitsisi lahjakkaampien ja motivoituneempien kantaa vastuuta. He ovat häiriköinnillään itse päättäneet sen, mikä heistä huonosti käydyn koulun jälkeen tulee. Mielestäni toisen asteen koulut tulisi yksityistää ja erikoistaa, joka tarjoaisi lahjakkaille ja motivoituneille nuorille mahdollisuuden jo varhaisella iällä alkaa harjoittamaan sellaista tiedon alaa, joka heitä kiinnostaa ja jossa he ovat hyviä. Keskitysleirimäisen opetuksen jatkaminen kahdeksaantoista ikävuoteen ei auta nuorten erikoistamisessa ja etenkin se on varmaan omiaan aiheuttamaan sen, että nuoret ovat vielä enemmän hämillään, kun tulee se aika, kun pitäisi hakea jatko-opintoihin. On selvää, että se tulee olemaan entistä vaikeampaa, kun erikoistumisen alaa ei voi päättää aiemmin, ja koska monet eivät suoranaisesti tiedä, mitä opiskelisivat. Myös on mainittava jotain siitä, miten on mahdollista, että suomalaisissa lukioissa opetetaan miltei enemmän englannin kieltä kuin oman maamme kieliä suomea ja ruotsia. Ja kun on selvää, etteivät sellaiset ihmiset, jotka eivät ole natiiveja, opi englannin kieltä sen paremmin kuin jotain ”I love energy drinks”, niin voidaan huomata tämän globaalisen mätäpaiseen, Amerikan Yhdysvaltojen etenkin viihdekulttuurin kautta aiheuttaman vaikutuksen. Vasemmistolainen hallitus, joka perustuu kuitenkin minoriteettiasemaan, ei ole ottanut askelta siihen suuntaan, joka olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten, eli on unohtanut huomata sen, mihin kehitys on askeltanut jo vuosikymmenen, vaan on palannut ”sosialisoikaa, sosialisoikaa!” uustaistolaismantroihin ja suomalaisen kansanluonteen ja kulttuurin ymmärtämättömyyteen. Koulut tulisi yksityistää ja muodostaa niihin kansallisesta opetussuunnitelmasta riippumattoman curriculumin. Kun topokseksi otettaisiin länsimaisen tieteen, kirjallisuuden ja filosofian kaanon, voitaisiin varmasti koulujen kriteerit pitää samalla tasolla, vaikka eri kouluissa tulisi voida ylläpitää tiettyihin erikoisaloihin keskittyvää koulutusta. Lukukausimaksut tulisi ottaa yksityistetyissä kouluissa käyttöön, keskitysleirityylistä luokkaopetusta tulisi vähentää ja opiskelijat tulisi laittaa itsensä mukaisen alan mukaisiin töihin, jonka avulla he voisivat itsekin maksaa omasta kouluksestaan.
Olli von Becker
YTM ja oikeustieteen opiskelija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti