lauantai 13. maaliskuuta 2021

Mihin tarvitaan moraalifilosofiaa

Nykypäivänä monet ihmiset ovat unohtaneet, että hyvän elämän periaatteita tulisi miettiä koko ajan. Esimerkiksi rasistien maahanmuuttajaviha on esimerkki sellaisesta asiasta, jossa loukataan syvästi vastoin koko ihmisarvon käsitettä, joka on pohjana kaikessa moraalifilosofiassa. Myös toisaalta äärivasemmiston uustaistolaiset eivät kaiken oman vastaisuudessaan ymmärrä sitä, että moraalifilosofian tulisi aina perustua kulttuuriin, jota ei voi tuhota, jos halutaan että moraalifilosofiaa on. Eli pitäisi löytää keskitie siinä, kun suhtaudutaan kulttuuriin, jota ei voi tuhota, mutta toisaalta sen ei tulisi perustua umpimielisyyteen ja sisään päin kääntymiseen. Moraalifilosofiaa tarvitaan siis esimerkiksi kulttuurin puolustamiseen ja elämäntapojen puolustamiseen, vaikka toisaalta sen tulisi myös samalla aikaa tarjota uudenlaisia välineitä vanhoihin pulmiin ja tarkistaa kulttuurin elämänvastaisia piirteitä. Esimerkiksi monet ihmiset harrastavat valaanpyydystystä, vaikka kyseessä on monessa tapauksessa uhanalainen valaslaji. Kuitenkin monet ihmiset tekevät sitä osana elintapojaan, vaikka se ei riitä perusteeksi sille, ettei se olisi moraalifilosofian vastainen harraste. Minun mielestäni maahanmuuttajakysymyksessä tulisi soveltaa periaatetta live and let live, vaikka toisaalta kulttuurista kompetenssia tulisi arvostaa tässä ryhmässä. On järjetöntä, että jotkut ihmiset, jotka eivät edes tapaa maahanmuuttajia arjessaan voisivat olla kiinnostuneita jostain kansallisvaltiosta, joka on jäänyt 70-luvulle. Minä en ole keskustellut vuosiin mustan ihmisen kanssa, vaikka toisaalta en tapaa myöskään etenkin valkoisia ihmisiä. Maahanmuuttajien ottaminen ei tarkoita sitä, että ihminen joutuisi haluamattaan olemaan tekemisissä heidän kanssaan. Mutta tämä rahvas tuleekin slummialueilta, jossa he ovat kehittäneet rotuvihansa. Soveltava etiikka on filosofisen etiikan alalaji, joka pohtii modernin maailman tuomia eettisiä ongelmia, joita ei ole aina osattu käyttää filosofisessa etiikassa. Esimerkiksi abortti on yksi kysymys, ja onkin niin, että on varsin järjetöntä sanoa, että esimerkiksi raiskatuksi tulleen naisen tulisi jonkun uskonnon varjolla pitää lapsensa. Soveltavaa etiikkaa on käsitellyt esimerkiksi Amartya Sen ja Martha Nussbaum, jotka ovat kehitelleet toimintamahdollisuuksien teoriaa, jossa ihmisille köyhissä maissa saadaan etiikkaa toteutettua tarjoamalla ihmisille mahdollisuuksia erilaiseen toimintaan. Yksi soveltavan etiikan tai käytännöllisen etiikan klassikko on Peter Singer, joka on korostanut preferenssiutilitarismin teoriaa, jossa oikeanlaisella toiminnalla saavutetaan kaikkein käytännöllisin ratkaisu ongelmiin. Kuitenkin on selvää, että kulttuuriset instituutiot ovat sitä varten, että niillä ylläpidetään kulttuurin elinalaa, ja se, että vasemmistolaiset ovat päällepäsmäreinä hallituksessa kertoo siitä, että suomalaiset eivät ole ymmärtäneet, että näiden kommunistien pyrkimys on vieläkin pitkä marssi instituutioiden halki, joka tarkoittaa pyrkimystä kaiken entisen kaatamiseen, esimerkkinä vaikka peruskoulu-uudistus.

Olli von Becker

YTM ja oikeustieteen opiskelija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti