sunnuntai 27. syyskuuta 2020

Hahaa, et osaa!

Koulujärjestelmän piirissä toimivat ja siitä oman paikkansa löytäneet ihmiset muodostavat antiikkisen opetussuunnitelman ohella etabloituneen koulusysteemin, joka perustelee kaiken itsellään. Ne jotka eivät menesty tällaisessa järjestelmässä ovat väliinputoajia, jotka näiden ihmisten mielestä ansaitsevat asemansa. Jos jollakulla on poikkeavanlainen lahjakkuusrakenne ja mielenkiinnonkohteet, ei hän tule menestymään tässä järjestelmässä.

Eli monessa tapauksessa koulussa menestyminen liittyy etenkin käytänteiden hallitsemiseen eikä suoranaisessa suhteessa minkäänlaiseen lahjakkuuteen, saati älykkyyteen. Jos opettajat toteavat, että tämä ei osaa mitään, on se lopullinen ja näiden ihmisten mielestä ratkaiseva päätelmä. Monesti ns. priimukset ovat opettajien kapoja, jotka tukevat opettajien sortavaa järjestelmää oppilaista käsin. Sille, joka on nöyrin ja joka osaa eniten myötäillä opettajia on silloin myös paras opiskelija, joka ansaitsee siten asemansa toisten opiskelijoiden yläpuolella.

Minun huonoin numeroni kouluaikaan oli käytös ja olinkin varsin välitön ja villi lapsi, vaikka jotkut kuvasivat minua kiltiksi. En ole koskaan halunnut kiusata toisia tai asettaa heitä erilaiseen asemaan. Opettajat sortavat oppilaita sanomalla isäni tapaan, että jos ei kelepoo niin sua olla ililman. Olen monesti huomannut miten yliopiston ja etenkin lukion opettajat ovat naureskelleet minulle, koska en ole koskaan suuntautunut opettajien myötäilyyn ja miellyttämiseen. Näille paras opiskelija on sellainen, joka toistaa papukaijamaisesti kaikki sellaiset älyttömyydet mitä opettaja saa vain mieleensä sanoa ja julkituoda.

Jos ihminen yrittää osata jotain, muttei osaa, on tämä koulumestareille ja opettajille naureskelun aihe, koska kaikki pitää heidän mielestään osata täydellisesti. Minulla on aspergerin syndrooma, mikä on aiheuttanut sen, etten ole koskaan osannut opiskella tavalla, jossa opettaja laskee informaation opiskelijan korvaan. Tämähän on useimmiten pelkkää aivojumppaa, koska monet koulumestareista muistavat saamansa tiedon vain koulussa, mutta sitä vastoin monesti myöhemmin korostavat sitä, että se on paras, joka on osannut asiat etenkin koulussa.

Henkisen tuen puutteesta kotonaan kärsinyt ihminen joutuu monesti rakentamaan päänsä itse, sillä niillä jotka tulevat akateemisesti koulutettujen vanhempien kodista on monissa tapauksissa ollut paljon helpompaa seurata opettajien älyttömyyksiä ja toistella niitä. Olen filosofi ja filosofiassa ei ole auktoriteetteja, minkä takia olen aina jättänyt opettajien miellyttämisen käyttämättä. Seppo Heikinheimo on myös sanonut, että parasta toimittajamateriaalia ovat huonosti sopeutuvat ja rähjäämiseen taipuvaiset yksilöt. En ole koskaan oppinut sopeutumista ja se on mielestäni ollut vain hyvä asia. Koulujärjestelmä ei tue kaikkia eikä koulujärjestelmä ole tasa-arvoinen kaikille opiskelijoille.

Olli von Becker

YTM

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti