Suomessa uskontoja opetetaan koulussa vieläkin tunnustuksellisena
aineena. Eli pitää kuulua johonkin uskonnolliseen kuntaan ennen kuin aine
annetaan ihmiselle kysymättä ja annettuna. Mielestäni nykypäivässä, kun uskonnollisesta
tunnustuksellisuudesta on tullut vapaaehtoista ja yksityistä, niin tulisi myös
tehdä uskonnon opettamisesta vapaaehtoista ja ei-tunnustuksellista. Mielestäni
aiemmin uskonnottomille opetettua elämänkatsomustietoa voitaisiin hyödyntää
siinä, kun uskontoa ja uskonnon opettamista sekularisoitaisiin, eli elämänkatsomustiedon
opettamiseen tulisi lisätä uskontojen opettaminen. Kuitenkin tulisi miettiä sitä,
miten voitaisiin opettaa etiikkaa,, joka sisältäisi parhaimmat puolet sekä
uskonnollisesta ja sekulaarista ihmistieteestä tullutta etiikkaa. Eli koska sekä
uskonnot että elämänkatsomustieto käsittelevät maailmankuvia, niin niitä
voitaisiin helposti ymmärrettävällä tavalla yhdistää ja näin ollen laajentaa koululaisten
maailmankuvaa, koska monet suhtautuvat uskonnon opetukseen siten, ettei siitä
ole heille minkäänlaista tarvetta. Uskonnot perustuvat tietynlaisiin
perinteisiin myytteihin ja vanhoihin kirjoituksiin, joita on pitkään tulkittu
ja minkä takia ne myös ovat reaktiivisia, eli sellaisia maailmankuvien osia tai
arvoja, joissa ei ole säilynyt mitään alkuperäisessä muodossa. Eli yhteisessä
elämänkatsomustiedon ja uskonnon opetuksessa voitaisiin hahmottaa ja pyrkiä
avaamaan noita alkuperäisiä myyttejä ja kertomuksia. Mielestäni uskontojenkin
alkuperä on sosiaalisessa ympäristössä ja sen takia tulisi nuorille opettaa
aatteiden ja maailmankuvien alkuperää eli genealogiaa. Eli tässä oppiaineessa
voitaisiin siis antaa opetusta tavalla, jossa tarkasteltaisiin aatteita ja
maailmankuvia monelta kantilta. Myös uskontojen kohdalla tulisi opettaa sitä,
miten uskonnot ovat saaneet alkunsa ja mikä niiden kehittymisessä, kasvamisessa
ja leviämisessä on ollut erityistä ja muista uskonnoista poikkeavaa. Eli uskonnon
ei tulisi opetuksessa olla tunnustuksellista, ja toisaalta voitaisiin myös
tämän oppiaineen sisällä esittää maailmankuvien kritiikkiä, joka onnistuisi esimerkiksi
nimikkeen arvojen, asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikki, alla. Voidaan
ajatella esimerkiksi sitä, että tietyt uskontoihin liittyvät asiat voitaisiin jättää
tämän uuden oppiaineen sisällä valinnaiseksi ja näin ollen, kun lukiot on yksityistetty,
voitaisiin tarjota useampia kursseja tietyntyylisistä erikoistuneemmista asioista,
joita kaikki voisivat oikeassa koulussa opiskella. Elämänkatsomustieto käsittelee
maailmankuvia, aatteita ja uskomuksia, kun taas uskonto tunnustuksellisena
oppiaineena käsittelee lähinnä miltei kaikissa kursseissaan uskontoa, jota ei
kyseenalaisteta, eli opetetaan esimerkiksi sakramentteja ja erillisten
kommentaattorien ylös kirjaamia asioita, jotka todellakin perustuvat pelkästään
aiempien vuosisadan aikana uskontoon tulleisiin kommentteihin ja
marginaalimerkintöihin. Eli mielestäni esimerkiksi Jeesusta ei voida kunnolla
pitää auktoriteettina, jos hänen sanoistaan ja teoistaan ei voi saada täydellistä
tietoa. Eli vaikka olenkin kirkon jäsen, katson, että loppujen lopuksi, Jeesusta
kunnioittaen, voitaisiin saada uskonnoille erilaisia ja nuorempia esikuvia ja
auktoriteetteja. Ja se on sadistista, jos ihmiset haluavat jatkuvasti yleistää
itsensä vastaamaan uskonnollisia esikuvia, koska jäljittely ei milloinkaan ole
luontaisesti uskonnollista tunnetta, vaan se on kommentaariaatin ohjailemaa
merkitysvaltaa ja vaikutteellisuutta. On siis suhtauduttava, jos haluaa pysyä
liitteessä kirkkoon, kaikkeen uuteen suvaitsevaisella asenteella ja pyrkiä löytämään
hengellisyyden arvoja nykypäivästä, mutta toisaalta ei tule hyväksyä sitäkään,
jos uskonto perustuu ikivanhoihin kirjoituksiin, joita kommentoimalla koetaan, että
siinä saadaan taivasosuus. Mielestäni uskontojen ja uskonnollisten tunteiden
olemassaoloon vaikuttavin tieto ja merkitys saadaan, kun katsotaan ihmistä ja
annetaan heille mahdollisuus näyttää oma luonteensa. Eli ihminen voi toteuttaa
uskontoaan päivittäisesti, vaikka hän ei olisikaan koskaan käynyt kirkossa. Elämänkatsomustiedolla
pitäisi siis valvoa sitä, ettei uskonnon opetus siirtyisi tunnustukselliseksi. Pikemminkin
tulisi antaa nuorien luettavaksi esimerkiksi Christer Kihlmanin rohkeita, ironisia
ja tunnustuksellisia romaaneja ja kertomuskokoelmia. Toinen vastaava on Henrik Tikkasen
osoitesarja. Koulutustoimeen liittyvät määrärahat jäisivät ylijäämäisiksi,
koska opettajien määrä putoaisi. Lisäksi yhteiskunnallisen erikoistumisen on taattava
opiskelijoille mahdollisuudet suuntautua mielenkiinnonkohteisiinsa syvällisesti
ja asiantuntijamaisesti, ja koulut tulisi järjestää siten, että suhteellisen
pienen etäisyyden sisällä sijaitsisi kaikkia reaaliaineita, matematiikkaa,
kieliä ja äidinkieltä opettavia oppilaitoksia, jotka lukiotasolla määräisivät
sen, minne lukioon tulevat tulisi sijoittaa. Kuitenkin olisi parasta, ettei nuorten
tarvitsisi muuttaa kauaksi kotoaan, jolloin lukioiden on tehtävä vilkasta
yhteistyötä alueen muiden koulujen ja koulutusviranomaisten kanssa. Myös vanhanaikainen
opetussuunnitelma tulisi poistaa alkuun ainakin toisen asteen kouluista, joilla
tarkoitan tässä lukioita. Kuitenkaan koulutusviranomaisten ei tulisi olla
sellaisessa asemassa tai roolissa, jossa he voisivat vaikuttaa opetuksen sisältöön,
jonka pitäisi määräytyä sen mukaan, kuinka moni yläasteikäinen lapsi on
suuntautunut tietynlaisen taiteen tai tieteen alaan. Kuitenkin jotta ehkäistäisiin
se, että pojista tulee diplomi-insinöörejä ja tytöistä kirjallisuuden tai psykologian
maistereita. Kouluissa tulisi siis viljellä mahdollisimman monia aloja mahdollisimman
monille ja erilaisille oppijoille. Eli kouluissa tulisi herättää oppilaat ottamaan
selvää asioista siten, että heidän tiedonhalunsa ei koskaan tukahtuisi. Onkin
siis niin. että pojille pitäisi opettaa enemmän kieliä ja äidinkieltä, kun taas
tytöille tulisi opettaa fysiikkaa ja matematiikkaa. Tämä kahden aineen
yhdistäminen tulisi tehdä brasilialaisen filosofi Paulo Freiren pedagogiikan mukaisesti.
Eli tietoa ei anneta säilöön kuten paskantaessa pönttöön, eikä sitä myöskään
vetäistä vessanpytystä alas. Freireläinen pedagogiikka tukee vapaata oppijuutta
ja erilaisista taustoista tulevien ihmisten oikeutta oppimiseen. Lukiossani oli
englannin kielen opettajana mies, ja matematiikan opettajana nainen, - koin,
että nuo olivat kaksi parhainta opettajaa koko lukioaikanani. On siis
sanottava, että monesti itseään liian älykkäänä pitävä opettaja ei ole paras
mahdollinen pedagoogikko, koska hän ei lähde opetuksessa liikkeelle
perustavimmista periaatteista. Suomen vanhanaikaista uskonnollisuutta ja sen
mukaista opetusta pidetään Keski-Euroopassa poikkeavana piirteenä, aivan kuin
ripillä käyminen ei muka tarjoaisi uskovaiselle riittävää tietoa, jota
kuitenkin vain harvat tarvitsevat tietoa uskonnosta elämänsä aikana. Uskonnon
tulee siis olla riittävällä tavalla yhteiskunnallista ja siihen tulisi voida
yhdistää kussakin ajassa elävien uskovaisten uskontoon tuomat muutokset, joiden
pitäisi leimallisesti näkyä uskonnossa, -esimerkiksi homoavioliitot ovat yksi
tällaisista vapautta yhteiskuntaan lisäävistä edistysaskeleista ja reformaation
aluista. Toisaalta myös mielipiteitä
aborttia kohtaan tulisi voida ohjata oikeaan suuntaan. Uskonnolliset tunteet
mutta myös muuhun suunnatut emootiot ovat tavallisesti määräämässä siitä, miten
ihminen toimii suhteessa uskontoon. Myös kuten Yuval Noah Harari kertoo
kirjassaan 21 oppituntia maailman tilasta siitä, miten äänestämispäätöksetkin yhteiskunnissa
perustuvat suurella enemmistöllä tunteisiin, eli ei kysytä, mitä mieltä sinä
olet, vaan miltä sinusta tuntuu. Liberaalin demokratian tulee ylläpitää järjellistä
asennetta suhteessa arvoihin, jolloin liberaalin demokratian sisällä on suhtauduttava
vähemmistöryhmiin myönteisellä tavalla. Suvaitseva ihminen on kiinnostunut
ainakin kansansa lähiympäristöstä tulevien maahanmuuttajien asioista. Mielestäni
liian suuresti kansalaisista poikkeavia ihmisiä ei tule ottaa vastaan, koska se
vain eskaloi rikollisuutta ja ymmärtämättömyyttä ihmisten keskuudessa, jolloin
voi havaita haljakan veren punan Tiber-joessa. Maahanmuuttajatkin voidaan jakaa
sekä kehittyneisiin tai kehittyviin vähemmistöihin. Kehittyneillä ryhmillä on
tiedollista, toiminnallista ja moraalista kompetenssia toimia oikein valtaryhmän
sisällä. Toisaalta kehittyvät vähemmistöt ovat sellainen ryhmä, jonka jäsenistä
ei vielä ole tarvittavaan kompetenssiin yhteiskunnan sisällä, ja sen takia mahdolliset
maahanmuuttajarikolliset tulisi sisällyttää vielä matalammalla oleviin kategorioihin,
jonka yhteydessä karkotus on yksi keino saavuttaa tasapainoa yhteiskunnassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti