Yhteiskunta tarkoittaa sellaista toiminnan aluetta, jossa
ihmiset voivat olla tekemisissä toistensa kanssa tiettyjen yhdessä sovittujen sääntöjen
mukaisella tavalla. On esimerkiksi Rousseaun aikana puhuttu ja kirjoitettu
sopimusyhteiskunnasta, joka lopettaa massojen anarkian. Olen kuitenkin tässä
mielessä tästä asiasta varsin erilaista mieltä. Yhteiskunta on kuitenkin
kohtalaisen hyvin muodostettu käsite. Nykypäivänä yhteiskunta ei kuitenkaan
aina ota huomioon sitä, että Margaret Thatcherin sanoin, varsinaista
yhteiskuntaa ei ole edes olemassa, vaan on vain yksilöitä ja yksilöistä
koostuvia yhteisöjä, ja ihmisen paikka määräytyy sen kautta, kuinka menestyksekkäästi
hän voi vapaana yksilönä toimia. Vaikka en täysin hyväksy Thatcherin näkemystä,
niin on kuitenkin sanottava, että kollektiivin tulisi aina palvella siihen
kuuluvia yksilöitä heidän omien arvojensa ja ajatustensa mukaisesti, tapahtui se
sitten yhteisöjen tai jopa yhteiskunnan tasolla. Nykyaikainen skandinaavinen ”hyvinvointiyhteiskunta”
pelkistää ja passivoi sen alla toimivaa ihmisten joukkoa oman ja omaan
järjestykseensä kuuluvan ihmisiä ryhmittelevän manipuloijajoukon edun hyväksi.
Tällaiset manipuloijat kuuluvat kommentaariaatin alaisuuteen ja he toimivat
ontokratian eli olemisen vallan antamilla menetelmillä. Pelkistäminen tapahtuu esimerkiksi
sellaisella tavalla, kuinka ihmisiä asetellaan lokeroihin ja rooleihin heidän
valvomansa rahakirstunsa vartioinnin takia. Eli on siis selvää, että jotta
päästäisiin eroon passivoivasta yhteiskunnasta, niin tulisi talous kokonaan vapauttaa
eli annettava markkinoille oikeus säädellä taloutta ja taloudellisia suhteita. Oikeastaan
filosofi Robert Nozickin sanoin, koko yhteiskunnaksi riittäisi niin sanottu yövartijayhteiskunta,
jossa kannettaisiin huolta lähinnä ihmisen turvallisuudesta ja sopimuksien
täyttämisestä. Eli nykyaikaisella yhteiskunnalla on oikeus suhtautua näin
alentavasti ihmisiin, koska he vartioivat valtion ja kuntien rahakirstua. Sen
takia tulisi ottaa käyttöön perustulo ja tasavero. Tasavero toisi tasa-arvoa
veronkantoon ja perustulo takaisi sen, ettei yksikään jossain elämäntilanteessa
oleva ihminen joutuisi puille paljaille huonon tukijärjestelmämme takia. Yhteiskunta pelkistää ihmisiä omien tietojensa
mukaiseksi puoliolevaksi olioksii, joka ei edes ole edes vapaa, hengittävä ja luova
yksilö vaan tietoja, lauseita ja merkkiyhdistelmiä paperilla, jolle yhteiskunta
ei anna suurempaa valtaa ja vapautta, ja joka käsitys voi heikoimmassa asemassa
olevien kautta tulla tällaiselle yksilölle myös tarkaksi omakuvaksi. Byrokratia eli toimistovalta on muuttanut Suomen
yhteiskunnaksi, jossa sosiaalitantat ja aina entistä massiivisempien ministeriöiden
virkamiehet määräävät sen, miten yhteiskunnassa saa olla, ja miksi yhteiskuntaan
kuuluva yksilöjäsen voi itsestään rakentaa. Rahalla ei tulisi olla kuin
funktionaalinen rooli – sitä käytetään vaihdon välineenä, mutta samalla aikaa
yhteiskunta valvoessaan rahakirstuaan, tekee kaikesta rahaan liittyvää, ja pihtaa
etenkin sellaisten ihmisten rahoja, jotka tekevät kaikkein eniten työtä
nykyisen yhteiskuntajärjestelmän olemassaolon eteen. Byrokratiassa ihmisiltä
voidaan pyytää sellaisia tietoja, jotka eivät todellisuudessa kuuluisi millään
tavalla sen vallalle, vaan niitä tulisi pitää yksityisasioina. Ihmisten ei
tulisi tarvita kertoa itsestään tietoja millekään virkamiehelle, vaan
jonkinlainen henkilökorttijärjestelmä voitaisiin kehittää, jossa annettaisiin ihmisestä
tietyt perustiedot, jotka ovat välttämättömiä. Yhteiskunta siis passivoi omilla
suurmustekalan lonkeroillaan yksilöt siihen, ettei heidän työhalunsa ja sitä myöten
ansaitsemisen halunsa voi koskaan kasvaa riittävälle tasolle yhteiskunnan sisällä.
Sosiaalitukijärjestelmä on muodostettu savijalalle, se on antiikkinen ja aikansa
elänyt. Samalla ihmisiä voidaan valvoa ja määritellä heidät jonkin tietyn nimikkeen
tai luokan alaisiksi olioiksi, joita tuskin tulkitaan enää yksilöiksi. Yhteiskunta
pitää arvoinaan pikkuporvariston ja keskiluokan arvoja. Sellaisia ovat
esimerkiksi se, ettei venettä saa keikuttaa, eikä toisaalta venettä saa rannassakaan
korjata, koska se olisi järjestelmän vastaisuutta. Kaikessa pitää noudattaa
ylemmältä taholta tulevaa valtaa eli pääasiassa ammattiliittoja, jotka
edustavat työn roolin ja merkityksen täydellistä ympäripäin kääntämistä. Eli
tällaiset ihmiset, jotka tekevät työtä esimerkiksi suuressa tehtaassa, joutuvat
lisätyöhalujen sijasta solidaarisuuden vuoksi mukautumaan ja alistumaan luottamusmiehien
kevyesti perusteltuun luottamukseen. Eli tälläkin tavalla yhteiskunta passivoi,
ei siis vaan istumaan kotona sosiaalituilla, vaan vähentämään oman työnsä
laatua ja/tai määrää. Yhteiskunnan ja arvojen väliltä valittaessa, tulisi ottaa
huomioon se, että yhteiskunnassa ihminen taannutetaan sosiaalipartikkeliksi,
jonka rooli on vaan maksaa veroja ja näkyä elinaikansa ajan papereissa ja
lanketeissa ja sitten liittyä menneiden lehtoon. Ihmisen tulisi pystyä parempaan,
ja etenkin Abraham Maslow korosti kirjoituksissaan, että korkeinta ihmiselle
voi olla vain itsensä toteuttaminen, jota korkeampaa arvoa ei ihmisille ole olemassa.
Yhteiskunta ei salli itsensä toteuttamista eikä varsinkaan silloin, jos tuo
itsen toteuttaminen on ristiriidassa jonkin yhteiskunnan ajattelu-/toiminta-/käytösdirektiivin
kanssa. Eli voidaan sanoa, että Thatcherin idea on parempi kuin esimerkiksi
hyvinvointiyhteiskunta, koska siinä annetaan vapaus yhteisöjen muodostamiseen
ja niistä huolta pitämiseen. Yhteiskunta tulisi muuten hallitsemaan näitä
instituutioita, joiden pitäisi perusajatuksensakin takia olla vapaita ja
riippumattomia, ellei esimerkiksi verotukseen ja byrokratiaan tehtäisi
perustavanlaatuisia muutoksia. Esimerkiksi taiteilijoille ja kirjailijoille
tulisi tarjota enemmän mahdollisuuksia suuntautua työhönsä, koska nykyaikainen
suomalainen yhteiskunta ei erota taiteilijoita tavallisen kotonaan pitkissä kalsareissa
tukirahoilla ostettua vinukkaa juovien luusereiden joukosta. Tässäkin yhteydessä
tulisi muistaa tunnustushierarkia, jossa olevien instituutioiden tulisi olla
vapaita, ja niissä tulisi voida luoda ihmisyhteisöjen liitolle sellaista tulevaisuutta,
joka voisi takaa myöhemmin esiin tulevaa vapautta ja luovuutta. Kuitenkin yhteiskunta
pyrkii kommentoimaan ja säätelemään ihmisten yhteisöjä, joiden tulisi olla
vapaita sen periaatteen mukaisesti, koska ne syntyvät ihmisten yhdessä sopimasta
sopimuksesta. Eli ihmisten objektiivisiksi tulleiden arvojen tulisi olla ohjaamassa
ihmisiä toisten samankaltaisesti ajattelevien ihmisten pariin, jonka kautta
sopimuksen solmien he voisivat olla muovaamassa itselleen oman kaltaisensa instituution,
joka olisi ihmiselle ensimmäinen yhteisö, jonka kautta hän voisi suuntautua toisiin
instituutioihin kuitenkin samalla muistaen toisten instituutioiden vapauden ja riippumattomuuden.
Instituutioiden tulisi olla antiautoritäärisiä, joissa yksittäiselle ihmiselle
ei koskaan anneta oikeutta puuttua toisten oikeuksiin, eli pääasiassa siihen,
että kaikki saisivat kokea arvojaan samankaltaisella tavalla ja suuntautua sen
kautta vapauteen. Eli tavanomaiset käskyhierarkiat tulisi näistä instituutioista
poistaa juuriaan myöten. Eli ihmisten on luotava omat arvonsa riippumattomasti
ja ajattelematta kommentaariaatin merkitysvallallaan ohjailemaa
vaikutteellisuutta, jossa ihmiseltä viedään hänen arvonvalintansa väline eli
vapaus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti