Arvofilosofia ja etiikka ovat filosofian osa-alueita, joihin
olen perehtynyt syvällisimmin ja joiden piirissä tapahtuvaa ajattelua olen
eniten seurannut. Arvo tarkoittaa jotain arvostettavan asian funktiota. Voimme
puhua esimerkiksi perinteisistä arvoista, joita voidaan katsoa edustavan antiikkiset
koti, uskonto ja isänmaa. Tässä kohtaa on kuitenkin tarpeellista havaita, ettei
nykypäivänä nykypäivän erikoistuneessa kulttuurissa voida puhua tiukasti
tietyistä sanoista joidenkin arvojen määreinä, koska erikoistumisen myötä ihmisten
sanoille antamat merkitykset ovat muuttuneet ja tulleet heterogeenisemmäksi. Miten
siis voitaisiin määrittää joitain arvoja sellaiseen positioon, jossa niistä
voitaisiin puhua ja kirjoittaa yleispätevässä mielessä. Tämän yhteydessä on tarpeellista
pohtia arvojen syntyä ja alkuperää. Arvo syntyy hermostollisesta impulssista,
joka näyttää suhteen johonkin asiaan tietynkaltaisessa hermollisessa kategoriassa
ja signaaliavaruuden osissa, ja yleispiirteisesti voidaan nähdä, että joku
tietty asia tuottaa ihmiselle mielihyvää. Tämä mielihyvä ei suinkaan tarkoita
tavallisista hedonistisista nautinnoista etsittävää tarpeen tyydytystä, vaan korkeimmat
arvot ilmenevät tarpeen kategoriaa korkeammalla tasolla edustavasta ihanteiden
kategoriasta. Ihanne on tarvetta korkeampi arvollinen kategoria. Ihanne voi
olla esimerkiksi isänmaanrakkautta, perhekäsitys, tieteen ja taiteen tuottamisen
ideaali tai esimerkiksi jonkinlainen eettinen käsitys, joka voi liittyä monenlaisiin
kompleksisen ihmiselämän tapahtumisen tilanteisiin. Arvo syntyy siis arvotunteesta,
jotka jakautuvat moneen kategoriaan sen mukaan, miten voimakkaita ne ovat
kvantitatiivisesti ja kvalitatiivisesti. Määrällinen suuruus ei kuitenkaan aina
tarkoita sitä, että tällainen arvo olisi arvokkaampi kuin toinen, joka ilmenee
mahdollisesti etenkin laadullisesti, kvalitatiivisesti. Arvot tulevat maailmaan
tunteiden välityksellä, jossa merkitystä on ihmisen erottelukapasiteetin tasolla
ja eheydellä. Kaikki arvot, ja etenkin määrällisesti ylivoimaiset arvot, eivät
ole objektiivisia eikä niillä ole potentiaalia ilmetä ihmiselämässä muuten kuin
subjektiivisesti ja siten ettei niitä voida yleistää tasariippuvaiseen
yhteiselämään toisten ihmisten kanssa. Eli objektiivisimmat arvot ovat
tärkeimpiä, pysyvämpiä ja iättömämpiä. Erottelukapasiteetti tarkoittaa
ihmisellä olevaa kykyä erotella tärkeimmät eli objektiiviset arvot vähemmän
merkittävistä subjektiivisista arvoista. Arvot ovat universaalisia ja tämä
malli voidaan yleistää kaikkien ihmisyhteisöjen kohdalle, vaikka arvot lopulliseen
muotoon tuovat adaptiivinen tulkinta ei kuitenkaan toimi kaikenlaisissa
kulttuureissa, joissa ei esimerkiksi aina pystytä toimimaan objektiivisesti ja
sen takia kaikenlaiset viriliteetin, nussimisen ja lasten hankkimisen arvot,
jotka pysyvät aina subjektiivisella tasolla sen takia, koska ne eivät ole
merkittäviä, ovat yleisimpiä tällaisissa kulttuureissa, jotka eivät pysty
universaaliseen objektiivisuuteen. Adaptiivinen tulkinta seuraa erottelukapasiteetin
tulkinnasta. Adaptiivisessa tulkinnassa arvot arvioidaan niiden pysyvyyden ja
arvokkuuden kautta ja sen myötä ne saavat myös päivittäisessä elämässä näkyviä
edustumia ja ilmentymiä. Objektiivisten arvojen viimeinen erottelu tapahtuu
preferenssiautonomian kautta, eli siinä valitaan sen perusteella, miten vastuun
ja vapauden välinen kahtiajako määrittyy näiden arvojen positiivisen ja negatiivisen
piirteen kautta. Objektiivinen arvotunteen kautta tullut arvo tarkoittaa
etenkin vapautta ja nöyryyttä, itsenäisyyttä ja sinnikkyyttä tarkoittavaa
termiä. On siis arvioitava yhteiskunnan piirissä, millaisia termejä voidaan
yleistää tiettyihin arvoja tarkoittaviin määreisiin. Onkin varmaan niin, että
koska kulttuuristen instituutioiden tulee olla riippumattomia ja itsenäisiä, on
sanottava, että arvojen yleistäminen tulisi aina tehdä instituutioiden
sisäisesti, siten, etteivät joihinkin toisiin instituutioihin liittyvät arvot
alkaisi kommentaariaatin vaikutteellisuuden välityksellä vaikuttaa toisiin instituutioihin
ja alkaa muodostamaan riippuvuussuhteita ennen täysin itsenäisten ja riippumattomien
instituutioiden välille. Instituutioiden itsenäisyys ja riippumattomuus ovat
tärkeitä asioita sen takia, koska ihmiselämään lopultakin tullut ja sitä kehitystä
edelleen tukeva erikoistuminen tarkoittaa sitä, että ihmiset voivat toimia
pienoisyhteisöissä oman erikoistumisensa ja tietämyksensä kannustamana. On siis
selvää, että jonkinlaiset perusarvoina kutsuttavat arvot ovat peräisin
kommentaariaatin ohjailemasta vaikutteellisuudesta, joka siis pyrkii erillisten
arvo- ja tuki-instituutioiden muodostamisella muodostamaan riippuvuussuhteita
instituutioiden välille siten, että tietyt instituutiot alkavat käyttämään
toisia suurempaa valtaa siinä, kun he määrittelevät sanoille ja käsitteille
merkityksiä. Eli vaikutteellisuus tarttuu ihmiseen merkitysvallan kautta, joka
tarkoittaa sitä, kun käsitteelliset yhteydet ja niiden muodostamisessa
tarvittavat välineet tulevat yhden yhteiskunnallisen yhteenliittymän
säädeltäväksi. Tämä tarkoittaa esimerkiksi isänmaallista tai uskonnollista
kiihkomielisyyttä mutta toisaalta se voi tarkoittaa myös esimerkiksi
matalakulttuurin ja sosiaalidarwinismin leviämistä yhteiskunnassa kuten esimerkiksi
sosialistisen ja kommunistisen maailmanjärjestyksen piirissä. On siis selvää, että
ihmisten tietyt arvotunteet ovat toisia tärkeämpi ja sen takia arvojen
havainnoiminen ja kehittäminen liittyy aina jonkinlaiseen aristokraattisuuteen,
ja tärkeimmät ihmiset ovat niitä, jotka pystyvät arvollisessa mielivallassa ja vaikutteellisessa
kommentaariaanisuudessa näkemään ja valitsemaan arvot, jotka ovat kaikkein
tärkeimpiä ja objektiivisia. Kuitenkaan arvojen aristokraattisuus ei tarkoita
sitä, että tietyt samasta piiristä tulevat ihmiset olisivat aina toisia
parempia muodostamaan arvoja, vaan se tarkoittaa sitä, että tällaisia ihmisiä,
jotka ovat vapaita renessanssi-ihmisiä, voi tulla kaikista yhteiskunnan
luokista, vaikka tietynkaltaisissa yhteiskunnissa siitä on tietysti tehty himpun
verran vaikeaa. Kuitenkin arvojen luominen ja tunnustaminen on tärkein asia
ihmiskunnan historiassa, ja sen takia kaikki vapauteen mutta etenkin
yksilönvapauteen pyrkivät uudistamisyritykset ovat tärkeitä sivilisaatiossa ja
siinä tunnustushierarkiassa, joka määrittelee instituutiot järjestykseen niiden
vapauden ja etenkin henkisen vapauden mutta myös henkisen korkeuden ja
arvokkuuden kautta.
Etiikka tarkoittaa moraalisääntöjen kokoelmaa, joka voidaan yleistää
myös esimerkiksi kaikenlaisten yhteisöjen kohdalle. Esimerkiksi Immanuel Kant tarkoitti
kategorisella imperatiivilla sellaista moraalisääntöä, joka olisi
yleistettävissä kaikenlaisten ihmisten kategorioiden kohdalle. Esimerkiksi sellainen
kuin, käytä aina ihmistä päämääränä itsessään eikä välineenä joidenkin päämäärien
saavuttamiseen. Voidaan katsoa, että esimerkiksi Mooseksen lait olisivat
välineitä moraaliseen päättelyyn, joka voi olla yleistämiskelpoista varsin
monissa yhteiskunnissa. Kuitenkin etiikkaakin voidaan soveltaa, jolloin siinä
otetaan inklusiivisesti huomioon erilaiset ihmisten ryhmät ja kategoriat, joita
ei aina tavallisessa objektiivisuuteen pyrkivässä etiikassa oteta aina niin
hyvin huomioon. Mielestäni eettisiä käsityksiä ei voida yleistää samassa
mielessä kuin esimerkiksi arvofilosofiassa voidaan pyrkiä löytämään mahdollisuuksia
objektiivisten arvojen löytämiseen. On siis selvää, että etiikka on jotain,
jonka ihmiset päättävät keskenään, eikä sillä ole samanlaista alkuperää ihmisen
aivotoiminnassa kuin esimerkiksi arvoilla on. On siis selvää, että etiikka päätetään
instituutioiden sisällä, jotka muodostuvat muotoonsa arvojen mutta etenkin
objektiivisten arvojen tunnustamisella ja tunnistamisella. Arvot siis antavat
mahdollisuuden sille, että voidaan löytää sellainen vapaa moraalitila, jossa
voidaan itse määritellä itselle riittävät moraaliset säädökset, jotka
suhtautuvat kaikkiin ihmisiin sekä instituution sisällä sekä myös toisten instituutioiden
sisällä samalla tasa-arvoisella tavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti