Ideologinen nautinto tarkoittaa niitä pelkistyneimpiä
tavoitteita, joihin pyyteelliset poliitikot ja virkamiehet pyrkivät
toiminnallaan. Ideologisella nautinnolla tarkoitetaan siis ideologiaan ja
maailmankuvaan liittyvää nautintoa, jota voidaan kutsua jopa perinteisellä filosofisella
nimellä hedonistiseksi nautinnoksi. On siis vähän pohdittava hedonismin ja poliittisen
ideologian välistä yhteyttä. Nautinnon tavoittelussa pyritään täyttämään tarpeita,
jotka monesti ovat etenkin omia tarpeita, eikä altruistisesti toisten ihmisten
mahdollisesti erilaisia ja erimuotoisia tarpeita. Ideologinen nautinto on siis
egoistista tarpeiden tyydytystä. Miten sitten itsekäs nautinnonhalu liittyy
ideologiaan? Ideologia tavallisesti tarkoittaa sellaista muotoa, johon jokin
osa elämästä kuten minä, perhe, yhteisö tai yhteiskunta tavataan haluta muuttaa.
Ideologiat, mutta etenkin poliittiset ideologiat, poikkeavat sisällöltään toisista,
johon voidaan esimerkiksi liittää käsitteet oikeisto-vasemmisto, konservatiivisuus-liberaalisuus,
libertarianismi-kommunitarianismi tai vaikkapa maahanmuutto-kansallisvaltio. Ideologiset
nautinnot tarkoittavat tavallisesti ideologian äärimmäistä muotoa, johon tullessaan,
ideologiaa puolustava ihminen tavallisesti katsoo kaikkien tarpeidensa tulleen
tyydytetyksi, eli tämä toteutuu siinä, kun jokin ideologinen tavoite on saatu
drastisesti toteutettua. Mutta voiko olla sellaista poliittista ideologiaa,
johon nautinnot eivät liittyisi? Mielestäni sellainen politiikan tekeminen
voisi olla vastuullista politiikkaa, jossa otettaisiin huomioon myös seuraavien
sukupolvien työ omien poliittisten tavoitteidensa ajamiseksi. Ideologinen
nautinto ja sen hakeminen politiikassa on siis itsekästä, ja toisten tavoitteet
huomioonottamatonta politiikkaa. Voidaan esimerkiksi havaita, että kun tietyn
tyyppiset tavoitteet, joita poliittisilla puolueilla on, tulevat
muuttumattomiksi, kun kyseiseen politiikan tekemiseen liitetään ideologinen nautinto,
silloin ei siis oteta huomioon poliittisissa päätöksissä kansakuntaa ja sen
historiaa. Tällainen ideologinen nautinto voi olla monen muotoista, esimerkiksi
äärioikeistolainen voi saada nautintoa siitä, kun maahanmuuttajia hakataan, kun
taas toisaalta äärivasemmistolainen kaikensuvaitsija voi saada ajatuksen
tasolla nautintoa siitä, kun maahanmuuttajien osuus suomalaisten joukossa on
kasvanut ja kasvaa edelleen. Maahanmuuton kohdalla keskitason vaihtoehto olisi
jonkinlainen ironinen puuttumattomuus ja vastuuntunto maahanmuuttajia kohtaan
siten, että heille annettaisiin kaikki samat mahdollisuudet kehittyä kunnialliseksi
yhteiskunnan jäseneksi sillä tavalla, että heidän elämänsä ei tarvitsisi
vaivata ironisen kaksoiskatseen takia ketään muita kuin heitä itseään. Tietyissä
asioissa on parasta olla ottamatta kantaa, koska silloin ei ainakaan tyydytetä
itsekkäitä tarpeita ja pyritä hakemaan ideologista nautintoa. Ideologisen nautinnon
etsiminen on siis etenkin itsekkäiden ja monomaanisten tavoitteiden hakua ja
niihin pyrkimistä kaikin käytettävissä olevin keinoin. Ideologisen nautinnon etsiminen
ehkäistään sillä, kun ei oteta kantaa, suhtaudutaan asioihin ironisella kaksoiskatseella,
ja ollaan haluamattomia ihmisten pyrkimyksiä ja niiden ohjaamista kohtaan,
josta ohjaamisesta ideologisen nautinnon etsijät saavat itse asiassa nautintonsa.
Puolueen ideologia on vain fasaadi, mainospahvi, josta ei yksilöpoliitikkojen ei
tarvitsisi hakea arvojaan. Ideologisen nautinnon yhdentyminen tarkoittaa sitä,
kun poliittiset puolueet sopivat keskenään toistensa omia aatteita, siten että ministeriöt
jaetaan tasan toisten kesken. Tämä on mielestäni käsittämätöntä nepotismia,
joka ei myöskään ota huomioon äänestäjiä, joilta puolueitten mandaatti on
hankittu. Eli tiettyjen ehdottomien tavoitteiden ajaminen ja sitten niistä
luopuminen kakun jaon myötä on ideologisen nautinnon etsimistä. Eli tässä
mielessä voidaan sanoa, että Suomikin voisi tulla kaksipuoluejärjestelmäksi, jossa
yksi puolue on vallassa, ja tämä kehitys vaatisi ainakin Kokoomuksen, RKP:n ja
Keskustan yhtymistä yhdeksi puolueeksi. Ideologisen nautinnon tihentymät
tarkoittavat sellaisia nautintoja, jotka kehittävät itsestään siskoja ja veljiä
eli nämä nautinnot moninaistuvat ja vielä samassa polvessa. Tämä tarkoittaa
tiettyjen itsekeskeisten mutta konsensuksessa jaettujen arvojen muodostumista
tavalla, jossa ne tulevat reaktiivisiksi, eli ne tulevat kaikkien puolueiden edustajien
kommentoimaksi ja siten, alkavat tuottaa kaikille hallituksen jäsenille
samankaltaista nautintoa, joka legitimoi ideologisen nautinnon mandaatin tietyn
asian tai tiettyjen asioiden kohdalla. Ideologisen nautinnon johdannaiset
tarkoittavat nautinnon halusta tehtyjen päätelmien ja päätöksien hakeutumista
uuteen muotoonsa, joka ei toisaalta kerro muusta kuin kaikkien hallitukseen
osallistuvien ihmisten mielipiteiden ohjautumisesta sen jälkeen, kun jonkin
laisia muutoksia on tehty. Eli reaktiivisen ideologista nautintoa ajavien päätöksien
teko aiheuttaa sen, että tällaisten poliitikkojen arvot pysyvät subjektiivisina
mielipiteinä, eivätkä objektiivisia arvoja ajavat ihmiset saata antaa
tällaisille näyttelijöille omaa ääntään. Tarve on aina subjektiivinen, vaikka
niistä monet toteutuvatkin ruumiin toimintojen tasolla toisten ihmisten näiden
osalla. Kuitenkin niiden alaluokkaisuuden takia tällaisia asioita ei voida
pitää objektiivisina eli tärkeinä. Kaksipuoluejärjestelmä, joka on Britanniassa
ollut käytössä satoja vuosia, olisi sopiva myös Suomen parlamenttiin, silloin poliitikoille
annettaisiin vapaus toteuttaa puhtaasta arvotustoiminnasta tulevia arvojaan, eikä
heidän tulisi mukautua massojen konsensukseen ja reaktiivisuuteen. Ideologisesta
nautinnosta politiikassa tulisi siis pyrkiä eroon omalla arvoharkinnalla, jossa
ei enää tehtäisi konsensusmaisia jakoja ja asioiden konventionaalisia
sopimisia. Eli ihmisten ei tulisi suuntautua yksittäisiin poliittisiin
tavoitteisiin tarpeen tyydytyksen etsimistä ohjaavalla tavalla, vaan poliitikoilla
tulisi olla kokonainen maailmankuva, näkymä, horisontti ja myös itsenäinen
ihmiskuva, joka soveltuisi kaikkiin tilanteisiin, kun tällainen ihminen on
tekemisissä toisten yksilöiden, ja jopa poliitikkojen kanssa. Eli poliittisen
maailmankuvan tulisi olla ideologisen nautinnon paikalla, joista ensimmäinen on
pyyteetön omista arvoistaan johtuva suuntaus, kun taas jälkimmäinen on
konsensuksen ja likaisten diilien kakunjaon mukainen suuntaus. Ideologisten
nautintojen yhdentyminen siis tarkoittaa sitä, kun poliitikot ja puolueet vertailevat
tarpeitaan ja liittyvät yhteen niiden ajamisen takia. Tihentymät tarkoittavat
siis tarpeiden moninaistumista asioiden kohdalla, joka on myöskin kokonaisen
poliittisen maailmankuvan vastainen suuntaus ja ilmiö. Ideologisen nautinnon
johdannaiset siis tavallisesti tarkoittavat sitä, kun poliitikot yrittävät
ikuistaa omat tarpeensa toisten ihmisten myöhemmin ajettavaksi, ja tämä voi
tarkoittaa yhteiskunnallista anarkiaa, jota poliitikot eivät ole huomanneet tai
eivät ole mahdollisesti kiinnittäneet siihen huomiota samalla kun ovat
nauttineet oman asemansa ja ideologisen tissin imemisen tuomasta edusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti