Pienet kaksoset leikkivät viheriällä pihanurmikolla
itäsuomalaisen maatilan pihalla. Äiti seurasi lapsukaisia pienen välimatkan
päässä talon terassilla ja nautti välillä mimosaa kuohuviinilasista. Oli kaunis
lämmin varhaiskesän päivä ja aurinko näytti paljastavan itsensä mielellään ja
välittämättä ihmisten mielipiteistä. Se katseli nyt hyväntahtoisena etenkin
näitä lapsia, joiden maailmaan putkahtaminen ei kuitenkaan ollut mikään
yksinkertaisin homma. Nainen oli
kolmissakymmenissä, ja hänen miehensä oli ollut vaikeaan sairauteen kuollessaan
suurin piirtein saman ikäinen. Mies oli joutunut traagiseen ennalta-arvaamattomaan
onnettomuuteen ja kuollut, näivettynyt ja hiipunut vähitellen pois. Nainen oli
antanut lapsilleen kuitenkin miehensä nimen, vaikka lapsukaiset oli saatettu
alulle miehen veljen nesteillä. Lapset juoksivat takaperällä olevan kiikun lähelle,
jossa Vava istui tuolille ja Otto alkoi antaa hänelle vauhtia. Myös lasten isän
elämässä keinulla oli suuri merkitys, koska siihen kiteytyi paljon hänen lapsuudenaikaisista
muistoistaan – ulos oli aina lähdettävä ukon raivokohtauksia karkuun. Keinussa,
jossa oli vielä silloin kaksi tuolia, oli paikka, jossa kouluiässä jaettiin mielipiteitä
opettajista ja kouluaiheista. Keinu oli symboloinut hänelle turvallista kotitunnetta.
Näkyihän keinu takapihalta miehen lapsuusaikuiseen makuuhuoneeseen. Mies oli
lähtenyt ja jättänyt lapsensa äidin hoiviin. Äiti tuli saksalaisesta von Grantzfalt-nimisestä
aatelissuvusta, ja niin, molemmat sekä mies että nainen olivat katsoneet
muodostavansa säädynmukaisen avioliiton, ja etenkin mies oli vartuttuaan havainnut,
ettei säätyläisyys ja säätyläisyydettömyys olleet silti kuitenkaan täysin
merkityksettömiä asioita ihmisten arjessa ja elämässä. Kuitenkin naisen säätyasema
oli paljon miehen samaa korkeampi, sillä mies oli henkisesti isätön. Nainen oli
ollut mieheen verrattuna hoikempi, pidempi ja pitkäkasvoinen, kun taas miehen
ulkoiset ominaisuudet olivat täyttä vastakohtaa noihin nähden. Toisaalta mies
oli tuonut naisen arkeen henkistä ylivoimaisuutta henkisiin haasteisiin. Lapset
vaihtoivat välillä paikkaa keinussa ja antoivat taas toisilleen vauhtia. Lapset
olivat olleet niin pieniä isän poistuttua, ettei heillä ollut kuin utuisia muistikuvia
hänestä. Kotona puhuttiinkin aina Maxista isän sijaan. Kuitenkin mies oli
suhtautunut tähän avioliittoon ymmärtäväisen pragmaattisesti ja tiesi ettei puolisoa
voitu lukita ikuisesti tähän sammuneeseen suhteeseen ja oli antanut siunauksensa
sille, jos nainen haluaisi joskus löytää itselleen myös uutta seuraa. Naisen
kännykkä pirahti soimaan keittiössä ja hän alkoi huutaa lapsia pihalta sisään,
Otto ja Vava, tulkaa sisälle. Pienen kiukkuamisen jälkeen lapset tulivatkin peräkanaa
sisälle, ja menivät huoneisiinsa. Otto otti huoneessaan käteensä lasten äidin
hänelle antaman kirjan Tuhannen ja yhden yön satuja. Kirja oli komeiden
kansiensa lisäksi hyvin kuvitettu ja siksi hän alkoi katselemaan lähinnä niitä,
koska hän ei vielä neljävuotiaana osannut liiammin lukea. Kun hän käänteli
kirjan sivuja, valahti sivusta lattialle kuva, jonka Otto nosti käteensä. Kuvassa
oli väsyneen oloinen boheemi mies, joka ei antanut itsestään ulos hymyä. Miehen
kasvonpiirteissä oli kuitenkin Oton mielestä jo paljon samaa kuin omissaan ja esimerkiksi
hänen sisaressaan Vavassa. Sitten Otto käänsi kuvan nurin ja luki siitä päivämäärän:
26.11.2019. Häntä alkoi ihmetyttämään se, mitä vieraan miehen kuva teki äidin
antaman kirjan välissä, ja meni keittiöön, jossa äiti vielä puhui puhelimessa.
Kun puhelu oli loppunut, antoi Otto löytämänsä kuvan äidilleen ja kysyi, kuka
kuvan mies oli. Voi hyvänen aika lapsukainen, sehän on Max. Ihmeteltyään hetkisen omaa pienen lapsen ihmetystä, Otto kysyi voisiko hän ottaa kuvan itselleen, johon äiti oli tietysti
suostunut hyväntahtoisesti ja onnellisesti nauraen. Otto meni takaisin
huoneeseensa, johon kohta tuli myös sisarensa Vava. Tiedätkö, minkä näköinen iskä
oli? Tässä se ainoa kuva hänestä on. Miten onkaan niin ettemme tiedä, miltä
iskä näytti. Miksi iskä ei jättänyt meille muita kuvia itsestään, vain tämän,
missä hän jo oli väsynyt ja sairas. Hän näyttää tässä kuvassa kaikkensa menettäneeltä
ja surulliselta. Ei hänen olisi tarvinnut kieltää asiaa. Yhtä rakas hän olisi
ollut meille siitä huolimatta. Joo, miksi hän jätti meidät, Otto kysyi
siskoltaan. Ehkä sen takia, koska hän ennätti tehdä meidät, Vava sanoi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti